Dag Alex,
Om kort te gaan. Nee, het probleem bestaat niet meer.
Wat nou de precieze oplossing was...
Er speelden een paar dingen tegelijk. Allereerst heb ik gezorgd voor goede bekabeling (nieuw) naar m'n vaste computer, naar de router, enz.
De router heb ik de laatste firmware gegeven. De Ziggo modem/router een goede herstart gegeven. Daarmee werd het probleem al veel minder.
Ik gebruik als computers een Chromebook en een Chromebox. Dus voor de uitwisseling van ervaring voor andere gebruikers misschien handig te weten. De chromebook draait standaard ook Android apps, updates gaan automatisch, dus op zich werkt dit goed. Wel merk je soms, te zien in een diagnostic app, dat het processor gebruik en geheugen gebruik omhoog schiet tijdens updates. Normaal, lijkt mij. Maar precies toen ik de snelheid problemen ondervond, was er een Chrome OS release die bij heel veel mensen wereldwijd zorgde voor een enorme performance drop en enorm batterij gebruik. De update om dat te fixen na een paar dagen hielp enorm.
De Chromebox waar ik het over had was een nieuwe die ook standaard Android apps kan draaien. Maar laat dat nou niet ge-optimaliseerd zijn. Ook hier een enorme aanslag op de processor en geheugen tijdens updates. En daar is nog niks aan gedaan.
Inmiddels heb ik wel 2 bug reports naar de developer van deze chromebox gestuurd om het probleem te melden. En ik heb voor nu het gebruik van Android apps uitgeschakeld. Daarmee is de snelheid terug waar hij hoort.
Dus, ja, na deze lange uitleg, het probleem is er niet meer.
Maar wel bedankt voor het meedenken en de suggesties.
Vrgr, Perry