1
Vraag
2
Reacties
Marc6

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Smart wifi pods: Apparaten via 2.4Ghz werken niet meer

Beste allen,

 

Ik heb de volgende vraag. Ik heb de smart wifi pods ontvangen om het netwerk te versterken. Op het moment heb ik via de connectbox 2.4 en 5 ghz. Mijn security cameras (eufy) en slimme deurbel etc werken alleen op 2.4 ghz. Dus bij het installeren van deze heb ik 2.4 ghz netwerk gekozen en werkt goed. Nu met smart wifi pods gaat hij netwerk optimaliseren en moet ik nieuw netwerknaam opgeven. Dit nieuwe netwerk gebruikt vnl. 5 ghz en je raad het al de apparaten op 2.4 ghz werken niet meer. Is hier een oplossing voor? 

 

Mvrgrt

 

Marc

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Als je de pods installeert dan optimaliseer je het netwerk.

Dat wil zeggen dat 2,4 en 5 GHz 1 wifi-naam krijgen die je zelf bepaald.

Ik zou dan alles de oude 2,4 GHz naam geven en beveiligingssleutel, dan maken de 2,4 GHz apparaten weer contact zoals ze gewend waren en verbind de 5 GHz apparaten met de ingestelde wifi-naam en beveiligingssleutel.

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als je het gecombineerde netwerk, dezelfde naam geeft die het 2,4 GHz netwerk nu heeft moet het goed gaan.

 

Althans als het mee zit hoef je deurbel dan niet opnieuw te verbinden. Daar gaat het vaak mis, het opnieuw moeten verbinden.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Je kunt ook je oude netwerknaam / wifinaam / SSID opgeven met je oude beveiligingssleutel.

Mocht dit niet lukken om de één of andere reden, volg dan de stappen hier beneden.

 

Je kunt in het modem je oorspronkelijke Wifi-naam en beveiligingssleutel weer terugzetten zoals voorheen.

Geen enkel probleem daarmee ervaren hier met 2,4 GHz verbonden apparaten.

 

Onderin de volgende pagina wel even op Instellingen opslaan klikken.

 

Bert_0-1643230691750.png

 

Marc6
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hallo Bert,

 

bedankt voor je tijd. Dus als ik goed begrijp installeer ik de pods mbv de app. Bij optimaliseren geef ik mijn oude 2.4 ghz wifi naam op en wachtwoord?  Of:

 

Als dit niet lukt maak ik een nieuwe netwerknaam bij optimaliseren en Als dit klaar is ga ik in de modem settings de 2.4 ghz wifinaam weer terug veranderen in de oude naam en het oude wachtwoord?

 

Grt,

 

marc

Marc6
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik gebruik trouwens nu zonder pods voor beide netwerken (2.4 en 5 ghz) verschillende wifi namen maar wel hetzelfde wachtwoord. Is dit nog een probleem?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Als je de pods installeert dan optimaliseer je het netwerk.

Dat wil zeggen dat 2,4 en 5 GHz 1 wifi-naam krijgen die je zelf bepaald.

Ik zou dan alles de oude 2,4 GHz naam geven en beveiligingssleutel, dan maken de 2,4 GHz apparaten weer contact zoals ze gewend waren en verbind de 5 GHz apparaten met de ingestelde wifi-naam en beveiligingssleutel.

Marc6
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Bedankt ik ga het in het weekend proberen en laat het je weten!  Maakt het nog uit dat ik nu voor beide netwerken hetzelfde pasword gebruik?

 

grt

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Marc6  schreef:

Bedankt ik ga het in het weekend proberen en laat het je weten!  Maakt het nog uit dat ik nu voor beide netwerken hetzelfde pasword gebruik?

 

grt


Dat zou niet mogen uitmaken.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Heb je al tijd gehad om met alle tips aan de slag te gaan @Marc6 ? Of ben ik te snel met deze vraag? We zijn benieuwd 🙂

Marc6
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hallo Mariska,


Wil het deze week proberen. Zie er eerlijk gezegd een beetje tegenop. Heb namelijk net slimme deurbel (2.4 ghz), beveiligingscameras (2.4 ghz), hue lampen etc geinstalleerd en alles hangt aan een google nest hub op een 2.4 ghz wifi netwerk. Ben bang dat alles opnieuw kan als ik de pods installeer. Zag op forum meer van deze problemen met de pods. Kwam ook ergens de tip tegen om na installeren pods het 5Ghz netwerk uit te zetten in de router zodat alles op de 2.4 ghz verbind en daarna het 5Ghz netwerk weer aan te zetten?

 

Ik heb de pods wel nodig want wifi netwerk van connectbox is eerlijk gezegd niet echt stabiel. Heb het een tijdje gemonitord op een ipad bij wifi settings. Dan zie je regelmatig 5 Ghz netwerk verdwijnen en weer verbinden. Hetzelfde met 2.4 Ghz. Dit heb ik al jaren. Heb in december nieuw modem ontvangen (had nog de hele oude) en hoopte dat dit verdwenen was maar helaas niet. Het bekabelde internet werkt wel goed uiteraard.

 

Zullen deze week zien hoe slim de pods echt zijn. Zou eerlijk gezegd wel raar vinden als het niet lukte aangezien iedereen tegenwoordig wel een slimme deurbel, cameras etc heeft op 2.4 ghz. 

Laat jullie resultaat weten!

 

grt,

 

marc

Marc6
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hallo Bert,

 

Nog even voor de zekerheid. Ik ga de pods installeren met de app. Als ik wifinaam moet geven neem ik mijn oude 2.4 GHz wifinaam met mijn oude wachtwoord. Wat doe ik met de 5Ghz apparaten? Als ik het nieuwe pod netwerk kies voor hun is dat dan 2.4 of 5 Ghz?

 

grt

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als je dan toch al een Google Nest hebt waarom dan niet bij dat systeem blijven en eventueel uitbreiden?

 

 https://store.google.com/nl/product/nest_wifi?hl=nl

 

 

Marc6
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hallo Rowi,

 

Goeie vraag. Had wel gekeken maar kwam hetzelfde probleem tegen ergens. (En ben echt noob hierin) 


Uitleg google: 

Je Google Wifi- of Nest Wifi-netwerk gebruikt dezelfde naam voor zowel het netwerk met de 2,4GHz-frequentieband als de 5GHz-frequentieband. Beide radiofrequentiebanden zijn tegelijkertijd actief. Afhankelijk van de mogelijkheden van het apparaat proberen Google Nest Wifi en Google Wifi de frequentieband te selecteren die de beste prestaties levert voor je apparaat.

 

ook google gebruikt dezelfde naam voor beide netwerken en ik vraag mij af of google wifi weet dat bijv mijn deurbel alleen op 2.4 ghz werkt. 

En ze zijn niet goedkoop. Zeker Voordat ik niet zeker weet of het werkt. 😂

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als je het gecombineerde netwerk, dezelfde naam geeft die het 2,4 GHz netwerk nu heeft moet het goed gaan.

 

Althans als het mee zit hoef je deurbel dan niet opnieuw te verbinden. Daar gaat het vaak mis, het opnieuw moeten verbinden.

Marc6
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Beste allemaal,

 

Goed nieuws het is gelukt en nog snel ook zonder al teveel moeite. De oplossing van Bert (en Rowi) werkt.

Wat heb ik gedaan:

-Naar ziggo smart wifi app gegaan

-in tab apparaten rechtsboven + geklikt

-kiezen smart pods toevoegen

-dan gaat hij netwerk optimaliseren en kun je een wifi naam kiezen. Als het goed is staan je beide netwerk namen (van 2.4 en 5 ghz) voorgesorteerd en kies dan je 2.4 ghz wifi naam

-optimaliseren duurt even. Je nieuwe geoptimaliseerde netwerk heeft nu je “oude” 2.4 ghz netwerk naam.

-dan pods toevoegen dmv code scannen op pod en daarna in stopcontact steken. (x2)

 

Al mijn 2.4 ghz apparaten waren weer automatisch verbonden met netwerk. Het gaat hierbij om een Eufy indoor camera, eufy wired doorbell, eufy spotligh cam. Google nest hub, hue alles werkt.

 

Bedankt voor support guys!

 

grt,

 

marc

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Nog een aanvulling op de deurbel, en 2,4 ghz normaliter mag het niks uitmaken of beide banden dezelfde naam hebben.

Het probleem is vaak het opnieuw verbinden, sommige systemen vereisen dat zowel de telefoon met een app voor de instellingen als bijvoorbeeld een deurbel allebei met hetzelfde fysieke toegangspunt zijn verbonden en met dezelfde band.  Dat ligt dan aan die software, dat hoeft geen probleem te zijn als we tijdelijk de 5ghz uit kunnen zetten, en zover ik weet ontbreekt die optie bij de Pods. Vandaar de genoemde workaround.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Super, fijn dat deze methode werkt.

Marc6
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dat was idd zo toen ik de bel installeerde vorige week op het oude gescheiden netwerk. Toen moest geloof ik idd beide op 2.4 ghz staan. Toch moet ik het even in de gaten houden. Deurbel hangt zo’n 50 cm van de meterkast waar de connectbox hangt en heeft toch maar 2 streepjes ontvangst. Detectie werkt ook even minder ineens. 

Kan een deurbel bijv op het 5 ghz netwerk connecten maar dan met minder ontvangst en verminderde functies? Of uitsluitend alleen op 2.4 ghz? Nadeel is nu alles 1 netwerk is dat je niet weet op welk netwerk elk apparaat zit? 

Toch zag ik als je inlogt in de ziggo router dat je bij geavanceerde instellingen/draadloos/draadloos signaal de 5ghz frequentieband kan uitzetten. Zou je zo kunnen testen? Ik bedoel als ik 5 ghz uitzet en de bel werkt niet meer dan zat hij dus op die band? Dan opnieuw installeren op het 2.4 ghz netwerk en daarna weer 5 ghz aanzetten?

Of loopt dan alles in de soep? 😂

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die instelling werkt zover ik weet enkel voor de Connectbox zelf.

Elk device die single band is zal alleen met 2,4 ghz verbinden vaak zelfs beperkt tot 802.11b of g dat is doorgaans snel genoeg.

 

Een apparaat moet dual band geschikt zijn om met 1 van beide banden te verbinden.

 

Ik heb hier al vrij lang alles met 1 naam, en ik maak me er niet meer druk om. In mijn geval is het ook niet zo belangrijk. Ik heb een 75/10 abonnement en de wifi zo ingesteld dat ik intern 86 Mbps haalt.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic