InternetEnthous

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Sinds nieuw modem traag en slecht internet

Hallo,

 

2 jaar geleden heb ik een nieuw modem gekregen (gezien de oude telkens wegviel), dat hele proces heb ik toen ook op dit forum besproken en het was allemaal goed opgelost. Totdat ik van Ziggo verplicht weer een nieuw modem kreeg. Zo'n Smartwifi modem. 

 

Over dat nieuwe modem ben ik zeer ontevreden. Ik haal niet eens mijn internetsnelheid van 350 down (de 35 up haal ik wel), maar ook nog is het internet erg irritant. Zo kan ik namelijk niet op apparaat 1 een game bijwerken en tegelijk op de mediabox TV kijken. Graag zou ik willen weten wat ik hier tegen kan doen? Het heeft niks met de apparatuur te maken (op dus eventueel die Mediabox en Smartwifi modem na), want die apparaten zijn in de tussentijd niet veranderd.

 

Ook moet ik zeggen dat ik de installatie en onderhoud (allemaal via zo'n app) zeer irritant vind en installatie viel qua tijd ook heel erg tegen (die vorige ging een stuk sneller). De app zelf duurt veel te lang met het wifismart modem vinden terwijl ik er gewoon naast zit op hetzelfde netwerk.

 

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Screenshot is van de internetsnelheid die ik nu sinds de nieuwe modem haal en ook na herstarten (tijdje uit te laten) is het nooit sneller geworden.

21 Reacties 21
puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

Plaats hier eens foto's van het eerste punt waar ziggo het huis binnen komt, meestal meterkast groene kabel met wit kastje.
Plaats ook eens de down- en up stream waarden evenals het netwerk historie.

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor je reactie puppy,

Ik zou niet eens weten waar ik die down- en up stream kan vinden. Zou je mij even kunnen vertellen waar ik dat kan vinden? Ik kom echt helemaal niet door die app heen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Verwijderd account
Niet van toepassing

En kan je ook van dit kastje een foto maken?

Visser__0-1670525987662.jpeg

 

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

in je oude topic zie ik een installatie die om te huilen is, dat zal er nu vast anders uitzien. ben wel benieuwd naar een foto hiervan zoals visser al aangeeft

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

 

Hier is alvast iets van informatie en de bekabeling die vorige keer is verholpen is nog steeds hetzelfde als toen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De coaxinstallatie is sterk verbeterd t.o.v. de foto's in je vorige topic.

 

Het kapje van de splitter (POA 01-UPC) zorgt soms voor problemen, kun je dit verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

 

Verder kun je nog testen met de tweede splitter ontkoppeld.

 

In de downstream is het vermogen hoog, op een aantal kanalen te hoog (> 11 dBmV). De event log geeft aan dat het OFDMA-kanaal (dit wordt nog niet getoond op het tabblad Upstream) regelmatig wisselt tussen IUC's (Interval Usage Codes, deze bepalen o.a. de gebruikte modulatie), wat stabiliteitsproblemen kan veroorzaken. De configuratiewijziging om de stabiliteit van dit kanaal te verhogen, is nog niet uitgevoerd op het CMTS waarmee jouw modem is verbonden.

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor de reactie @tobiastheebe Hoe kan ik die configuratiewijziging doorvoeren? Alle andere handelingen zoals kabels etc uittrekken moet ik zaterdag even doen, want als ik dit zo voor Nederlandselftal doe dan krijgen sommige mensen hier een hartaanval 😛

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Dat kun je niet zelf doen, alleen Ziggo kan dit doen.

Verwijderd account
Niet van toepassing

@tobiastheebe ,

Is het niet beter de 1e splitter te vervangen voor een POA254?

De TV kabel ziet er niet echt modern uit, en vermindert tich wat instraling.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De POA 01-UPC vervangen door een POA-254 (met F/F-kabel voor het modem) kan inderdaad geen kwaad, maar is niet noodzakelijk.

 

De test die ik in mijn vorige reactie had beschreven, is om o.a. de TV-kabel uit te sluiten als mogelijke oorzaak, deze lijkt inderdaad wel op leeftijd te zijn. Overigens zie ik geen instraling in de downstream.

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik zal het zaterdag eens proberen, maar vind het toch raar dat zoiets dan opeens kan gebeuren na een nieuw modem, want qua opzet was het voor dit modem hetzelfde (tussen deze en vorige foto's is er aardig wat gebeurd in huis, maar dat andere modem heeft altijd prima gewerkt).

 

Tweede splitter kan ik trouwens niet verwijderen, want alle 3 de kabels worden gebruikt.

Maar kan ik er vanuit gaan dat Ziggo de configuratiewijziging  doorvoert na het zien van dit bericht of moet ik ze bellen hiervoor?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Grote verschil is dat je vorige modem EuroDOCSIS 3.0 was en het huidige modem DOCSIS 3.1. Er worden dus extra kanalen (OFDM + OFDMA) en (veel) meer ED 3.0-kanalen gekoppeld.

 

Verwijderen van de tweede splitter is alleen als test, om te controleren of je daarna verbetering ervaart. Je dient in ieder geval het kapje te verwijderen van de eerste splitter, deze oude versie veroorzaakt(e) regelmatig problemen.

 

De configuratiewijziging wordt stapsgewijs uitgevoerd. Bellen met de klantenservice heeft geen zin.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

misschien kan een moderator meer zien in hun systeem wanneer de wijziging wordt gedaan eventueel met navraag bij de netwerkspecialisten 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @InternetEnthous en een warm welkom op de Community,

Wat ontzettend vervelend dat je internetverbinding niet lekker werkt sinds je het nieuwe modem in gebruikt hebt genomen! Het is daarom ook goed dat je d.m.v. dit topic even bij ons aan de bel trekt. Zo te zien zijn de hier aanwezige experts ook al druk met je aan het analyseren geslagen om e.e.a. uit te sluiten. Ik heb zelf ook even gekeken naar de verbinding en er vallen mij een aantal zaken op.

 

1. Ik zie dat het signaal wat op het modem binnenkomt aan de hoge kant is. Dit is op te lossen door een geschikte splitter (POA-1B of POA-254) te plaatsen op het aansluitpunt. Eventueel kan ik kosteloos een setje met nieuwe aansluitmaterialen opsturen. Zo sluiten we een oorzaak in de binnenhuisinstallatie uit. 

2. Er loopt op dit moment een onderzoek m.b.t. het signaal i.c.m. Docsis 3.1 modems. Zo te zien heb jij ook last van dit probleem. Ik heb jouw melding doorgegeven als voorbeeld ten behoeve van het lopende onderzoek . Onze netwerkengineers zorgen voor een aanpassing aan netwerkzijde zodat het probleem met de instabiliteit en trage verbinding opgelost wordt.  Ik laat het weten als ik hierop een terugkoppeling heb.

Het is dus in iedergeval van belang dat we eerst punt 1 aanpakken. Hoewel ik de kans groot acht dat het probleem bij jou ook te maken heeft met punt 2 (of een combi v. beide). 

Tot slot is mijn advies om alle communicatie via 1 kanaal te laten lopen. Je hebt nu contact via de Community. Het lijkt mij verstandig dan ook via dit kanaal contact te blijven houden. Als je los daarvan contact opneemt met de klantenservice dan heb je kans dat er zaken door elkaar gaan lopen en dat is voor niemand handig. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

als je een poa gebruik en je sluit alleen modem erop aan dan heb je nog steeds kans op instraling via de open aansluiting

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hey @Paul 

 

Op dit moment heb ik ook alleen contact via deze community. Het zou idd helpen als je zo'n splitter zou kunnen opsturen, dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten. Maar dan hoop ik ook dat punt 2 het probleem zal verhelpen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@Paul Het modem is al via een splitter (POA 01-UPC) aangesloten, zie deze foto. De POA 01-UPC vervangen door een POA-254 verandert niets aan het vermogen downstream.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@InternetEnthous Wat @tobiastheebe opmerkt klopt. Ik denk dan het verstandig is even de aanpassingen aan netwerkzijde af te wachten. Ik heb jouw melding zojuist doorgegeven aan onze engineers. 

Uitgelicht topic