Er is ingelogd vanaf een onveilig netwerk, de VPN-dienst heeft ons op het verkeerde been gezet of er worden ongevraagd ineens honderden mailtjes verzonden. Zonder waarschuwing vooraf is je Ziggo e-mailadres geblokkeerd. Hier zit je natuurlijk niet op te wachten maar voorkomt wel verdere schade. Om je snel weer veilig op weg te helpen hebben we de meest gestelde vragen op een rijtje gezet.
Hoe pas ik het wachtwoord van Mijn Ziggo en mijn e-mailadres aan?
- Log in op stappenplan.
Ik heb beide wachtwoorden gewijzigd. En nu?
Een nieuw wachtwoord betekent ook dat je op al je apparaten, waarop je je Ziggo Mail gebruikt, het nieuwe wachtwoord moet instellen. Dus denk goed na op welke apparaten de e-mail allemaal binnenkomt en stel deze goed in.
Weet je niet waar je het nieuwe wachtwoord in het mailprogramma moet aanpassen? Doorloop dan het
Ik krijg een mailtje dat mijn Ziggo e-mail is gehackt. Is dit wel van écht van Ziggo?
Een terechte vraag! Bij twijfel, niet inhalen. Check daarom altijd op onze site of de mail wel van Ziggo afkomstig is.
Binnen 1 dag is mijn e-mail wéér geblokkeerd! Hoe kan dat?
Heb je net de wachtwoorden aangepast en je apparaten opnieuw ingesteld, begint het allemaal weer van voren af aan, de e-mail geblokkeerd. De meest voorkomende oorzaken hebben we op een rijtje gezet.
Kan een virus de boosdoener zijn?
Ja, dit kan helaas het geval zijn. Controleer daarom goed of je niet per ongeluk het slachtoffer bent geworden van malware. Maak dus goed gebruik van je anti-virusprogramma zoals Safe Online. Check ook altijd of er geen
Automatisch Doorsturenregels zijn aangemaakt. Dit doe je als volgt:
- Log in op Ziggo Mail
- Klik rechtsboven in het menu de drie liggende streepjes en klik vervolgens op Instellingen
- Klik links in het menu op E-mail
- Controleer de doorstuurregel door op Automatisch Doorsturen te klikken
- Staat hier een onbekend e-mailadres?
- Ja: Zorg ervoor dat er geen vink staat bij Inschakelen en verwijder de filter regel Onder-> E-mail -> Filter Regels door op de prullenbak achter de regel te klikken
- Nee: Niks aan de hand dus!
Ben je op zoek naar tips & trucs over hoe je dit het beste aan kan pakken? Open dan een eigen topic want de Ziggo Community denkt graag met je mee!
Ik maak gebruik van een VPN verbinding. Kan dat voor problemen zorgen?
Via een VPN verbinding heb je voor de buitenwereld een ip-adres van jouw VPN provider. Het gebruik van een VPN verbinding is geen probleem bij Ziggo maar het kan zijn dat het ip-adres op de zwarte lijst is gezet. Dit kan komen omdat mensen via dezelfde VPN server spam hebben verstuurd of onderdeel zijn van een botnet. Jij kunt daar niets aan doen, maar jouw e-mailadres kan daardoor wel worden geblokkeerd. Ziggo kan dit niet voorkomen, maak dit daarom ook kenbaar bij jouw VPN provider. Zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van jouw VPN-verbinding. Wil je dit dus in de toekomst voorkomen, maak dan gebruik van de Ziggo Webmail.
Momenteel zit ik in het buitenland. Kan dat er ook mee te maken hebben?
Het mailen vanuit het buitenland is meestal geen probleem, maar wees wel voorzichtig met de openbare netwerken. Op vakantie maak je natuurlijk graag gebruik van de lokale wifi om duur dataverbruik te voorkomen. Maar wees voorzichtig, als bijvoorbeeld het IP-adres van het hotel onderdeel is van een botnet, komt deze op de zwarte lijst te staan. Hierdoor kan ook jouw e-mailaccount geblokkeerd worden. Wil je dit voorkomen, maak dan gebruik van de Ziggo Webmail.
Thuis heb ik een IP-camera hangen, is dat erg?
Dat ligt eraan. Heb jij de beveiligingscamera zo ingesteld dat bij iedere detectie van beweging een screen capture verstuurd wordt? Dan kan het zijn dat er in korte tijd heel wat mailtjes verstuurd worden van het vers gesponnen spinnenweb. Door deze overactiviteit kan er ook een blokkade ontstaan. Check daarom goed of dit het probleem veroorzaakt.