Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Cameraman55
Level 2

Wat zijn de voordelen van bridge-modus en eigen router?

Ik heb een mooie nieuwe zeer uitgebreide router en ik kan die natuurlijk instellen als access point achter het Ziggomodem maar ik vroeg me af wat eventueel de voordelen zijn om het Ziggomodem in bridge te laten zetten ?

Ik kan dan alle funkties van mijn uitgebreide router gebruiken denk ik.

Wie heeft daar ervaring mee ?

0 Kudos
Oplossingen

Wil je de bridge-modus aan- of uitzetten?

Wil jij de bridge-modus van je modem aan- of uitzetten? Dat regelen wij graag voor je. Vul het formulier en wij gaan voor je aan de slag.

Naar het formulier

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De meeste typen alles-in-1-routers voor thuisgebruik zijn qua firewall al correct ingesteld in fabrieksconfiguratie (alle nieuwe inkomende verbindingen standaard blokkeren). Indien gewenst kun je voor Wi-Fi van het nieuwe WPA3-SAE gebruik maken als jouw apparaten dat ondersteunen, al zou ik zeker in eerste instantie wel WPA2/WPA3 mixed mode instellen. Voor optimale prestaties/snelheid van verbindingen naar internet op de eigen router en de apparaten daarachter is bridge mode op het modem inderdaad ook aanbevolen, dit om router achter router + dubbele NAT te voorkomen.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
17 Reacties 17
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Werkt prima, vraag de chat om je modem in bridge te zetten: Chatten

De voordelen, het modem werkt alleen als modem en je hebt meer instellingsmogelijkheden op je router.

Bedenk wel dat je dan zelf verantwoordelijk bent voor je beveiliging en Firewall instellingen en ook voor de interne netwerkverbindingen en als je daar iets verkeerd instelt, je hele netwerk open kan liggen voor de hele wereld of je hebt geen internet verbinding meer.

Lees eerst goed wat alle functies in een router inhouden, want netwerkbeheer is een vak.

Cameraman55
Level 2
Topicstarter

Hartelijk dank voor de info, in mijn nieuwe router zitten veel beveiligingen dus zal eerst dat bestuderen voor ik overschakel, het lijkt mij dat alles veiliger wordt met deze nieuwe modem hij heeft tevens wifi 6. Heeft het ook nog voordelen voor de stabiliteit en snelheid van het netwerk of maakt dat niet uit.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De meeste typen alles-in-1-routers voor thuisgebruik zijn qua firewall al correct ingesteld in fabrieksconfiguratie (alle nieuwe inkomende verbindingen standaard blokkeren). Indien gewenst kun je voor Wi-Fi van het nieuwe WPA3-SAE gebruik maken als jouw apparaten dat ondersteunen, al zou ik zeker in eerste instantie wel WPA2/WPA3 mixed mode instellen. Voor optimale prestaties/snelheid van verbindingen naar internet op de eigen router en de apparaten daarachter is bridge mode op het modem inderdaad ook aanbevolen, dit om router achter router + dubbele NAT te voorkomen.

0 Kudos
Ga naar reactie
Karel.
Level 17

Groot voordeel bij eigen router en modem in bridge is dat bij eventueel modem wissel je op je LAN het eigen lokale netwerk niets opnieuw hoeft in te stellen. Alles blijft dan werken zoals je gewent bent.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Inderdaad, ook het (externe) IPv4- en IPv6-adres aan WAN-zijde en de IPv6-prefix aan LAN-zijde blijven bij een modem swap hetzelfde, voor sommige gebruikers erg belangrijk.

Cameraman55
Level 2
Topicstarter

Dank voor alle tips ben een stuk wijzer, ga maandag kontact opnemen om het modem in bridge te zetten, één vraagje nog krijg je dan ook een nieuw publiek ip adres als je in bridge gaat, lees hier en daar dat sommige websites dan niet meer toegankelijk zijn.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Na overstap van router mode naar bridge mode ga je inderdaad met een nieuw IPv4-adres en nieuwe IPv6-prefix online. Bridge mode veroorzaakt (gelukkig!) geen bereikbaarheidsproblemen op websites, deze zijn meestal het gevolg van fouten in de netwerkconfiguratie op de router of andere (netwerk)apparatuur of een blacklist bij de betreffende hostingprovider.

0 Kudos
Steefb
Level 20

@Cameraman55  schreef:

Krijg je dan ook een nieuw publiek ip adres als je in bridge gaat, lees hier en daar dat sommige websites dan niet meer toegankelijk zijn.

Het is andersom, als je een ip ban hebt op een bepaalde website, heft een nieuw publiek ip adres dat op.  

0 Kudos
Cameraman55
Level 2
Topicstarter

Ok dan hoef ik me geen zorgen te maken, nogmaals dank voor alle antwoorden, we gaan maandag bellen en ermee aan de slag. 

0 Kudos
Sjaqie
Level 10

Heb nog nooit gebruik gemaakt van de router functie van de ziggo modems. Altijd eigen router gebruikt van diverse merken, nooit problemen. Weet niet welk modem je hebt of krijgt maar als je ook een telefoonaansluiting gebruikt kan dat bij omzetten weleens misgaan.

0 Kudos
Cameraman55
Level 2
Topicstarter

Ik heb geen vaste telefoon en ik gebruik de Asus AX82U v2 router met de nieuwste firmware. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het enige wat je mogelijk moet aanpassen voordat je bridge mode aanvraagt is de IP-configuratie op de WAN-interface, deze moet op connection type: 'Automatic' (DHCPv4) ingesteld moet zijn. Voor IPv6 kies je connection type: 'Native' en DHCPv6 PD (prefix delegation): 'Enabled'. Verder is belangrijk dat alleen de eigen router op het modem is aangesloten.

0 Kudos
Sjaqie
Level 10

Dan zou dat prima moeten werken zou ik denken.

0 Kudos
digibaro
Level 8

Nu vraag ik mij wel af of het verstandig is om deze stap te nemen als je zelf de vraag stelt. 😉 

Gebruik van eigen router (en Ziggo in Bridge mode) vraagt wel extra verantwoordelijkheden zoals het veilig instellen van de router en het actueel houden van de software op de router. De eigen router hangt nu rechtstreeks met eigen IP-adressen aan Internet en is hierdoor voor een kwaadwillende bereikbaar indien bepaalde management poorten openstaan of poorten via NAT zijn doorgezet naar binnen.

Voordelen waarom wel
- Je kan zelf firewall regels aanmaken die bepalen welk verkeer naar binnen en welk verkeer naar buiten mag

- de eigen router kan als VPN server worden ingesteld zodat je van buitenaf op het eigen netwerk kan komen

- je kan meerdere interne netwerken maken en die van zelf gekozen IP-adressen voorzien. Tevens kan het verkeer ertussen beperkt worden.

Doman
Level 9

@Cameraman55 

Ik heb een mooie nieuwe zeer uitgebreide router en ik kan die natuurlijk instellen als access point achter het Ziggomodem maar ik vroeg me af wat eventueel de voordelen zijn om het Ziggomodem in bridge te laten zetten ?

Ik kan dan alle funkties van mijn uitgebreide router gebruiken denk ik.

Wie heeft daar ervaring mee ?

En met welk doel heb je deze "nieuwe zeer uitgebreide router" eigenlijk aangeschaft?

Zonder speciale eisen/wensen is een extra (bedraad) AP inderdaad de meest logische en eenvoudigste uitbreiding/verbetering van je WiFi signaal.

@digibaro  schreef:

Nu vraag ik mij wel af of het verstandig is om deze stap te nemen als je zelf de vraag stelt. 😉 

Precies dit dus. 😉

Cameraman55
Level 2
Topicstarter

De reden is dat de router een sterk wifi signaal geeft in het gehele huis, en de meeste apparaten hier wifi 6 ondersteunen, verder heeft deze router goede beveiliging ingebouwd en wordt regelmatig geupdate, ik heb hem nu in gebruik als AP, mijn gedachte was dat nu alle beveiliging via het Ziggo modem loopt en het veiliger is om dat via deze router te doen, en ook om flexibeler te zijn met de instellingen.  Maargoed ik slaap er nog even een nachtje over, bedankt voor alle tips.

0 Kudos
Cameraman55
Level 2
Topicstarter

Ik dacht ik laat het nog even weten hoe het is afgelopen, heb toch de knoop doorgehakt en het modem in bridge laten zetten , dat ging probleemloos telefonisch in 15 minuten, de Asus router goed ingesteld wifi, firewall etc. en alles draaid als een zonnetje, alles bij elkaar een half uur werk, moet zeggen dat zowel de bedrade apparatuur als de wifi stabieler en sneller werken, en ik heb nu één wifi 6 netwerk in huis.