huppeldepup

Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Advies Mediabox Next i.c.m. monitor + audioset

 

hi..

 

Er drong zojuist pas iets tot me door.

Als je een ziggo mediabox next of mini, of hoe heten ze, gebruikt, hoef je geen gewone TV te hebben.

 

Je hebt de TV ontvanger van een TV niet nodig, zit in de mediabox.

Je hebt een groot deel van de software niet nodig, zit in de mediabox

Je hebt een groot deel van de afstandsbediening niet nodig.

Alleen contrast, brightness en zo.

Dat maakt het een stuk goedkoper.

 

Dus je hebt alleen een monitor en een audio setje, versterker en een paar speakers nodig.

Dat heb ik net uit geprobeerd met een half defecte monitor en een audio setje.

Het werkt..

 

Maar welke monitor ?

Kun je zomaar elke gaming monitor gebruiken ?

Of komt er meer bij kijken ?

Zijn er voorwaarden waaraan een monitor moet voldoen om met een mediabox next or mini gebruikt kan worden ?

Zijn er al monitors die speciaal hier op gericht zijn ?

Of hebben ze een andere naam ?

 

En welk audio set zou gunstig zijn ?

 

Bedankt

 

Huppeldepup.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@huppeldepup  Als je een los "kastje" gebruikt om TV te kijken zoals bv een mediabox Next (Mini) dan heb je inderdaad niet perse een TV nodig. Door het "kastje" zal de TV zich alleen hoeven gedragen als een beeldscherm voor de weergave van het beeld van de Mediabox.
Waar je bij een gewone monitor tegen aan kunt lopen is dat er geen luidsprekers in zitten of luidsprekers die niet voldoende volume kunnen leveren om een optimaal kijkgenot te hebben.
In zo'n geval zou voor mij een volgende setup kunnen:
Monitor (formaat zelf te kiezen) met HDMI aansluiting
MediaBox Next (niet de mini, omdat je dan geen aparte geluidsuitgang hebt en dit via de monitor zou moeten lopen)
eventueel een soundbar of luidsprekers met een optical in.
In combinatie met een soundbar waar de next op aangesloten zou kunnen worden en dan naar de TV met een HDMI kabel zou eventueel ook een mini kunnen.

Wellicht dat er nog anderen zijn die dit bericht aan kunnen vullen.

Bekijk in context

3 Reacties 3
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@huppeldepup  Als je een los "kastje" gebruikt om TV te kijken zoals bv een mediabox Next (Mini) dan heb je inderdaad niet perse een TV nodig. Door het "kastje" zal de TV zich alleen hoeven gedragen als een beeldscherm voor de weergave van het beeld van de Mediabox.
Waar je bij een gewone monitor tegen aan kunt lopen is dat er geen luidsprekers in zitten of luidsprekers die niet voldoende volume kunnen leveren om een optimaal kijkgenot te hebben.
In zo'n geval zou voor mij een volgende setup kunnen:
Monitor (formaat zelf te kiezen) met HDMI aansluiting
MediaBox Next (niet de mini, omdat je dan geen aparte geluidsuitgang hebt en dit via de monitor zou moeten lopen)
eventueel een soundbar of luidsprekers met een optical in.
In combinatie met een soundbar waar de next op aangesloten zou kunnen worden en dan naar de TV met een HDMI kabel zou eventueel ook een mini kunnen.

Wellicht dat er nog anderen zijn die dit bericht aan kunnen vullen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dat klopt, ik had dat eerder ook al met een Mediabox XL.

Ik heb nu bijna 5 jaar een Next met HDMI op een 32" 4K BenQ EW3270U (BenQ EW3270U Grijs - Kenmerken - Tweakers) aangesloten en met optische kabel in een Bose Solo 5, samen was daar de prijs toen 718 euro.

 

Let op met zowel een TV als een monitor dat het aantal nits / cd/m2 hoog genoeg is voor HDR, mocht je HDR films willen kijken, 600 nits / cd/m2 is wel het minimum, het liefst 1000 nits / cd/m2 om een goede HDR te kunnen zien, anders b.v. 300 nits / cd/m2 is het beeld te donker.

Let ook op HLG en HDR10 mogelijkheid.

huppeldepup
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

 

@Bert 

 

Bedankt voor de tip over cd/m2

 

Daardoor heb ik deze link gevonden over specificaties van monitoren:

 

https://www.coolblue.nl/monitoren?guidedQuestionnaire=true 

 

Daar staat een link met de text : "Uitleg over specificaties"

Click daar op, niet openen in een nieuwe tab.

 

Daarop staan meerdere links met nuttige informatie over het kiezen van een monitor voor dit geval.

 

Huppeldepup.

Uitgelicht topic