Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Humax 5300 ( en 5000 ), slecht beeld, lage resolutie.

Hallo,

Sinds ( ergens in ) het afgelopen weekend van 25/26 sept. heb ik op de Humax 5300 slecht beeld. Het zijn geen blokjes of gestotter, maar lage resolutie en daardoor b.v. uitgestreken/vlakke gezichten, zonder detail. Zie bijlages. Sindsdien van alles geprobeerd, maar geen oplossing gevonden.

IMG_20210927_124604861.jpg


De AOP is enkele maanden geleden vervangen door een Ziggo monteur en toen zijn ook alle coax kabels vervangen door Ziggo exemplaren. In de slaapkamer staat een Humax 5200 ( via een TraTec FRA-752X ) en die heeft wel prima beeld.

Ondanks dat het geen internet probleem zou kunnen zijn, toch de Ziggo speedtest ( via wifi ) uitgevoerd en zonder problemen de 300/30 gehaald.

Het signaal op de Humax is +/- 60 %, maar kwaliteit is 100%

Het volgende al gedaan/getest:
-Andere HDMI kabel > helpt niet
-De Humax 5300 vervangen door een ( zeker weten goed werkende 5000 ) > helpt niet
-Rechtstreeks op de AOP een andere coax kabel aangesloten en rechtstreeks naar de 5000 > helpt niet
-Tv gereset > helpt niet
-Beide Humax kastjes gereset > helpt niet
-Een andere tv > helpt niet

Iemand een idee ?

 

226 Reacties 226
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Willem-A1 kan je mogelijk hiermee helpen.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Pasi  Werkt de 5000 en 5300 wel goed op de aansluiting waar je de 5200 hebt zitten? Het zal toch niet zo zijn dat de uitgang van de versterker een probleem heeft waardoor de genoemde humaxen een probleem met beeld hebben?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Bert , dank.

 

@jansmarcel dat zou ook mijn eerste vraag zijn geweest: de 5300c en de 5000 verplaatsen naar de slaapkamer. Maar ik moet zeggen dat ik dit wel een vreemd probleem vind. 

@Pasi Internet staat hier inderdaad los van. Ook al zou dat in zijn geheel niet werken heeft dat geen invloed op de weergave van de Humax. Alleen I-TV valt dan weg bij de 5300c. 

Maar hoe staat de resolutie ingesteld op de beide Humax-en? Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit bij beiden 'niet klopt' en ze dus op 576 staan, maar kijk dat toch eens na. Je geeft aan dat de sterkte op de Humax ongeveer 60% is, en dat is heel netjes. En de 100% kwaliteit natuurlijk ook. Bij artefacten zou ik nog vragen naar de BER, maar die is nu echt wel in orde. Een HDMI kabel is eigenlijk al uitgesloten, maar goed, je hebt dat toch even getest, en je hebt best wat andere dingen gedaan het issue te tackelen. Maar bij een reset staat de resolutie doorgaans laag ingesteld. Heb je dit daarna ook weer aangepast? 

En heb je de 5200c al even naar beneden gehaald en aangesloten op de plaats van de 5300c? Want ook dat is een mooie test. Je kan dan zien of het aan de Humax-en ligt, diens instellingen, of aan het signaal. Al lijkt me dat laatste toch wat vreemd, omdat rechtstreeks aansluiten op het AOP ook niet baat, en de 5200c boven, uiteindelijk uiteraard ook aangesloten op datzelfde AOP, wel goed werkt. 

Natuurlijk begrijp ik ook dat het vreemd lijkt dat zowel de 5300c als de 5000 de fout in gaan, maar ik denk toch een beetje, op je verhaal afgaande, dat er iets misgaat met deze ontvangers. 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@jansmarcel  schreef:

@Pasi  Werkt de 5000 en 5300 wel goed op de aansluiting waar je de 5200 hebt zitten? Het zal toch niet zo zijn dat de uitgang van de versterker een probleem heeft waardoor de genoemde humaxen een probleem met beeld hebben?


Ik heb dat inderdaad nog niet geprobeerd. Om een probleem met de 5300 uit te sluiten, had ik juist de 5000 van zolder gehaald.
Om de 5200 naar beneden te halen, daar had ik ook aan gedacht, maar dan hebben we alles 'los' en kan niemand meer kijken.

Maar dat zal inderdaad de volgende stap zijn.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

Dag @Bert , dank.

 

@jansmarcel dat zou ook mijn eerste vraag zijn geweest: de 5300c en de 5000 verplaatsen naar de slaapkamer. Maar ik moet zeggen dat ik dit wel een vreemd probleem vind. 

@Pasi Internet staat hier inderdaad los van. Ook al zou dat in zijn geheel niet werken heeft dat geen invloed op de weergave van de Humax. Alleen I-TV valt dan weg bij de 5300c. 

Maar hoe staat de resolutie ingesteld op de beide Humax-en? Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit bij beiden 'niet klopt' en ze dus op 576 staan, maar kijk dat toch eens na. Je geeft aan dat de sterkte op de Humax ongeveer 60% is, en dat is heel netjes. En de 100% kwaliteit natuurlijk ook. Bij artefacten zou ik nog vragen naar de BER, maar die is nu echt wel in orde. Een HDMI kabel is eigenlijk al uitgesloten, maar goed, je hebt dat toch even getest, en je hebt best wat andere dingen gedaan het issue te tackelen. Maar bij een reset staat de resolutie doorgaans laag ingesteld. Heb je dit daarna ook weer aangepast? 

En heb je de 5200c al even naar beneden gehaald en aangesloten op de plaats van de 5300c? Want ook dat is een mooie test. Je kan dan zien of het aan de Humax-en ligt, diens instellingen, of aan het signaal. Al lijkt me dat laatste toch wat vreemd, omdat rechtstreeks aansluiten op het AOP ook niet baat, en de 5200c boven, uiteindelijk uiteraard ook aangesloten op datzelfde AOP, wel goed werkt. 

Natuurlijk begrijp ik ook dat het vreemd lijkt dat zowel de 5300c als de 5000 de fout in gaan, maar ik denk toch een beetje, op je verhaal afgaande, dat er iets misgaat met deze ontvangers. 


Beide Humax zijn gereset en staan op 1080i.

De 5200 zal inderdaad naar beneden moeten 🤔.

Ps. om het makkelijk te maken, heb ik gister ook nog een LG B1 gekocht ( maar ook deze heeft hetzelfde probleem ). Dus ook daarmee aan het 'stoeien'. Vandaar mijn later reactie hierzo.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Hoi @Pasi 

 

de LG B1 is een Oled zie ik? Hartelijk gefeliciteerd! Maar... die heeft ook datzelfde probleem? En je werkt dan met een module? Dat is wel bijzonder. Ik dacht dat ik alles al gezien had met een Humax, maar nee. En nu komt er ook nog een LG bij. Dan ga je wel denken aan een ontvangstprobleem, maar waarom werkt de 5200c boven dan wel goed? En waarom werkt de 5300c niet goed als deze op het AOP wordt aangesloten? Even hardop denken! Soms helpt dat.

Sluit eerst de 5200c eens beneden aan de 5300c boven. Maar sluit de 5200c ook eens rechtstreeks aan op het AOP. Als het ook dan misgaat, is dit iets voor Ziggo. Als ik de foto's zie lijkt het wel of je alles in SD ontvangt. 

Zo, genoeg hardop gedacht. Ik ga nu nog even zachtjes verder ... 😉

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

Hoi @Pasi 

 

de LG B1 is een Oled zie ik? Hartelijk gefeliciteerd! Maar... die heeft ook datzelfde probleem? En je werkt dan met een module? Dat is wel bijzonder. Ik dacht dat ik alles al gezien had met een Humax, maar nee. En nu komt er ook nog een LG bij. Dan ga je wel denken aan een ontvangstprobleem, maar waarom werkt de 5200c boven dan wel goed? En waarom werkt de 5300c niet goed als deze op het AOP wordt aangesloten? Even hardop denken! Soms helpt dat.

Sluit eerst de 5200c eens beneden aan de 5300c boven. Maar sluit de 5200c ook eens rechtstreeks aan op het AOP. Als het ook dan misgaat, is dit iets voor Ziggo. Als ik de foto's zie lijkt het wel of je alles in SD ontvangt. 

Zo, genoeg hardop gedacht. Ik ga nu nog even zachtjes verder ... 😉


Dank ! Ja lang gewacht op een OLED, maar nu eindelijk !

De LG krijgt tv vanaf de Humax. Aangezien het aantal echt 4K tv uitzendingen dusdanig laag is, ga ik daar geen extra geld/moeite voor doen.

Inderdaad, het is een vreemd verhaal. Vooral ook, omdat een 5000 exact hetzelfde doet. Ik zal morgen de 5200 maar eens naar beneden halen.Dan hebben we, wat tv betreft, het hele huis op de kop ( want beneden staat natuurlijk ook de 'oude' tv nog ).


Het lijkt inderdaad wel op SD beeld. M'n ogen gaan er zeer van doen en staan na een tijdje 'dwars in de kop'.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Oké, de Oled is dus aangesloten op de Humax. Wijs besluit. 4K is er toch niet, en de Tv doet zelf de rest wel. En die mooie Tv staat beneden neem ik aan? Zo ja, dan begrijp ik wel dat deze er ook last van heeft. Het zou nog vreemder worden als de Tv werkt met een CI module en dan ook, net als de Humax-en dit verschijnsel liet zien. Maar wel mooi hoor, Oled. Alleen is dit natuurlijk geen goed begin van het fraaie Tv kijken... Had de 5200c het boven ook maar (niet verkeerd bedoeld) want dan was er maar één verdachte; het signaal. Nu begin ik daar ook wel meer aan te denken, maar ik ken dit verschijnsel niet.

 

Je hebt wel gewoon de rekening voor HD kijken betaald bij Ziggo? Want anders schakelen ze je eerst een week over naar SD content, alvorens je geheel af te sluiten ... 😋

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Gekke gedachte, als de kabels zijn veranderd zijn de stekkers wel goed aangesloten, dus een goed contact met de mantel de centrale kerndraad niet te lang of te kort.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

Gekke gedachte, als de kabels zijn veranderd zijn de stekkers wel goed aangesloten, dus een goed contact met de mantel de centrale kerndraad niet te lang of te kort.



Er is afgelopen weekend niets veranderd aan de coax/tv/Ziggo bedrading. De nieuwe OLED wordt gewoon op dezelfde HDMI kabel aangesloten, als de oude. Maar is pas gekocht, toen dit probleem er al was.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Zou je dan dit beeld krijgen @RoWi. ? Ik had om die reden destijds artefacten, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dan is het wat ik schreef @Pasi . Ziggo heeft je op SD gezet. Over een week heb je niets meer. Maar wellicht valt er nog wat te redden als je snel betaald. Anders moet je ook weer aan nieuwe smartcards. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Pasi de 5200c hoeft maar even naar beneden natuurlijk. Even testen en klaar. Daarna kan iedereen weer kijken. Alleen beneden wat beroerder dan boven. 😁

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

Dan is het wat ik schreef @Pasi . Ziggo heeft je op SD gezet. Over een week heb je niets meer. Maar wellicht valt er nog wat te redden als je snel betaald. Anders moet je ook weer aan nieuwe smartcards. 


Waarvan denk je dat de OLED is gekocht 🤤😢😱. Misschien wil Ziggo zo de Humax 'klanten' wel dwingen naar een Ziggo doos? 😨

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Het zal toch niet? Wat moeten we zonder Humax... Maar ik heb ook zo'n Ziggo doos XL want ik woon nu in fUPC gebied. Daar heb ik even geen rekening mee gehouden toen ik een ander huis kocht. Maar eens zal de Humax uitsterven, net als de Dodo en de Mammoet. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Willem-A1  schreef:

Het zal toch niet? Wat moeten we zonder Humax... Maar ik heb ook zo'n Ziggo doos XL want ik woon nu in fUPC gebied. Daar heb ik even geen rekening mee gehouden toen ik een ander huis kocht. Maar eens zal de Humax uitsterven, net als de Dodo en de Mammoet. 


Ah daarom, mocht de Humax niet mee. Even tussen jouw, mij en Pasi hoe bevalt de MBXL.

Terug on topic.

@Pasi had je al signaal problemen, de AOP wordt niet zomaar vervangen. Deze nieuwe problemen zijn niet daaraan terug te koppelen?

 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

Het zal toch niet? Wat moeten we zonder Humax... Maar ik heb ook zo'n Ziggo doos XL want ik woon nu in fUPC gebied. Daar heb ik even geen rekening mee gehouden toen ik een ander huis kocht. Maar eens zal de Humax uitsterven, net als de Dodo en de Mammoet. 


Ach, als de Humax in dat rijtje past ..... 😉

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

... had je al signaal problemen, de AOP wordt niet zomaar vervangen. Deze nieuwe problemen zijn niet daaraan terug te koppelen?


Nee, er is/was bij ons nooit een AOP afgemonteerd. Er was hier ooit ( lang voor onze tijd ) een F-connector op geknepen. Waarschijnlijk omdat er maar een heel kort stukje coax uit de muur komt. Maar omdat er volgens de ConnectBox steeds meer ruis op de lijn kwam ( van buiten ? ), uiteindelijk toch een monteur aangevraagd. Die heeft een losse AOP heeft geplaatst en nu inderdaad minder ruis binnen.

Overigens gaat "Discovery Science HD" hier nu spontaan op zwart en is na zo'n minuut weer terug.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @RoWi. 

de Humax-en zijn wel mee hoor (heb er meer) en de 5400c word ook nog wel gebruikt, maar ja, helaas zijn veel zenders in SD en dat is niet echt fraai natuurlijk. Maar hoe bevalt de XL... Tot nu toe goed, maar hij wordt ook maar heel weinig gebruikt, omdat ik nog veel bezig ben met andere zaken in mijn huis. Dus ja, ik kan er eigenlijk nog niet eens zoveel over zeggen. 

Toegevoegd: Ik heb hem trouwens wel in een kast staan, op de 5400c, die op zijn beurt weer op een SACD speler staat. Maar toch is ie behoorlijk stil. Het kan wel warm worden in de kast, maar bij gebruik gaat de klep open en kan ik 2 ventilatoren laten draaien die met speciale rubbers aan de achterzijde zijn bevestigd. De fans zitten aan de binnenzijde van de (vrij diepe) kast en doordat ze zo bevestigt zijn, vind er dus ook nog ventilatie plaats als de ventilatoren stilstaan. Deze laatste draaien op een lagere spanning zodat ze geen hinderlijk geluid maken, en de achterwand is beplakt met 2 lagen antidreunplaat. Achter de andere apparatuur heb ik de ventilatoren aan 2 nylonkoorden bevestigd, die over de lengte van de kast gespannen zijn. Daardoor klinken ze niet door in de kast. Die kunnen afzonderlijk worden ingeschakeld. Het zijn er totaal 6. En ik heb dus nog niet gehad dat de XL te warm werd. 

Maar gaan we nu erg off-topic, of zou het mogen blijven staan? 😄

Uitgelicht topic