Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Afstandsbediening Mediabox Next: Mediabox separaat aanzetten?

Ik ontvang deze week een nieuwe mediabox  als vervanger voor de oude, trouwe Cisko met HD. Ik heb gekozen voor kunnen opnemen/terugkijken en vlg. mij wordt dit dan een mediabox next.

Ik ben me al wat aan het inleren, met name in de afstandsbediening.

De huidige situatie is een TV (via HDMI aangesloten op de mediabox uiteraard), een soundsystem en de eerder genoemde Cisko.

Ik schakel in deze situatie de TV in, welke (eveneens via HDMI) ook het soundsystem inschakelt. De mediabox schakel ik separaat in (met de bijbehorende afstandsbediening.

Mag ik aannemen dat ik deze situatie kan behouden?

29 Reacties 29
Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Misschien ten overvloede, maar wat ik bedoel is dat de HDMI verbinding van TV naar soundsystem deze laatste aanstuurt via ARC (audio return channel).

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

dat zou met de next ook moeten werken

 

welk merk type tv en soundbar heb je ?

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Betreft al wat ouder systeem. TV: Samsung, Soundsystem (géén Soundbar): LG.

Maar ik mag toch aannemen dat het mogelijk is om de Mediabox separaat in te schakelen, dus zonder dat de TV aangestuurd wordt. Ik zag 2 aan/uit knoppen op de afstandsbediening, dus......?

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Helaas weinig respons op dit community deel.

Niemand....?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

de next separaat inschakelen is gewoon mogelijk

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

Deze situatie kan je behouden door de Media Box Next via HDMI naar de TV te laten lopen. Als je TV een optische audio ingang heeft koop dan een

optische audio kabel

 

Verbind deze met de Next en de TV dan de uigang van de TV op Optisch geluid kiezen en alles gaat via je surround systeem.

 

Je kan alles gewoon behouden en zelfs je AB next kan nog een ander systeem erbij kiezen.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ik denk dat ik toch niet duidelijk ben:

De huidige situatie:

TV is via HDMI verbonden met de mediabox. Soundsystem is eveneens via HDMI met de TV verbonden, maar op de ARC aansluiting. 

Zet ik de TV aan, dan schakelt deze eveneens het soundsystem in. Tenslotte schakel ik de mediabox in.

De mediabox schakelt behalve zichzelf verder niets in.

Ik wil dus liever geen situatie waarbij de mediabox de TV inschakelt, want dat zou gebeuren zoals ik het lees?

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ach, ik ga er maar vanuit dat er een situatie bestaat waarbij met de aan/uit van de AB van de mediabox geen andere apparaten aangestuurd worden.

Toch.....?

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

je kunt via de instellingen instellen dat de tv niet mee aan en uit gaat

 

dat kun je doen door met afstandbediening op het huisje drukken dan tandwiel, beeld en geluid,

 

2FF002A4-2CCB-4A65-A122-45FCE9307868.png

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ok. Bedankt.

Maar ik las ook ergens iets over "koppelen". En als je niets koppelt, heb je dan niet hetzelfde effect?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

dat koppelen is dat je het geluid via de afstandbediening van je next kunt besturen

 

met Een knop voor aan en uit zetten dan geeft next een signaal naar de tv audio apparaat zodra die ook meteen aan gaan

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Maar er zal toch wel een optie zijn welke zorgt dat met de afstandsbediening van de mediabox uitsluitend de mediabox wordt in-/uitgeschakeld?

Lijkt me toch bizar als dat niet zou kunnen....

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

als je die optie (Een knop voor aan en uit zetten) uit zet dan gaat alleen de next aan en uit met de afstandbediening van de next

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Mooi, dan weet ik wat ik moet doen als-ie in de normale setting toch iets anders doet dan ik wil.

Vlg. een helpdeskmedewerker gebeurt er sowieso al niets met die TV omdat er alleen een standaard HDMI verbinding is (net als in de huidige situatie). Bovendien is die TV al 8 jaar oud......

We gaan het zien.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Na het weekend hoop ik mijn Next in gebruik te nemen. Lijkt me geen zware klus, maar ik kom in de inst. handleiding iets bizars tegen:

 

Betreft het koppelen van de afstandsbediening met de mediabox (blz 13). Is het correct als je de handelingen zoals beschreven direct achter elkaar toepast?

Dus:

1) TV aan op de juiste source

2) Lipje uit afstandsbediening 

3) Mediabox van voeding voorzien / inschakelen

Is die afstandsbediening dan inderdaad 15 min. bezig om te koppelen?

 

Een andere vraag:

Wat betreft dat eerder genoemde koppelen van de afstandsbediening met de TV:

Op blz 22, punt 22 is aangegeven dat er een mogelijkheid bestaat om e.e.a. te koppelen. In het menu zou dan te zien zijn "Ik snap het" en "Koppel nu". Als ik voor het 1e zou kiezen, betekent dat toch dat er op dat moment niet wordt gekoppeld? Of zie ik dat verkeerd?

Die koppeling heb ik, zoals al zei, liever niet.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

Bij gebruik van nieuwe Next en de stappen worden de afstandsbediening in werking gezet, gebeurt dit niet, houd de TV knop en de 0 (nul) toets 10 seconde ingedrukt houden. Is ook optie.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ok. Duidelijk!

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Er schoot me nog iets te binnen:

Gaat die communicatie tussen afstandsbediening en mediabox via infrarood?

Ofwel moeten ze elkaar kunnen "zien" tijdens het koppelen...?

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

Hij wordt via IR gekoppeld, infrarood weet ik niet zeker, misschien weet @Bert  hier meer over.

Uitgelicht topic