Wesley2

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ziggo gigabit: Kan ik nog steeds IPv4 & UPnP gebruiken?

Goede avond, ik heb een vraag. Ik heb een brief gekregen dat het gigabit netwerk nu leverbaar is op mijn adres, ik zou graag hier gebruik van willen maken omdat ik nu 600mb heb. Alleen bij mijn huidige modem heb ik hem al gezet op ipv4 only zodat ik upnp en port forwarding kan gebruiken. Met het nieuwe modem voor het gigabit netwerk kan ik daar nog steeds ipv4 mee aanzetten en upnp gebruiken?

 

Met vriendelijke groet

 

Wesley

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Met voormalig UPC-gebied bedoelen we gebieden waar UPC actief was voordat het merk verdween in Nederland en opging in Ziggo. Vandaag de dag is er nog steeds een aantal technische verschillen tussen beide gebieden. Je kunt zelf controleren in welk gebied jij woont door te kijken hoeveelheid upstream-kanalen het modem heeft gekoppeld. Zijn dit er 6, dan woon je in voormalig UPC-gebied, anders zijn het er 4.

 

Vermoedelijk maakte het modem eerst gebruik van Dual-Stack Lite, waarbij je een IPv4-adres deelt met een groot aantal andere modems via CGNAT. Daarbij zijn port forwarding en DMZ inderdaad niet mogelijk.

 

Ik verwacht dat de Connect Box Giga automatisch op IPv4 Only wordt ingesteld als je de upgrade naar Internet Giga gaat maken, anders kun je het opnieuw aanvragen bij Ziggo.

Bekijk in context

Wesley2
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ah oké top. En ook zowel gebruik maken van upnp? Ik zit inderdaad in upstream 40000 gebied. 

Bekijk in context

7 Reacties 7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De Connect Box Giga ondersteunt ook IPv4 Only.

 

Ik vermoed dat je in voormalig UPC-gebied woont? Anders kun je mogelijk van Full Dual-Stack gebruikmaken waarmee je zowel over IPv6 als port forwarding/DMZ beschikt.

Wesley2
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nee ik woon hier pas sinds een jaar. Ik had eerst geen local ipv4 adres die heb ik zelf aan moeten vragen. Waarbij mijn modem nu ipv4 only is? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Met voormalig UPC-gebied bedoelen we gebieden waar UPC actief was voordat het merk verdween in Nederland en opging in Ziggo. Vandaag de dag is er nog steeds een aantal technische verschillen tussen beide gebieden. Je kunt zelf controleren in welk gebied jij woont door te kijken hoeveelheid upstream-kanalen het modem heeft gekoppeld. Zijn dit er 6, dan woon je in voormalig UPC-gebied, anders zijn het er 4.

 

Vermoedelijk maakte het modem eerst gebruik van Dual-Stack Lite, waarbij je een IPv4-adres deelt met een groot aantal andere modems via CGNAT. Daarbij zijn port forwarding en DMZ inderdaad niet mogelijk.

 

Ik verwacht dat de Connect Box Giga automatisch op IPv4 Only wordt ingesteld als je de upgrade naar Internet Giga gaat maken, anders kun je het opnieuw aanvragen bij Ziggo.

Wesley2
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ah oké top. En ook zowel gebruik maken van upnp? Ik zit inderdaad in upstream 40000 gebied. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De Connect Box Giga ondersteunt ook UPnP, al raad ik zelf het gebruik hiervan af i.v.m. beveiliging. Elke applicatie kan hiermee zelfstandig en ongevraagd port forwarding-regels aanvragen op de router.

Wesley2
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nee dat klopt heeft u gelijk in, maar ik werk hier al jaren mee. En ik vind he systeem gewoon fijn dat voor elke game/toepassing het gewoon meteen werkt met nat type open.

 

Hartelijk bedankt in iedergeval voor de informatie 🙂 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Begrijpelijk, het is natuurlijk wel gebruiksvriendelijker dan zelf regels te moeten aanmaken.

Uitgelicht topic