1
Vraag
2
Reacties
evandijk

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wat zijn optimale instellingen voor een Mikrotik router achter het Ubee modem?

Ik blijk toch iets te veel nitwit maar mss kan iemand mij helpen. Of heb ik verkeerde spulletjes gekocht?

Ik heb een zakelijk Internet Pro abonnement van ziggo, met vast ip-adres dus. De geleverde Ubee modem heeft geen router of wifi functie. Daarom heb ik een Mikrotik Routerboard aangeschaft (type RB3011 UiAS-RM). Deze heb ik in poort 1 geplugd van de Ubee, vanuit poort 1 van de router.

Het lukt mij niet om de router juist in te stellen zodat deze als DHCP server fungeert en ip-adressen uitdeelt.

Ik kan namelijk mijn AccesPoint van Aruba (HP) type AP25 alleen installeren aan deze router als deze DHCP ondersteunt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31500Posts
  • 2215Oplossingen
  • 15784Likes

De IP-adressen die via DHCP worden toegewezen bij particuliere aansluitingen zijn redelijk statisch en kunnen jarenlang ongewijzigd blijven. In jouw geval zou x.y.z.254 ingesteld moeten zijn op de WAN-interface, met subnet mask 255.255.255.252 en gateway x.y.z.253. Belangrijk om als eerste te controleren is of internettoegang wel beschikbaar is op de router zelf, zie mijn vorige reactie.

Bekijk in context

11 Reacties 11
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31500Posts
  • 2215Oplossingen
  • 15784Likes

Kun je aangeven wat precies niet lukt en wat je al geprobeerd hebt? Kun je de (geanonimiseerde) WAN- en LAN-instellingen van de router plaatsen? Is internettoegang beschikbaar op de router c.q. geeft bijvoorbeeld een ping naar ziggo.nl resultaat?

RouterOS van Mikrotik heeft een relatief steile learning curve en is misschien niet de beste optie in jouw situatie. Heb je met een specifieke reden voor Zakelijk Internet Pro gekozen?

De UBC1318 kan overigens wel als router fungeren, maar is bij Zakelijk Internet Pro standaard in bridge mode geconfigureerd.

S4R

Level 16
  • 2045Posts
  • 71Oplossingen
  • 1281Likes

Als ik dit zo zie https://www.youtube.com/watch?v=x0c_qo4fh4E

dan moet het wel te doen zijn.

Maar het is wat @tobiastheebe  al zegt: dit is niet voor beginners. Je moet echt wel networking begrijpen met wat je aan het doen bent.

evandijk
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor je reactie Tobias,

Wanneer ik een lan verbinding maak met de router heb ik geen internet (mijn macbook bekabeld aan de router verbinden dus, met op mijn macbook DHCP dus geen handmatig adres) . Wanneer ik de AP probeer te installeren kan ik het installatieproces niet door omdat ook deze AP schijnbaar geen internetsignaal krijgt.

Waar vind ik het WAN adres? Ik kreeg van ziggo een 4-tal ip-4 adressen: netwerkadres, gateway ziggo, uw router/firewall en broadcast adres. xxx.xxx.xxx.252 / 253 / 254 en / 255

Ik koos destijds voor vast IP-adres bij zakelijk internet pro, omdat mijn IT leverancier van mijn bedrijfssoftware alleen connectie wilde via internet via een vast IP-adres. Inmiddels loopt dat internetverkeer geheel separaat via een e-zrg verbinding, en wil ik de ziggoverbinding alleen nog gebruiken voor alle overige verkeer in mijn bedrijf (wifi access, sonos, domotica etc).

Het lukt me dus ook niet connectie te maken vanaf macbook op de mikrotik router: kabel aangesloten op poort 1 en adres 192.168.88.1 mar vindt de router dan niet.

Mss een netwerkbeheerder in gaan schakelen??? 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31500Posts
  • 2215Oplossingen
  • 15784Likes

De IP-adressen die via DHCP worden toegewezen bij particuliere aansluitingen zijn redelijk statisch en kunnen jarenlang ongewijzigd blijven. In jouw geval zou x.y.z.254 ingesteld moeten zijn op de WAN-interface, met subnet mask 255.255.255.252 en gateway x.y.z.253. Belangrijk om als eerste te controleren is of internettoegang wel beschikbaar is op de router zelf, zie mijn vorige reactie.

S4R

Level 16
  • 2045Posts
  • 71Oplossingen
  • 1281Likes

@evandijk  schreef:

Mss een netwerkbeheerder in gaan schakelen??? 🙂

Dat is het beste wat je kan doen.

evandijk
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Belangrijk om als eerste te controleren is of internettoegang wel beschikbaar is op de router zelf

Op de modem bedoel je? Ziggo heeft alles doorgemeten vanuit de helpdesk en kon gewoon connectie maken en alles stond goed ingesteld.

op de WAN-interface

De wan interface is wat ik instel op mijn mikrotik router??? Als ik daar een nieuw adres instel op ethernetpoort 1 vraagt ie om ip adres, heb ik x.y.z.254 gebruikt, en vraagt dan in volgende stap om de gateway maar dar kan ik dan maar 2 getallen invoeren ipv 3 of een geheel adres

S4R

Level 16
  • 2045Posts
  • 71Oplossingen
  • 1281Likes

Op de WAN interface gebruik je de/een IP-nummer(s) en subnet die je van Ziggo hebt gekregen.

Bij gegevens van Ziggo staat ook welke GW je moet gebruiken op de WAN.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31500Posts
  • 2215Oplossingen
  • 15784Likes

Nee, ik bedoel op de router. Op een modem in bridge mode kunnen alleen DOCSIS-gerelateerde gegevens uitgelezen worden. Het helpt als je screenshots kunt plaatsen van de configuratie.

evandijk
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Super dat jullie me willen helpen. Ik ga morgen screenshots maken. Ik moet nu naar diplomauitreiking van dochter....

evandijk
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dankzij jullie info heb ik internet op mijn router. Dus dat werkt. Zie screenshot of ik het nu juist heb ingesteld.

alleen wil ik nu een wifi AP aansluiten. Heb ik gedaan op de router, maar ergens ontvangt toch deze AP (Aruba AP25) geen connectie. Staat er toch nog wat verkeerd ingesteld op local network? Als ik mijn MacBook op de router prik kan ik gewoon internet op.

IMG_1018.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31500Posts
  • 2215Oplossingen
  • 15784Likes

Fijn om te lezen dat je hiermee verder bent gekomen. De instellingen zien er zo goed uit.

Hoe stel je "ergens ontvangt toch deze AP (Aruba AP25) geen connectie" vast? Kun je controleren of het AP wel een IP-adres (binnen 192.168.88.0/24) ontvangt? Dit kun je controleren in de DHCP leases van RouterOS.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic