1
Vraag
2
Reacties
Lowice

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Weerstation Bresser synchroniseert niet

Hallo,

 

Mijn vader heeft een weerstation van Bresser de 7 -in-1 wlan tft hd. En achter een connectbox .

Deze communiceert normaal gesproken volgens de instructies met websites zoals weathercloud en wunderground. Dmv een station id en key. Deze ontvangen dan data van het weerstation en dit kan je daar dan terug vinden.

Nu is alles ingevuld waar het moet staan maar....

Maar er komt geen sync. Er momt geen communicatie door.

Ik weet niet wat ik moet open zetten en/ of de router hier op dit moment wel goed voor is ingesteld.

 

Kan iemand mij hiermee helpen ? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De speciale tekens in de PSK kunnen veroorzaken dat het weerstation niet kan verbinden.

 

Als test kun je het weerstation laten verbinden met de hotspot van een smartphone, zonder dat spaties of speciale tekens gebruikt worden in SSID of PSK. Controleer daarna of het MAC-adres van het weerstation wordt vermeld als verbonden apparaat en of data wordt ontvangen door Wunderground en Weathercloud.

Bekijk in context

Uitgelicht
Lowice
topicstarter
Level 2
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo,

 

Nou ..na veel gedoe komt het inderdaad op neer dat het aan het WiFi wachtwoord lag.. de speciale tekens weden niet geaccepteerd..

bedankt toppers!!

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Na inloggen op de webinterface van het modem via 192.168.178.1 of 192.168.100.1:

 

Kun je controleren of het MAC-adres van het weerstation wordt getoond op de pagina Verbonden apparaten, inclusief IP-adres? Voor achterhalen van het MAC-adres, zie pagina 35 van de handleiding van het weerstation.

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

Lowice
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo,

bedankt voor je reactie.

het Mac adres komt niet voor in de lijst van verbonden apparaten.

het weerstation kan wel benaderd worden als ik de AP functie open zet en direct op het apparaat inlog 192.168.1.1

maar in de de lijst komt het Mac adres niet voor (34.xx.xx.xx.xx )

ook de firewall heb ik aangepast maar nogsteeds niks zichtbaar.

bij Mac filtering heb ik een reservering toegevoegd met het Mac adres.. maar geen resultaat.

7A08E4E1-D0B5-4059-AC4C-94D477DAC278.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In dat geval is het weerstation nog niet verbonden met het access point van de modemrouter en moeten de netwerkinstellingen van het weerstation gecontroleerd en waar nodig gecorrigeerd worden, zie pagina 42 en 43 van de handleiding. Dit staat nog los van de firewall-instellingen. Verwijder de regel uit MAC-filtering, dit verhindert internettoegang voor het weerstation nadat dit is verbonden met Wi-Fi.

 

Het kan helpen om SmartWifi (kanaaloptimalisatie) uit te schakelen en vervolgens tijdelijk 5 GHz uit te schakelen als de instellingen van het weerstation correct zijn maar desondanks geen verbinding mogelijk is.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@Lowice  schreef:

 

…. het weerstation kan wel benaderd worden als ik de AP functie open zet en direct op het apparaat inlog 192.168.1.1

Het lijkt er op dat het weerstation een IP adres heeft buiten het LAN subnet van de connectbox. Als de Connectbox het adres 192.168.178.1 heeft zal het weerstation ook een IPv4 adres 192.168.178.??? moeten hebben. Het weerstation heeft kennelijk een fixed adres en niet een verkregen door de DHCP server van de connectbox en is daarin ook het MAC adres dus niet te achterhalen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit is inderdaad niet het gebruikelijke subnet van de Connectbox, maar het gaat hier om de SSID die het weerstation zelf uitzendt (ad hoc-netwerk met eigen DHCP-server). Zodra het weerstation verbindt met de SSID van de Connectbox, zal er zoals gebruikelijk een IP-adres via DHCP worden opgevraagd binnen 192.168.178.0/24.

Lowice
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo,

Bedankt voor je reactie 

Moet ik dan alle ip-adressen en poorten uit gaan proberen? 

wat een uitdaging om zo’n apparaat aan de praat te krijgen zeg, waarom moet het zo moeilijk allemaal?   Maar goed we gaan het proberen!'

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik weet niet wat je bedoelt met "Moet ik dan alle ip-adressen en poorten uit gaan proberen?". Voor verbinden met Wi-Fi is alleen een SSID en PSK (wachtwoord) nodig, dat heeft nog niets met IP-adressen en poorten te maken.

Lowice
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De modem laat niks door en ziet het weerstation niet.. hoe moet ik dan verbinding maken? De aangegeven opties heb ik geprobeerd maar het lukt nogsteeds niet. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het weerstation moet zo geconfigureerd worden dat deze verbinding maakt met de SSID die de modemrouter uitzendt. Die configuratie moet worden gedaan via het ad hoc-netwerk dat het weerstation uitzendt. Kun je een screenshot plaatsen van de instellingen in de webinterface van het weerstation?

Lowice
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zo is hij geconfigureerd. Het Ssid is Dakpanduo met daaronder het ww en zo opgeslagen. 

83FEBF09-0A66-496F-AFC1-EE3B8856E3DC.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Wordt de Dakpanduo SSID ook gedetecteerd door het weerstation bij het zoeken naar SSID's? Kun je de beveiliging aanpassen naar alleen WPA2? Zijn er speciale tekens of spaties aanwezig in de PSK (wachtwoord)?

Lowice
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Op de screenshot van de ap pagina van het weerstation kan je zien dat hij Dakpanduo detecteerd. Alleen wpa2 kan ik nog proberen en ja er staan speciale tekens in het ww. Ook heb ik alleen het 2.4 ghz netwerk aanstaan zoals ook aangegeven in dechandleiding.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De speciale tekens in de PSK kunnen veroorzaken dat het weerstation niet kan verbinden.

 

Als test kun je het weerstation laten verbinden met de hotspot van een smartphone, zonder dat spaties of speciale tekens gebruikt worden in SSID of PSK. Controleer daarna of het MAC-adres van het weerstation wordt vermeld als verbonden apparaat en of data wordt ontvangen door Wunderground en Weathercloud.

Lowice
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo,

 

Nou ..na veel gedoe komt het inderdaad op neer dat het aan het WiFi wachtwoord lag.. de speciale tekens weden niet geaccepteerd..

bedankt toppers!!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dank voor de terugkoppeling, fijn om te lezen dat de oorzaak van de mislukkende Wi-Fi-verbinding is gevonden. Bereikt de data van het weerstation nu ook de servers van Wunderground en Weathercloud?

Lowice
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ja, alles werkt nu naar behoren en de data word verstuurd naar de servers en kan worden afgelezen. Ook de internet tijd en datum word gesynchroniseerd. Mijn pa is er helemaal gelukkig mee en ik dus nu ook ! 👍🏻

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic