anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

Waarom is een goede verbinding belangrijk bij het online gamen?

​​Dit kennisbank artikel is geschreven door anoniemforum. Lees tips & tricks om snel en stabiel online te gamen.

Voor een succesvol potje gamen is een goede en stabiel verbinding belangrijk. In dit artikel geef ik je meer informatie over de juiste instellingen van je modem, zodat je zorgeloos kan spelen. 

 

Kenmerken van een slechte verbinding

Je merkt dat je niet soepel kan bewegen met je game console. Of je hebt vertraging in het beeld, zoals medespelers die ineens van de één naar de andere kant van het scherm springen. Dat noemen ze "lag" (komt van het Noorse woord lagga; traag of langzaam bewegen), hoge ping óf een bufferbloat. Een bufferbloat is ook een vertraging die je kan meten met een speedtest. Maar last hebben van bufferbloat op een groot bestand dat je download, is heel wat anders dan bufferbloat op een video stream. Omdat je niet weet hoe de test gedaan wordt kun je er ook niets uit concluderen. 

Lag kan ook ontstaan door drukte op je thuisnetwerk. Die drukte wordt veroorzaakt doordat meerdere personen in huis tegelijk video streamen zoals Netflix of Videoland. Als je huisgenoten allemaal tegelijk downloaden, werkt dat ook niet bevordelijk. Als iemand enkel CandyCrush op zijn telefoon speelt, zou dat geen probleem mogen zijn, want dat vraagt maar weinig breedband (data).  

 

Hoe kan ik mijn verbinding verbeteren?

🔌 Bekabeld aansluiten
Om een slechte verbinding te voorkomen is het aanbevolen om je game console (Xbox, PlayStation, PC of laptop) bekabeld aan te sluiten met een CAT5e (of hoger) UTP kabel op je modem, router of gigabit switch. Op de zijkant van de UTP kabel staat bedrukt welk CAT type je hebt. 

 

🖥 Modem in bridge modus zetten 
Het modem van Ziggo, zoals het Smart Wifi modem of ook wel de Connectbox kan je in de bridge modus (laten) zetten. En je kan je eigen (gaming) router inzetten voor je thuisnetwerk. Daar kan je de Quality of Service (QOS) instellen zodat je online game voorrang krijgt in het netwerkverkeer.

 

Wil je je modem switchen van router mode naar bridge mode (of andersom)? Gebruik dan het stappenplan op de website van Ziggo. 

Ik kan/wil geen internetkabel aanleggen naar mijn PC/console


🤖 Via wifi gamen

Wil je toch liever via wifi gamen, zorg dan dat je niet te ver van de router of accespoint zit en maak gebruik van de 5 GHz band, indien mogelijk. Het kan ook helpen om je wifi van kanaal te veranderen en de 5 GHZ te scheiden van het 2,4 GHZ netwerk. Klik op Lees meer om stap voor stap te zien hoe je dit doet. 

 

Lees meer

 

Stap 1

Verbind de telefoon, tablet of laptop met het wifi-netwerk van je modem.

 

Dit kan draadloos of met een internetkabel.

 

Stap 2

Open je webbrowser

img.jpg
 

Stap 3
Typ http://192.168.178.1 in de adresbalk van je browser en druk op Enter.

 

img-2.jpg

 

Zie je geen inlogscherm?

Dan is er geen verbinding tussen je apparaat en het wifi-modem. Sluit je apparaat (pc of laptop) met een netwerkkabel rechtstreeks aan op het modem.
 
Stap 4
Log in met het wachtwoord van je Connectbox. Dit vind je onderop de Connectbox.img.png
 
Stap 5
Klik op Doorgaan

img-2.png
Stap 6
Klik op G
eavanceerde instellingen
 
img-3.png
Stap 7

Klik in het menu op Draadloos.

img-4.png

 

Stap 8
Klik in het menu op 
Beveiliging.

img-5.png

Stap 9
Ga nu omlaag en kijk bij
5 GHz wifi-configuratie. Vul bij Wifi-naam (SSID) achter de Naam 5GHZ in. Vul dan bij Wifi-wachtwoord je wifi wachtwoord in.

 

wachtwoord.jpg


Stap 10
Druk op Instellingen opslaan.

img-4.jpg

Let op: je modem start nu opnieuw op. Dat betekent dat je even offline bent. 

 

Stap 11
Je Wifi-netwerk is nu beschikbaar met een eigen nieuwe naam. Maak verbinding met je netwerk en controleer je snelheid.

 

 

Welke snelheid moet ik hebben? 

Ben je alleen of met zijn tweeën thuis, dan kan 75 download/10 upload Mbit/s voldoende zijn. Heb je een gezin waar meerdere personen online willen gamen of huisgenoten die bijvoorbeeld Netflix of YouTube kijken dan is 300 download/30 upload Mbit/s of hoger een betere keuze.

1 Reactie
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic