Hoi allemaal,
Sinds Donderdag ochtend (ca 1:00) valt de verbinding met het internet weg, geen tv en terug kijken werkte niet meer, na 10 min kwam het signall weer terug.. Modem blijft wel online, dat geeft de diagnostiek van de NEXT box ook aan.
Donderdag en Vrijdag werd duidelijk dat het wegvallende signaal niet alleen via tv (verbonden via kabel) maar teglijkertijd ook laptop en playstation (beide bekabeld) en telefoons (wifi).
Speetests wijzen uit de de snelheid van 500 niet wordt gehaald, soms wel om verolgens weer terug te lopen naar een gemiddelde download van 60. Via ziggo en alle storingen, geen storingen bekend.
Programma's terug kijken werd niet gestart happerde of stopte het afspelen.
Vriijdag 2 maal gebeld met ziggo. Op het moment van de weg vallend de verbinding kon ik niet bellen. Na 5 min weer wel en meteen gebeld. Geen storingen op het moment. Helaas kon de helpdesk niets zien, er is geen wegvallende verbinding te zien. En omdat alles werkt op het moment van bellen kunnen ze dus ook niets doen….
Advies was om een monteur langs te laten komen. Het probleem is dat als er een monteur langs komt en hij vindt niets dat het dan kosten met zich mee brengt.
Vandaag zelf wat onderzocht.
Van de hoofdaansluiting gaat de kabel naar de tratec fra-752/n. Van daar naar modem.
De tratec zou kapot kunnen zijn. Op de hoofdaansluiting een splitter gezet en rechtstreeks een nieuwe kabel aangesloten naar de modem en de andere naar de tratec. In eerste instantie leek dit het probleem te zijn, 3,6 uur lang geen problemen. Maar helaas om 1830 opnieuw een probleem en om 23:00 opnieuw. De enige zender in 4k kan niet worden afgespeeld omdat internet te traag is…
De connectbox blijft continu zijn witte lichtje weergeven.
Er wordt sowieso morgen naar de helpdesk gebeld.
Wie-o-wie kan mij helpen...als er vragen zijn dan hoor ik het graag !
Tijn
PS; Kreeg net de tip om een nieuw topic hierover te openen. Daarin werd ook gezegd dat een versterker voor de modem al sedert 9 jaar niet meer gedaan wordt. In die tijd is er hier een monteur geweest die daar niets over heeft gemeld. Daarnaast is de de eerste aansluiting op de versterker 0 DB en zou dus het signaal onversterkt door moeten geven.
Ondanks dit gegeven heb ik gisteren, zoals ik eerder beschreef de modem rechtstreeks op het aansluit punt aangesloten.
Helaas heeft dit niet mogen baten aangezien gisteren avond 18:30 en 23:00 opnieuw storing was
Vandaag nog geen uitval behalve dat sinds vannacht de download tussen 60 -100 mbs wat 500 zou moeten zijn...
Opgelost! Ga naar oplossing.
Vanavond is de monteur geweest.
Als eerste heeft hij het aansluitpunt vervangen want dit was een ‘oude’ 8Mhz ipv het nieuwe 12 Mhz aansluitpunt. (MIjn kabel wordt echter te kort waardoor het aansluitpunt niet meer tegen de muur kan. Dit moet binnenkort dus wel vervangen worden)
De vervanging had geen invloed op verbetering van de verbinding en gelukkig werd het ‘4K’ kanaal op tv onderbroken.
De monteur kon op dat moment niet in de modem want ‘Er was al iemand ingelogt’.
Vervolgens is er een harde reset uitgevoerd en werd er een update gedwonload.
Hierna was de verbinding stabiel en was er een download van 500Mbps !
Er bleef echter 1 fout staan bij het uitlezen. De monteur wist niet of deze weg zou gaan of niet of dat het eventueel uiteindelijk hetzelfde probleem op zou gaan leveren.
De monteur gaf het advies dat hij het modem zou kunnen vervangen, echter heb ik een Aris en het enige wat hij bij zich had was een Compal. De monteur gaf aan dat de voorkeur van vele uitging naar een Aris maar aangezien ik het Aris modem al 3 jaar heb zou toch niet zoveel uitmaken, aan mij de keus….lastig...maar toch gekozen voor een ander modem…
Het nieuwe modem heeft de laatste software, wat ik begrijp is dat CH7465LG-NCIP-6.15.28-4p7-NOSH
De download snelheid was na opstarten ca 400 en ik dacht meteen ‘daar gaan we weer..’ maar van 21:15 2 keer een test van 485 Mbps en daar kan ik mee leven.
Een ander verschil is dat er meer aangesloten apparaten worden weergegeven.
Mijn conclusie is dat de fout in het modem zat met een software fout of het modem was in de war wat de harde reset heeft opgelost.
Ik zal het dagelijks blijven testen en mijn bevindingen hier delen.
Ik wil hierna nogmaals mijn down en upstream delen met de vraag of iemand daar naar kan kijken. Het Aris modem gaf aan dat de ‘post Rs errors’ , ‘0’ waren zie ik bij het compal toch nog wel wat fouten.
Dus mijnnvraag is hoe ik de down en upstream moet ‘lezen’.
Bedankt voor he lezen !
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Tein Post je signaalwaarden even:
Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn modem? | Ziggo Community
Het continue witte ledje op de Connectbox betekend dat alles ok is, aan de buitenkant…
Als je hier je probleem meld wordt het ook door het Ziggo moderatieteam bekeken en eventueel opgepakt.
Plaats ook het volgende:
Zou je wat foto's kunnen maken van je AOP (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?
Bijvoorbeeld splitter, kabels, modem, signaal versterker.
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | SNR (dB) | Modulatie | Kanaalnummer |
---|---|---|---|---|---|
1 | 762000000 | 2.7 | 40 | 256 qam | 21 |
2 | 602000000 | 3.4 | 40 | 256 qam | 1 |
3 | 610000000 | 3.2 | 40 | 256 qam | 2 |
4 | 618000000 | 2.9 | 40 | 256 qam | 3 |
5 | 626000000 | 2.5 | 40 | 256 qam | 4 |
6 | 634000000 | 2.5 | 38 | 256 qam | 5 |
7 | 642000000 | 2.7 | 37 | 256 qam | 6 |
8 | 650000000 | 3.2 | 40 | 256 qam | 7 |
9 | 658000000 | 3.5 | 40 | 256 qam | 8 |
10 | 666000000 | 3.7 | 40 | 256 qam | 9 |
11 | 674000000 | 3.5 | 38 | 256 qam | 10 |
12 | 682000000 | 3.4 | 40 | 256 qam | 11 |
13 | 690000000 | 3.5 | 40 | 256 qam | 12 |
14 | 698000000 | 3.2 | 40 | 256 qam | 13 |
15 | 706000000 | 3.5 | 40 | 256 qam | 14 |
16 | 714000000 | 3.7 | 40 | 256 qam | 15 |
17 | 722000000 | 3.7 | 40 | 256 qam | 16 |
18 | 730000000 | 3.7 | 40 | 256 qam | 17 |
19 | 738000000 | 3.5 | 40 | 256 qam | 18 |
20 | 746000000 | 3.2 | 38 | 256 qam | 19 |
21 | 754000000 | 3 | 40 | 256 qam | 20 |
22 | 770000000 | 2.4 | 38 | 256 qam | 22 |
23 | 778000000 | 1.9 | 37 | 256 qam | 23 |
24 | 786000000 | 1.7 | 35 | 256 qam | 24 |
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal | Locked Status | RxMER (dB) | Fouten voor RS | Fouten na RS |
---|---|---|---|---|
1 | Locked | 40.3 | 13 | 0 |
2 | Locked | 40.3 | 15 | 0 |
3 | Locked | 40.9 | 10 | 0 |
4 | Locked | 40.9 | 15 | 0 |
5 | Locked | 40.3 | 11 | 0 |
6 | Locked | 38.9 | 30 | 0 |
7 | Locked | 37.3 | 23 | 0 |
8 | Locked | 40.3 | 11 | 0 |
9 | Locked | 40.3 | 9 | 0 |
10 | Locked | 40.3 | 12 | 0 |
11 | Locked | 38.9 | 22 | 0 |
12 | Locked | 40.3 | 12 | 0 |
13 | Locked | 40.3 | 13 | 0 |
14 | Locked | 40.3 | 12 | 0 |
15 | Locked | 40.3 | 14 | 0 |
16 | Locked | 40.3 | 9 | 0 |
17 | Locked | 40.9 | 10 | 0 |
18 | Locked | 40.9 | 29 | 0 |
19 | Locked | 40.3 | 10 | 0 |
20 | Locked | 38.9 | 18 | 0 |
21 | Locked | 40.3 | 14 | 0 |
22 | Locked | 38.6 | 64509347 | 17311838 |
23 | Locked | 37.6 | 63488284 | 18259747 |
24 | Locked | 35.7 | 27239463 | 42791736 |
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | Symbol Rate (ksps) | Modulatie | Kanaalnummer |
---|---|---|---|---|---|
1 | 44500000 | 42.8 | 5120 | 64 qam | 6 |
2 | 58800000 | 43.5 | 5120 | 64 qam | 8 |
3 | 36000000 | 42.5 | 5120 | 64 qam | 7 |
4 | 52000000 | 43 | 5120 | 64 qam | 5 |
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal | Kanaal soort | T1 Timeouts | T2 Timeouts | T3 Timeouts | T4 Timeouts |
---|---|---|---|---|---|
1 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ik ben benieuwd naar de foto's van de binneninstalatie.
Kanaal 22-23-24 heeft heel veel ruis en is de SNR met name op kanaal 24 een stuk lager.
Ik verwacht dus dat er verouderde materialen aanwezig zijn.
Ik hoop dat de foto iets duidelijk maakt en je de 'draadjes’ kunt volgen 😉
Tom. wrote:Ik ben benieuwd naar de foto's van de binneninstalatie.
Kanaal 22-23-24 heeft heel veel ruis en is de SNR met name op kanaal 24 een stuk lager.
Ik verwacht dus dat er verouderde materialen aanwezig zijn.
Best bijzonder aangezien ik het, nog niet zo'n oude, ‘next’ pakket heb. Het enige wat ik kan bedenken is dat het modem de boosdoener is.
Het aangeleverde signaal is goed ?
De speedtest van zojuist
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/19aed6c0-323b-11eb-9c99-cd248039d168
en een half uurtje eerder
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/c65a1fb0-3236-11eb-b3d3-1d9523198a0e
al mijn speedtest zijn opgeslagen.
Je splitter dient vervangen te worden voor een POA-01-B splitter.
Ik raad je aan om ook de kabel die van splitter uitgang 2 naar de ingang van je signaalversterker loopt te vervangen.
Zitten er afsluitweerstanden op de niet gebruikte uitgangen van je signaalversterker?
De splitter en modem kabel kan door Ziggo kostenloos vervangen worden.
ok, gaan we doen, kan ik daarvoor naar ziggo bellen of moet ik daarvoor een monteur langs laten komen om de splitter en kabel te vervangen ?
Wat betreft de afsluit weerstanden, die zaten er voorheen op. Nu is daar een kabel van verwijderd dus moet ik de dop er nog op zetten.
Maar...ik betwijfel of dat het probleem doet oplossen. De kabel en afsluit weerstanden zitten niet in het circuit dat naar de connect box loopt, of zie ik dat verkeerd
Alles wat in verbinding staat met de hoofdaansluiting kan problemen veroorzaken voor de gehele binneninstalatie.
Als je de afsluitweerstand weer geplaatst heb raad ik je aan om je modem 1 minuut van stroom te halen.
Je kunt de poa-01b splitter en kabel kostenloos aanvragen via de klantenservice of wachten op een Ziggo moderator die het voor je opstuurt.
Mocht je het via de klantenservice aanvragen dan kun je het beste op deze wijze aangeven.
POA-01-B splitter
Modemkabel die op de POA-01-B splitter past.
(Die modem kabel is namelijk dezelfde kabel die je voor de signaalversterker nodig hebt)
De technische benaming is: IEC Female naar F Male kabel.
Mocht je willen wachten op een Ziggo moderator:
Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, binnen 1-3 werkdagen langskomen in ieder topic.
Zij hebben Ziggo achter hun naam staan.
Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.
Intussen connect box opnieuw opgestart. Voor opstarten speedtest om 13:05, 437mbps
om 15:49, 76 mbps….
Zou je de volgende instellingen willen toepassen:
Haal je modem 1 minuut van stroom.
Binnen 10 minuten word het 5ghz netwerk zichtbaar.
Verbind alle 5ghz geschikte apparaten met het 5ghz netwerk.
Hoi,
Instellingen gedaan zoals voorgesteld. Kun je uitleggen wat dit veranderd aan het wegvallen van het (Bekabelde) signaal ?
Speedtests voor en na herstart connectbox ;
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/eb1c5c20-3257-11eb-b74b-7d6c2b69b5c4
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/1b603f30-325a-11eb-a565-7f61df8a061b
Sommige instellingen die ik je uit heb laten voeren zorgen ervoor dat je modem minder snel in de stres raakt.
Kort gezegd je modem is nu optimaal ingesteld.
Hopen dat de verbinding het blijft doen ! Super bedankt !!
https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/f70ed2e0-326d-11eb-8b47-77a0ad3dbdb6
Tein wrote:Intussen connect box opnieuw opgestart. Voor opstarten speedtest om 13:05, 437mbps
om 15:49, 76 mbps….
Gemeten via een UTP kabel?
Ja,geen wifi..
Gisteren avond om 22:47 wordt de connect box gereset maar niet door mij.
Post de netwerk historie log eens? Er wordt een update van de Connectbox uitgerold, het kan dus op afstand zijn geweest (via snmp).
Netwerk historie
Tijd | Prioriteit | Omschrijving |
---|---|---|
30/11/2020 09:33:17 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 09:33:3 | notice | LAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 09:19:3 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 09:19:0 | Let op! | Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 08:59:44 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 08:59:44 | Fout | Service Change Response rejected - Invalid transaction ID;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 07:21:30 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 07:21:28 | Let op! | Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 07:05:28 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 07:05:26 | Let op! | Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 07:05:6 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 07:05:2 | Let op! | Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 06:58:43 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 06:58:41 | Let op! | Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 06:54:39 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 06:54:38 | Let op! | Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 06:53:57 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 06:53:25 | Let op! | Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 06:52:5 | Let op! | RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30/11/2020 06:52:3 | Let op! | Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:6c:9d:bb;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:ce:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.