Robun

Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Ubee 1318 slechte "DS"

Helaas is mijn oude topic gesloten, daarom deze nieuwe. Of kan een mod ze allicht samenvoegen?

 

De problemen zoals eerder omschreven in https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Modem-geeft-slechte-quot-DS-quot-aan/m-p/956354#M396590 blijven bestaan. Zo nu en dan is de status partial bonding DS, en loopt het internet gewoon niet lekker. Aan mijn signaal is weinig verandert de afgelopen tijd, zie bijlages. De Puma test geeft niet de resultaten zoals je die zou verwachten. Kan een van de mods eens meekijken aan de kant van Ziggo wat er speelt?

 

Er zijn al aardig wat monteurs over de vloer geweest, AOP vervangen, kabel doorgemeten etc, alles zou in orde zijn. Het enige dat niet goed, en verouderd zou zijn, is de apparatuur in de straatkast. Maar er wordt nog steeds niet duidelijk gemaakt of en wanneer deze vervangen wordt. 

 

Uptime 16 dagen. Het aantal fouten lijkt sinds iets voor de snelheidsverhoging veel sneller op te lopen. Er is toen namelijk een wijziging doorgevoerd in fUPC gebied waardoor je niet meer zelf van bridge naar router modus kon schakelen.

Het log staat vol (bijna elke minuut) met code 16 en 24, CM-STATUS message sent, zoals het eigenlijk al is sinds ontvangst van het modem.

68 Reacties 68
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De downstream ziet er nog steeds uit zoals ik mij deze herinner uit jouw eerste/gelinkte topic, waarin ik ook regelmatig actief was. Het OFDM-kanaal laat nog steeds te wensen over qua vermogen en MER.

 

Ik hoop dat er spoedig een upgrade plaatsvindt op de gecombineerde GV + EV waarop jouw modem aangesloten is.

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Klopt, aan het signaal is eigenlijk weinig veranderd, dat is al die tijd min of meer constant gebleven. Wat ik wel vreemd vind is dat de laatste tijd het internet slechter lijkt te zijn. Je ziet het ook terug doordat er meer fouten per tijdseenheid zijn, en nu weer de partial bonding (wat ik heel lang niet meer heb gehad). Ik vind het opvallend dat het soms de wijziging in het netwerk lijkt te zijn om fUPC en fZiggo gelijk te trekken. Opvallend dat veel mensen ook ping spikes ervaren. 

 

Ziggo, hebben jullie meer zicht op wanneer vervanging van de wijkapparatuur aanstaande is?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit kan met de buitentemperatuur te maken hebben, waardoor het vermogen overdag gemiddeld lager ligt. De technische verschillen tussen fZiggo en fUPC die met project Prime Time weggewerkt zijn, hebben betrekking op de boot file en provisioning vanuit het CMTS. Er zijn geen signaaltechnische wijzigingen geweest.

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Modem alweer in partial bonding. Waar komen die uncorrectables vandaan? En waarom gaat het modem steeds in partial bonding?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De reden voor partial bonding zou in de log te vinden moeten zijn, ik vermoed een MDD timeout (tijdelijke uitval) van een van de SC-QAM-kanalen.

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Helaas is in de log niks te zien, deze wordt overspoeld door CM status send meldingen, bijna elke minuut.

 

Overigens, weet je nog uit mijn oude topic dat ik opmerkte dat de weergegeven signaalwaardes na een factory reset hoger lijken te zijn dan na een gewone reset? Dat is nog steeds zo.

Echter er is me nu nog iets anders opgevallen. Vanmorgen heb ik het modem gereset via de software. Ondanks dat de weergegeven signaalwaardes sinds de reset dus lager zijn, blijft het log nu wel schoon van de cm status send meldingen. Na een factory reset kwamen deze zowat elke minuut, nu nog geen een na een gewone reset... Er zit echt iets raars in de software van het modem.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het is lastig dat de log slechts 32 events kan bevatten. Verder is mij bekend dat bij een reset alle events met een severity lager dan critical worden gewist. De CM-STATUS events hebben een vrij lage severity (notice). Er zijn inderdaad wel een paar bugs aanwezig in de interface.

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Ik weet niet zeker of ik je antwoord begrijp, dus allicht is deze post ten overvloede. Het volgende constateer ik:

Na een factory reset

- betere signaalwaardes

- veel CM-STATUS sent meldingen (als in om de zoveel minuten)

Na een gewone reset

- lagere signaalwaardes 

- weinig CM-STATUS sent meldingen

 

Overigens merk ik qua verbinding verder geen verschil, dus zal inderdaad een eigenaardigheid in de firmware zijn. 

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Aanvulling op bovenstaand. Ondertussen 24 uur na de gewone reset. Nu toch weer veel CM status meldingen. Profiel lijkt te wisselen tussen 2 en 3. 230K correctables op het OFDM kanaal.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Correctable errors duiden niet op een probleem, wisselen tussen profile ID's (modulaties) is echter niet goed.

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Ik weet het, dat staat me nog goed bij uit het vorige topic. Het zal aan de lagere SNR liggen. Maar volgens de monteurs is de grondkabel goed, is binnen alles goed en kunnen ze verder niks doen. Enige dat overblijft is de straatkast, zoals jij ook suggereert, maar daar doet Ziggo vooralsnog niks aan. Ziggo, hebben jullie meer informatie wanneer de straatkast wordt vervangen zodat ik ook een top verbinding heb? 🙂

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Robun,

Goed dat je via dit topic even opnieuw aan de bel trekt! Ik heb even een blik geworpen op het signaal van de verbinding en zo op het oog zie ik hier geen ongeregeldheden terug. Om een eventeule netwerk gerelateerde oorzaak aan het licht te brengen lijkt het mij verstandig dat we het signaal nauwkeurige gaan monitoren. Hiervoor ben ik een meting gestart. Zie jij op jouw beurt kans de komende dagen bij te gaan houden op welke data en tijdstippen je problemen ervaart? Zet bij elke moment dan in het kort welke storingsklachten je precies ervoor. Aan de hand van jou bijgehouden data en onze signaalmeting kunnen we bepalen of en welke vervolgenstappen hier eventueel nodig zijn. 

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Vandaag eigenlijk geen problemen gehad met de verbinding, allicht doordat het kouder is, maar ik houd het in de gaten! Gister tussen 7 en 8 in de ochtend leek de verbinding even wat minder te zijn.

 

Ik kwam dit artikel tegen, kende je die al @tobiastheebe ?

https://www.nctatechnicalpapers.com/Paper/2019/2019-practical-lessons-from-d3-1-deployments-and-a-pr...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Interessant document, ga ik binnenkort rustig doorlezen.

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Ik zat nog een beetje naar mijn signaalwaardes te kijken, en de SNR van mijn OFDM kanaal zit vrij consequent rond de 35,8 dB. Dit is dezelfde waarde als begin dit jaar, toen mijn eerste topic startte.

Daarna is er een monteur geweest welke mijn aansluiting in de wijkkast op een andere tap heeft gezet. Hierna zat ik op 37 dB, en zichtbaar hogere vermogens op kanalen. Aangezien nu alles weer terug is naar de oude waardes (temperatuur is op het moment vrij vergelijkbaar): er is niet een monteur geweest die mijn aansluiting in de wijkkast (per ongeluk) terug heeft gezet naar een tap met meer demping? Zou jammer zijn als dat de verschillen verklaart. Ik kan het me echter bijna niet voorstellen dat de aansluiting zomaar wordt gewisseld...

 

Want nadat ik naar de andere tap (met minste demping) was gegaan was het eigenlijk prima...

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

mijn vermoeden is dan inderdaad dat je weer teruggezet bent zeker als de waardes weer zijn dan voor de tap swap 

maar 37db vind ik alsnog een lage waarde zeker voor het OFDM kanaal

 

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Dat is ook enigszins aan de lage kant ja. Maar goed, 37 dB leek net goed genoeg te zijn om hem op profiel 3 te houden. De laatste tijd zit ie veel te wisselen tussen 2 en 3. Al zat ie vandaag de hele dag op profiel 2, en de verbinding was OK wat mij betreft. 

 

Destijds kwam er al uit dat het aan de verouderde apparatuur in de straatkast ligt. Ik hoop echt dat die snel wordt vervangen. 🙂

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Robun Heb je de afgelopen dagen eventuele storingsmomenten bijgehouden?  En ervoer je op 16-08-2022 om 12:00 uur en 18-08-2022 omstreeks 00:43 toevallig ook problemen met de connectie? Op die twee momenten zie ik korte dips op de Upstream SNR. 

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Dat eerste moment was ik niet thuis, tweede moment sliep ik. Wel vanmorgen rond een uur of 7 "stroperigheid". 

Uitgelicht topic