1
Vraag
2
Reageer en help mee
Hansjepk

Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 27Likes

Geluid valt soms weg Mediabox Next

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9192Reacties
  • 1077Oplossingen
  • 4126Likes

Hi allemaal,


Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

 

Tips en mogelijke oplossingen

 

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

 

  • Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

  • Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

  • Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

 

Niet opgelost?

 

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Vul dan onderstaande gegevens in, dan delen we dit met de ontwikkelaars. Dit issue is een constant proces dat we monitoren en onderzoeken.


Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld. Er wordt mogelijk contact met je opgenomen voor verder onderzoek.

 

1.449 Reacties 1.449
Manuelpierre

Level 4
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dag Wesenesm

iimheb dezelfde tv en een SB van Samsung. Welke instelling heb jij veranderd?

DON PAPA

Level 17
  • 3927Posts
  • 61Oplossingen
  • 3357Likes

@SnarF007 Schreef: Is het niet mogelijk dat Ziggo een Database/Portal maakt waar mensen hun hardware kunnen opvoeren en de werkende en niet werkende combinaties registreren. Dan kunnen gebruikers/servicedesk/ontwikkelaars deze data inzien en er wat mee doen. We weten dat de configuratie van @DON PAPA de issues heeft en dan mijn configuratie werkt. 

 

Maar dat zal ook niet altijd goed werken zo'n database, ik heb namelijk al ruim 2 jaar dezelfde hardware hier staan, en zonder daar iets aan veranderd te hebben, heb ik sinds een aantal maanden problemen met geluid uitval en daarvoor nog nooit last gehad van dit probleem.

WESENES

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

ik heb even opgezocht waardoor het bij mee heeft geholpen. Dit geld voor een Samsung tv

de omschrijving heb ik als bijlage toegevoegd

tevens heb ik de geluidsdoorvoor op pcm staan. Ik hoop dat jullie hier mee zijn geholpen 218550F5-1B0B-4B6E-AE64-4EB33AD43DFA.png

WESENES

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb hem wel op traag 2 staan dacht ik zelf misschien even uitproberen 

SnarF007

Level 9
  • 261Posts
  • 7Oplossingen
  • 74Likes

@SnarF007 Schreef: Is het niet mogelijk dat Ziggo een Database/Portal maakt waar mensen hun hardware kunnen opvoeren en de werkende en niet werkende combinaties registreren. Dan kunnen gebruikers/servicedesk/ontwikkelaars deze data inzien en er wat mee doen. We weten dat de configuratie van @DON PAPA de issues heeft en dan mijn configuratie werkt. 

 

Maar dat zal ook niet altijd goed werken zo'n database, ik heb namelijk al ruim 2 jaar dezelfde hardware hier staan, en zonder daar iets aan veranderd te hebben, heb ik sinds een aantal maanden problemen met geluid uitval en daarvoor nog nooit last gehad van dit probleem.

 

Data model moet wel ff over nagedacht worden, maar Firmware versie en datum voor een registratie meenemen? Geeft geen garanties, maar wel inzicht in de hoeveelheid issues vs configuraties.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Beste mensen, het zou toch helemaal niet mogen uitmaken wat je aan apparatuur hebt staan! Nog even, dan moet je precies een bepaalde set-up gaan kopen, omdat de Next anders niet lekker werkt. Het moet echt niet gekker worden. Geloof me, niet iedereen zou het kunnen opbrengen zoveel dingen uit te testen als jullie hebben gedaan. Je bent (ook) gewoon klant hoor! En je mag dus verwachten dat je als die klant ook krijgt waarvoor je betaald! Apparatuur die gewoon goed en probleemloos werkt. Kan Ziggo dat niet leveren is dat een zeer groot gebrek. Ze kunnen niet van hun klanten verlangen dat die van alles gaan proberen een dergelijk, hardnekkig euvel op te lossen.

Einde kritische noot. 

Pverduijn

Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Voor mij ook de overstap naar glasvezel als oplossing na vele maanden van irritatie!

SnarF007

Level 9
  • 261Posts
  • 7Oplossingen
  • 74Likes

Glasvezel zou een alternatief zijn, maar hier keuze uit Ziggo of ADSL. Dus eigenlijk geen keuze. 
ziggo heeft hier dus echt wel een monopoly positie. 

Meneer C.

Level 15
  • 1293Posts
  • 20Oplossingen
  • 570Likes

Ziggo werkt voor mij gewoon prima. Internet is snel, de extra upload snelheid van glasvezel zal wat dat betreft weinig merkbaars toevoegen. Hier thuis word dagelijks tegelijkertijd door 3 personen fulltime via Teams, etc gewerkt, terwijl persoon nummer 4 bandbreedte verslindende games speelt. Tv kijken doe ik amper of het moet Netflix, Prime, etc zijn.

WiFi is bij mij ook uitstekend, met hulp van de Deco's.

Wat dat betreft zou ik prima zonder de NEXT box kunnen, zeker met een werkende Ziggo Go app. Maar dat ding staat er, dus moet het ook gewoon werken. En het ligt echt niet aan mijn apparatuur want die doet het ook prima zonder de NEXT.

Kortom; het probleem zit hem in de NEXT.

Geef ons (als testers) gewoon de mogelijkheid om dat ding naar wens te fine tunen. Dan is alles opgelost.

FRANSVERHART

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Beste Mensen, een vraag van mijn kant wie ondervindt problemen bij een Nextbox met oranje Ziggo logo en wie bij een zilver Logo? Het blijkt dat er twee versies zijn. Bij de box met oranje Logo zijn nog geen geluidsproblemen ontstaan deze is al zeker 4 jaar in bedrijf! Deze box is via HDMI aangesloten op tv TV en via de TV met een soundbar. Hij heeft de laatste firmware. Bij mijn eigen zilveren box is het na een aantal dagen rustig te zijn gebleven gisteren weer uitval van het geluid waargenomen >=1 sec. Mijn setup Box is met HDMI naar soundbar en via soundbar naar TV aangesloten. Mijn soundbar een Bose 650 systeem!

Meneer C.

Level 15
  • 1293Posts
  • 20Oplossingen
  • 570Likes

Hier een box met zilveren logo. Ik ervaar echter geen problemen meer met de soundfreeze. Ik ervaar juist HDMI issues, waardoor het geluid spontaan soms via de TV, soms via de HomeCinema en soms helemaal niet te horen is. Wat pas verholpen wordt als ik alles handmatig instel. En dat komt bij de Next vandaan, aangezien ik zonder de NEXT geen problemen ervaar.

Meneer C.

Level 15
  • 1293Posts
  • 20Oplossingen
  • 570Likes

Bij mij is het: NEXT--->Yamaha Home cinema--->Samsung TV.

 

Als ik via een TV app Netflix, Ziggo of Prime kijk, dus Samsung TV---> Yamaha Home cinema, dan is er géén enkel geluidsprobleem.

FRANSVERHART

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Meneer C.

Dit klopt geldt voor de meeste van ons.

SnarF007

Level 9
  • 261Posts
  • 7Oplossingen
  • 74Likes

@FRANSVERHART Er zijn testen geweest met beide hardware versies met mensen die hier geluid issues ervaren. Deze testen lieten geen andere resultaten zien. Het probleem is er alleen met bepaalde hardware combinaties. Zelf even de issues gehad, maar met m'n huidige hardware niet meer.

 

History:

  1. NEXT HDMI --> Yahama versterker HDMI --> Sony TV (Zonder CEC, met logitech AB) geen issue's
  2. NEXT HDMI --> Sony TV HDMI ARC --> Sonos Surround (ARC+SUB+2x One SL) aantal keer per uur 1-3 seconde geluid uitval als de Next de bron was. Dus niet met Playstation of andere bron.
  3. NEXT HDMI --> LG OLED65G1RLD HDMI (e)ARC --> Sonos Surround (ARC+SUB+2x One SL) geen issue's

  

Manuelpierre

Level 4
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Maakt bij mij niet uit, ook bij Netflix, Disney of Prime

Meneer C.

Level 15
  • 1293Posts
  • 20Oplossingen
  • 570Likes

@SnarF007; wat zijn bij jou de instellingen van de Yamaha ?

SnarF007

Level 9
  • 261Posts
  • 7Oplossingen
  • 74Likes

@Meneer C. Yahama is RIP 🙂 

In de afgelopen 3 maanden ben ik van 1 naar 2 en uiteindlijk de 3de configuratie beland. Maar weet wel zeker geen CEC aan. Had toen een Logitech Harmony HUB/Remote. En aansturing van de power on/off ging via die remote. CEC aan was toen geen gewenste situatie.

Meneer C.

Level 15
  • 1293Posts
  • 20Oplossingen
  • 570Likes

@SnarF007; dan ga ik wel weer even verder stoeien met instellingen en configuratie. Nieuwe ronde, nieuwe prijzen. 😂

DON PAPA

Level 17
  • 3927Posts
  • 61Oplossingen
  • 3357Likes

Vraagje aan de mensen die ook last hebben van geluiduitval, is er toevallig ook iemand met dit probleem die een Humax Nextbox heeft? Ik ben namelijk benieuwd of daar nog verschil in kan zitten...

 

Links Arris - rechts Humax

iarsJxweHn99ffQBg3Gnqfg2.jpg

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@DON PAPA daar ben ik ook wel benieuwd naar. Het is jammer dat het buiten Humax Nederland om loopt, anders had ik er al een in huis gehad.

Nu ik ze zo naast elkaar zie, hebben ze behuizingen van elkaar geleend lijkt het... 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic