Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Upsteam T3 Timeout

Zo af en toe lees ik het modem uit. Betreft een Connect box.

 

Ziet er over het algemeen goed uit (ook vlg. insiders destijds op de Community).

Nadat Ziggo "werkzaamheden in de buurt" heeft verricht, heb ik weer eens gekeken. Ziet er eigenlijk nog steeds goed uit.

Eén ding is echter opvallend: er staan nu in de upstream meer T3 timeouts dan voor de werkzaamheden. Ligt dus niet binnenshuis, want vóór die werkzaamheden was alles redelijk stabiel wat waarden betreft.

Ik lees nu (n 24 uur) op de kanalen 1 t/m 4 de volgende waarden: 7, 140, 158 en 160.

De waarden van de kanalen 1, 3 en 4 zijn vanaf kort na de werkzaamheden tot nu, 24 uur later, eigenlijk niet veranderd. Kanaal 2 was 0 kort na de werkzaamheden, maar is na 24 uur veranderd naar140.

T1, T2 en T4 timeouts zijn alle 0 op alle kanalen.

 

Ik merk er verder tijdens gebruik niets van, maar toch een vraag:

Kan dit zo blijven (is dit "zorgelijk ") nu of moet er toch iets aan worden gedaan?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

T3 timeouts mogen inderdaad sporadisch voorkomen, bij voorkeur niet meer dan enkele per dag. Belangrijkste is dat er geen T1/T2/T4 timeouts voorkomen, deze veroorzaken namelijk altijd uitval. Er bestaan overigens ook nog T6 timeouts, maar die worden niet getoond. De toename op kanaal 2 na de werkzaamheden kan incidenteel zijn geweest. Je kunt het modem opnieuw opstarten (kan via de webinterface) zodat de timecount counters naar 0 teruggezet worden en vanaf dat moment in de gaten houden of er geen spontane grote toenames voorkomen.

Bekijk in context

6 Reacties 6
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

T3 timeouts zoals ze worden getoond op het tabblad Upstream zijn een momentopname, het is goed mogelijk dat de hoge aantallen timeouts tijdens de werkzaamheden zijn ontstaan en daarna (vrijwel) niet meer opliepen. Hoeveel T3 timeouts zijn er geweest na de werkzaamheden, in welke periode? Dit kun je nagaan via het tabblad Netwerk historie.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Hoeveel er geweest zijn ná die laatste werkzaamheden heb ik vermeld. Het lijkt inderdaad redelijk stabiel; het blijft een hele tijd vrijwel gelijk. Opvallend is wel dat er b.v. meer dan 24 uur na de werkzaamheden (= modem reset) eerst op kanaal 2 nog 0 te melden waren en een uurtje later plotseling 140.......

Ik heb hier in de community ooit eens ergens gelezen om niet te zwaar te tillen aan T3 timeouts. Daar hou ik me dan maar aan.....

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

T3 timeouts mogen inderdaad sporadisch voorkomen, bij voorkeur niet meer dan enkele per dag. Belangrijkste is dat er geen T1/T2/T4 timeouts voorkomen, deze veroorzaken namelijk altijd uitval. Er bestaan overigens ook nog T6 timeouts, maar die worden niet getoond. De toename op kanaal 2 na de werkzaamheden kan incidenteel zijn geweest. Je kunt het modem opnieuw opstarten (kan via de webinterface) zodat de timecount counters naar 0 teruggezet worden en vanaf dat moment in de gaten houden of er geen spontane grote toenames voorkomen.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ik constateerde dat de meeste zijn ontstaan kort ná de werkzaamheden. Daarna zijn er slechts enkele in een etmaal bijgekomen. Een uizondering was dus kanaal 2; die was 0 en was na 24 uur nog 0, maar stond 2 uur later ineens op 140.... Zoals gezegd: T1,2 en 4 zijn (gelukkig) alle 0. 

Hoe dan ook, of het nou allemaal wel of niet binnen het normale patroon valt, ik kan het verder niet beïnvloeden. Dit is ook niet iets waar ik aan kan komen kleppen bij de tel. helpdesk van Ziggo met het verzoek om hier wat aan te doen.

In zo'n geval zal men vragen of ik er "last" van heb. Nee dus......

Slechts zeer weinige gebruikers zullen, net als ik, af en toe het modem uitlezen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Enkele T3 timeouts in 24 uur is niet ongebruikelijk, 140 in 2 uur wel. Er kan spake zijn geweest van ruis op die specifieke kanaalfrequentie op dat moment. Een moderator zou dat terug moeten kunnen zien in de monitoring.

 

Off-topic, over monitoring gesproken: mijn UBC1318ZG wordt elke 5 minuten uitgelezen via een zelfgeschreven PHP-script door Nagios. Hierdoor hoef ik nooit zelf op de webinterface van het modem in te loggen om de downstream/upstream-waarden te bekijken. De waarden worden daarnaast verzameld in RRD files waar grafieken zoals hieronder mee gegenereerd kunnen worden. Helaas houdt de UBC1318ZG geen aantallen timeouts bij en worden deze alleen in de event log getoond. Voor de CH7465LG-ZG heb ik destijds ook een monitoring script geschreven.

 

20230330-02.PNG

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Voorlopig ga ik maar uit van wat incidenten en ondervind ik geen hinder. Wel bizar overigens dat dit ontstaan is ná die Ziggo werkzaamheden. Ik zal het de komende tijd schaduwen. 

Uitgelicht topic