1
Vraag
2
Reacties
d831

Level 2
  • 9Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Digitale radio ontvanger - geluid via tulp?

hoi wij hebben deze dgitale radio ontvanger (quantis qe317)

 

Alleen lukt het niet om het geluid via de tulp kabels op onze harmon kadon set te krijgen.

 

Op de foto's zie je de verschillende kanalen. Ik heb verschillende opties geprobeerd en natuurlijk op onze set de juiste source geselecteerd.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
d831
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

ik heb contact gehad met harmon kardon. Op hun advies heb ik de cd source gekozen maar de truc zat hem in om de source niet handmatig te kiezen maar met de afstandsbediening op de juiste source te drukken. Toen deed die het meteen. Geluid is prachtig en helder.

 

Ik heb ook een andere splitter erop gezet voor 2 coax kabels.

 

Het is opgelost! Bedankt voor de hulp

Bekijk in context

d831
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Willem,

 

Onze set is al wat ouder ruim 13 jaar maar het geluid is nog super goed 😉

 

Ik vond het ook raar dat het via handmatig juiste source zoeken niet meteen lukte. Ze zeiden duidelijk dat ik het zo moest doen misschien werkt 'direct' activeren dan beter.

 

Het geluid is in iedergeval top! Bijna beter dan toen met de kabel 

Bekijk in context

44 Reacties 44
d831
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

20210918_175027.jpg

20210918_175022.jpg

20210918_175010.jpg

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@d831 Heb je ook aan gegeven in een menu van versterker dat deze bron/source analoog in plaats van digitaal inz audio out/input moet weergeven? selecteer dus analoog als dit nog niet het geval is.

d831
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

oke maar wat is dan beter optische kabel of de tulip

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@d831  schreef:

oke maar wat is dan beter optische kabel of de tulip


 

Er zijn mensen die beweren dat optisch beter geluid geeft, ik hoor 't niet.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ik zou voor optisch gaan. Maar idd voor radio/ stereo of je dat echt als beter moet ervaren... test even zelf uit. En is het gelukt?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@robbo  schreef:

Ik zou voor optisch gaan....


Inderdaad.

Vaak geeft optisch de beste kwaliteit, want dan wordt de DAC van uw stereo set gebruikt. Grote kans dat de DAC in uw versterker, veel beter is dan in Ziggo's apparatuur.

Het nadeel van optisch is wel eens, dat daar wat meer vertraging in zit en men dus m.b.t. beeld/geluid sync meer moet inregelen.

M.b.t. meer kanaals-audio ( dus met een hoger dan 2.1 audio bron ), dan is optisch de enig optie, omdat die ( t.o.v. een 2 draads RCA/Tulp kabel ) wel meer dan 2 audio kanalen kan doorgeven naar de versterker.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Voor digitale stereoradio zonder plaatje is er geen enkel bezwaar om de optische verbinding niet te gebruiken. De DAC in de receiver zal beter zijn dan die in de radio-ontvanger en dus (ietsje) beter geluid geven.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Toch ben ik het niet helemaal eens zomaar te zeggen dat de DAC in de receiver beter zal zijn als in het daarop aangesloten apparaat. Overigens zie ik dat @Pasi aangeeft dat de DAC in Ziggo apparatuur sowieso minder goed zou zijn, en dat is wat kort door de bocht. De Quantis is overigens ook geen Ziggo apparaat. Maar daarnaast zijn er zeer goedkope surround receivers op de markt en deze zijn echt niet voorzien van de beste chipsets. Dus zelf goed luisteren en vergelijken blijft het devies. 

Goede, duurdere CD spelers worden nl. nooit digitaal aangesloten, maar altijd analoog. Is trouwens ook vaak zo met andere, goede stereo apparatuur. Soms sluit je analoog en digitaal om bv. digitaal op te kunnen nemen vanaf een CD speler op bv. een CD recorder, als men deze nog bezit. Bij een stereo versterker is het vaak niet eens mogelijk digitaal aan te sluiten, al zijn er wel modellen met digitale ingangen of een DAC die ingezet kan worden voor digitale apparatuur. 

Daarnaast hoef je doorgaans niet voor analoog te kiezen op een receiver als je bv. de Quantis op de Aux ingang aansluit en deze bronknop kiest. Vaak dien je wel de digitale ingangen toe te wijzen aan een bronknop, bv. optisch 1 onder de bronknop Aux. Je kan dan ook de Quantis analoog en digitaal aansluiten en dan omschakelen van analoog naar digitaal middels de DA (Digitaal/Analoog) knop op de afstandsbediening of evt. het apparaat zelf. Je kan dan heel snel een A/B vergelijking maken waarbij je zelf kan horen wat het beste klinkt, of dat het geluid eigenlijk gelijk is. Maar gebruik dan wel een goede RCA/Tulp kabel (Interlink) want een goedkoop kabeltje zal zorgen voor ruis, storing e.d. 

Ook zal het signaal niet trager zijn middels de digitale ingangen, als gebruik is gemaakt van een goede DAC/chipset. Maar als het om alleen radio gaat, zoals met de Quantis het geval is, maakt dat natuurlijk ook niet uit. Zelfs al zou er dan ergens vertraging optreden, zal je dat in dit geval niet merken. Daarnaast is een receiver vaak ook wel voorzien van een audio delay/lipsync functie, daar doorgaans het geluid juist te snel is, vanwege de beeldverwerking van de Tv bij bv. een Blu-ray speler. 

Zelf werk ik nog steeds met een stereo versterker en een surround receiver. Op de een is bv. een CD speler, een SACD speler en een platenspeler aangesloten. Op de ander een multispeler/SACD surround speler, en bepaalde apparatuur is aangesloten op beiden. In mijn geval kunnen de frontspeakers worden overgeschakeld van de versterker naar de receiver, maar er zijn ook stereo versterkers met een pass trough waarop de eventueel aanwezige pre-out aansluiting van de receiver op aangesloten kan worden. Dit zie je vaak als men een heel goede stereo installatie wil, maar minder heeft met surround en dat alleen af en toe gebruikt voor een film o.i.d. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

Toch ben ik het niet helemaal eens zomaar te zeggen dat de DAC in de receiver beter zal zijn als in het daarop aangesloten apparaat. Overigens zie ik dat @Pasi aangeeft dat de DAC in Ziggo apparatuur sowieso minder goed zou zijn, en dat is wat kort door de bocht. De Quantis is overigens ook geen Ziggo apparaat. ...


De Quantis is geen inderdaad geen Ziggo apparaat, daarom noem ik ook de rest Ziggo apparaten. De gebruiker heeft een harmon kadon set, wat over het algemeen best kwaliteit is en ik iets hoger inschat dan de Quantis.

Natuurlijk heb je gelijk, maar je moet niet vergeten, dat het gros van de Ziggo gebruikers met een Mediabox Xl of met een Next werken. Waarbij er bijna altijd problemen zijn met het aansluiten, het beeld, het geluid en/of met sync van beeld en geluid.
Vaak moeten er dan allerlei instellingen veranderd worden, die nergens anders ter wereld aangepast moeten worden, maar hier nodig zijn om met Ziggo apparatuur toch een goed beeld/geluid te krijgen.
Tevens is het aansluiten van die beide boxen soms problematisch, omdat dan vaak of het ene of het andere niet goed werkt.

Ik heb m'n Humax via m'n Yamaha naar m'n tv aangesloten. Zoals het hoort, met m'n versterker als spin in het visuele en audio web. Alle aangesloten apparatuur staat bijna default ingesteld en heb hier prima beeld en geluid, alles is zonder problemen in sync. en verder nooit problemen.

Maar zoals gezegd, vooral niet vergeten dat het gros van de Ziggo gebruikers met een Mediabox Xl of met een Next werken. Waarbij er bijna altijd problemen zijn met het aansluiten, het beeld, het geluid en/of met sync van beeld en geluid.
Natuurlijk hoeft een optisch verbinding geen vertraging op te leveren. Maar hoe vaak zien we hier niet dat men beeld en geluid niet sync. krijgen. Of dat nu aan de specifiek aan de Mediabox Xl of de Next ligt, geen idee. Maar mocht dat toch optreden dan weet de TS nu, dat dit ook aan de optisch verbinding kan liggen.

Dat bij jou ( en bij mij ) e.e.a. zonder problemen werkt, komt waarschijnlijk dat wij goede basis/source/bron apparatuur gebruiken, maar met apparatuur van Ziggo, is die basis zo-wie-zo slechter. Nog afgezien van hoe die Ziggo apparaten reageren/communiceren met andere ( wereldmerk- ) apparatuur.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Maar het ging nu even niet om de onderliggende problemen die je kan tegenkomen, maar om de geluidskwaliteit en het aansluiten van de radio ontvanger van Quantis. Dan moet je er dus eigenlijk niet de andere zaken bij gaan betrekken. Als het puur om de geluidskwaliteit gaat, kun je niet altijd zomaar stellen dat de DAC in een receiver beter is als in het daarop aangesloten bronapparaat. Maar datzelfde viel me destijds op toen de DVD speler met scaler in beeld kwam. Die werd dan doorgaans ook standaard ingesteld op 720P, 1080I, 0f 1080P, wat de speler ook maar aankon, omdat men er al standaard vanuit ging dat de DVD speler het signaal beter ging upscalen als de Tv, zelfs als het om een vrij goedkope speler ging. Dat bevreemd me. En het is dus ook nu zaak te vergelijken en goed te luisteren naar eventuele verschillen, en er even niet het verhaal van de mediaboxen bij te betrekken.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Pasi Ik zie indetdaad ook best wel problemen. Maar ik kom  ook best wel veel tegen dat men ea doorlust. Terwijl er de mogelijkheid is dat men de mediabox rechtstreeks op versterker aan kan sluiten en av versterker via hdmi out op arc poort tv . Bij tip rechtstreeks aansluiten helpt veel gebruikers.

 

Echter we gaan een beetje van het spoor af. Hier gaat het om de digitale radio die aangesloten moet worden op de av versterker. Ik hoop dat ts aan de 1e reacties wat heeft.. de rest leuke info... 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Pasi 

ik zie dat je nog een aanvulling hebt gedaan, maar het gaat nu om de Quantis. En nogmaals; zou de optische aansluiting al wat vertraging opleveren is dat ook helemaal niet erg. Want waarmee is die vertraging dan aanwezig? Beeld is er niet, dus komt het hier puur aan op de kwaliteit van het geluid. Nu worden de eventuele problemen van andere apparaten naar voren gehaald, maar dat is hier niet van belang. 

Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van @d831 Aansluiten is niet moeilijk dus moet lukken lijkt me. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Pasi 

even off-topic: Ik gebruik na mijn verhuizing naar fUPC gebied de Humax veel minder, daar ik nu over moest naar de XL, welke er trouwens op mijn nieuwe Tv (Oled) best goed uitziet. Natuurlijk zijn er altijd wel wat minpuntjes, maar ik mis mijn Plasma niet, hetgeen me toch verbaast, omdat ik daar erg aan was gehecht. Maar deze begaf het, en reparatie werd me te kostbaar. Jammer wel van het fUPC gebied, maar hier wonen maakt dat ruim goed. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@d831 Even nieuwsgierig: is het nog gelukt?

Rambo 123

Level 6
  • 98Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Ik heb mijn stereo versterker zowel optisch als tulp aangesloten maar ik vind tulp beter geluid geven dan optisch. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Rambo 123 

 

dank voor je bericht. Zo zie je maar; je kan eigenlijk niet een eenduidig antwoord geven. We ervaren geluid allemaal anders. Maar er word niet voor niets vaak analoog aangesloten middels Tulp (Interlink, ongebalanceerd) ofwel gebalanceerd. Dat laatste zie je echter veel minder langskomen.

Veel luisterplezier.

d831
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

ik moet eerst nog een optische kabel kopen en ik heb de helpdesk v harmon kardon ook n bericht gestuurd.

 

Ik heb bij het aansluiten met de tulip kabel wel gezocht naar de juiste source.

 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @d831 

de bron zoeken met gebruik van de analoge ingang (tulp) is natuurlijk ook heel eenvoudig. Sluit je aan op Tape in, kies je voor de bronknop Tape, sluit je aan op CD, dan kies je bronknop CD enz. Stel dat je de Quantis op een optische ingang aansluit, kun je die ingang vaak zelf onderbrengen onder een bronknop, zoals CD. Je kan dan dus gewoon voor CD kiezen en radio luisteren. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. 

Apparaten met maar één digitale ingang werken doorgaans anders. Die kun je dan dan meestal niet onderbrengen onder een bronknop, maar eenvoudigweg selecteren. 

Maar heb je nu geluid vanaf de Quantis? 

d831
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Uiteraard heb ik dat geprobeerd de verschillende bronnen geselecteerd en op die plek ook de stekkers erin gedaan. ik ging er ook vanuit dat het zo 'simpel' zou werken en nee ik had geen geluid. vandaar mijn vraag hier.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic