1
Vraag
2
Reageer en help mee
Hansjepk

Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Geluid valt soms weg Mediabox Next / Next Mini

Hallo. Heeft iemand ook last dat het geluid soms 1 seconde wegvalt? 

Groetjes Hans

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9374Reacties
  • 1103Oplossingen
  • 4217Likes

Hi allemaal,


Goed om te lezen dat er nog steeds verschillende oplossingen worden gevonden. Ook aan onze kant blijven we dit uiteraard verder onderzoeken en monitoren. Enkele oplossingen of workarounds die aangedragen zijn, werken voor de één perfect, terwijl het voor de ander geen enkel verschil maakt en wegvallend geluid blijft houden. We hebben te maken met heel veel verschillende apparatuur, instellingen en manieren van aansluiten. Dat maakt het moeilijk om direct de vinger op de zere plek te leggen.

 

Tips en mogelijke oplossingen

 

Lees meer

Mede door jullie hulp en de monteurs die enkelen van jullie hebben bezocht, kunnen we een overzicht maken van diverse opties, tips en adviezen, die het probleem van wegvallend geluid kunnen verhelpen.

 

  • Belangrijk: Ben je van een Mediabox XL naar een Mediabox Next of Next mini gegaan? Zorg er dan voor dat je de nieuw meegeleverde HDMI-kabel gebruikt en hem niet aansluit op de kabel waar van de Mediabox XL op zat aangesloten

  • Heb je een Samsung TV? Controleer dan 'invoersignaal extra' bij de instellingen (dank aan user Gooffy, zie deze reactie. Zie ook deze heldere uitleg van user robbo).
  • Heb je een Samsung TV en hielp vorige aanpassing niet? Ga naar de instellingen van je TV > Expertinstellingen > Probeer verschillende 'geluidsformaten' uit - Zie deze reactie van user jantje88 waarbij het formaat "DTS Neo 2:5" het probleem verhielp.
  • Maak je gebruik van een Samsung Soundbar? Controleer dan op deze pagina of er voor jouw specifiek model een firmware-update is, die dit probleem mogelijk verhelpt.
  • Heb je een Philips TV? Neem contact op met Philips om te controleren of er een firmware beschikbaar is voor jouw model die dit probleem mogelijk verhelpt. Zie deze reactie van user Ale.
  • Heb je een Arcam versterker? Zet de "PLL Breedte" (/PLL Width) op "Wide". Dank aan user Wtrwouter, zie deze reactie.

  • Controleer en wijzig de manier van aansluiten, bijv: Next -> Soundbar -> TV of Next -> TV & TV -> HDMI Arc -> Soundbar. Zie ook deze opstelling van user SabrinaB83.
  • Sluit je apparatuur en/of Next aan op een andere HDMI-ingang van je TV
  • Controleer en wijzig de audio-instellingen van zowel de Next, de tv en je geluidsapparatuur (denk aan de Dolby-instelling en CEC) (zie bijv. deze reactie, dank aan user WESENES )
  • Controleer en wijzig de video-instellingen, denk aan de HDMI-resolutie en framesnelheid.
  • Zorg ervoor dat je Mediabox altijd in stand-by gaat en zet deze niet volledig uit.
  • Heb je ook last van wegvallend beeld? Zorg er altijd voor dat je coax- en/of netwerksignaal in orde is.
  • Tijdelijke workaround: Zet je videoresolutie van je Mediabox Next (mini) vast op 1080p. Je kunt hiermee geen 4K-content bekijken, maar verhelpt mogelijk wel het audio-probleem.

 

Niet opgelost?

 

Lees meer

Heeft niets het verholpen? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk gegevens, zoals:


Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

Zorg er ook voor dat je in je profiel je gegevens hebt aangevuld.

(Reacties in dit topic zijn uitgeschakeld, we komen bij je in de lucht in je eigen topic)

 

1.450 Reacties 1.450
stevienieuw

Level 10
  • 381Posts
  • 7Oplossingen
  • 92Likes

Ik heb de next mini nog maar een week, de hdmi kabel dus ook. Ik wil wel mijn vorige kabel gebruiken, maar ik heb niet het idee dat het daar aan ligt. Het is ook niet vlug te controleren. De uitval komt maar een paar keer per dag voor en ook nog eens heel kort.

Videopionier

Level 7
  • 217Posts
  • 5Oplossingen
  • 149Likes

Wellicht ten overvloede wijs ik erop dat voor het succesvol gebruik van ARC een HDMI kabel met support voor Ethernet nodig is, voor de verbinding tussen de TV en de soundbar of AVR. Niet dat er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt, maar ARC gebruikt de voor ethernet gereserveerde adertjes in de kabel ook!

 

Dus iedereen uit dit topic, die problemen ervaart bij het gebruik van een soundbar of AVR adviseer ik te checken of dat het geval is. Als je de kabel gebruikt die bij de soundbar is geleverd, is dat het geval.

 

Als je ook gebruik maakt van 4K UHD video of e-ARC dan is een Premium High Speed HDMI Cable with Ethernet de aanduiding van de juiste kabel. Of HDMI 2.x, maar die versie aanduiding mag door de leveranciers niet meer worden gebruikt, dit is verboden door de HDMI organisatie.

 

zie hier het overzicht:

HDMI_cables.jpg

bron: Wikipedia

 

o.a. Denon adviseert dit in haar usermanual:

Denon_HDMI_cable-advice.jpg

Voor de techneut die wil weten hoe Hotplug detect, ARC en HEC op slechts 2 adertjes kunnen samenwerken de volgende uitleg:

HEC&ARC.jpg

bron: wikipedia

 

 

 

Cknopper

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zelfde probleem hier met Discovery channel. Andere kanalen gaan goed. We gebruiken mediabox.

mhe59

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb er sinds enkele dagen ook last van, terwijl het daarvoor niet het geval was. 

ik heb de oplossing op decsamsung tv via instellingen van de next op 1080 p opgevolgd en sindsdien de hele avond al verder geen last meer gehad dat het geluid steeds even wegvalt 

Waco

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Het blijft een ergenis dat je geluid steeds weg valt.

Ik heb op fora van Ziggo, Samsung en Sonos diverse oplossingen gelezen.

Met de Ziggo en Samsung oplossingen kwam ik niet verder, maar met die van Sonos wel.

De oplossing in mijn geval was heel simpel, trek de stekker van de Sonos arc soundbar er maar eens uit.

Ik heb daarna geen last weer gehad.

Zo zie je maar weer dat het niet altijd moeilijk hoeft te zijn.

 

Rogier77

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hier hetzelfde probleem. Beeld en geluid vallen meerdere keren per avond weg. Gaat bij mij ook om de next in combinatie met Samsung Q serie tv. Begint nu wel irritant te worden, maar begrijp dat dit probleem al een paar jaar bekend is, maar ziggo dus niet in staat is dit op te lossen! Speelt dit probleem ook bij de next mini?

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17582Posts
  • 731Oplossingen
  • 4272Likes

@Rogier77 Aangezien dat je aangaf nu ook uitval van het beeld te hebben, heb je de volgende workaround al eens geprobeerd:

 

( ik heb zelf geen last maar met deze tip heb ik veel mensen geholpen) 

 

Ga eens in het menu van de tv naar algemeen ( hier tizen besturing) dan naar beheer externe apparaten> invoer extra>

 

Hier kan je de hdmi poorten wel of niet selecteren. Vermoedelijk is de hdmi poort waar de next is op aangesloten bij jou aangevinkt . Selecteer  deze eens op uit.

 

En test dit even uit of het beter gaat. 

Rogier77

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@robbo Zojuist HDMI uitgezet, maar probleem blijft helaas bestaan!

stevienieuw

Level 10
  • 381Posts
  • 7Oplossingen
  • 92Likes

@Rogier77 het geluid speelt ook bij de next mini. Bij mij valt ook een paar keer per dag het geluid weg. Ik heb gebeld met de klantenservice omdat de mini soms ook niet reageert op mijn afstandsbediening en laatst helemaal down was. Ze sturen een monteur, ook al vroeg ik om een andere mini, maar dut moest eerst. Ik zal laten weten hoe dit afloopt. Monteur komt maandag.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17582Posts
  • 731Oplossingen
  • 4272Likes

Jammer! Dan ben ik ook even verder uitgedacht. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9374Posts
  • 1103Oplossingen
  • 4217Likes

Hi all,

 

Omdat er ontzettend veel scenario's zijn met betrekking tot dit probleem, willen we dit graag individueel aanvliegen en is dit topic gesloten.

 

Ervaar je probleem met wegvallend geluid? Controleer dan eerst de uitgelichte reactie van dit topic, die je [hier] kunt vinden.

 

Lost geen van deze tips het probleem op? Start dan [een nieuw topic] en deel daarbij zoveel mogelijk details, zoals:

 

Probleemomschrijving (deel zoveel mogelijk details):
Sinds wanneer ervaar je dit probleem:
Merk en type geluidapparatuur:
Merk en type TV:
Software-versie TV:

Hoe heb je de Next en de geluidsapparatuur met elkaar verbonden:
Speelt het probleem ook zonder tussenkomst van externe geluidsapparatuur: Ja/nee

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic