1
Vraag
2
Reacties
Wybren1

Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Mediabox XL probleem (bij gebruik van DVI/HDMI converter)

Ik heb nu sinds een week of vier een Ziggo aansluiting. Internet werkt, maar de Mediabox XL is een grote frustratie. De eerste week na installatie werkte het allemaal prima, maar daarna werd het een drama. Na het opstarten via de afstandsbediening duurt het minuten voordat het scherm met het Ziggo embleem verschijnt. Soms verdwijnt dit scherm een tijdje om na een tijdje weer tevoorschijn te komen, maar soms ook niet. Pas na een minuut of vijf komt de TV tot leven op het laatst gekozen kanaal. Het display op de mediabox blijft dan op "Welkom" staan, maar soms ook op de tijd. Van kanaal wisselen kan wel, maar dat duurt dan weer minstens vijf minuten. Zo lang duurt het ook om het apparaat uit te schakelen via de afstandsbediening; de frontpaneelknop lijkt niet te werken, maar misschien heb ik daar niet genoeg geduld voor.

Vele malen geprobeerd opnieuw op te starten (knop uit, stekker eruit, minuut wachten, stekker erin, knop aan), maar het probleem blijft. Zelfs een keer een frontpanel reset uitgevoerd (riskant, ik weet het), maar ook dat mocht niet baten.

Het vervelende van het verhaal is dat het probleem zich heel af en toe opgelost lijkt te hebben en dan gaat het een aantal dagen goed. Wat dit tijdelijke herstel dan teweeg heeft gebracht weet ik overigens niet. Maar het zal duidelijk zijn dat ik niet veel plezier heb van mijn nieuwe Ziggo aansluiting en ik hoop dat iemand deze problemen herkent en een oplossing kan aandragen.

52 Reacties 52
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Aha op die fiets. Dus even voor alle duidelijkheid, als je de mediabox gewoon aanhoud en alleen in stand-by zet, zonder hem van de stroom te halen, dan ervaar je geen problemen en blijft het gewoon werken?

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ja, tot nu toe lijkt het daar zeker op, al moet ik daar even bij aantekenen dat ik me meen te herinneren dat het probleem ook een keer spontaan is opgetreden, maar dat weet ik niet meer zeker. Dat klinkt een beetje sloom, maar ik zit midden in de nasleep van een verhuizing en dan moet de stroom wel eens worden uitgeschakeld; het kan best zijn dat de installateur ook de kamerswitch (daar staat de mediabox) eens heeft overgehaald.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Duidelijk! Kun je het nog eventjes een tijdje testen, zonder de box van de stroom te halen en kijken of het probleem dan nog voorkomt. Anders horen we het graag of course 🙂

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@ Maud, hartelijk dank voor je respons. Ik zal het nauwlettend in de gaten houden en kom zeker weer in de lucht. Prettig weekend.

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Tja, alweer een paar weken verstreken. Ik heb het systeem getest en, zoals door Maud voorgesteld, niet meer stroomloos gemaakt. Dat leek goed te gaan, tot vorige week maandag; terwijl de stroom niet van het apparaat af is geweest waren de bovenbeschreven kuren spontaan teruggekeerd. Ik weet tamelijk zeker dat er geen stroomstoring was geweest, want dat had mijn klokradio meteen verraden. Ook na een paar keer resetten kreeg ik de mediabox niet tot de orde.

Toch maar eens wat beter op onderzoek uitgegaan en de mediabox direct op de POA aangesloten. En waarempel, het ding deed gewoon wat het behoort te doen. Vijf keer de reset procedure uitgevoerd en vijf keer probleemloos opgestart.

So, what the heck...? Wat ik merkte was dat de coax plug van de meegeleverde kabel flink stijf op de POA zat; de plug van de vaste coax kabel (naar de woonkamer) ging beduidend lichter. Daarom, geinspireerd door een eerdere suggestie, de plug iets aangeknepen, waardoor hij ook veel stijfer op de POA kwan te zitten. Na alles weer in de woonkamer te hebben geinstalleerd bleek het plotseling ineens goed te gaan.

Gosh, was dit nu het hele probleem? Nou nee dus, want enige tijd later moest toch de spanning weer even worden afgesloten en je raadt het al: zelfde probleem.

Daarna toch maar weer regelrecht aan de POA gehangen, resulterend in een goede start. Het probleem lijkt dus ergens in de vaste coax verbinding te zitten. De componenten zijn allemaal Ziggo-compatible: de eerder vermelde Hirschmann doos in de kamer, een metalen Technetix coax plug aan de POA en een 5C-FB Q-link coax kabel (kabel keur certified) er tussen. Toch de connectoren opnieuw en zeer zorgvuldig gemonteerd, doch helaas, geen verbetering. Even dacht ik aan de POA zelf, hoewel niet voor de hand liggend op grond van de net beschreven diagnostiek, maar ook zonder POA treedt hetzelfde probleem op.

Ik tast nu volledig in het duister. Hoe kan het dat, als de coax verbinding niet goed is, ik een storingsvrije ontvangst heb, althans in geval het apparaat wel eens goed opstart. Wie heeft er nog een idee of is de grens van dit kanaal nu bereikt en is het nu tijd voor de storingsmonteur a 50 euro (als ik het wel heb)?

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Wybren1 dankje voor de toelichting. We zijn weer enkele dagen verder en ik ben benieuwd wat de stand van zaken is. 

Wellicht hebben @Nick999, @joma1966 of Ollie_nl nog handige tips, gezien hun ervaring met de bekabeling-materie? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Wybren1 Hoeveel meter coax kabel heb je in totaal in je huis aangesloten?

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ongeveer 8 meter. Ik kan alleen maar gelijkstroomweerstand meten, maar daarmee zie ik geen rare dingen, zoals "kortsluiting" tussen mantel en kern, maar ik snap ook dat zo'n multimetertest eigenlijk niet voldoet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

8 meter zou geen probleem moeten zijn voor een goed signaal, ik ben uitgedacht, je hebt al zoveel zelf gedaan.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Bert dank voor je input sowieso. 

@Wybren1, het lijkt me dan toch wijs een monteur in te plannen. Vind je dit goed? Ik zie dat de meest recente aanvraag voor een monteur is geannuleerd, vandaar mijn vraag. 

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Dank jullie voor de respons. Ja, de aanvraag voor een monteur was geannuleerd, omdat alles plotseling weer werkte en er voor de monteur dus niet zo veel te zien was; dit was ook een suggestie van een van de moderatoren.

Maar goed, inmiddels ben ik niet heel veel verder. Hoewel, mijn verbazing was groot toen ik de mediabox vanavond weer startte voor het nieuws en alles goed leek te werken. Nieuwsgierig nogmaals een reset uitgevoerd en waarempel, alweer een goede start. Op dat moment dacht ik werkelijk dat iemand toch aan de knoppen heeft gedraaid, zodat ik misschien wat meer signaal heb gekregen. Maar nee hoor, een volgende reset resulteerde gewoon weer in het foute gedrag. Het is dit soort dingen, alsmede mijn beperkte gelegenheid om de zaken te testen, dat dit proces zo lang heeft geduurd.

Dus ja, ik denk dat het wijs is dat er een monteur naar kijkt. Hoe pak ik dat aan? Ik kon zo snel niet een telefoonnummer of zoiets vinden om een afspraak te maken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Een Ziggo moderator kan dit doen voor je en gelijk de huidige stand van zaken erbij zetten, dat scheelt een heel verhaal.

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Bert bedankt. Hopelijk bereik ik een moderator op deze manier.

@Jacob, zou je zo vriendelijk willen zijn een monteursafspraak voor mij te maken? Vanaf donderdag en overdag moet het voor mij wel lukken en anders kan ik de afspraak achteraf wel beter afstemmen door te verzetten.

Alvast hartelijk dank.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Wybren1 Dat lukt alleen als @Jacob er morgen is, anders is het wachten op een andere moderator.

Maar andere moderators nemen de topics meestal over.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Wybren1 dat regelen we, zeker. Ik heb een afspraak gemaakt voor 16 september tussen 08:00 en 13:00 uur. Dit krijg je nog per e-mail bevestigd.

Lukt dit niet? Geen nood, over enkele uren staat de afspraak in je Mijn Ziggo account. Deze kan je desgewenst aanpassen. Laat je hier ook weten wat de conclusie van de monteur is? Alvast dank!

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Nou, de monteur is inmiddels geweest, heeft de zaak doorgemeten en geconcludeerd dat er niets mis lijkt te zijn. Het signaal aan het eind van de coax kabel was zelfs iets aan de hoge kant, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Voor de zekerheid toch even de WCD vervangen, hoewel de Hirschmann WDC goed was aangesloten. De verdenking ging dan ook uit naar de mediabox zelf; mogelijk een defecte tuner.

Meteen een nieuwe mediabox XL aangevraagd en de volgende dag ontvangen. Vol verwachting het apparaat aangesloten volgens het voorschrift en waarempel, het werkte perfect en wederom een kraakhelder beeld.

Maar nu de ultieme test of het apparaat ook consistent goed blijft werken, dus na een restart. Immers, als je een nieuwe auto koopt laat je hem ook niet stationair lopen en wil je dat je weer kunt starten als de motor is afgeslagen. Dus de nieuwe mediabox gerestart (knop, stekker, wachten, stekker, knop) en wat denk je....? Zelfde probleem! Niets opgelost dus  😞

Wat nu....? Nu zit ik met twee mediaboxen en nog steeds geen TV. Wat is de kans dat ik twee defecte mediaboxen uit de doos trek? Toch niet al te groot, mag ik hopen, tenzij het foutpercentage van die apparaten sowieso aanzienlijk is. Tja, hoe lossen we dit nu op? Toch maar weer monteur....?

Als extra informatie vermeld ik dat mijn bekabelde internet niet de verwachte 300 Mbps levert, maar iets van 80 a 90 Mbps, ook wanneer ik mijn  laptop, die 1Gbps zou moeten kunnen verwerken, direct via een Cat 5E aan het modem hang. WIFI presteert wel zoals verwacht. Ik had dit niet eerder vermeld omdat we het hier over heel verschillende dingen hebben, maar kan er misschien dan toch een verband zijn...?

Welnu, ik ben benieuwd hoe we nu verder gaan.

PS: Voor het geval dat iemand het zich afvraagt, ik heb ook de POA vervangen voor die met de nieuwe mediabox meekwam.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"Als extra informatie vermeld ik dat mijn bekabelde internet niet de verwachte 300 Mbps levert, maar iets van 80 a 90 Mbps, ook wanneer ik mijn  laptop, die 1Gbps zou moeten kunnen verwerken, direct via een Cat 5E aan het modem hang."

 

Als bekabeld 80-90 gehaald wordt, is dit vrijwel in alle gevallen een UTP kabel waarvan 1 van de 8 draadjes geen verbinding maakt, dan valt de snelheid terug tot 100 Mbps met als eindresultaat een verbinding tussen 80 en 90.

 

Maar je weet maar nooit, om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... 

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Bert, ja daar ben ik mij van bewust, maar dan zou je verwachten dat de volle bandbreedte wel wordt gehaald als je een laptop direct met een CAT 5E patch kabel aan het modem hangt, toch...?

Hier volgen de data waarom je vroeg. Hopelijk kun jij daar helderheid uit krijgen. Alvast bedankt voor het meedenken. 🙂

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

18500000005.337256 qam32
26180000001038256 qam3
36260000009.538256 qam4
4634000000938256 qam5
56420000009.338256 qam6
6650000000938256 qam7
76580000009.438256 qam8
86660000009.538256 qam9
96740000009.838256 qam10
106820000001038256 qam11
116900000009.938256 qam12
126980000009.138256 qam13
13706000000938256 qam14
147140000008.538256 qam15
157220000008.538256 qam16
167380000008.638256 qam18
177620000009.338256 qam21
18770000000938256 qam22
197780000008.338256 qam23
20786000000838256 qam24
217940000008.438256 qam25
228260000006.838256 qam29
238340000006.437256 qam30
248420000005.637256 qam31

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked37.67792911969
2Locked38.6505960
3Locked38.9641890
4Locked38.6718670
5Locked38.9656360
6Locked38.6578860
7Locked38.9614710
8Locked38.9690570
9Locked38.6584060
10Locked38.9498680
11Locked38.6466600
12Locked38.9485930
13Locked38.9484280
14Locked38.9510100
15Locked38.6440310
16Locked38.6341440
17Locked38.6295220
18Locked38.9310820
19Locked38.6362580
20Locked38.6411740
21Locked38.9365570
22Locked38.618838510
23Locked37.315177380
24Locked37.31089781575
Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

14450000048.5512064 qam2
25880012748.3512064 qam4
33600000048.5512064 qam3
45200000048.3512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0000
2ATDMA0010
3ATDMA0000
4ATDMA0000
Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

20/09/2021 12:01:54noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19/09/2021 19:04:29criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/09/2021 17:26:50criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/09/2021 17:19:54Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/09/2021 17:19:49criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/09/2021 17:19:49Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/09/2021 17:19:49criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/09/2021 17:03:20Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/09/2021 21:17:18criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16/09/2021 14:06:26Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/09/2021 06:06:12criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13/09/2021 16:41:17noticeDHCP Renew - lease parameters time server-212.54.47.8 modified;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13/09/2021 14:28:58Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12/09/2021 11:59:19criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11/09/2021 19:41:13criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09/09/2021 17:44:52criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09/09/2021 17:40:34criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09/09/2021 17:38:26Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09/09/2021 17:38:20criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09/09/2021 17:38:20Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:92:bc:cb;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:7c:57;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic