mrleejohn

Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Storing terug.... maar dan veel erger

Zie https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Kloppen-de-waarden-van-T3-en-T4/m-p/1100955

 

Aanleiding voor de vorige storing was dat we eens per 1 a 2 weken een korte internet-onderbreken hadden. Een ziggo-monteur had het opbouwkastje vervangen en de splitter. Echter na 2 dagen kregen we weer last van internet-onderbrekingen. Gisterenavond nog. Router weer uit en aan. Aan de setup van de monteur heb ik niets aangepast.

 

Vandaag weer storingen. Kijk ik in de logs (zie bijlage) .... in een dag 12x een T4 en meer dan 20x een T3.

 

Wat is er aan de hand? Kunnen jullie een meting starten?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Bedoel het niet negatief maar ik ben het wel een beetje zat. Ben hier al lang mee bezig. Ook is er met alle tips en acties echt al veel verbeterd. 

 

Momenteel is de situatie acceptabel. Eens in de 1 a 2 wkn een paar kwartiertjes minder internet. Soms buiten normale gebruikerstijden. De overlast is nu goed te overzien.

 

Ik ga het gewoon eens een tijdje aankijken. Misschien geeft het nieuwe inzichten. Ga ik de overlast weer als lastig ervaren, dan meld ik me weer.

 

Welgemeende dank aan eenieder hier. Echt fijn hoe er meegedacht wordt 🙏 

Bekijk in context

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Nou, oke... de monteur is zojuist langs geweest. Dezelfde man als de vorige keer (volgens mij geen netwerkmonteur zoals hier duidelijk geadviseerd). En hij had een heeeeeeleboel meningen, en meningen van anderen zijn allemaal onzin.

 

'Meneer, die mensen op de community hebben er geen verstand van. Zowel de niet-ziggo mensen als ook de ziggo-mensen zelf. Die weten niet waar ze het over hebben. Je moet niet naar de logs kijken, dat is onzin. Als je om de 1 a 2 weken een dipje hebt, dat is heel normaal. En T4-errors (al zijn dat er honderden in 5 minuten) dat zegt helemaal niks. Kijk niet naar DS, US, vermogens en errors, allemaal onzin. Je moet niet naar de logs kijken. Bij een dipje, gewoon connectbox resetten en klaar.... en dat ik dan af en toe langs kom is soms om wat kabeltjes te herstellen of na te meten maar meestal om de klant gerust te stellen'.

 

Vervolgens meette hij de verbinding en die was (ja natuurlijk, zoals voorspeld) helemaal tiptop in orde. De huisinstallatie ziet er top uit. Afgelopen dagen heeft hij een paar keer op afstand gemeten, dat was ook helemaal dik in orde. Het probleem dat ik aankaart vind hij onzin. Bij een dipje gewoon modem resetten en klaar. Pas als je met grote regelmaat om de paar dagen een verstoring hebt, is er echt iets aan de hand. Aldus de mening van de monteur. Het gaat precies zoals de vorige keer.

 

Mijn conclusie: meestal is mijn verbinding prima, dat wist ik al. En de dipjes horen er volgens de monteur gewoon bij. Aan dit bezoek heb ik echt helemaal nul gehad, met alle respect. De dipjes en de T4-errors om de 1 a 2 weken horen er volgens deze monteur erbij. En volgens jullie hier op de community niet. Jullie en de monteur hebben overduidelijk verschil van inzicht dus. Ik als klant ben niet geholpen... wie moet ik nou geloven... want voor mij is het enkel een kwestie van geloof.
Volgens mij ben ik hiermee niks opgeschoten. En hier was ik dus al bang voor. Dat zeg ik al vele weken lang. Modem is gereset, DS- en US-waarden zien er nu (uiteraard) goed uit.

Ik ga erover nadenken... af en toe een dipje accepteren of toch doorgaan met zoeken iom de community (maar dan niet meer met deze monteur). Maar dit was een nutteloos bezoek en voor iedereen tijd weggooien. Jammer.

Ben nog wel benieuwd naar de meningen hier...

Bekijk in context

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes


De netwerkmonteur is langs geweest. Even lekker gekletst, hij gaf goede uitleg. Met mijn beschrijving van de afgelopen maanden vond hij ook vrijwel direct het probleem. Onze lokale coaxkabel in de wijk is 61m. En precies op 61m vond hij een piekbreuk. En dat is dus de connector in de wijkkast. En dat was dus ook precies de analyse hier in deze thread (via deductief denken hadden we het samen goed in de smiezen dus). Dat verklaart ook de problemen bij sterke afkoeling, dan gaat zo'n piekbreuk werken en dat merk je dan duidelijk. Verder was alles top in orde.

En ja, logs zijn zeker informatief, zei hij. Het zegt niet altijd alles. Maar met wat je ervaart en de informatie uit de logs Een modem resetten om de paar weken is niet goed. Om de 1 a 2 maanden is niet abnormaal, maar liever eens per 3 tot 6 maanden. US vermogen zit nu op 44, DS vermogen tussen 6 en 10.

 

Dit was een prima bezoek, gaf me een erg goed gevoel. Het is voor 99% zeker opgelost.

Bekijk in context

314 Reacties 314
Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

en kun je de down en upstreamwaarden plaatsen?

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

zie de (nieuwe) bijlage

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

voor de volledigheid een foto van de aansluiting

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Tijd Prioriteit Omschrijving

15-12-2022 17:40:35noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:004f:0000:0000:0000:0008 MAC=AD:71:0C:78:19:86;CM-MAC=34:2c:c4:61:2d:7e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:79:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-12-2022 17:40:34criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=34:2c:c4:61:2d:7e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:79:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-12-2022 17:40:33noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=142.250.179.197 MAC=D4:AD:71:0C:78:19;CM-MAC=34:2c:c4:61:2d:7e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:79:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-12-2022 17:38:34criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=34:2c:c4:61:2d:7e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:79:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-12-2022 17:38:34criticalUnicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=34:2c:c4:61:2d:7e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:79:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-12-2022 17:38:31noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=52.31.69.42 MAC=D4:AD:71:0C:78:19;CM-MAC=34:2c:c4:61:2d:7e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:79:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Inmiddels is het in een half uur de T4 waarde gestegen van 12 naar 40... dat kan niet goed zijn. Er zijn geen ziggo storingen bekend.

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes
Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.0003819
22.0005328
32.0001612
42.000130
mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Dit gaat wel erg hard.... en internet werkt momenteel echt beroerd

 

Wat nu???

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In de downstream is ruis aanwezig (de FEC/RS errors lopen snel op) en in de upstream is het zendvermogen op een enkel kanaal gestegen naar 51 dBmV. Deze signaalproblemen waren niet zichtbaar in het vorige topic, maar vermoedelijk al wel aanwezig, gezien er toen ook sprake was van (herhaaldelijke) T3/T4 timeouts.

 

Het kapje van de splitter (POA-01-B) zorgt soms voor problemen, kun je dit verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

 

Het lijkt mij verstandig als een moderator het signaal verder onderzoekt en eventueel een meerdaagse meting naar het modem opstart.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

nvm

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Gio2903 We waren blijkbaar tegelijk aan het typen, zie mijn vorige reactie.

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Kapje eraf, router herstart, adresgegevens staan er al in… 

 

We hebben internet… jullie monitoren de lijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het vinkje ontbreekt achter 'Raadgever' onder jouw naam, wat impliceert dat de adresgegevens ontbreken of niet compleet zijn.

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Ik zou niet weten wat ik nog meer moet invullen… is me nog nooit gevraagd

 

Eat nu?

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

rz -> RZ

 

nu ist goed

 

wat nu???

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het is nu even wachten tot een van de moderators in het topic langskomt.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

zie het vinkje nog steeds niet.

hier even je postcode + huisnr. invullen 🙂

https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

Staat al ingevuld… ook staat bij mijn naam ‘raadgever’ en een vinkje… kijk daar dsn zelf even en zeg wat niet klopt!

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

ah, ik zie het vinkje niet. maar zal dan ergens aan mij liggen. een moderator zal vanzelf langskomen

mrleejohn
Topicstarter
Level 9
  • 246Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

zie bijlage

Uitgelicht topic