Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes

Vanaf 26 januari 2022 krijgen Ziggo klanten de mogelijkheid om hun eigen modem te activeren

​​Ziggo heeft de ACM-beleidsregel ‘Handhaving Besluit Eindapparaten’ deels geïmplementeerd. Dit betekent dat vanaf 26 januari klanten de mogelijkheid hebben om hun eigen modem – indien deze aan de specificaties voldoet – bij ons aan te melden en te activeren.

 

Let op: We adviseren klanten gebruik te maken van het door Ziggo geleverde modem. Hiermee heb je géén omkijken naar software- en securityupdates. Ook kan Ziggo klanten sneller helpen bij vragen over het modem.

 

Kan iedereen een eigen modem gebruiken?
Iedereen mag op ons netwerk een eigen modem gebruiken, maar het vereist wel wat technische kennis. Je zult namelijk zelf je modem moeten configureren en up-to-date houden in tegenstelling tot onze eigen modems, waarbij wij voor de juiste instellingen en updates zorgen. Wil je de vrijheid hebben om je eigen modem te kiezen en beschik je over de juiste technische vaardigheden? Check dan via de postcodecheck op deze pagina of de ‘eigen modem’ keuze op jouw adres al beschikbaar is. Wij doen ons uiterste best om dit voor iedereen zo snel mogelijk beschikbaar te maken. Omdat hiervoor lokale aanpassingen aan ons netwerk nodig zijn, kan het helaas zo zijn dat in jouw postcodegebied de wijzigingen nog niet zijn doorgevoerd. Doe dan over enkele weken de postcodecheck nog een keer.

 

Waarom is de vrije modem keuze niet in alle regio’s beschikbaar op het moment dat jullie dit vrij moesten geven van ACM?
Om vrije modem keuze mogelijk te maken zijn lokale aanpassingen nodig aan ons netwerk. Helaas kunnen we niet in één keer tegelijk alle lokale netwerkelementen kunnen omzetten. We doen ons uiterste best om zo snel mogelijk ook in jouw buurt het netwerk aan te passen. Wij zijn in nauw contact met de ACM en houden ze voortdurend op de hoogte van de voortgang.

 

Aan welke eisen moet een eigen modem voldoen?
Het modem dient DOCSIS 3.1 en enkele Ziggo specifieke specificaties te ondersteunen. Check dit met de fabrikant van het modem of bekijk de complete specificatie beschrijving op deze pagina bij de 'Veelgestelde vragen'. Hier kun je de documentatie als PDF-bestand downloaden.

 

Kan ik ook de Ziggo Telefoniediensten gebruiken met mijn eigen modem?

Als je gebruik wilt maken van onze telefoniediensten, let er dan bij aanschaf van het modem op, dat de fabrikant het modem ook geschikt heeft gemaakt voor telefonie van Ziggo. Check dit met de fabrikant van het modem of bekijk de complete specificatie beschrijving voor telefonie op deze pagina bij de 'Veelgestelde vragen'. Hier kun je de documentatie als PDF-bestand downloaden.

 

Hoe moet ik mijn modem instellen?
Nadat je het MAC-adres van het modem hebt doorgegeven, wordt er via ons netwerk een configuratiebestand (bootfile) met de Ziggo-instellingen naar jouw modem verzonden. Bij de verdere configuratie van jouw eigen modem kunnen wij je helaas niet helpen, maar kan je contact opnemen met de fabrikant van het modem. Je bent zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor het goed functioneren van een eigen modem.

 

Wil je hulp vragen aan andere gebruikers of wil je graag jouw kennis delen omtrent instellingen van je eigen modem? Start dan een eigen topic.

 

< Start een eigen topic > 

 

 

 

36 Reacties
w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

Gefeliciteerd met de vrije modemkeuze, dit is een goede ontwikkeling.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

nog steeds lekker alles uitstellen qua wijk gebied

Francois83

Level 11
  • 607Posts
  • 31Oplossingen
  • 201Likes

@Sander komt er ook een mogelijkheid om via mijn Ziggo pagina of via klantnummer en wachtwoord.

de MAC-adres door te geven / activation-portal of is het alleen via de via de chatbutton mogelijk

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

@MR_CHIP  Logisch je kan niet in 1 keer alles open gaan gooien dan krijg je overbelasting van Ziggo als er iets niet goed gaat, dit gebeurt in Fases en dat doet Ziggo al jaren en omdat Oud Ziggo en Oud UPC nog niet overal 1 geheel is zal dat ook gefaseerd uitgerold worden. Dus de opmerking is beetje voorbarig.

 

Ben je niet mee eens zoals @Sander  zegt, start een eigen modem topic. 

 

Ik blijf voorstander van Modem van Ziggo want je krijgt ook de garantie dat als er iets niet goed gaat de service van Ziggo te pas komt. Dat is mijn mening, voor de eigen modem gebruikers is dit een overwinning, ben benieuwd wat het gaat worden in de toekomst.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

 ben benieuwd tot wanneer de ACM ze de tijd heeft gegeven dit zag ziggo natuurlijk maanden van te voren al aankomen

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

@MR_CHIP  vanaf 26ste gaan ze dit doorvoeren maar wel stap voor stap en dat staat los van de ACM, je kan niet (bijvoorbeeld) als Ziggo 7 miljoen klanten heeft meteen 5 miljoen modem zeg maar, dat wordt geheid een zooitje, stap voor stap in de regio daarom ook de postcode check 😉 En bedoelde mijn tekst niet boos 🙈 kwam even niet op de juiste woorden. Maar ik zal voor nu even discussie stoppen en anders openen we een Offtopic hierover. Ik begrijp jou reactie ook, dat is het hem niet. Dan weet je dat ook 😊

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Op de pagina Je eigen modem installeren/Eigen modemkeuze beschikbaar wordt aangegeven: 'Op dit moment zijn er nog geen modems bij ons bekend die onze Ziggo telefoniedienst ondersteunen.'

 

Ik ben wel benieuwd waar dat dan aan ligt. Dit zou betekenen dat de EMTA's van de momenteel verkrijgbare kabelmodems niet voldoen. Ik neem aan dat het mogelijk moet zijn om een losse ATA te gebruiken?

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

 

 

 

@tobiastheebe schreef:

Op de pagina Je eigen modem installeren/Eigen modemkeuze beschikbaar wordt aangegeven: 'Op dit moment zijn er nog geen modems bij ons bekend die onze Ziggo telefoniedienst ondersteunen.'

 

Ik ben wel benieuwd waar dat dan aan ligt. Dit zou betekenen dat de EMTA's van de momenteel verkrijgbare kabelmodems niet voldoen. Ik neem aan dat het mogelijk moet zijn om een losse ATA te gebruiken?


Hi @tobiastheebe ,

De specificaties, waaraan het modem moet voldoen zijn vandaag gepubliceerd en modem fabrikanten moeten daar hun modems nog op aanpassen.



@Francois83 schreef

@Sander komt er ook een mogelijkheid om via mijn Ziggo pagina of via klantnummer en wachtwoord.

de MAC-adres door te geven / activation-portal of is het alleen via de via de chatbutton mogelijk


 

Hi @Francois83,

Voorlopig inderdaad alleen via contact, maar deze mogelijkheid staat op de planning 🙂

 

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

De specificaties, waaraan het modem moet voldoen zijn vandaag gepubliceerd en modem fabrikanten moeten daar hun modems nog op aanpassen.

 

dat wil dus eigelijk zeggen dat er momenteel nog geen eigen modem op de markt verkrijgbaar is die compatible is ?

hoe lang verwachten jullie dat het nog duurt dat de eerste fabrikant zoals fritzbox of tp-link met een geschikt modem komen ?

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Gelukkig is Tweakers ook wakker maar niet Jarco, gelukkig een met verstand.

 

Ziggo deelt specificaties voor het gebruik van eigen modem op Ziggo-netwerk 

Mr.R

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Screenshot 2022-01-31 at 17.14.30.png


Na het toevoegen van mijn mac-address een simpele kwestie van plug&play. Verbinding via DOCSIS kan een paar minuten duren om tot stand te komen maar verder geen wijzigingen in de config van de f!b. Ik maak geen gebruik van vaste telefonie maar met mijn ervaringen met AVM op vele voorgaande modellen zie ik geen beperkingen op het SIP deel in de F!B. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Mr.R Dank voor het delen van deze ervaring! Als eenmaal bekend is of SIP werkt/gaat werken t.b.v. Vast Bellen van Ziggo, dan zou ik de modemrouter van familie van ons (een Compal SmartWifi modem) in de nabije toekomst wel kunnen vervangen door een FRITZ!Box. Zij wonen wel in fUPC, dus dat gaat nog even duren.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ziggo heeft zeven jaar de tijd gehad om voormalig UPC gebied en voormalig Ziggo gebied technisch gelijk te trekken.


Voor mij onbegrijpelijk dat het nu niet in orde is en de Ziggo klanten zijn hiervan de dupe.

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@wewanl je gooit niet per direct in een half land alle nog bruikbare apparatuur eruit.

Ziggo is vanaf 2016 bezig met de inhoud vervangen van 400.000 straat / wijk / en andere kasten voor Docsis 3.1 en overal in woningen waar een monteur langskomt het AOP wijzigen voor aansluitingen tot 2000 MHz, dat doe je niet op een namiddag, dit is nu bijna afgerond.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert waarom is er in de fupc gebieden die veel eerder naar docsis 3.1 zijn omgezet dan menig 

fZiggo gebied dan nauwelijks iets veranderd? Dat Docsis 3.1  excuus kan niet overal voor gebruikt worden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi. Omdat je het hele gebied omgezet moet hebben voordat je iets werkelijk volledig uit kunt rollen en Ziggo nog bezig is in bepaalde delen van Nederland, zowel in oud-Ziggo gebied als in oud-UPC gebied.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

FUPC gebied heeft betere internet aansluitingen en fZiggo gebied waar Multikabel en andere partijen zaten was de TV een betere kwaliteit en omdat in fziggo gebied meer kabel opties zenders had de kabel rekening  in alles in 1 pakket zat was het stuk beter, toen wij verhuisde na 20 jaar UPC waar kabelTV apart betaald werd van de digitale diensten werd het best dure grap toen zaten wij op 90/10 mbps en € 90,- per maand 17,95 kabel kosten, op TV Royaal Internet Max en de Media Box XL kon niet op ons oude adres omdat de vorige eigenaar aan de AOP heeft gekloot signaal te zwak was. Toen Upc en Ziggo fuseerde kreeg je de TV Migratie wij gingen van 8888 naar 5555 dat was Ziggo’s eerste start TV Migratie daarna hebben ze het Internet aan gepakt en bijna overal gelijk getrokken, er zijn vast nog kleine dorpen die moeten worden omgeschakeld. Op zo krijgt de vraag van @wewanl  ook weer een staartje want nu is Ziggo bezig alles stap voor stap in 1 systeem te zetten en dat kost tijd en dior 2 jaar Covid zijn er al vele achterstanden. Wees blij dat je internet hebt en dat je TV kan kijken en laat de techniek verder zijn gang gaan door Ziggo, voordat alles op 1 lijn zit ben je jaren verder.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

1 systeem, ook allee naar Irdeto?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat te de denken van het nog aanwezige verschil met DS en DS lite op IPV6 gebied.

 

Maar we zullen het wel zien of dat aan het eind van dit jaar anders is.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi. Ik zie meldingen op het forum dat in delen van oud-UPC ook al Full Dual Stack geleverd wordt in router modus.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

mogen we ook weten in welke gebieden dan want dat wil ook wel of kan je dat navragen bij de moderators

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MR_CHIP Dat is een continu voortgaand proces, waar geen communicatie over is, blijkt uit eerdere antwoorden van moderators.

 

Zodra een gebied volledig is vervangen en in orde gemaakt voor de volgende stap, dan wordt er technisch meer mogelijk, maar dat zal ook eerst getest moeten worden en dan pas vrijgegeven en dan komen de eerste vernieuwingen stap voor stap tevoorschijn en kan er gekeken worden hoe het loopt, gooi je een gebied in 1 keer open met veel communicatie en velen willen dan tegelijk de nieuwe technieken en het gaat toch mis, dan moet alles teruggedraaid worden met het nodige gedoe en de negatieve communicatie van klanten en Ziggo daaromtrent.

 

Zie het als de updates van de huidige mediaboxen, eerst Brabant en Limburg als eerste uitrol en als er geen bergen telefoontjes komen of topics hier op het forum, dan de rest van Nederland.

Francois83

Level 11
  • 607Posts
  • 31Oplossingen
  • 201Likes

@Francois83 schreef

@Sander komt er ook een mogelijkheid om via mijn Ziggo pagina of via klantnummer en wachtwoord.

de MAC-adres door te geven / activation-portal of is het alleen via de via de chatbutton mogelijk

 

Hi @Francois83,

Voorlopig inderdaad alleen via contact, maar deze mogelijkheid staat op de planning 🙂

 

@Sander dit moet makkelijker wand als er een storing is ben je nu 4 dagen bezig om weer de Ziggo modem actief te krijgen. omdat in het systeem bij jullie klantenservice de modem actief blijft staan terwijl hij gedeactiveerd is 

ok hoop dat het op korte termijn toch de mogelijkheid is om via mijn Ziggo of via de 

via klantnummer en wachtwoord.

de MAC-adres door te geven / activation-portal

 

 

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik heb eergisteren een e-mail gehad van Ziggo waarom staat dat er volgende week werkzaamheden zijn aan het netwerk. Ik woon in voormalig UPC gebied. 
Betekent dit nu dat ik de dag daarna een eigen modem kwam aansluiten? 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

@wewanl  in UPC gebied zijn men druk bezig idd met omschakelen voor aansluiten naar eigen modem, hiervan krijg je bericht als het zover is. Hoop snel dat de dienst voor je beschikbaar wordt. Let wel dat er eisen zijn aan het eigen modem, je krijgt van Ziggo een Bootfile maar de Configuratie van je modem is geheel voor gebruiker en niet meer voor Ziggo. Wijsheid is wel je eigen modem te bewaren. Omdat dit geregistreerd staat of als je bericht krijgt deze terug te sturen. Wacht met terug sturen van het Ziggo Modem tot je bericht er van krijgt.

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic