Feenstra
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Digitale radio via Next

De nextbox met een optische kabel verbonden met de soundbar. De coaxkabel erin laten zitten, want gaat die eruit dan storing. Maar nog steeds analoog. Ziggo gebeld, moet je een kastje van € 50 kopen. Dat doe ik dus niet. Klantenservice weer gebeld, iemand anders aan de telefoon.  Die zei dat ik op de afstandsbediening de radioknop in moet drukken, maar waar zit die knop?  Een mail gestuurd,  hoef je geen kastje te kopen maar verder geen uitleg. Maar ook nog steeds geen digitale radio.  Graag advies.

16 Reacties 16
Steefb
Expert
Expert
  • 9796Posts
  • 1786Oplossingen
  • 3032Likes

Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

Zo luister je radio met een Mediabox Next en XL
Als je een Mediabox Next of XL hebt, luister je heel makkelijk radio via een app op je box. Zo doe je dat:

Zet je televisie en mediabox aan.
Druk op de knop HOME of MENU op de afstandsbediening van de mediabox.
Je ziet dan TV & Replay met daaronder de meest bekeken zenders. Rechts van de meest bekeken zenders staat de app Radio.
Druk op OK om naar het zenderoverzicht te gaan.
Selecteer het logo van de zender waar je naar wilt luisteren en klik op OK om te luisteren.
Radio bedienen zonder de televisie aan te hebben?
Dat kan als je de mediabox hebt aangesloten op je stereo of soundbar in combinatie met de afstandsbediening met stembesturing. Dit werkt zo:

Houd de knop ingedrukt op de afstandsbediening. Blijf deze knop ingedrukt houden tot je de opdracht gegeven hebt.
Spreek rustig en duidelijk je boodschap in. Bijvoorbeeld ''Radio 2" of "Classic FM"'. De mediabox zal hierna de gevraagde radiozender gaan afspelen.
Als de tv automatisch aangaat bij het aanzetten van de mediabox, kun je die apart uitzetten via de afstandsbediening. Als de box aanblijft, zal het geluid te horen zijn via het aangesloten geluidssysteem.
Heb je door hoe dit werkt? Dan hoef je de tv niet meer aan te zetten als je radio wil luisteren.

fred6
Liefhebber
  • 218Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Misschien overbodig.

De home of menu knop is ''huisje""fred6_0-1632828272406.jpeg.

De coax kabel moet in de mbox blijven.

Met de HDMI of jack of opt/tosh kabel kun je radio luistern op de resp Tv of soundbar.

Per merk en aansluiting soort, hdmi of opt of jack is het verschillend of de toestellen aan moeten blijven staan. Soms kan hdmi ingang in TV en opt van TV naar sbar samen gebruikt worden, HDMI beeld en geluid en opt en jack alleen geluid

Met de box zapper kan het geluid geregeld worden maar ook  met de zappers van de TV of soundbar.

Op de soundbar moet soms de ingang keuze gewisseld worden van HDMI, naar opt of jack

Feenstra
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wij willen het geluid van de radio via de soundbar. De optischekabel gaat van de nextbox naar de soundbar en de coaxkabel zit er nog in. Moest er van een ziggomedewerkster uit omdat wij via de coax analoog luisteren, maar dan alleen storing. Zit er dus weer in.  Nu de melding van ziggo dat er geen radio meer is. Via de microfoon op de afstandsbediening wel radio op tv, maar dat willen wij niet. Op de soundbar de sourceknop ingedrukt tot deze op optical staat. Nu het geluid van de tv via de soundbar, maar nog steeds geen radio.

Steefb
Expert
Expert
  • 9796Posts
  • 1786Oplossingen
  • 3032Likes

@Feenstra  schreef:

Via de microfoon op de afstandsbediening wel radio op tv, maar dat willen wij niet. 

En toch is dat de manier. Radio gaat nu nu eenmaal via de app op de next.

Op de next dan dus een radiostation selecteren.

fred6
Liefhebber
  • 218Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Zoals steefb  al schreef  moet het, er is echter onbegrip over termen of namen van kabels, denk ik.

De media box is eigenlijk een digitale tv/radio ontvanger en versterker.

Met HDMI gaat beeld en geluid van de mbox naar de Tv ;  met opt kabel geluid van de mbox naar soundbar.

De TV is er voor beeld van zenders te tonen maar ook display voor de radio en tv.

Met de zapper van de mbox kun je kiezen of TV of radio .  Dit kun je ook op de horizon box klein lezen .

Heb je gekozen voor digitale radio van de mbox dan kun je de tv uit zetten en volume regelen via mbox zapper.

De zapper kun je ook met stem sturen.

OK?

Feenstra
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het is gelukt. Eerst tv aanzetten, naar de app en zenders op de soundbar. Alleen gaat het geluid niet zachter met de next afstandsbediening. 

fred6
Liefhebber
  • 218Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Dit varieert per merk en model.

Misschien werkt aux uit mbox naar aux sbar met  2x jack  we zo?

Maud
Community Moderator
Community Moderator
  • 1242Posts
  • 109Oplossingen
  • 169Likes

Goedemorgen @Feenstra! Een warm welkom op de Ziggo Community! 

Erg fijn dat je al geholpen wordt door onze leden. En fijn dat het is gelukt met de digitale radio. 
Alles werkt nu, behalve het geluid harder en zachter doen van de mediabox? Lukt het wel met de afstandsbediening van de soundbar?
Hoe heb je alles nu aan elkaar aangesloten?

Feenstra
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemorgen,  de optische kabel van nextbox naar soundbar, zoals die al was. Toen las ik dat je de radio via de app moet bedienen. Maar dit is niet wat wij willen, eerst de tv aanzetten en dan de radio, dan tv uit. Wij willen gewoon zoals voorheen de radio aan zetten en met de afstandsbediening regelen. Ook willen wij bij een voetbalwedstrijd op tv het geluid van bv radio rijnmond aanzetten. Het verslag op de radio is beter dan die verslaggevers op tv. Ziggo kan ons niet helpen, maar zij komen met deze veranderingen. 

Maud
Community Moderator
Community Moderator
  • 1242Posts
  • 109Oplossingen
  • 169Likes

Je zou de tv uit kunnen laten staan, via de voice afstandsbediening het commando geven voor de radio en dan kun je radio luisteren. Of werkt dit niet? 

Als je de voetbal wedstrijd kijkt, dan wil je deze op de tv bekijken, maar tegelijkertijd het radiogeluid van Rijnmond horen? In mijn ogen is dit niet mogelijk, maar misschien schets ik de situatie verkeerd.

Joyous
Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wat doe ik verkeerd? Ik verbind mijn soundbar met een optische  kabel met mijn next box. Maar wat scherts mijn verbazing geen geluid. Dit met 2 verschillende soundbars,.  Help.

Maud
Community Moderator
Community Moderator
  • 1242Posts
  • 109Oplossingen
  • 169Likes

Hallo @Joyous! Dat is vreemd zeg 😞 Heb je in de instellingen wel aangegeven dat het geluid via de soundbar (audio-speakers) moet gaan? Hier is een topic met veel opties, je zou deze eens kunnen doorlezen en wat dingen uitproberen! 

fred6
Liefhebber
  • 218Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

OP de TV instellingen onder geluid staat een selectie voor spdif opt uitgang ipv tv luidsprekers.

Twee zenders tegelijk op next wil niet of Tv of radio.

Waarom moet het digitaal ? Geluid van tuner/radio via FM met eigen antenne en beeld TV wil wel.

Risico is wel dat geluid analoog via jack en digitaal van TV achterloopt dwz echo, dat is niet te veranderen.

Beide moeten of analoog via jack of digitaal via HDMI en opt.

Succes

De coax moet in de next blijven

Joyous
Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nog steeds geen geluid uit mijn soundbar. Als ik mijn versterker met een optische kabel aan sluit werk het perfect. Wat doe ik nu verkeerd.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 2577Posts
  • 326Oplossingen
  • 470Likes

Ik heb oprecht geen flauw idee wat je verkeerd doet (als je al iets verkeerd doet), @Joyous. Ik zal ook eerlijk toegeven dat ik vanaf dit moment ook niet zo goed meer weet wat je kunt uitproberen. @fred6 heb jij nog advies? 🙂

fred6
Liefhebber
  • 218Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

De Sbar kun je met jack jack aansluiten op de media box en via opt kabel en via HDMI ARC ook vaak.

OP de s bar moet je wel ook dat knopje indrukken aux of opt of hdmi.

De TV naar s bar wil ook maar dan moet je op de tv onder geluid uitgang ook die knopjes kiezen anders hoor je het geluid via de tv speakers en niet via sbar.

Lukt dat ?