Ik overweeg een deco be65 mesh netwerk aan te schaffen. Misschien wel een be85.
is dat verstandig?
En moet ik dan ook de nieuwe Fritzbox kopen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Allen dank voor de input. Op basis daarvan heb ik besloten te wachten met investeren. Ik ga voorlopig dus maar WiFi spots huren. Ik heb het vergeleken met kpn. Dan krijg ik als nieuwe klant de ‘nieuwste’ modem met WiFi6 en superwifi spots in een mesh. Die kunnen ook bekabeld aangesloten worden.
ik was vele jaren een trouwe ziggo klant maar helaas duur en moet het dan doen met verouderde modem. Bovendien voorlopig trager dan 1G glas. Nogmaals dank.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Elk merk heeft zijn eigen mesh systeem. TP-link werkt niet samen met Fritzbox, je kan het wel naast elkaar gebruiken. Ziggo heeft eigen wifi pods voor een mesh met het wifi modem. Over het algemeen bij het opzetten van een mesh ben je gebonden aan 1 merk. De verschillende merken kan je wel naast elkaar gebruiken maar dan moet je wel oppassen dat ze elkaar niet gaan verstoren.
Dankjewel Karel. Dat is in ieder geval leerzaam voor mij.
Als je fritz overweegt neem dan ook de fritz repeaters.
Be65 zou ik alleen kopen als je ook over apparatuur beschikt die de 6ghz wifi antenne ondersteund.
Of je moet het zo instellen dat je 6ghz antenne gaat gebruiken voor de mesh punten als je ze niet bedraad ( utp ) kunt aansluiten.
X60 heeft wifi 6 en is voor de meeste apparaten prima.
Ik heb zelf de xe75 in AP achter de ubiquiti UniFi gateway Ultra.
Hierbij de 6ghz antenne los in gebruik. Wifi snelheden van boven de 900mbps binnen de 7 meter vanaf 1e AP.
Dank Peter,
Ik begrijp dat er nog niet veel is dat 6 nodig heeft of kan gebruiken. Is meer een toekomstvaste investering. Koppelen via 6 was niet de bedoeling omdat de afstand dan al snel te groot wordt en ik nog wel kabels heb liggen in de huidige configuratie.
@KoosvanToos schreef:@KoosvanToos schreef:
Ik begrijp dat er nog niet veel is dat 6 nodig heeft of kan gebruiken. Is meer een toekomstvaste investering. Koppelen via 6 was niet de bedoeling omdat de afstand dan al snel te groot wordt en ik nog wel kabels heb liggen in de huidige configuratie.
Als je toch al kabels hebt liggen is een of 2 basic extra AP's naast je Ziggo modem toch de meeste eenvoudige oplossing?
@@@KoosvanTo schreef@KoosvanToos schreef:
En moet ik dan ook de nieuwe Fritzbox kopen?
De nieuwe Fritzbox?, heb je nu ook al een Fritzbox staan dan of wat anders?
Toos schreef:
@KoosvanToos schreef:
Of het vestandig is om te investeren in die modellen ligt er geheel aan de huidge inrichting van het netwerk en de gebruikte apparatuur op het netwerk. En de eisen die je aan het netwerk stelt.
Met deze info is dat natuurlijk gissen. Maar heb je recente android smartphones, tablets en laptops in gebruik dan kan het zeker een meerwaarde hebben. Gebruik je ook nog een centrale opslag server en of media center waar je zelf veel content op plaatst en vandaaruit weer gaat streamen naar de apparatuur en diverse tv's. Ja dan kan het verstandig zijn om te investeren in betere WiFi punten.
De Wifi punten hebben in het geval van de BE65 4x 2,5gbit en in het geval van de BE85 2x 2,5gbit en 2x 10gbit bedraade mogelijkheden waardoor deze ook als snellere swtiches fungeren in je netwerk.
Heb je naast het modem alleen een fritzbox draaien of heb je de fritzbox als eigen modem geinstalleerd dan loont het zich ook om hiernaar te kijken of deze ook 2,5Gbit ondersteund.
Is bovenstaande allemaal niet van toepassing dan kun je het geld beter besparen. Momenteel is 6Ghz apparatuur en switches in je netwerk die 2,5Gbit ondersteunen nog relatief duur. Dit zal in de toekomst alleen maar goedkoper gaan worden.
Ik heb inderdaad een nas van qnap. En werk veel met Sharepoint (extern dus en beperkt door Ziggo). Heb nog de oude witte modem van Ziggo. Die zou ik dus eventueel willen vervangen door een Fritzbox met Fritz mesh systeem. Om op de toekomst voorbereid te zijn zou ik eigenlijk wel gelijk door willen pakken met een WiFi7 triband systeem.
@KoosvanToos schreef:...en ik nog wel kabels heb liggen in de huidige configuratie.
Hallo,
Als dat cat 5e of hoger is dan zou ik, ongeacht hoe goed de backhaul van de wifi set is, deze bekabeld aansluiten. Want m.i. is 1Gbps meer dan én snel genoeg voor bijna iedere 'klus' die ik voor een netwerk kan bedenken. Waarbij een bekabelde verbinding natuurlijk verschrikkelijk stabiel is, ongeacht welke wifi u er tegenover stelt.
Dus als er al goede netwerkkabels liggen, waarom dan b.v. geen Deco huren ( tenminste deze waren voor €2,50 p/m te huren, dat moet u dan even aan een Ziggo moderator vragen ) ? Als die bedraad worden aangesloten, dan vervalt het nadeel van de wifi backhaul. Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO. Het is dan wel een bijna 4 jaar oud 'document', maar misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.
Deze Deco's zijn wel niet zo snel als uw BE65, maar heeft u die snelheid wel werkelijk nodig of heeft u zich dit wijs laten maken door reclame ?
Routers/wifipunten met wifi 6e zijn nu nog duur, laat staan apparatuur met wifi 7, maar dat komt vooral omdat deze wifi 'smaken' eigenlijk nog maar net op de markt zijn.
Wifi6e is eigenlijk nog niet eens mainstream, terwijl wifi 7 nu ook al beschikbaar komt. De techniek gaat snel en men wil natuurlijk graag dat u ( alles ) blijft kopen. Maar als u die steeds maar hogere snelheden niet kan benutten, dan zijn m.i. die extra hoge investeringen onnodig en kan u misschien beter een paar maand 'doorsparen' en nog even wachten met het kopen.
Zo bekeken is huren, voor luttele euro's per maand en ondertussen doorsparen misschien helemaal niet zo'n gek idee. Vooral als u wifi 7 wilt, want daarvoor betaald u nu nog de hoofdprijs, als early adopter. Terwijl er kan is dat het misschien nog een jaar duurt, voordat u andere apparatuur hebt die ook wifi 7 gebruikt en dan dus pas wifi 7 gaat gebruiken !
Allen dank voor de input. Op basis daarvan heb ik besloten te wachten met investeren. Ik ga voorlopig dus maar WiFi spots huren. Ik heb het vergeleken met kpn. Dan krijg ik als nieuwe klant de ‘nieuwste’ modem met WiFi6 en superwifi spots in een mesh. Die kunnen ook bekabeld aangesloten worden.
ik was vele jaren een trouwe ziggo klant maar helaas duur en moet het dan doen met verouderde modem. Bovendien voorlopig trager dan 1G glas. Nogmaals dank.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.