RobbertRijsewij

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Sagemcom modem in bridge - Geen verbinding/ip op router

Deze post is meer bedoeld als naslagwerk mochten anderen hier tegen aan lopen gezien Ziggo momenteel kennelijk bezig is met het vervangen van oude modems.

 

Vandaag het nieuwe Sagemcom modem van Ziggo binnen gekregen. Na de hele opstartprocedure stond de modem in bridge stand. Iets wat ik niet verwacht had omdat dit op mijn oude Technicolor modem niet meer werkte.

 

In bridge modus kwam ik vervolgens niet op het modem noch had ik verbinding met internet. Mijn router kreeg ook geen IP adres van de DHCP server.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RobbertRijsewij
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

De oplossing is geïnspireerd door de post/oplossing van @Bdb in dit topic:

  • Router uit
  • Alle netwerkkabels uit de router, behalve die van/naar modem
  • Modem een harde reset geven (middels knopje aan onderkant). Het herstarten duurt even.
  • Wachten tot groene lampje op modem continu brandt
  • Router aan/starten
  • Eventueel via een telefoon op wifi checken of je weer verbinding hebt
  • Andere netwerkkabels weer aansluiten

Hierna zou alles weer moeten werken!

Bekijk in context

27 Reacties 27
RobbertRijsewij
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

De oplossing is geïnspireerd door de post/oplossing van @Bdb in dit topic:

  • Router uit
  • Alle netwerkkabels uit de router, behalve die van/naar modem
  • Modem een harde reset geven (middels knopje aan onderkant). Het herstarten duurt even.
  • Wachten tot groene lampje op modem continu brandt
  • Router aan/starten
  • Eventueel via een telefoon op wifi checken of je weer verbinding hebt
  • Andere netwerkkabels weer aansluiten

Hierna zou alles weer moeten werken!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Beide problemen die je noemt zijn bekend. Bridge mode op de TC7200 werkt niet meer naar behoren sinds de migratie van de boot files naar fZiggo-standaard in voormalig UPC-gebied, als onderdeel van project Prime Time. Bridge mode werkt op de F3896 aanvankelijk niet naar behoren, maar fabrieksinstellingen herstellen lost dit inderdaad op. Andere optie is router mode aanvragen en daarna weer bridge mode aan vragen, m.b.v. dit formulier.

RobbertRijsewij
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Dat eerste was ik mee bekend, vandaar dat had gelinked naar mijn topic daarover. Formulier was ik ook mee bekend, deze heb ik destijds ingevuld omdat het Technicolor modem weer in bridge modus te krijgen. Vandaar dat het nieuwe modem wel direct in bridge modus ging.

In eerste instantie wilde ik ook dat het modem weer in normale router mode ging echter kreeg ik niet de indruk dat dit met een paar minuten geregeld was, temeer omdat de dame aan de telefoon aangaf dat dit 24 uur kon duren en de helpdesk dit niet meer zelf kon doen (Ziggo fix dit aub, ook names jullie helpdeskmedewerker(s)). Aangezien ik fulltime thuis werk is dat dus geen oplossing en daarnaast zou ik het wel weer fijn vinden als bridge mode gewoon weer zou werken zoals voorheen.

Als dit kennelijk aanvankelijk ook niet naar behoren werkt op de Sagemcom modems is het wellicht handig dat de helpdeskmedewerkers dit ook weten. Had mij een hoop gedoe gescheeld, in ieder geval. 

virus

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Mijn Sagemcom modem is in bridge modes gezet nu moet ik elke morgen de stekkers van modem en router uit het stopcontact halen , en dan werkt alles weer . Moet ik misschien iets aanpassen in mijn router

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@virus Welk type router gebruik je precies? Ik herinner mij wel een topic waar problemen werden ervaren met dit type modem en een Asus-router. Heb je het modem al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen door de RESET-knop aan de onderzijde circa 30 seconden ingedrukt te houden? Kun je controleren of de router een foutmelding toont wanneer het probleem zich voordoet, dus niet direct de apparatuur stroomloos maken?

virus

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de Sagemcom de zwarte laatste nieuwe model modem volgens mij 

virus

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Volgens een vriend van mij moet ik mijn switches vervangen voor Switches die je kan Managen , dat moet het weg vallen verhelpen 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik was benieuwd naar het type router, niet het modem. Verder maakt het voor dit probleem geen enkel verschil of je managed of unmanaged switches gebruikt binnen het LAN achter jouw router, unmanaged switches zijn prima voor thuisgebruik. Op het modem dient alleen de eigen router aangesloten te zijn.

virus

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Sorry mijn Router is de AC3200 van Asus

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Controleer of alleen de router is aangesloten op het modem. Wanneer via de router geen internettoegang meer mogelijk is, controleer hierop dan de event log. Mogelijk wordt na inloggen al een foutmelding getoond. Je kunt wel alvast kijken naar de 'DHCP query frequency'.

virus

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

May 22 12:53:31 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 12:54:31 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 12:55:31 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 12:56:31 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 12:57:31 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 12:57:46 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 12:58:07 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 12:58:47 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 12:59:37 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 13:00:22 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 13:01:22 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 13:01:25 dnsmasq[659]: failed to allocate 1028 bytes
May 22 13:01:25 dnsmasq[659]: failed to allocate 1028 bytes
May 22 13:01:25 dnsmasq[659]: failed to allocate 1028 bytes
May 22 13:01:25 dnsmasq[659]: failed to allocate 1028 bytes
May 22 13:01:26 dnsmasq[659]: failed to allocate 1028 bytes
May 22 13:01:26 dnsmasq[659]: failed to allocate 1028 bytes
May 22 13:01:26 dnsmasq[659]: failed to allocate 1028 bytes
May 22 13:01:26 dnsmasq[659]: failed to allocate 1028 bytes
May 22 13:01:26 dnsmasq[659]: failed to allocate 1028 bytes
May 22 13:01:51 dnsmasq[659]: failed to allocate 1028 bytes
May 22 13:02:22 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)
May 22 13:03:22 dnsmasq-dhcp[659]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)

 

virus

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Frequentie DHCP-query 

Deze staat bij mij in agressieve modus

virus

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

DHCP query frequency Deze staat bij mij in agressieve modus ik weet niet of dit zo goed staat , sorry ik ben hier niet thuis in 

Enigma147

Level 7
  • 178Posts
  • 14Oplossingen
  • 155Likes

Daar hebben we de boosdoener. 

 

Doordat het filesysteem van je router is volgelopen kan hij de nieuwe lease niet registreren en verloopt het ip.  Resultaat is inderdaad geen internet.

 

Als je niet al te veel instellingen op je router actief hebt, zou ik je adviseren om deze even op te schijven, print screens te bewaren of iets dergelijks te gebruiken om de instellingen even ergen anders op te slaan.  Bij sommige routers kan je de instellingen via de webbrowser opslaan. Daarna  hem  een fabrieksreset te geven  en dan je instellingen terugzetten.   

 

Niet nodig, zie hieronder. Dacht er net te laat aan... 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Dit is een recent probleem met ASUS-routers en heeft niets met Ziggo of bridge mode te maken, zie ook
ASUS bevestigt massale verbindingsproblemen met routers en komt met oplossing en Interruption in Router Product Connectivity and Urgent Mitigation Measures.

 

De meldingen in de event log komen overigens van de DHCP-server (dnsmasq), niet de client (dhcpcd). De WAN-verbinding blijft dus (vooralsnog) intact, maar binnen het LAN kunnen geen (nieuwe) leases meer worden toegewezen.

virus

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt ik weet nu wat er aan de hand is , maar ik lees niet echt een oplossing .

Heel erg bedankt voor de hulp 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Fabrieksinstellingen terugzetten zou de oplossing moeten zijn.

Enigma147

Level 7
  • 178Posts
  • 14Oplossingen
  • 155Likes

Als een gewone reboot niet helpt, dan moet je inderdaad even de instellingen opslaan, resetten en dan de instellingen weer terugzetten. 

virus

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

ik ga dat na vijven even proberen mijn dochter is toevallig thuis aan het werk .

 

Uitgelicht topic