wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

ESPN UHD (425) op Next Mini switcht tussen HDR en SDR

Ik heb op de slaapkamer een Next mini bedraad op het internet aangesloten met de bijgeleverde stroomadapter en USB kabel op een LG G1 oled televisie, met de bijgeleverde HDMI kabel.

 

Ik heb op kanaal 425 dat HDR HLG steeds wegvalt op dit kanaal en dan krijg ik een flets kleurloos beeld.

Het maakt niet uit hoe ik de instellingen verander van de Next mini, dit probleem blijft.

Kijk ik echter op de Next mini een HDR HLG filmpje op Youtube, dan speelt dit probleem niet en hou ik keurig het HDR beeld. Dit geldt overigens ook voor HDR10 ( Netflix etc)

 

Het moet dus volgens mij liggen aan  het IPTV signaal van ESPN UHD, kanaal 425 of er is nog iets anders niet goed op het Next platform.

 

Ik hoop dat dit opgelost wordt.  Ik weet niet meer wat ik moet doen. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ook bij mij schakelt het beeld niet meer tussen SDR en HDR. Fijn dat het opgelost is.

Nu maar hopen dat ESPN snel dit kanaal opwaardeert van 1080p/HDR naar 2160p/HDR.

Bekijk in context

89 Reacties 89
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

HLG bevat zowel de SDR kleur informatie als de HDR kleur informatie. Dat is juist de kracht van HLG ook  TV'S  zonder HDR kunnen hiermee overweg.

 

Als dit bij ESPN zit zouden we deze problemen  bij alle providers lezen, dat valt zover ik weet wel mee.

Tevens zouden klanten die via hun UHD TV met CI module kijken hier ook melding van maken dat heb ik nog niet gelezen.

 

Er is inderdaad aangetoond dat de Mini beter met HDR(vp9.02) via YouTube omgaat dan de gewone  Next. 

Als het niet iets is in je eigen netwerk (wat ik niet direct verwacht) is het een software probleem in de Mini of wat ik ook vermoed de aanvoer zelf. Ik heb zowel de Mini als ESPN niet daar kan ik dus verder niks over schrijven.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Via een 4K UHD HDR HLG signaal aangeleverd via Ziggo op de COAX heb ik ook problemen met HLG.

 

Het probleem met HDR-HLG is dat diverse merken en types van tv’s hier niet goed mee overweg kunnen. Op een SDR tv heb je er geen last van. Maar een HDR TV die er niet (goed) mee overweg kan is het een probleem. Vaak is ook nog eens dat zodra HLG in het signaal zit er instellingen voor video niet of nauwelijks meer mogelijk zijn op de TV. En ook niet uit te schakelen is.

Het resultaat is flets, donker beeld. 

 

In onderstaand topics komt dat ook ter sprake.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/4k-geeft-slecht-beeld/m-p/794688

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Eurosport-4K-aktief/td-p/912289/page/6

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan kunnen we de Mini al redelijk uitsluiten. Het zal dan toch eerder aan de TV liggen dan het signaal via ESPN.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Het kiezen van een youtube filmpje met HDR -HLG of HDR10, wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk krijgt wat je verwacht.

Als je in youtube tijdens het afspelen via het tandwiel naar instellingen gaat en Statistieken voor nerds aanvinkt krijg je een popup met gegevens over het filmpje wat je bekijkt met de daadwerkelijke ontvangen resolutie, codec, kleurruimte enz.

In de foto zie je onder andere de kleurruimte bt709 daar had ik op zijn minst bt2020 verwacht.

 

2557FF32-47F7-499A-95E1-4EAF0146F02F.jpeg

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Of de combinatie, LG zeker een van de betere merken TV’s 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Karel. De Mini heeft daar wel degelijk BT 2020 laten zien de gewone Next niet.

 

Test eventueel  dit filmpje. YouTube gebruikt geen HLG maar een andere variant vp9.02

https://youtu.be/0nTO4zSEpOs

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Het probleem is dat als via Ziggo op een van zijn linaire kanalen zowel coax als kennelijk ethernet stream een 4K HDR HLG signaal aanbied het op diverse tv’s het beeld flets en donker is ipv van contrastrijk en kleurrijk. En dat je daar als kijker vaak niets aan kan doen. Alleen urenlang geklooi met je tv instellingen of je kamer verduisteren helpt een beetje. Of gewoon naar de HD versie van het signaal kijken.

 

Op Youtube, Netflix, Disney+ heb ik nooit problemen als het om HDR video gaat. Als Youtube dus een ander variant gebruikt, hebben zij tenminste door dat HLG maar tot vragen en teleurstelling leid. Of de fabrikanten van de TV’s hebben het niet door of de uitzend organisaties. Kennelijk lukt het ze nog niet om de HLG standaard goed op elkaar te laten aansluiten.

 

Ik heb geen next dus daar kan zelf niet mee testen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Waar is de schermafbeelding van afkomstig, dat apparaat is dan niet HDR geschikt althans niet volgens YouTube.

 

HLG is specifiek voor lineaire TV ontwikkeld onder andere door de BBC, voor films is er HDR10+ of Dolby Vision.

Gaat een TV niet goed om met HLG zal het doorgaans aan de TV  instellingen liggen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Karel.  schreef:

Via een 4K UHD HDR HLG signaal aangeleverd via Ziggo op de COAX heb ik ook problemen met HLG.

 

Even ten overvloede je hebt het hier niet specifiek over ESPN? Dat is namelijk  HD met HDR, meer aanbod met HDR heeft Ziggo momenteel niet.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@RoWi. 

De topic starter heeft het over ESPN.

Het HLG probleem was bij de Olympische spelen en een paar jaren geleden met voetbal op NPO1 UHD. Tevens is het aanwezig op de diverse demo kanalen op de satelliet.

Die HLG standaard voor lineaire tv is gewoon bagger.

Wat betreft mijn TV die is HDR HLG geschikt, in ieder geval via chromecast Ultra 4K

zie afbeelding zelfde filmpje “Noorwegen en Mauritius HDR HLG 4K UHD 10 bit demonstratie”

1BFF583F-CC7D-41FD-969A-4D1CEE801EC6.jpeg

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als de vraag specifiek over ESPN  425 via de Next Mini gaat moeten we er geen andere zaken bij halen.

 

Het gaat erom wat doet ESPN 425 via een CI module en blijkbaar gaat dat wel goed gezien deze reactie hier.

 

Veel merken die beweren met HDR overweg te kunnen komen niet hoger dan 8 bits in plaats van 10 of nog beter 12 bits 

 

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Als ik een wedstrijd terugkijk op ESPN UHD blijft HDR HLG wel in takt. 
Het ligt dus niet aan mijn televisie. 
Alleen bij live kijken knalt HDR HLG er steeds uit. 
Het probleem ligt dus duidelijk bij Ziggo.

Ik hoor graag hoe Ziggo dit oplost. Ligt het aan mijn Next mini exemplaar of ligt het probleem breder? 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Jouw Mini en jouw TV verwerken het signaal Ziggo stuurt in principe alleen door.

 

Als het Via Replay wel goed gaat is er bijna geen reden waarom het lineair niet goed zou gaan.  Het zal toch een combinatie van factoren zijn niet alleen iets met de Mini of de Ziggo systemen.

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik begrijp niet waarom het aan mijn televisie zou liggen.

Blijkbaar kan de Next mini wel een goed HDR HLG signaal uitgeven bij terugkijken, maar niet met live televisie.

Dat moet volgens mij toch echt in de Next mini gezocht moeten worden. 

De Next mini is bedraad aangesloten op het internet.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat schrijf ik niet, ik geef enkel aan wat de apparaten doen.

 

De YouTube test heeft laten zien dat de Mini beter omgaat met HDR waar het de YouTube variant betreft dan de gewone Next.

 

Zoals ik al vaker schreef is HLG een specifieke variant voor lineaire TV. Als er in jouw beleving via Replay wel een ruimere kleur palet is geloof ik dat meteen, bedraad of via WiFi zou niks uitmogen maken.

 

Daarom mijn eerdere opmerking wat doet dat ESPN  HD+HDR kanaal bij een Ziggo klant met een CI module, dan kunnen we bepalen of het iets is in de Mini gerelateerd aan de verwerking van HLG bij een lineaire uitzending. 

 

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3837Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

Ik kom hier toevallig even voorbij en los van discussies van wie wat nou het niet goed doet, kon dit of soortgelijk probleem gepareerd worden door de HDMI-interface te initialiseren.

Bij een aantal typen/merken tv's komt het voor, in ieder geval bij onze zes jaar oude Samsung, dat zonder initialisatie van de HDMI-interface de aan-/afwezigheid van, ik meen UHD, in het signaal niet herkend werd, waardoor er geen juiste kleuren worden weergegeven.

Even schakelen naar een andere HDMI-bron en weer terug, of het tijdelijk loskoppelen van de HDMI-kabel, zou de juiste beeldkwaliteit op kunnen leveren. Let wel dat bij het verlaten van kanaal 425 dan de andere kanalen niet meer om aan te zien zijn.

 

De vraag is dus of het bij livetv op kanaal 425 helpt om de HDMI-bron even te wisselen, zodat die geïnitialiseerd wordt.

 

Als dit het geval blijkt te zijn, dan kan de discussie weer gaan over wie zijn schuld het is. Oplossing zou in dit geval dan kunnen zijn dat de mini bij kanaal 425, en het verlaten ervan, de HDMI-interface bij probleemtv's zal moeten gaan initialiseren.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@AoxoMoxoA dan bedoel je het UHD Color geval bij Samsungs waarbij het aan en uit zetten daarvan bepaalt welk schema wordt gehanteerd.

 

De HDMI-aansluiting met HDMI UHD Color ingesteld op Uit, biedt ondersteuning tot UHD 50P/60P 4:2:0, terwijl
de HDMI-aansluiting met HDMI UHD Color ingesteld op Aan ondersteuning biedt tot UHD 50P/60P 4:4:4 en 4:2:2.

 

Geen gekke gedachte, want dat HDMI verhaal speelt niet bij CI modules, eigenlijk een pluspunt van kijken via een module en smartcard. Het bevestigd wel wat ik al aangaf dat het met het verwerken van het signaal te maken heeft. Nu dus vast stellen of jouw gedachte klopt, het klinkt plausibel. Zeker door het gemengde karakter van HLG.

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3837Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@RoWi. 

 

Ja dat lijk ik te bedoelen, ik ben geen video-engineer om het in de juiste termen aan te geven, vandaar.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@AoxoMoxoA  schreef:

@RoWi. 

 

Ja dat lijk ik te bedoelen, ik ben geen video-engineer om het in de juiste termen aan te geven, vandaar.


Ik ook niet, maar ik vermoed dat je op het juiste spoor zit. 

Uitgelicht topic