Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
De laatste weken is er van alles geknutseld en vervangen door Ziggo en mijzelf om een probleem met het internet op te lossen, wat grappig genoeg ontstaan is op de dag dat FM van kabel werd gehaald in mijn wijk. Verder geen idee of dat iets met elkaar te maken kan hebben, maar eigenaardig vond ik dat wel. In die periode heb ik vaker de connectie status van de modem nagekeken en ben me gaan afvragen wat sommige zaken betekenen. Ik heb de zoekfunctie van het forum gebruikt, maar kan maar niet vinden (of begrijpen) wat de volgende meldingen in het log betekenen:
2022-07-28 15:11:28 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:26:2a;CMTS-MAC=00:01:5c:a4:82:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
2022-07-28 15:10:55 | notice | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:26:2a;CMTS-MAC=00:01:5c:a4:82:6d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Het komt ongeveer een keer per dag voor, soms ook een dag niet. Er lijkt altijd een paar seconde tussen te zitten tot ongeveer 2 minuten. De code 16 en 24 volgen elkaar ook steeds op.
Als ik het google komt ik bij websites uit van oa Comcast, wat denk een provider in de USA is. Hoewel ik het een en het ander kan vinden erover, is er geen eenduidend antwoord te vinden.
Is hier iemand die weet wat het betekent? De vraag komt voort uit pure interesse. Ik ondervind geen problemen met de verbinding (meer).
Opgelost! Ga naar oplossing.
Event type codes 16 en 24 geven resp. OFDM FEC lock loss en recovery aan. Zolang de profile ID 3 blijft (4096-QAM), zou dit geen impact moeten hebben op de internetverbinding, zeker niet wanneer dit event slechts een keer per dag of twee dagen voorkomt.
profile id 3 geeft in dit geval de hoogst mogelijke modulatie profiel aan die in gebruik is dit moet profile id 3 blijven cq 4096-qam
Event type codes 16 en 24 geven resp. OFDM FEC lock loss en recovery aan. Zolang de profile ID 3 blijft (4096-QAM), zou dit geen impact moeten hebben op de internetverbinding, zeker niet wanneer dit event slechts een keer per dag of twee dagen voorkomt.
Dank voor je antwoord!
Het klopt dat er geen onderbreking van de internetverbinding is. Is dat profile ID een soort van escalatie level van de lock loss & recovery, waarvan ik dan als ik het goed begrijp is event 16 de loss en event 24 de recovery?
profile id 3 geeft in dit geval de hoogst mogelijke modulatie profiel aan die in gebruik is dit moet profile id 3 blijven cq 4096-qam
Dank voor jullie reacties, ik kan maar geen documentatie hierover vinden, maar zou me er graag in verdiepen, misschien tips of een site waar dit wellicht te vinden is?
kan je goed engels dit is een heel uitgebreid document
https://archive.nanog.org/meetings/nanog46/presentations/Sunday/Byju_Intro_DOCSIS_N46.pdf
hier een voorbeeld met verschillende termen
Ontzettend blij mee, leesvoer voor de komende dagen, dank allemaal!
Ik heb dit elke 3 minuten en soms internet outage van een half minuut. Hoe herstel ik dit?
@JWJ Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Kun je tevens de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?
Hi @JWJ! Heb je de reactie van @tobiastheebe nog gezien? Of werkt je internet alweer beter? 🙂
Zwarte nieuwe modem met F-connector.
mocht je goed engels kennen is dit ook wel een goede site
Het AOP (DIO-01) is verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1, een monteursafspraak is wenselijk om deze te vervangen door een TRISZ-DG300 of FISO-X11.
Modem op versterker is niet meer de juiste aansluitwijze. Modem en versterker dienen op een splitter (POA-254) te worden aangesloten met nieuwe kabels, resp. F/F rood/rood en IEC/F groen/rood.
In de downstream zijn vreemd genoeg geen SC-QAM-kanalen (ED3.0) zichtbaar. Op het OFDM-kanaal (D3.1) zijn uncorrectable errors voorgekomen. In de historie is regelmatig profile FEC lock loss op het OFDM-kanaal zichtbaar, wat vermoedelijk met de uncorrectable errors verband houdt.
De upstream wordt 2 dB versterkt en de huidige Tx power is 43~44 dBmV. Dit betekent een vereiste Tx power van 45~46 dBmV op het AOP en dat is hoger dan wenselijk. Met de aanbevolen aansluitwijze modem op splitter zou de Tx power op 49~50 dBmV uitkomen, optimaal is 42~44 dBmV.
@Carlien ik begrijp dat de modem niet op de versterker moet en AOP vervangen moet worden. De eerste aansluiting is 0db. Ik snap niet zo goed waarom ik wel een nieuwe modem heb maar geen nieuwe aop. Ik neem contqct op met ziggo.
@tobiastheebe dank je.
Ik snap niet zo goed waarom ik wel een nieuwe modem heb maar geen nieuwe aop. Ik neem contqct op met ziggo.
Ziggo houdt geen administratie bij over de status van de coaxinstallatie per klant. Je dient dus zelf contact op te nemen als het AOP verouderd is en vervangen dient te worden t.b.v. DOCSIS 3.1.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnenkort weer langs in dit topic.
Have no fear, the moderator is here! 🙂
Ik heb gelijk een afspraak voor jou ingepland om de AOP te vervangen hoor. Komende maandag 2 oktober tussen 08.00-13.00 uur staat de afspraak gepland.
Komt het je niet uit? Dan kan je de afspraak in Mijn Ziggo verschuiven.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...