1
Vraag
2
Reacties
Karelstudio

Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

AUX geluid uit Next loopt voor op TV via HDMI

Twee weken geleden een Next geinstalleerd. Het geluid dat via de aux uitgang naar de versterker gaat loopt VOOR op het geluid dat via een hdmi kabel uit de tv komt. Het gaat niet over dat het beeld ten opzichte van het geluid niet synchroon loopt maar alleen het geluid via aux van de next ten opzichte van het geluid via hdmi.

Ook via een losse speaker op de aux van de next loopt het geluid voor dus aan de versterker ligt het niet.

Er zit ook een aux op de tv maar dan moet de tv aan blijven staan als ik alleen muziek wil luisteren en dat kan niet echt de bedoeling zijn.

Verder alle kabel vervangen, alle ingangen geprobeerd, Fabrieks instellingen hersteld en Next van stroom af gehad... Ook de ziggo helpdesk weet geen raad, probeer het eens via dit forum was hun advies.

Wie kent het probleem en weet een oplossing.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Karelstudio
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Beste @Willem-A1 en @BenMW ja dat is wat ik eigenlijk wil, omdat ik het bij praat programma's prettig vind dat er ook wat geluid rechtstreeks van de tv komt. voor films en muziek programma's hoeft dat niet. @RoWi. Mijn versterker heeft overigens geen HDMI ingang. @Pasi Er is ook geen sprake van een surround systeem.

Ik begrijp waardoor het "vooruitlopen" van de aux uitgang ontstaat.

Mijn oplossing is wat @BenMW  aangeeft, om de aux van de tv naar een vrije ingang op de versterker aan te sluiten en die te gebruiken bij tv of film en bij de radio inderdaad de aux van de next zodat de tv uit kan en geen stroom meer verbruikt. Dank voor alle reacties. Groet Karel.

Bekijk in context

24 Reacties 24
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Er zit altijd een verschil tussen een directe aansluiting op een mediabox of via een ander apparaat zoals een TV.

Een TV verwerkt / synchroniseert het beeld en geluid en laat het dan horen, dat is iets trager dan direct.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

Er zit altijd een verschil tussen een directe aansluiting op een mediabox of via een ander apparaat zoals een TV.

Een TV verwerkt / synchroniseert het beeld en geluid en laat het dan horen, dat is iets trager dan direct.


@Bertgeeft als een echt techneut, exact aan wat het probleem is. Helaas vergeet hij dit in het Nederlands te vertalen : als u het geluid via de AUX naar een versterker voert, dan dient u het geluid op uw tv uit te zetten.

BenMW

Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Zowel Next en TV aansluiten op versterker is niet mogelijk? Dan kun je op de versterker kiezen welk geluid je wilt horen.

Karelstudio
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Heren dank voor de snelle reactie.

Heb de proef op de som genomen en mijn oudere Samsung SMT-C7140 op dezelfde manier weer aangesloten als de Next en deze loopt gewoon goed gelijk. het enige verschil is dat deze geen jack plug Aux heeft maar een tulp, dat zal het verschil niet maken lijkt mij. Het zit naar mijn mening echt in de next want het geluid zit er echt een halve tel naast!? Helaas heeft de versterker geen optical ingang, wellicht dat dat nog een verschil had kunnen maken. !?

Het geluid van de TV uit zetten vind ik persoonlijk niet fijn omdat die als midden speaker fungeert.

Mochten jullie nog opties hebben hoor ik het graag.

Groet Karel

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Sorry @BenMW ik ben het niet helemaal met je eens (of ik begrijp het niet). Ik heb de Mediabox Next via een HDMI-poort op m'n receiver aangesloten en via de HDMI-out op m'n receiver gaat er een HDMI-kabel naar de TV. Feitelijk gebruik ik m'n TV dus als monitor en loopt het geluid via m'n receiver.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Even hardop mee denken u heeft geen A/V systeem? 

Dus Next - HDMI- versterker- HDMi - TV.

 

Het is wel bijzonder dat dit met de Sansung niet opvalt.

BenMW

Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

En dan loopt je geluid ongelijk met het beeld? Dan neem ik aan dat je dat op je AV receiver moet kunnen bijstellen. Als het geluid voor de TV/receiver dus via de HDMI komt dan kun je de AUX toch voor alleen de radio gebruiken? Of ik begrijp je probleem niet.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Karelstudio  schreef:

...Het geluid van de TV uit zetten vind ik persoonlijk niet fijn omdat die als midden speaker fungeert...



Natuurlijk kan u de versterker ook m.b.v. tulp aansluiten, echter dan is het geluidssignaal maximaal stereo. Hebt u een surround versterker met 'surround' boxen, dan wilt u natuurlijk ook surround signaal en dat kan alleen maar via optisch ( of HDMI ).

Uw tv is geen centerspeaker ( behalve bij hele dure tv's, waarbij de tv een aparte speaker ingang daarvoor heeft ), want uw tv heeft stereo speakers. Daardoor verstoord uw tv juist het stereobeeld van uw versterk/surround set.
Waarschijnlijk staan de linker- en rechter- box van uw versterker/surround set, verder uit elkaar dan uw tv breed is. Hoe groter de onderlinge afstand tussen de linker- en rechter- box, hoe breder het stereo beeld en hoe makkelijker u deze kan onderscheiden, waardoor een beter en mooier geluidsbeeld ontstaat. Uw tv verstoort dat brede stereo beeld, door centraal het linker- en rechter geluid te laten horen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Inderdaad kan je een Tv niet als centerspeaker laten fungeren. En dus is het óf de Tv, óf de audio set. Wil je echt van een goed geluid genieten, koop dan een soundbar of receiver. 

Er ontstaat bij een Tv altijd wat beeldvertraging door de tijd die nodig is voor de beeldopbouw. Hierop zal een Tv het eigen geluid dan ook aanpassen. De ene Tv heeft hier meer 'last' van dan de ander, maar feit is dat elke moderne Tv dit doet. Ook zijn hierbij de beeldverbeterstanden van de Tv van invloed. Opties die vaak het best niet (allemaal) kunnen worden gebruikt. Maar als het geluidssignaal van een mediabox naar een audio set wordt gevoerd, word met dit alles geen rekening gehouden. Ik heb dan ook al heel vaak aangegeven niet de Tv en een audio set samen het geluid te laten weergeven, want dan zal er altijd een echo ontstaan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je daar bij een bepaalde Tv geen last van hebt. Het kan hooguit minder zijn, waardoor je het minder opmerkt. 

Dus hou het simpel, en kies voor het een of het ander. 

Heb je een receiver met een lip-sync functie (de meeste tegenwoordig) kan je wat meer, maar ook dan is het kiezen voor één optie, daar je anders tegen het issue aanloopt wat @Pasi al aangeeft: een totaal verstoord geluidsbeeld. 

BenMW

Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb de Next met een HDMI kabel rechtstreeks op de tv aangesloten en de optische uitgang van de tv via een DAC aangesloten op de versterker. Werkt prima en je kunt de TV speakers ook gebruiken als je wilt. Je zou dan de Next ook via een DAC kunnen aansluiten of via een mini jack naar tulp aansluiting. Tenzij je een surround set hebt zou dit een oplossing kunnen zijn. DAC's zijn niet zo duur, heb de mijne bij Expert vandaan.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @BenMW dan heb je kennelijk een Tv waarbij de optische uitgang ook wordt aangepast op de vertraging van de beeldopbouw, net als de interne luidsprekers van de Tv. Dat komt voor, en dan heb je geluk. Maar ik begrijp niet goed waarom men het geluid van de Tv en een audio set tegelijk wil weergeven. 


BenMW

Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Willem-A1 ik ook niet maar dat is wat @Karelstudio wil blijkbaar.

Karelstudio
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Beste @Willem-A1 en @BenMW ja dat is wat ik eigenlijk wil, omdat ik het bij praat programma's prettig vind dat er ook wat geluid rechtstreeks van de tv komt. voor films en muziek programma's hoeft dat niet. @RoWi. Mijn versterker heeft overigens geen HDMI ingang. @Pasi Er is ook geen sprake van een surround systeem.

Ik begrijp waardoor het "vooruitlopen" van de aux uitgang ontstaat.

Mijn oplossing is wat @BenMW  aangeeft, om de aux van de tv naar een vrije ingang op de versterker aan te sluiten en die te gebruiken bij tv of film en bij de radio inderdaad de aux van de next zodat de tv uit kan en geen stroom meer verbruikt. Dank voor alle reacties. Groet Karel.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Karelstudio graag gedaan. Maar je weet dat je het jezelf daarmee wel wat onnodig moeilijk maakt? Ook niet elke Tv heeft een audio uitgang waarbij het geluid word aangepast aan het beeld, en dus alsnog een echo aanwezig is. Dat zien we bv. ook als men die uitgang gebruikt voor een hoofdtelefoon als men bv. slechthorend is, en men ook het geluid van de Tv zelf weergeeft voor andere kijkers. Men vindt de echo dan zeer storend. Maar doorgaans kiest men dus dan ook echt voor het een of het ander. En is dat een audio set, word daarop de boel doorgaans synchroon gesteld. Ik vind het persoonlijk ook zonde om het geluid van een goede audio set negatief te laten beïnvloeden door het vaak toch niet al te beste geluid van de Tv. Dus hou je een echo, denk dan nog eens aan deze opa zijn woorden, en die van anderen.

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik snap je helemaal @BenMW en begreep ook dat is wat @Karelstudio graag wil. Zoveel mensen, zoveel wensen. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Deze optie om de speakers van de tv als center speaker te kiezen heb ik ooit op mijn eerste Philips plasma tv gehad. Dat ding was zo groot dat de ontwikkelaars dachten dat het een volwaardige center kon zijn. Ik heb dat een tijdje aangesloten gehad maar de klankkleur en frequentie band klopten niet met de surround speakers. De bron was wel een surround receiver. 

Ik had geen last van vertraging maar heb het verder niet meer gebruikt. 

 

Door de aux uitgang van de Next te gebruiken krijg je altijd verschil in delay. Dat is een analoog pad.

Wil je toch een extra uitgang die synchroon loopt dan zou je de optische uitgang kunnen pakken. Die moet dan nog wel omgezet worden naar een "line" uitgang. Maar daar zijn kastjes genoeg voor. Sommige met alle 5.1 kanalen, die mogelijk zijn, als tulp uitgang.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Pasi  schreef:


...Uw tv is geen centerspeaker ( behalve bij hele dure tv's, waarbij de tv een aparte speaker ingang daarvoor heeft )...


Sommige tv's zijn te gebruiken als center speaker: leest u b.v. dit eens.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Door de aux uitgang van de Next te gebruiken krijg je altijd verschil in delay. Dat is een analoog pad.

Wil je toch een extra uitgang die synchroon loopt dan zou je de optische uitgang kunnen pakken. Die moet dan nog wel omgezet worden naar een "line" uitgang. Maar daar zijn kastjes genoeg voor".

 

De optische uitgang zal niet veel sneller zijn, maar als je er dan ok nog een D/A converter op gaat aansluiten, bereik je hetzelfde als de analoge uitgang van de Next. De ene D/A converter kan wat sneller zijn als de ander, maar dan heb je het over een paar milliseconden. Daar ga je in de praktijk dus niks van merken. 


Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Sommige tv's zijn te gebruiken als center speaker: leest u b.v. dit eens."

Maar dan nog... Dat gaat nooit zo klinken als de rest van je set, of bijna nooit... Het is toch een andere speaker, en als je een goede set wilt samenstellen is het wel raadzaam speakers te nemen van hetzelfde merk, en liefst ook uit dezelfde serie, zodat de klankkleur identiek is. Men raad zelfs vaak aan achter dezelfde speakers te gebruiken als voor, maar dat is niet altijd haalbaar. 

En je moet de center van de Tv dan ook wel heel goed integreren qua instellingen op de receiver, want je kan niet verwachten dat die speaker lage tonen aan kan. Als die de 120 Hz haalt in het laag mag je al blij zijn denk ik. Het kan een optie zijn als je geen centerspeaker kwijt kan die bij je speaker set past, maar ik weet niet of ik er nou fan van ben. Ik hou het nog maar even bij mijn Monitor Audio set. Ik heb een dressoir vermaakt tot A/V kast en daarin meteen de center geïntegreerd. En deze kast was eindelijk diep genoeg voor mijn apparatuur, zodat er ook bijna geen kabels achter hangen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic