Joh.

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Quantis qe 317 aangesloten op soundbar

Hallo,

Wij hebben de  Quantis qe317 (met een goed ontvangen coax signaal) met een optische kabel aangesloten op soundbar JBL bar 9.1.

Probleem: De soundbar reageert niet op het optische signaal. 

De soundbar reageert wel op het optische signaal, zodra ik de HDMI-Arc kabel loskoppel. 

Je kan dan naar digitale radio Quantis  luisteren.

Sluit ik de HDMI-Arc daarna weer aan de soundbar, dan blijft de radio aan met het optische signaal. Doe je daarna de TV aan dan valt de radio uit, omdat HDMI-Arc voorrang  krijgt. Datn is logisch. Doe ik de TV weer uit en doe ik daarna de  Quantis weer aan, dan weer hetzelfde liedje: de Quantis komt niet door op de soundbar. Wel weer als ik HDMI-Arc loskoppel. Maar dat is natuurlijk niet hoe moet gaan. De Quantis doet  het ook als de LG Oled TV van het stroom gaat. Maar de Oleed TV uit en aan doen, schijnt speciaal voor de Oled TV niet goed te zijn. Dus dat is geen optie. 

Probleem is ook, dat je met de JBL afstandsbediening niet kan switchen tussen HDMI en Optisch. Ik heb al een Sonos kabel HDMI - Optical gebruikt. Werkt niet. 

Voordat ik een (dure) converter ga uitproberen, heeft iemand een andere suggestie ?. Zo ja, dan hoor ik dat graag.

Gr.

Hans   

11 Reacties 11
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het probleem lijkt in die soundbar te zitten u zou gewoon de gewenste ingangsbron moeten kunnen kiezen ongeacht welke kabels zijn aangesloten. 

In de handleiding wordt inderdaad die voorrang genoemd, bovenop de balk zou ook een bron keuze knop moeten zitten werkt dat wel? Zoniet dan zou ik die JBL inruilen voor een merk waar dit wel kan.

Joh.
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Rowi,

Bedankt voor je reactie. Het is de soundbar van mijn dochter/schoonzoon. Ik heb ze de Quantis qe317 meer  of meer aangesmeerd, omdat die het bij mij wel goed doet op de soundbar van LG. Als bij mij de TV uit staat en ik start de Quantis en de soundbar samen op, dan ontvang ik prima digitale radio via de Ziggo coax. Jouw tip om bovenop de JBL soundbar naar een bron keuze te zoeken is een goede. Ga ik snel uit proberen. Ik laat je nog weten wat het resultaat is.   

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik zie eigenlijk geen reden waarom het bij hun niet zou werken. Het gaat er dus om dat de dochter/ schoonzoon radio willen luisteren zonder dat de TV aan moet?

 

Dan heb ik wel de vraag welke box is daar in huis om TV te kijken?

 

verder is het van belang om te weten hoe alles exact is aangesloten en staat in de TV Simplink aan of uit, dat is de naam van LG voor hdmi CeC, dat is meer bepalend dan ARC, dit laatste is feitelijk niks meer dan 1 of 2 draadje via welke audio vanuit de TV naar de soundbar gaat.

Joh.
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Kom net terug van mijn bezoekje aan mijn dochter/schoonzoon.

Heb drukknopje op jbl soundbar geprobeerd. Optical komt helemaal niet in beeld.

Als TV en soundbar standby staan en ik start de Quantis qe317 op, dan zie je in het display van de JBL soundbar dat ie wel reageert op het signaal van de Quantis. Maar er komt uiteindelijk geen geluid uit.  

Simplink weet ik niet of dat is ingesteld. Je kan dan andere afstandsbedieningen gebruiken. Maaar aangezien de JBL afstandsbediening ook niet reageert op locical, lijkt mij dat niet de oplossing. 

Enige oplossing die nu voorhanden is: de TV geheel uit doen van het stroom. Omdat een techneut mij heeft verteld dat het aan en uitdoen van Oled TV's van LG (van het stroom dus), niet goed is, doe ik dat maar niet. Daar houd ik mij voorlopig maar aan. Kosteloos oplossen van het probleem lijkt niet voorhanden.

Ik ga het nu maar proberen met een converter HDMI-Optical en/of Tulp. Er is op de soundbar nog een ongebruikte HDMI aansluiting aanwezig. Dat was overigens ook de oplossing van de technische afdeling van Harman Kardon. 

Gr.

Hans

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Joh. Zoals eerder gevraagd hoe wordt er nu TV gekeken, of anders gesteld vanwaar de qe317?

 

Als uw dochter een Next of Next Mini heeft dan kan deze op de HDMI in van de JBL worden aangesloten en hoeft de TV ook niet aan om radio te luisteren zenders kiezen kan via spraak opdrachten.

Joh.
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Rowi,

Ze kijken nu met Next-mini. Hdmi Next- mini op TV aangesloten. En HDMI-Arc  soundbar aangesloten op HDMI-Arc LG TV. Ik begrijp van jou, dat de HDMI kabel van de Next-mini naar de vrije HDMI van de soundbar gaat. Dat ga ik morgen proberen.  Laat wel weten wat het resultaat is.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hoe is het gegaan, @Joh. ? 🙂 

Joh.
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Geen resultaat.

Met Sonos HDMI-Toslink kabel: geen resultaat.

Met converter HDMI-Toslink-Tulp: geen resultaat

Heb een JBL technicus gesproken. Toslink/optisch heeft alleen een functie voor de TV.

Geluid van externe apparaten krijg je nooit aan de praat zolang de HDMI-Arc is aangesloten Tussen TV en JBL. Dat klopt. Optisch doet  hetwel als HDMI-Arc los is of TV uit de stroom.

Radio met TV op standby: Enige oplossing is: Quantis niet gebruiken  en overstappen op internetradio en soundbar via Wifi/Ethernet aansluiten en JBL  kpppelen met Google Home app. Of BL Link Music boxen gebruiken. Dus extraboxen aanschaffen.

Het gaat denk ik internetradio worden met evet. spraakfunctie: Hey Google? radio 1 svp.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Joh. Dat is dan toch een probleem van dat model Soundbar.

 

 

Is de optie om de Mini direct met de JBL verbinden nog geprobeerd? Ook dan is spraak sturing mogelijk wat mijn voorkeur niet heeft.

 

 

Joh.
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nextmini rechtstreeks op JBL: geen signaal 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zelfs dan niet dat is vreemd, dat zou moeten werken de JBL moet uiteraard wel weten dat dit de ingangsbron is.

 

Uw dochter en schoonzoon hebben er niks aan bij mij werkt de opstelling zou als daar gewenst is wel zoals verwacht. Tv en soundbar beide van Samsung. En een TV ontvanger via optisch verbonden met de soundbar voor de radio kanalen. Het TV geluid gaat wel via HDMI.

 

 

Uitgelicht topic