1
Vraag
2
Reacties
stokker35

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Scan met UPC Veiligheidspakket (Safe Online)

Ik heb waarschijnlijk een oplichter die zich uitgaf voor Microsoft medewerker aan de lijn gehad omdat mijn computer geïnfecteerd zou zijn door hackers. Ik heb het gesprek uiteindelijk afgebroken, maar oplichter had intussen via het programma Team??Viewer dat ik moest dowloaden wel mijn computer overgenomen. 

Nadat ik gesprek afgebroken heb ik dat programma verwijderd en met Save on Line een scan gemaakt.

Scan gaf aan dat er geen problemen waren. Mijn vraag:  is deze scan in dit geval voldoende geweest, en kan ik weer veilig inloggen bij mijn bank met nieuwe inloggegevens?

 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ik zou persoonlijk windows na een format ''c'' opnieuw installeren .

 

Wees in ieder geval extreem voorzichtig, er kan zomaar nog niet door virusscanners bekende rommel opzitten.

 

Gebruik in ieder geval ook de windows defender scan.

 

Het Microsoft Defender-beveiligingscentrum openen.

Klik op de Startknop.
Klik op Instellingen.
Klik op Bijwerken en beveiliging.
Klik links op Windows-beveiliging > Windows-beveiliging openen.

 

 

Steefb_0-1632499357734.png

 

Gebruik dan bij de scanopties zeker de volledige scan, maar eerst de Offline scan.

 

Steefb_1-1632499494703.png

 

Bekijk in context

Timaximus

Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Een Microsoft medewerker zal nooit contact met jou opnemen omtrend 'hackers' op je 

PC. 

 

Op het moment dat de 'oplichter' via TeamViewer op jouw computer heeft gezeten heeft de '(mis)daad' zich al afgespeeld. Wat er precies is gebeurt weet je niet. Zijn er gegevens buitgemaakt of is er iets geinstalleerd? Dus ik zou inderdaad de PC voorzien van een schone installatie. Ik zal er geen bankzaken meer op doen in ieder geval.

 

In geval van buitmaking inlog gegevens vind de vervolg daad meestal niet direct plaats na de gegevens diefstal maar een paar dagen of weken later. Ook 'Ransomware' hoeft niet gelijk te gaan werken maar pas op een later moment.

Bekijk in context

3 Reacties 3
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ik zou persoonlijk windows na een format ''c'' opnieuw installeren .

 

Wees in ieder geval extreem voorzichtig, er kan zomaar nog niet door virusscanners bekende rommel opzitten.

 

Gebruik in ieder geval ook de windows defender scan.

 

Het Microsoft Defender-beveiligingscentrum openen.

Klik op de Startknop.
Klik op Instellingen.
Klik op Bijwerken en beveiliging.
Klik links op Windows-beveiliging > Windows-beveiliging openen.

 

 

Steefb_0-1632499357734.png

 

Gebruik dan bij de scanopties zeker de volledige scan, maar eerst de Offline scan.

 

Steefb_1-1632499494703.png

 

Timaximus

Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Een Microsoft medewerker zal nooit contact met jou opnemen omtrend 'hackers' op je 

PC. 

 

Op het moment dat de 'oplichter' via TeamViewer op jouw computer heeft gezeten heeft de '(mis)daad' zich al afgespeeld. Wat er precies is gebeurt weet je niet. Zijn er gegevens buitgemaakt of is er iets geinstalleerd? Dus ik zou inderdaad de PC voorzien van een schone installatie. Ik zal er geen bankzaken meer op doen in ieder geval.

 

In geval van buitmaking inlog gegevens vind de vervolg daad meestal niet direct plaats na de gegevens diefstal maar een paar dagen of weken later. Ook 'Ransomware' hoeft niet gelijk te gaan werken maar pas op een later moment.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Hey @stokker35 en welkom hier op onze Community, 

Goed dat je nog even navraag doet hierover, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Ben je al aan de slag geweest met de tips die je hebt gekregen van Steefb en Timaximus? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic