1
Vraag
2
Reacties
Bemmelbende

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Aansluiten Mediabox Next aan TV en soundbar

Mijn tv opstelling is nu:

Muurkabel - Mediabox next - tv - soundbar.

 

Nu er geen analoge radiozenders meer doorgegeven worden wil ik graag digitale radio luisteren via de Mediabox. 
Nu kan dat met deze opstelling alleen als ik mijn tv aan laat staan om het geluid via mijn soundbar te laten lopen. Om een zender te kiezen moet ik de tv blijven gebruiken, maar daarna wil ik de tv graag op stand-by zetten.

Ik kan niet goed vinden hoe ik dat moet doen. Ik heb met HDMI kabels zitten klooien tussen de 3 apparaten en krijg bij andere opstellingen geen connectie meer naar tv of geen geluid naar de soundbar.

Ik ben helaas een leek op dit gebied. Kan wel volgens een handleiding uitvoeren, maar verdwaal in technische termen en als iets niet volgens “het boekje” lukt.

Heeft iemand een idee?

Alvast mijn hartelijke dank!

 

Gegevens apparatuur:

Ziggo Mediabox Next

Samsung tv model UE55JS8000L

Samsung soundbar model HW-Q950T/XN

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

Gebruik een optische kabel tussen next en soundbar.

Steefb_0-1632306987178.png

https://www.google.nl/search?q=optische+kabel

 

 

Bekijk in context

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@Bemmelbende

 

De optische kabel vervangt de HDMI kabel voor het doorsturen van het geluid 🙂 Je blijft alleen de HDMI kabel behouden tussen je Ziggo Mediabox en TV.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

Gebruik een optische kabel tussen next en soundbar.

Steefb_0-1632306987178.png

https://www.google.nl/search?q=optische+kabel

 

 

Bemmelbende
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor het antwoord Steef,

Is de HDMI verbinding tussen tv en soundbar na plaatsen optische kabel niet meer nodig en kan ik die dan weghalen?

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@Bemmelbende

 

De optische kabel vervangt de HDMI kabel voor het doorsturen van het geluid 🙂 Je blijft alleen de HDMI kabel behouden tussen je Ziggo Mediabox en TV.

bjkluft

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Even een aanvullende vraag, ik heb de soundbar optisch met de Mediabox next verbonden maar nu gaat de soundbar niet meer automatisch aan met de box en/of tv. Het gaat hier om een JBL Bar5.1.

Iemand enig idee?

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @bjkluft

 

Het is inderdaad wel zo handig om met 1 knop alle apparaten te kunnen bedienen. 

Ik heb het vermoeden dat dit wel aardig in het straatje ligt van @robbo 🙂 Zodra hij voorbij komt wil hij vast zijn expertise hier wel op los laten.

bjkluft

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo @Jamyla en @robbo 

 

Bedankt voor je reactie. Even ter verdere verduidelijking. De originele opstelling is/was (ik ben weer terug naar deze voor nu): Mediabox - HDMI - Samsung TV - HDMI ARC - Soundbar

Het "probleem" bij deze opstelling is dat de Mediabox na enige tijd met meldingen komt dat mijn JBL soundbar ook te koppelen is aan de Mediabox, maar dat is hij al. In het instellingen menu staat het geluid op de JBL en de volumeknoppen werken ook.

Ga ik naar de voorgestelde opstelling: Mediabox - HDMI - TV en Mediabox - Optisch - Soundbar, dan werken de volumeknoppen ook en de melding heb ik (nog) niet gezien. Nadeel hierbij is echter dat de soundbar nu niet meer automatisch aangaat als de Mediabox ook wordt aangezet.

Dus ik zit of met af en toe een melding in beeld of met een soundbar die niet automatisch aan of uit gaat. Het eerste is dan het minste probleem... maar beide oplossen zou het mooiste zijn! 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Is de functie alles met 1 knop uit/ aan zetten geselecteerd? Zo ja even opn. Bevestigen. ??? 

bjkluft

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo @robbo 

Ja die functie staat aan. Ik heb trouwens een Mediabox Next.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic