1
Vraag
2
Reageer en help mee
C.de Beer

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Radio - opties na afschakelen analoog

@Ziggo. Hoi, op 16 november zal bij mij en velen met mij het FM signaal niet meer bruikbaar zijn voor het luisteren naar de radio. Nu ben ik er van de week eens goed voor gaan zitten om de opties te bekijken hoe ik dan wel na deze datum nog naar mijn favoriete zender kan luisteren. Nu ben ik redelijk bij de tijd en snap ook wat ik aan doen ben, alleen hoe ga ik in hemels naam mijn vader van 78 uitleggen hoe hij radio moet gaan luisteren in de toekomst. Ik heb echt het idee dat deze groep mensen die niet zijn opgegroeid met de technologische vooruitgang helemaal buiten spel worden gezet.  Help..... P.s. dat stomme antenne kabeltje dat jullie leveren slaat natuurlijk nergens op. 

15 Reacties 15
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het meest eenvoudige om te leren bedienen zal dan dit model zijn.

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Digitale-radio-De-Technisat-Cablestar-400-is-ook-een-alternati...

 

Geen extern audio apparatuur nodig of kabeltjes naar een audioset en meerdere afstandsbedieningen.

 

Op zich hebben de ouderen van nu aan de wieg van alle huidige technologische ontwikkelingen gestaan, het verschil is dat het de een meer zal hebben geintresseerd dan de ander. Mijn schoonvader van 72 luistert al jaren via een draagbare DAB+ radio die hij ook mee de tuin in neemt. Terwijl ik 20 jaar jonger verknocht ben aan mijn FM set.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Er bestaan al diverse topics over dit onderwerp .

Erg ingewikkeld hoeft het niet te zijn mits goed aangesloten.

 

Zoeken - Ziggo Community

Stekker uit kabelradio: doe je niks? Dan hoor je straks alleen ruis - DABtuners

C.de Beer
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@RoWi. Nog een apparaat er bij is voor nu nog even niet de oplossing, maar bedank voor het meedenken.  

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@C.de Beer  schreef:

@RoWi. Nog een apparaat er bij is voor nu nog even niet de oplossing, maar bedank voor het meedenken.  


Wat is er al aanwezig, bij de vader, als deze een mediabox heeft kan zo ook worden geluisterd ook dat is redelijk eenvoudig zeker via de Humax modellen. In het ergste geval zal de TV aan moeten staan.

C.de Beer
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@RoWi.

Ik zal de volgende keer als er weer ben eens kijken of het lukt om uit te leggen hoe dat moet via de media box XL. Het is niet de bedoeling dat ook nog eens de tv de hele dag aan moet staan. We moeten met z'n alle minder energie gaan verbruiken en niet meer. Het is al erg genoeg dat de energie slurpende Mediabox XL aan moet blijven. iig bedankt voor het meedenken.

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Mijn vader (89) kreeg afgelopen week ook zo een brief van Ziggo.

Vanmiddag (17-10) heb ik voor hem achter de gordijnen van installatiedraad,

een stukje coax en een kroonsteentje een dipoolantennetje gemaakt en vertikaal

opgehangen.  Zowel voor zijn stereo set in zijn huiskamer als het setje in zijn 

keuken. Geeft hier prima ontvangst voor de zender waar hij altijd naar luistert.

Voor diegene die dit na willen maken. De lengte is 2 maal 75 CM dus in totaal 

anderhalve meter hoog. De binnen ader van de coax aan de bovenste helft.

Uiteraard weet ik ook wel dat niet ieder station uitzend op de FM band, maar

met deze simpele oplossing kunnen veel ouderen zonder extra gedoe hun

eigen oude radio gewoon blijven gebruiken.

 

 

 

Pineapple

Level 16
  • 1712Posts
  • 179Oplossingen
  • 681Likes

Wat een goede tip @franske1958

C.de Beer
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@franske1958 ik heb het coax kabeltje dat Ziggo leverde al binnen en dat wilde ik als eerste proberen. Heb je misschien een tekeningetje van je creatie? Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De Mediabox XL heeft dan een externe audio systeem nodig, daarom mijn eerste verwijzing, dat lijkt mij het meest simpel en doeltreffend.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zelf maken is een optie er zijn ook betere opties dan de dropveter die Ziggo beschikbaar stelt.

https://www.onlinekabelshop.nl/fm-dipool-antenne-met-coax-connector-vrouwelijk-1-8-meter?gclid=CjwKC...

 

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Hier een snel even gemaakt tekeningetje, even snel getekend en een foto-tje ervan

gemaakt, heb geen scanner.Dipool antenne FM bandDipool antenne FM band

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@C.de Beer is een Quantis QE317 niets? Daar is al veel over geschreven. Kan gebruikt worden zonder Tv en slurpt niet zoveel energie, 

Zoek even op deze radiotuner. Er is al veel over geschreven. 

Buurman

Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

@C.de Beer ik ben nu al ruim een maand tevreden met deze tafelradio - de TechniSat Cablestar 400.

Deze is net als de QE317 geschikt voor ongecodeerde digitale radio ontvangst.

Aansluiten met een splitter op de kabel TV uitgang en even de zenders scannen en speelklaar is die.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Goedemorgen @C.de Beer , het is alweer een tijdje stil in dit topic. Is het inmiddels gelukt met het omzetten van het radiosignaal in je woning?
Mocht je de hulp van onze Community leden nog kunnen gebruiken, laat je het dan weten? 

HAM Koenen

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Ik heb 3 opties ingevoerd, de antenne geplaatst,toevallig zit ik in een omgeving van goede ontvangst en staat mijn apparatuur vlak bij het raam , okee het is maar analoog maar ik vind de ontvangst goed.Ten tweede de Quantis aangesloten,bij de meesten is het in het begin wat aanmodderen met uitval maar als je je probleem in de Ziggo Community zet krijg je meestal de goede oplossing,resultaat bij mij na 1 week “gedreven”zoeken en vragen:digitale radio,hartstikke helder, geen kraakje, super Ziggo.

Ten derde bij de Media Markt de Dabman 1200 gekocht,voor een klein prijsje heb je een radio met FM,DAB+,internet.Geef iemand die niet technisch is zo’n radio en hij/zij kan de toekomst in!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic