Vraag
Reacties
Mr.HH
Level 2

Vervolg: Restwaarde TP-Link Deco M4 Mesh Wifi, berekening klop niet.

Eerder stond hier een bericht in de community over de restwaarde van de Deco M4. Dit topic was van gebruiker MB6.  zie:

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Restwaarde-TP-Link-Deco-M4-Mesh-Wifi/td-p/1441125

Helaas is dit topic gesloten voordat het antwoord er staat.

Ik heb precies hetzelfde. Mijn Deco is ook 3,5 jaar oud en heeft denk ik nog weinig economische restwaarde. Ziggo stuurt mij nu een rekening van 53,97 euro als ik de Deco M4 niet terug stuur. Dit lijkt mij wel erg hoog.  MB6, ik hoor graag wat er bij jou in rekening is gebracht.

Ik heb elk jaar opnieuw een jaarcontract gehad en misschien is er verkeerd gerekend met hoe lang ik de Deco al in huis heb. Hoe kunnen wij dat als klant controleren of de restwaarde juist berekend is? Mocht een Ziggo medewerker meelezen: ik had de Deco sinds 19 juni 2021 in gebruik.

edit: het vorige topic staat nu wel weer open...

0 Kudos
24 Reacties 24
Meldingen
Aan Uit
Pasi
Level 19

@Mr.HH  schreef:

...

Ik heb precies hetzelfde. Mijn Deco is ook 3,5 jaar oud en heeft denk ik nog weinig economische restwaarde. Ziggo stuurt mij nu een rekening van 53,97 euro als ik de Deco M4 niet terug stuur. Dit lijkt mij wel erg hoog
...

Hallo,

Voor een basic set als de Deco M4 wordt door Ziggo wel €99,95 als nieuw waarde opgegeven, maar het zou mij geheel niets verbazen dat Ziggo een nog ( veel ? ) lagere prijs als inkoopsprijs betaald.
Dus is m.i. voor Ziggo een setje M4's na zo'n 3 jaar geheel terug verdiend en dus eigenlijk ook financieel afgeschreven. Alles wat er daarna nog op verdiend wordt is m.i. 100% winst !

Aangezien de techniek niet stilstaat, is de M4 ( uitgekomen in begin 2019 ) ondertussen ook redelijk achterhaald. Maar de M4 kan natuurlijk nog wel voldoen. Maar ik zou deze set nu ( vandaag de dag ) niet meer kopen, want voor ongeveer hetzelfde geld zijn er nu veel betere/snellere sets te koop.

Tweede hands zou een 3-4 jaar oud setje M4's misschien enkel tientjes opbrengen, omdat de leeftijd natuurlijk ook gaat meetellen en het maar de vraag is hoelang de hardware het volhoud. Vooral niet vergeten dat de M4 een basic ( = goedkoopste ) setje was/is.

Dat Ziggo, voor een 3½ jaar oude M4 set, nog €53,97 vraagt is m.i. schandalig. Dat zou betekenen, dat de set nog niet eens halverwege de afschrijving is en dan zou een M4 setje 7 ( ! )  jaar moeten meegaan. Opnieuw : niet vergeten dat de M4 een basic ( = goedkoopste ) set is.

Ziggo zou u de Deco M4's ook voor een vriendenprijsje aan de hand kunnen doen. U stapt nu wel over ( en bent dus ex-klant ), maar dít lijkt mij meer een trap na, dan dat Ziggo haar best doet om 'als vrienden uit elkaar te gaan' en u ( nu al ) probeert te verleiden, om over een jaar u hopelijk weer terug te zien.

Blijkbaar denkt Ziggo zo een goede sier te maken, maar voor die prijs zou ik de set terugsturen en met dat geld ( + wat extra ) zelf een nieuwe/modernere Deco set kopen. Dat Ziggo dan zelf geheel niets met zo'n 3½ jaar oude Deco set kan doen, dat is dan haar probleem !

Het topic Restwaarde TP-Link Deco M4 Mesh Wifi is niet afgesloten, maar @MB6 moet wachten totdat Ziggo hem/haar bekend maakt wat hij/zij als restwaarde voor de M4's moet betalen.

0 Kudos
Mr.HH
Level 2
Topicstarter

even ter extra informatie: ik heb de Deco M4 destijds in bruikleen gekregen zonder dat ik er huur voor moest betalen. Het gaat mij erom wat de restwaarde nog is van de Deco na 3,5 jaar en dan vind ik 53,97 erg hoog.

0 Kudos
Roland
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Mr.HH

Ik snap je punt heel goed en dat je vindt dat het bedrag erg hoog is. Het bedrag klopt alleen wel, en de start datum klopt hierin wel. En daarin kunnen we helaas niet veel betekenen. Ik kan dit bedrag niet voor aanpassen of lager maken. Het is dus aan jou wat je hier verder mee gaat doen. 

Mr.HH
Level 2
Topicstarter

wow....het bedrag klopt. Dat had ik niet verwacht.  restwaarde 53,97 euro voor een 3,5 jaar oude Deco M4.  Erg hoog naar mening...maar goed.

@Roland dank voor je bericht. 

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@Mr.HH  schreef:

wow....het bedrag klopt. Dat had ik niet verwacht.  restwaarde 53,97 euro voor een 3,5 jaar oude Deco M4.  Erg hoog naar mening...maar goed.

@Roland dank voor je bericht. 

daarom kan je ze ook beter 2dehands kopen dan vanaf ziggo zelf

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@Roland Schreef: Het bedrag klopt alleen wel, en de start datum klopt hierin wel. En daarin kunnen we helaas niet veel betekenen. Ik kan dit bedrag niet voor aanpassen of lager maken. 

Kun je dan ook uitleggen hoe Ziggo aan dat bedrag is gekomen? Want als ik de uitleg er bij pak die des tijds op de Ziggo website stond, dan kom ik toch echt een heel stuk lager uit na 3,5 jaar gebruik

1000029383.jpg

0 Kudos
Garihd
Level 17

75/5 is 15,00 per jaar dan kom ik op € 22,50 restwaarde uit na 3,5 jaar, dat klinkt al beter. Genoeg providers die de volledige vervangingswaarde in rekening brengen.

Je zou bij de topic starter €75,00 min €53,97 verwachten

Pasi
Level 19

@Garihd  schreef:

75/5 is 15,00 per jaar dan kom ik op € 22,50 restwaarde uit na 3,5 jaar, dat klinkt al beter. Genoeg providers die de volledige vervangingswaarde in rekening brengen.

Je zou bij de topic starter €75,00 min €53,97 verwachten

Inderdaad, iets meer dan 20 euro dus !

Ondertussen heeft Ziggo de basisprijs voor een boete voor een M4 set blijkbaar verhoogd van €75, - naar €99,95. Terwijl de werkelijk inkoopsprijs natuurlijk veel lager zal zijn (  ~ €75,- ? ) !

Maar ook met die hogere prijs én een 5 jaars afschrijving, is de werkelijk rest waarde na 3½ jaar veel lager. Want per jaar is de afschrijving dus €19,99 ( €99,95 / 5 ), waarna er na 3½ jaar nog maar een dagwaarde van €29,96 overblijft. Wat héél wat anders is, dat de prijs die Ziggo er voor vraagt !

Terwijl Ziggo m.i. geheel niets met een 3,5 jaar oud Deco M4 setje kan doen, behalve deze naar de milieustraat te brengen of deze via een broker weer op de 2de hands markt te brengen.

Vooral niet vergeten, dat een Deco M4 set een basic/barebone set is, die voor een absolute minimum prijs op de markt is gebracht. Terwijl een 3½ jaar oud setje waarschijnlijk ook hardware versie 1 is, die minder mogelijkheden/opties heeft dan de M4's ( v4 ) die nu te koop zijn. Dat Ziggo van zo'n barebone setje dan ook verwacht dat deze minimaal 5 jaar mee gaat en zo tot die afschrijving komt, is natuurlijk 'wishful thinking'.

Maar door na 3½ jaar nog meer dan de helft van de nieuwprijs te vragen, zou Ziggo verwachten dat de set dus dubbel zolang, dus 7 ( ! ) jaar meegaat ! Afgezien van alles ( basic/barebone/... ), de wifi techniek gaat erg snel ( veranderd jaarlijks ) en zo bekeken is die 7 jaar afschrijving natuurlijk belachelijk. Alhoewel ik nog steeds tevreden ben met m'n in 2019 gekochte M4 set, zou ik nu bij nieuwkoop beslist toch een nieuwere/modernere set kopen !

Natuurlijk is de huurprijs van €2,50 per maand voor een setje M4's een prima prijs, maar het werkelijke graaien begint voor Ziggo dus als men na zoveel jaar het setje wil overnemen van Ziggo! Terwijl men al die jaren dus een Ziggo klant is, probeert Ziggo m.i. zo de klant nog een poot uit te trekken.

Persoonlijk zou ik de set terugsturen ( = gratis ), zo die €53,97 besparen en dat bedrag doorschuiven voor de aankoop van een nieuw & moderner wifi setje en zo Ziggo met de oude set laten zitten ( als reactie op zo'n beledigend aanbod ! ).

Mr.HH
Level 2
Topicstarter

Ziggo gaat het bedrag niet verlagen, wat wij er ook van vinden.  Ik moet dus kiezen betalen of iets anders kopen.  Maar ja...een 2dehands setje kopen incl verzendkosten...ook best duur voor wat je krijgt, en een nieuwe Deco kopen bv de X10 zit je al op 125 euro. Met mijn huidige internetsnelheid heb ik dat helemaal niet nodig.  Lastig. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Mr.HH  schreef:

Ziggo gaat het bedrag niet verlagen, wat wij er ook van vinden.  Ik moet dus kiezen betalen of iets anders kopen.  Maar ja...een 2dehands setje kopen incl verzendkosten...ook best duur voor wat je krijgt, en een nieuwe Deco kopen bv de X10 zit je al op 125 euro. Met mijn huidige internetsnelheid heb ik dat helemaal niet nodig.  Lastig. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Natuurlijk gaat Ziggo de prijs niet verlagen !

En of een 2de hands M4 setje ( voor 40 euro of meer ) wel zo'n goede aankoop is, dat wil ik ( als Deco fan ! ) zelfs betwijfelen. Maar met het bedrag dat Ziggo vraagt voor zo'n oude M4 set, bent u bijna al halverwege de prijs voor een nieuw en moderner ( ! ) setje.

Ook mijn M4 setje voldoet nog, ook omdat ik niet zo'n snel internet abonnement heb ( net zoals u ). Maar om nu voor die hoge prijs een 2de hands setje te kopen, waarvan het maar afwachten is hoe oud dat setje werkelijk is en wanneer deze ( door ouderdom ) defect raakt, dat is afwachten.
Ik zou een nieuw Deco setje kopen, dat kost misschien wel wat extra geld, maar daarmee kan u dan ook weer jaren vooruit en hebt u dan daarin ook wat nieuwe techniek in huis.

Maar het is uw portemonnee en hoe diep die is én hoe belangrijk u wifi vindt, dat weet alleen u 😉 !

DON PAPA
Level 17

@Mr.HH Schreef: Ziggo gaat het bedrag niet verlagen, wat wij er ook van vinden. 

Ik zou niet weten waarom? Ze schrijven zelf op hun website en in de pdf die ze rond sturen, hoe de restwaarde van niet terug gestuurde apparatuur wordt berekend. En als ze zich daar niet aanhouden, wat blijkt uit de prijs die ze nu vragen voor een 3,5 jaar in bruikleen de deco M4 set, dan zouden ze de boel flessen, en dat kan nooit de bedoeling zijn....

Daarom ben ik wel benieuwd waar Ziggo dit hoge bedrag vandaan haalt? Dus hopelijk gaan ze daar nog een uitleg op geven?

Jos
Community Moderator
Community Moderator

@Pasi Het bedrag voor restwaarde is inderdaad die € 99,95 en was die eerder € 75,-. Hierover is de uitleg wel te verteren en te verdedigen, want dit is ook de waarde die het apparaat heeft als je het zelf zou kopen. 

De startdatum van 2021 kan ik eerlijk gezegd niet terugvinden en geloof ik je hier geheel in @Mr.HH. In de facturen die we terugvinden van begin 2022 komt in ieder geval hetzelfde serienummer terug en dat steunt jouw verhaal. 

@DON PAPA Waarom komt hier dan een hoger bedrag uit? Op een of andere manier staat die bij ons geregistreerd sinds 10-2022 en dan is die berekening die gemaakt wordt (€ 99,95 / 60 maanden) * 32, aantal resterende maanden = 53,30

Nu dit niet terecht is als startdatum zal er dus een correctie gedaan moeten worden en moeten we ook uitzoeken hoe die startdatum af kan wijken van de werkelijke startdatum. Dat gaan we onderzoeken en komen we nog op terug. 

DON PAPA
Level 17

@Jos > Ten eerste bedankt voor de uitleg, en fijn dat Ziggo dit gaat onderzoeken en eventueel een herberekening gaat doen voor deze klant. Toch heb ik wel een klein vraagteken bij deze opmerking "Het bedrag voor restwaarde is inderdaad die € 99,95 en was die eerder € 75,-. Hierover is de uitleg wel te verteren en te verdedigen, want dit is ook de waarde die het apparaat heeft als je het zelf zou kopen" de set van deze klant was des tijds berekend op de toen geldende aankoop prijs (die zal voor Ziggo nog wel goedkoper zijn geweest omdat ze er ??? tegelijk hebben gekocht bij TP-Link), waarom zou deze set dan nu opeens gewaardeerd moeten worden op €99,95 dat heeft Ziggo des tijds toch ook niet betaald voor deze set? En heeft Ziggo deze aangepaste apparaat waarde ook gemeld aan de klanten die des tijds onder de toen geldende waarde (zie eerder geposte screenshot van de website hierboven) een overeenkomst hebben gesloten?

Mr.HH
Level 2
Topicstarter

Jos, dank voor je reactie.  Mijn begindatum voor de Deco is 19 juni 2021. Op 17 juni heb ik een email gekregen van Ziggo waarin staat dat mijn bestelling (Decos) op 19 juni 2021 in gaat. De email had als kenmerk : TMPLT548_NL     Bestelnr   SHE413096864    Misschien heb je hier wat aan?

Jos
Community Moderator
Community Moderator

@Mr.HH dank dat je deze informatie nog hebt en dus nog meer bewijsvoering kan aanleveren. Gelukkig gaat het hier ook niet om bewijs meer 😊

@DON PAPA dank dat jij er ook blij mee bent met de uitleg en dat we het corrigeren. 
Of wij het er wel of niet voor betalen als bedrijf, het is niet te verkopen dat je een restwaarde van € 75,- bepaalt voor een apparaat dat we verkopen voor € 99,95. Het zou juist misbruik en eventueel fraude in de hand werken met bijvoorbeeld "ik bestel huur wifipods, zeg ze op binnen bedenktijd,stuur ze niet terug en betaal dan de restwaarde van € 75,-. Het is een realistisch scenario en vandaar ook dit restwaarde bedrag. Zo voeren we hier een rechtlijnig beleid in, geen verschillen in hoe je deze besteld als koop op huur. 

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@Jos > Dat snap ik dat de prijzen inmiddels nu anders liggen, en er nu een ander beleid is, maar het ging mij alleen om de klanten die ze toen der tijd onder de voorwaarde die er toen geldende (en de apparaat waarde) in bruikleen hebben genomen. Ziggo heeft het daarin over "wel zo eerlijk" maar als ze dan zoveel jaar later opeens een veel hoger bedrag gaan rekenen dan dat er toen der tijd is afgesproken, dan vind ik dat "niet zo eerlijk", tenzij Ziggo dat ook in de tussen tijd netje heeft gemeld aan deze klanten, vandaar ook mijn vraag, heeft Ziggo gemeld dat de waarde omhoog is bijgesteld voor deze "oude" klanten?

1000029383.jpg

0 Kudos
Jos
Community Moderator
Community Moderator

In geen enkele voorwaarde wordt er over restwaarde een specifiek bedrag gekoppeld @DON PAPA en is er dus ook nergens goedkeuring voor een specifiek restwaarde bedrag gegeven. Vandaar ook dat we hier klanten niet over informeren. Start je hierover een nieuw topic want hier gaat dit topic niet over. 

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@Jos > Volgens mij gaat deze topic juist over de restwaarde van het apparaat wat des tijds door Ziggo in bruikleen is gegeven. En de voorwaarden stonden des tijds heel netjes uitgelegd op de Ziggo website voor als je het des betreffende apparaat niet terug zou sturen in de toekomst (zie screenshot wat ik eerder posten). En Ziggo legde daar ook precies uit wat de berekening zou zijn als je het apparaat zoveel tijd nadien niet terug zou sturen. Maar ik lees daar nergens dat deze prijzen in der loop der tijd ook zouden kunnen gaan veranderen. Waar deze klant nu wel het nadeel van ondervind in de prijs die hij nu moet gaan betalen. Vandaar dat ik hier over door vraag, wat mij inziens totaal niet offtopic is, en anders hoor ik graag van je waarom deze vragen niet relevant zijn voor deze topic?

En ik denk dat de klant heel blij is met mijn vragen, want anders had het waarschijnlijk bij het antwoord van @Roland  gebleven, wat Ziggo betreft 😉

0 Kudos
Jos
Community Moderator
Community Moderator

Het onderwerp van jouw reactie is anders dan het probleem met hoogte restwaarde van Mr.HH. Namelijk de bron versus een niet kloppend eindresultaat. Of die aanpassing kosten eerlijk of niet eerlijk is, zo is jouw insteek en snap ik dat ook zeker. Dit heeft voor dit topic geen toevoeging en kun je wel roepen een "groot nadeel" en "niet eerlijk" maar onder de streep hebben het op dit moment over een kleine € 7,-  en is dat ook niet het waard. 

Of het bij de reactie van Roland was gebleven? Dat betwijfel ik, want bij nader bestuderen kwam er meer informatie naar boven en is het daarmee een rectificatie van deze reactie geworden.

0 Kudos