1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Heb je last van slechte TV ontvangst? Lees dan eerst deze uitleg.

Er zijn al vele vragen gesteld door mensen die last hebben van storing in de TV ontvangst, of zelfs bepaalde zenders niet kunnen ontvangen. Wat is er aan de hand?

De uitleg is wat technisch, maar het is met een beetje goede wil wel te begrijpen.

Van oudsher werd FM radio en analoge televisie uitgezonden in de frequentieband van 52 tot 862 MHz. Niet alles in dat gebied was in gebruik voor radio en TV, maar het grootste gedeelte wel. Voor de kabeltelevisie (en radio) is deze hele bandbreedte in gebruik genomen, en dat kan natuurlijk ook want een kabelmaatschappij zendt alleen maar uit op de kabel.

In de ether wordt al lang geen analoge TV meer uitgezonden, en de digitale TV die daarvoor in de plaats gekomen is ("Digitenne") neemt veel minder ruimte in. De rest van die bandbreedte wordt daarom gebruikt voor andere doeleinden, bijvoorbeeld 4G mobiele telefonie op de 800 MHz band. Dat zijn krachtige zenders die veelal niet al te ver uit de buurt staan.

De signalen van die zenders mogen natuurlijk niet doordringen tot onze TV toestellen, want dan verdringen of storen ze de TV kanalen die de kabelmaatschappij op diezelfde frequenties uitzendt. En je voelt het al aankomen, daar zit de pijn.

De antennekabels die we gebruiken zijn coax kabels. In het midden van zo'n kabel zit de signaaldraad waarover het antennesignaal verstuurd wordt. Daaromheen zit dan een soort van schuimplastic, het zogenaamde diëlektricum. Daaromheen zit weer de mantel of afscherming, en tenslotte volgt dan nog plastic buitenmantel.

Waar het om draait is die afscherming, die houdt de signalen van die zenders en andere storingsbronnen tegen. Vroeger bestond die afscherming uit een los vlechtwerkje van heel dun koperdraad. Later werd dat aluminiumfolie o.i.d. Bij moderne kabels die speciaal ontwikkeld zijn om die instraling tegen te houden kunnen er wel drie of vier lagen afscherming aanwezig zijn, en dat zorgt er voor dat die stoorsignalen niet bij de signaaldraad kunnen komen.

De connectors (coax stekers) moesten ook helemaal van metaal zijn om stoorsignalen tegen te houden. Vroeger waren dat blikken gevalletjes met een plastic kapje, maar die kun je nu echt niet meer gebruiken.

Kant en klare aansluitkabels met aangegoten stekers moeten ook goed opgebouwd zijn. Oudere kabels zijn dat gegarandeerd niet, maar jammer genoeg kun je aan de buitenkant van zo'n kabel niet zien hoe hij opgebouwd is, dus of de afscherming goed genoeg is.

De kabelmaatschappijen waren zich enige jaren geleden al bewust van de instralingsproblematiek, en hebben toen het kabelkeur keurmerk opgezet. Fabrikanten van antennematerialen (kabels, connectors, versterkers, splitters betc.) kunnen hun spullen ter keuring aanbieden, en als die voldoen aan de eisen krijgen ze het kabelkeur keurmerk.

Nu is het niet zo dat die eisen niet aan veranderingen onderhevig zijn, in tegendeel ze worden in de loop van de tijd aangescherpt. Een kabeltje dat een jaar geleden nog aan de eisen voldeed, kan dat nu niet meer doen. Met andere woorden het keurmerk kan ook teruggetrokken worden. De actuele lijst van alle spullen met het kabelkeur vind je hier:

http://www.keurmerk.nl/NL/Gastpagina-s/NLKabel-Kabel-Keur

Ook het AOP (Abonnee Overname Punt) van Ziggo (de coax contactdoos die op de kabel die je woning binnenkomt geplaatst is) kan verouderd zijn, zodat hij vervangen moet worden.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat er natuurlijk best antennematerialen kunnen zijn die technisch aan de eisen van het kabelkeur voldoen, maar die niet ter keuring zijn aangeboden, en dus het keur niet dragen. Als je voldoende kennis van deze materie hebt, dan zul je dat zelf met enige mate van zekerheid wel kunnen beoordelen

Wat nu te doen als je ontvangstproblemen hebt. Er wordt dan aangereden om je TV of ontvanger met een goedgekeurde antennekabel van maximaal 10 meter lang direct op het AOP aan te sluiten. Zijn de problemen dan weg, dan zul je dus de antennebekabeling in je huis moeten vervangen. Zijn de problemen niet weg, dan wordt het tijd om de helpdesk te bellen en om het bezoek van een Ziggo monteur te vragen.

Een TV winkelier die op dit forum actief is, heeft al aangegeven dat naar zijn ervaring zeker 90% van alle ontvangst problemen aan kwalitatief onvoldoende antenne kabels te wijten is. Als Ziggo dus verwijst naar naar de kwaliteit van de kabels (of het gebrek daar aan), dan is dat niet een uitvlucht zoals sommige vraagstellers blijkbaar denken, maar eenvoudigweg de simpele waarheid.

Heb je dus die problemen, ga dan je hele antenne bekabeling bij langs. Heb je ergens een aansluiting naar een oude analoge TV, vergeet die kabel dan ook niet. Anders vindt de instraling daar op plaats, en dan krijg je alsnog storing op je andere aansluitingen. Kijk ook naar coax stopcontacten en kabels in muren of vloeren, vergeet niets.

Als de storing erg hardnekkig is kun je ook nog naar open aansluitingen van versterkers etc. kijken, incl. bijvoorbeeld de doorlus aansluiting zoals die op o.a. de Humax recorders zit. Je kunt daar dan een afsluitweerstand op zetten, dat is een soort van coax stekertje dat er uitziet als een vingerhoedje.

Veel succes met het oplossen van je ontvangstproblemen gewenst.
148 Reacties 148
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo Caeser.

Een goed verhaal. Hier kan Ziggo een puntje aan zuigen. Nu maar hopen dat de mensen met problemen, die dit lezen jouw verhaal ter harte nemen. Er zijn zovele die het niet geloven en de kop in het zand steken en Ziggo overal de schuld van geven. Ik zeg altijd je moet het zo zien: je energieleverancier levert tot aan de meterkast, wat daarna komt is voor je zelf. Heb je dus storing met je elektra: een lamp knippert steeds of een stopcontact reikt branderig dan kun je dus je leverancier niet de schuld in de schoenen schuiven. Ben vroeger zelf elektricien geweest en daar was het precies hetzelfde: kroonsteentje op kroonsteen buitenverlichting waar water in komt met als gevolg kortsluiting enz. enz. Dan gaan de mensen niet lopen klagen richting de energie leverancier, maar wordt er gebeld en moet het snel klaar, kosten wordt dan niet over geklaagd. In het antenne verhaal krijgt Ziggo steeds de schuld en mag het natuurlijk niets kosten. Nu ze problemen hebben en eigenlijk niet even alles controleren schuiven de schuld naar Ziggo toe en dat vaak ten onrechte. En inderdaad ligt het soms aan Ziggo, maar dat is in mijn ogen te verwaarlozen.



Vr gr Teun (expert Emmen)
Tom Veenendaal

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Dus als Ziggo iets aanpast in zijn signaal moet je als klant zelf alle bekabeling binnen vervangen inclusief de coax contactdoos. ***mod edit: Tekst verwijderd i.v.m. overtreding huisregels.*** Gisteren voor 10:00 nog geen problemen met de ontvangsten van de zenders. Na het instellen van de nieuwe frequentie geen SBS6, Rtv Utrecht, EuroSport en haperingen op RTL4. Aangezien Ziggo zelf alles binnen heeft aangelegd lijkt het mij dan ook dat Ziggo zelf (gratis) een monteur langs stuurt om de problemen te verhelpen. De klanten services heb je helemaal geen ruk aan. Die schepen je af met een standaard protocollijst je. Bepaalde foutmeldingen die op het beeldscherm verschijnen weten zij niet eens wat deze melding inhoud. Het zegt natuurlijk genoeg op het feit dat na het omzetten binnen 24 meer dan 150 klachten zijn binnengekomen. Gisteren meer dan een kwartier in de wacht gestaan voor je een techneut aan de lijn krijgt. Nu zet ik zelf in de ICT dus je hoeft mij echt niets wijs te maken dat er ineens een kabelbreuk is ontstaan. Dat is namelijk de uitleg van de Ziggo klantenservices. Ik zie het vanzelf weer op Tros Radar verschijnen net als een paar jaar geleden. Toen was het ook een zooitje bij Ziggo.
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Beste Tom,

Ziggo gebruikt gewoon de frequenties die ze kunnen en mogen gebruiken op de kabel. Het is niet de schuld van Ziggo dat jouw bekabeling niet bestand is tegen instraling van buitenaf. Als jij vindt dat jij niets hoeft te wijzigen aan jouw bekabeling, dan zou je ook kunnen overwegen om de KPN, Vodafone en T-Mobile op te bellen om ze te vragen hun zendmasten uit te zetten, want die stralen in op jouw kabels. Die masten vormen het merendeel van de storingsbonnen.
Tom Veenendaal

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Beste Ceasar, Ziggo verschuild zich momenteel achter allerlei zaken, maar als je website van RTV Utrecht even bezoekt kan het niet missen dat je de problemen rondom Ziggo. Wees eens eerlijk als bedrijf en luister eens naar de klant. Ik wil je niet persoonlijk aanvallen maar nu moet ik ineens de KPN, Vodafone en T-Mobile bellen om hun zendmasten uit te zetten. Je kunt wel in de politiek. Die verschuilen zicht ook achter allerlei zaken. Mijn oplossing. Ik heb vandaag nogmaals contact opgenomen, want Ziggo zou middels afgelopen donderdag een coax kabel opsturen met het zogeheten kabelkeur keurmerk. Ziggo kwam nu met de oplossing om een monteur langs te sturen. Ik ben zelf nog al technische en heb alle stekkers en kabels eens los gehaald. Daarna alles er weer in gedaan en .... SBS6 en EUROsport waren weer beschikbaar. Het licht dus zeker niet aan de bekabeling. In ons huis ligt een dure coax kabel van het merk Monster en wordt door de meeste elektronicawinkels geadviseerd. Nu alleen nog geen RTV Utrecht. Maar daar zit de consumentenbond bovenop. Ik wacht het programma Tros Radar rustig af. Tot zover mijn commentaar.
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Tom Veenendaal wrote:
Dus als Ziggo iets aanpast in zijn signaal moet je als klant zelf alle bekabeling binnen vervangen inclusief de coax contactdoos. ***mod edit: Tekst verwijderd i.v.m. overtreding huisregels.***.


Ben eerlijk gezegd van mening, met verder alle respect voor Tom Veenendaal overigens, dat deze uitspraak een beetje ver gaat. Het dient algemeen bekend te zijn (staat namelijk in de algemene voorwaarden waar je op het moment van klant worden mee akkoord gegaan bent) dat de verantwoordelijkheid van Ziggo loopt t/m het AOP. Ziggo levert de afgenomen dienst(en) tot aan het AOP. Vanaf dat punt ben je zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de afgenomen dienst(en). Voor aanleg van de binnenbekabeling kun je dan inderdaad gebruik maken van een monteur van Ziggo, en daar dien je onder normale omstandigheden voor te betalen. Onder bepaalde omstandigheden is deze monteur gratis (met overigens maar een beperkt gebruik van materialen), en dat is dan meestal onderdeel van een actie waar je als klant gebruik van kunt maken. Deze "gratis" monteur is voor Ziggo echter nooit een verplichting, en je moet dit dan min of meer ook zien als een gunst. Ook de aanleg door de monteur is dus een vorm van "zelf verantwoordelijk zijn voor". Je maakt immers zelf de keus of je gebruik wilt maken van die monteur (ongeacht of dit gratis is of tegen betaling). Zelf geeft Tom Veenendaal aan ooit gebruik gemaakt te hebben van die bewuste monteur. Je kunt je dan de vraag stellen hoe lang dat geleden is. Kan namelijk goed zijn dat er destijds materialen gebruikt zijn die op dit moment niet meer voldoen aan de huidige "kabelkeur"-eisen. Volgens mij kan je dan niet van Ziggo eisen dat ze deze nu gratis komen vervangen. Zo ben je in feite ook zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van bijv. een digitale ontvanger/recorder of bijv. een CI+module. Vaak kun je bij Ziggo als nieuwe of bestaande klant gebruik maken van bepaalde acties waarbij je een digitale ontvanger/recorder gratis of tegen een gereduceerd bedrag aangeboden krijgt. Ook dit is echter voor Ziggo geen verplichting, en jij bepaald zelf of je wel of niet gebruik wilt maken van het aanbod (welk voor bestaande klanten meestal wel gepaard gaat met bepaalde voorwaarden). In principe moet je dus alle apparatuur en alle materialen die benodigd zijn voor het gebruik van de geleverde diensten vooralsnog zelf kopen. Uitzondering op deze regel is het eventueel benodigde modem. Als je internet van Ziggo afneemt, dan krijg je van Ziggo een modem in bruikleen, en bij beëindiging van je abonnement dien je dit modem dan ook terug te sturen. Alle andere apparatuur en materialen mag je op dat moment houden, daar ze immers je eigendom zijn.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Een prima uitleg van Caesar. Onder andere hij ,Teun (en ik reken mij daar zelf ook onder) Hebben al een heleboel mensen geholpen met advies over de kabels. En ja 80 tot 90 % van de mensen hebben wij hiermee geholpen. Zij hebben hun kabels nagekeken c.q. vervangen met goede geïsoleerde kabels. Conclusie zij waren van de storingen af. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en kan de storing aan iets anders liggen. Maar wij hebben al heel wat uurtjes (weekeinden) mensen geadviseerd met goede resultaten. Sorry Tom, je mag je mening hebben maar ik vind deze wat kort door de bocht (met alle respect)
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Ben overigens in mijn eerdere reactie helemaal vergeten te vermelden dat dit inderdaad een prima en zeer duidelijke uitleg is die caesar hierboven geeft. Velen kunnen hier hun voordeel mee doen, en ik sluit mij bij deze dan ook volledig aan bij Teun en robbo.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo forum guru's

Bij sluit ik me volledig aan bij jullie mening. Je moet maar zo rekenen al zullen altijd menen blijven die je het nooit naar hun zin kunt maken.

Aan ons ligt het dus niet. We proberen iedereen te helpen.

vr gr Teun (expert Emmen)
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Teun wrote:
Hallo forum guru's

Bij sluit ik me volledig aan bij jullie mening. Je moet maar zo rekenen al zullen altijd menen blijven die je het nooit naar hun zin kunt maken.

Aan ons ligt het dus niet. We proberen iedereen te helpen.

vr gr Teun (expert Emmen)


Hoi Teun,

Idd. Dat wij met groot geduld steeds maar uitleggen wat er aan de hand is, en dan toch mensen zijn die .... nou ja je weet wat ik wil zeggen. Ze mogen natuurlijk kritiek hebben c.q. hun mening uiten maar als ik dit dan lees denk ik wel eens gr gr gr grom:D
Tom Veenendaal

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Er zal een kern van waarheid in de verhalen van Caesar en Teun zitten. Zeker bij mensen waar de kabel meer dan 10 of 15 jaar oud is. Maar om gelijk naar voorwaarden te grijpen/verwijzen lijkt mij echt overtrokken. Dan lijkt het wel op verzekeringsagenten. Dat zijn de grootste boeven met krijtstreep pakken aan. Als die iets moeten uit betalen verschuilen ze zicht ook achter allerlei kleine lettertjes in de voorwaarden. Als klant weet je dat er altijd aan bepaalde voorwaarden voldoen moet worden. Dat weet iedereen. In ons geval in Zeist en e.o. ligt het probleem toch bij Ziggo. Kijk eens op http://www.rtvutrecht.nl/ziggo en ga je eerst inlezen. De stappen die er staan hebben wij gevolgd maar niets helpt. Wij hebben 2 keer klantenservices gebeld en wisten nergens van. Het lijkt wel een politiek spel. En robbo met alle respect. Ziggo is erg kort door de bocht om niet naar zijn klanten te luisteren en gelijk zijn conclusies te trekken, dat het aan een coax kabel gaat. Als je mijn reactie goed had gelezen vertel ik in mijn reactie dat wij op advies van een elektronica winkel een Monter kabel (2 jaar) geleden hebben aangeschaft en zijn beter geïsoleerd tegen storingen van buitenaf. Deze kabels hebben aan beide kanten een adapter zitten en beide tulpen zijn niet zilver zoals de meeste kabels maar koperkleurig. Om door te gaan op voorwaarden zal Ziggo zich ook moeten houden aan de afspraken die zijn vast gelegd. Afspraak met de kabelbedrijven is dat ze de 30 meest bekeken zenders niet in de buurt van 4G-frequenties plaatsen om overlast zoveel mogelijk te voorkomen. Als Ziggo de zender RTV Utrecht op een andere frequentie zet, dan zal het probleem een stuk minder worden.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok maar je zegt het zelf de kabels zijn 2 jaar geleden aangeschaft. dat wil niet zeggen dat zij nu ook aan de huidige norm voldoen. Nu met grote toename mobiel internet etc. die in 2 jaar is toe genomen. (4G) Ik heb in mijn reactie aangegeven dat er natuurlijk uitzonderingen zijn, maar als je 80 tot 90 % storingen oplost en deze veroorzaakt werden die caesar, en andere beschreef wil dat toch wel wat zeggen.
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Beste Tom Veenendaal,

Als je mijn reactie goed bekeken had, dan had je waarschijnlijk gezien welk specifiek stukje ik geciteerd heb uit je eerste reactie. Waar het mij dus om gaat is dat je volgens mij niet het recht hebt te beweren dat mensen niet goed bij hun hoofd zijn puur en alleen omdat zij uitspraken doen die notabene berusten op de waarheid. De voorwaarden heb ik derhalve dan ook puur en alleen erbij gehaald omdat jij van mening was dat Ziggo maar gratis een monteur moet langs sturen om de problemen te verhelpen. En daar ik uit niets van je reactie kan opmaken dat die problemen waarschijnlijk van externe aard zijn, ga ik ervan uit dat je doelt op problemen binnenshuis, want daar gaat uiteindelijk dit topic over. Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat de verantwoordelijkheid volledig bij Ziggo ligt als de problemen buitenshuis veroorzaakt worden. Kan me echter niet voorstellen dat Ziggo deze verantwoordelijkheid dan niet zal nemen.

Groet, Marcel
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Beste Tom,

Ik heb je bijdragen nog eens doorgelezen, en ik zie toch een aantal zaken die ik niet helemaal kan rijmen.

  • Net zo als diverse anderen geef je Ziggo de schuld van je ontvangstproblemen. Maar net zo als die anderen articuleer je niet wat Ziggo dan eigenlijk fout doet.
  • In je laatste bijdrage schrijf je dat de kabelbedrijven beloofd zouden hebben de 30 belangrijkste zenders niet in het frequentiegebied van 4G telefonie uit te zenden. Echter, die 4G telefonie kan alleen maar problemen veroorzaken als hij instraalt op de antennekabels, of erger nog op de apparatuur zelf (ja, ook dat kan). Aangezien het mogelijk moet zijn zodanige antennebekabeling te gebruiken dat die instraling niet kan voorkomen, is die belofte van de kabelmaatschappijen eigenlijk alleen maar van belang voor klanten die antennebekabeling hebben die onvoldoende bestand is tegen instraling.
  • In je tweede bijdrage schrijf je dat je de kabels losgetrokken hebt, en ze daarna weer aangesloteh hebt. En plotseling had je een aantal zenders weer terug. Vervolgens constateer je dat het dus niet aan de bekabeling kan hebben gelegen. Dat is een wat merkwaardige gevolgtrekking, want je had blijkbaar last van slechte (massa) contacten bij één of meer van je connectors. Met lostrekken en weer vastzetten van connectors los je dat probleem vaak op.
  • Je hebt het verder over 10 à 15 jaar oude kabels die problemen zouden kunnen veroorzaken. Maar in mijn eerste bijdrage beschreef ik al dat kabels die een jaar geleden nog het kabelkeur hadden, nu niet meer aan de eisen voldoen. Een kabel hoeft dus helemaal niet oud te zijn om onvoldoende kwaliteit te hebben, ik verwacht zelfs dat ze nog steeds te koop zijn.
  • Je schrijft dat je een Monster antennekabel gebruikt, en dat je die op aanraden van een electronicawinkel gekocht hebt. Nu is Monster een merk dat zich bezighoudt met ietwat isoterische audiokabels. Niet zo erg als andere fabrikanten, maar toch. Dat zijn van die fabrikanten die netsnoeren van een paar duizend euro per stuk verkopen (klinken echt veeeeel beter), of zoals ik net nog las, een ethernetkabeltje van 12 meter lang met zilveren draadjes, en een apart batterij gevoed apparaatje er op dat alle elektronen in bewang moet houden voor een goed geluid. Kost slechts € 8000, koopje. Die Monsterkabel kan best goed zijn, maar ik heb er geen gegevens van, dus ik kan er niets over zeggen. Een bedrijf als Hirschmann (hier vaak genoemd) houdt zich al bijna 80 jaar bezig met antennetechniek, en de Hirschmann kabeldivisie is tegenwoordig eigendom van Belden, één van de allergrootste leveranciers ter wereld van allerlei soorten signaalkabels. Hirschmann weet dus wel hoe je antennekabels en connectors maakt. Hun Koka TS9 kabel is waarschijnlijk de best afgeschermde antennekabel die je nu kunt kopen. Overigens heeft jouw Monster kabeltje waarschijnlijk vergulde plugjes, maar dat hoeft niet beter te zijn als het standaard materiaal. Integendeel, het kan leiden tot galvanische spanningsverschillen, met corrosie op de connector contacten als gevolg.
  • De verwijzing naar de algemene voorwaarden is in dit geval natuurlijk volkomen terecht. Ziggo is niet verantwoordelijk voor de apparatuur en bekabeling die de klant thuis heeft. Ziggo helpt de klant wel bij de keuze (kabelkeur etc.), met advies, en kan een monteur langs sturen om te kijken wat er aan de hand is, en eventueel het AOP te vervangen als dat verouderd is.
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
En tegen al deze 6 punten, valt naar mijn mening weinig in te brengen.
AlexZ1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1360Posts
  • 235Oplossingen
  • 9Likes
Hallo Ceasar,
Zonder me gelijk ergens achter te schuilen wil ik je bedanken voor je bijdrage. Je legt technisch precies uit waar het probleem bij veel klanten zit. Ik wil niet gelijk zeggen dat het bij iedereen zo is maar inderdaad in 80 tot 90% van de gevallen is een slecht ontvangst de danken aan slechte kabels.

@Tom Veenendaal
Ik heb je eerste tekst aangepast. Laten we het op de community wel gezellig houden. Al deze mensen proberen andere klanten, waaronder ook jij, te helpen met hun problemen. Dit doen ze uit passie voor techniek en het willen helpen van anderen!
Ik wil je daarom vragen om het laatste topic van Caesar goed door te nemen. Mocht je uiteindelijk toch van mening zijn dat het probleem niet aan je kabels ligt, en je hebt de juiste argumentatie, dan kunnen we kijken of we nog een monteur langs kunnen sturen. Want zoals jij zelf ook aan geeft hoeft het niet altijd aan de kabels te liggen. Ook het signaal van Ziggo kan wel eens voor problemen zorgen.

Groet,
Alex
hagees

Level 1
  • 106Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Om nog maar weer eens een voorbeeld te noemen van je te pletter zoeken naar storing.
Ineens storing op het kanaal van SAT 1 (sat eins) , blokken en strepen, en alleen op deze zender. De frequentie hiervan is dacht ik rond de 600 Mhz. Dan ga je weer eens de hele bekabeling nakijken. En wat is dan de oorzaak, de plug naar de ingang van de decoder zit niet goed aangedrukt! Stevig aandrukken en hup weg storing.

Veel lezers op dit forum willen nog steeds maar niet geloven dat wat cesar hierboven beschrijft echt de oorzaak is van ontvangstproblemen, en we echt in een andere tijd leven dan pakweg 10 jaar geleden vwb digitale tvontvangst.
Teveel abonnees denken nog met een oud tweelingsnoertje naar tv te kunnen kijken, dat is echt over.

Ik denk zelf dat providers er met de huidige eisen niet aan gaan ontkomen om al of niet met bijbetaling ook de installatie van de binnenbekabeling voor hun rekening zullen moeten gaan nemen.

Voor wat betreft het verhaal van Tom Veenendaal, ik meen te hebben gelezen dat de storing in Utrecht te wijten is aan Digitenne .
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Die mogelijkheid is er volgens mij toch nu al. Voor zover ik het weet, kan je gewoon een Ziggomonteur bestellen voor de installatie van je binnenbekabeling. Mocht je geen recht hebben op een gratis monteur, zoals bij sommige acties voor nieuwe klanten, dan dien je voor deze dienst en de gebruikte materialen dus ook gewoon te betalen. Als je dat dus wenst kan je Ziggo gewoon laten zorg dragen voor de aansluiting van je apparatuur en voor de installatie van de binnenbekabeling.
hagees

Level 1
  • 106Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Marcel, je hebt gelijk dit was er al, even niet goed opgelet.
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Can happen 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic