1
Vraag
2
Reageer en help mee
Nedspec

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Router op Connect box met twee access points.

Ik heb een oud huis war ik met pijn en moeite twee UTP kabels door oude leidingen naar de woonkamer en eerste verdieping heen heb kunnen wurmen. De vorige eigenaar heeft een rommeltje gemaakt van de meterkast en allerlei aansluitingen en die wil ik nu eens voorgoed aanpakken. Ik heb van Ziggo wat spullen mogen ontvangen en deze te installeren.

 

Ik heb niet veel verstand in deze maar hoor graag de opinie van de experts hier. 

 

De POA-01- B zal ik splitsen waarbij de rood/groene datakabel in out 1 zal plaatsen en in out 4 de tv kabel naar de Tratec FRA-752/N versterker. Twee uitgangen worden voor de tv's boven en in de woonkamer gebruikt en de andere uitgangen afgeplugd. De rood/groene datakabel in out 1 gaat naar mijn connect box.  

 

Ik wil van de connect box een router ( wordt waarschijnlijk de DrayTek Vigor 2927) aansluitingen en de twee UTP aansluitingen van deze router met behulp van de twee getrokken UTP kabels signaal in de slaapkamer en woonkamer krijgen. Op deze twee aansluitingen zowel beneden als boven twee acces points aansluiten. 

 

Is dit een goed idee en moet de connector dan in bridge modus? Zal mijn wifi hierdoor beter worden dan nu het geval is met het slechte wifi verbindingen en snelheid ?

 

 

22 Reacties 22
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Externe access points zijn altijd een goed idee en gaan zeker voor betere Wifi-dekking en -snelheid zorgen. Als je voor AP's kiest die middels PoE gevoed kunnen worden, dan kun je deze in de meterkast van stroom voorzien middels PoE-injectors of een PoE-switch en loopt er naar elk AP slechts één (UTP-)kabel. Bij gebruik van een eigen router is bridge mode een aanrader, al is dit niet verplicht of noodzakelijk.

 

Op de splitter sluit je inderdaad modem en versterker aan, de versterker gebruik je vervolgens voor TV's/decoders. Sluit ongebruikte aansluitingen af met eind-/afsluitweerstanden.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Het is altijd een goed idee om de connectbox in bridge te zetten , de router er op aansluiten ( port 1 ) 

De wifi zal beter worden zoals je het omschrijft , je kan overigens ook een switch op de utp kabel aansluiten die uit de router komt en dan heb je meer  mogelijkheden om bekabeld te werken.

 

Hieronder wat wifi tips : 

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/valt-je-wifi-weg-lees-dit-topic-22640


https://www.wifiweb.nl/wat-is-het-bereik-van-wifi/


https://www.windows-helpdesk.nl/wifi-ontvangst-verbeteren/

 

Nedspec
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Tobias,

 

Dank voor je reactie. 

 

Dus als ik de meterkast beter inricht en de connectbox verbind met de nieuwe splinter van Ziggo en de DrayTek router en deze dan weer met UTP op twee Ubiquiti UniFi AC's aansluit en de modem in bridge modus zet moet ik gewoon een sterk, snel  en stabiel  netwerk krijgen.

 

Nu nog wachten op Ziggo wanneer die oude kabels bij ons worden vervangen voor glasvezel, zou de snelheid alleen maar ten goede komen.

Nedspec
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ronald,

 

Dank voor je reactie.

 

Een switch op de utp kabel aansluiten die uit de router komt en dan heb je meer  mogelijkheden om bekabeld te werken. Hoe moet ik een switch zien als leek in internet aansluitingen?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Kijk hier even naar https://www.youtube.com/watch?v=lhykoaDTmqg 

 

Het maakt het aansluiten van meerdere apparaten op een locatie in je woning mogelijk en je kan daar ook het acces point op aansluiten.

Zie het als een soort van verdeler.

Nedspec
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ronihd,

 

Ik heb het filmpje ff bekeken, erg verhelderend en ik begrijp het nu. 

 

Ik ga mijn nieuwe router etc. even online bij een speciaalzaak bestellen en dus ook een switch met vijf poorten. Is het nog van belang welk merk o.i.d. ik moet mee bestellen? 

Nedspec
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ronihd,

 

De switch word aangesloten op de router neem ik aan en de router an sich op de modem.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Een switch plaatsen is sowieso een goed idee als je met meerdere AP's gaat werken. Met een PoE-switch kun je de AP's vervolgens van stroom en data voorzien, beide over dezelfde UTP-kabel. UniFi AP's werken op 48V PoE (802.3af/at), daar moet de switch dus compatibel mee zijn. Andere optie, maar minder fraai, is een goedkope, non-PoE-switch gebruiken, maar dan moet je dus losse PoE-injectors plaatsen voor de AP's.

 

AOP → Splitter → Modem en versterker

Modem → Router → Switch → AP's

Versterker → TV's en decoders

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Als je een nieuwe router gaat kopen adviseer ik een https://www.asus.com/nl/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/ASUS-WiFi-Routers/filter?Series=ASUS-WiF...

 

Kies er een die WIFI 6 ondersteund....zijn wil iets duurder maar wel erg goed zelf heb ik https://www.asus.com/nl/Networking-IoT-Servers/Whole-Home-Mesh-WiFi-System/AiMesh-WiFi-Routers-and-S...

 

Ik heb er 3 , in 3 verschillende ruimten er 1 staan , ik heb dan ook direct een switch die ik niet los hoef aan te schaffen.

 

Ronihd_0-1634998896487.png

 

Het merk netgear verkoopt ook een betrouwbare switch

Nedspec
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ronihd,

 

Ik begrijp het nu, ondanks ik geen installateur ben zal mij dit wel lukken. Kan ik gelijk mijn nieuwe bewakingscamera's en recorder in de meterkast installeren en hierop aansluiten. 

 

Ik zal  even naar een switch met vijf of acht poorten en PoE zoeken, zal vast eenvoudig te vinden zijn.

 

Bedankt voor de ondersteuning.

 

Gr,

 

Jan 

Nedspec
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ronihd,

 

Ik heb een bedrijf en werk veel vanuit huis dus alle onkosten voor dit gaan ook op de zaak. 

 

Ik zal eens naar de Asus router kijken, als het was is bestel ik die wel. Veel sneller netwerk zal ik niet krijgen denk ik wat Ziggo heeft bij onze jaren 50 huizen nog oude kabels liggen.

 

Gr,

 

Jan 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Een FRITZ!Box is ook een goede optie als eigen router. Voor de switch zou ik een met 8 poorten kiezen, meestal is het prijsverschil tussen 5 en 8 poorten niet groot.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Nedspec  schreef:

Ronihd,

 

Ik heb een bedrijf en werk veel vanuit huis dus alle onkosten voor dit gaan ook op de zaak. 

 

Ik zal eens naar de Asus router kijken, als het was is bestel ik die wel. Veel sneller netwerk zal ik niet krijgen denk ik wat Ziggo heeft bij onze jaren 50 huizen nog oude kabels liggen.

 

Gr,

 

Jan 


Dat laatste maakt niet uit.

Ligt volledig aan het internet abonnement wat je hebt , zelfs tot 600 Mb/s is het nu mogelijk en woon je in een gebied waar giganet mogelijk is zelfs tot 1000Mb/s  <> 50Mb/s

Nedspec
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Zijn nogal wat Fritzboxen zag ik dus welke te kiezen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Elk type met een ethernetinterface als WAN-poort voldoet.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Nedspec  schreef:

Zijn nogal wat Fritzboxen zag ik dus welke te kiezen?


Ik zou toch voor de asus gaan 😉  ik heb er geen aandelen hoor en als je je verdiept in de mogelijkheden van de RT-AX92 dan kom je heel goed in de buurt met wat je wilt betreffende je accespoints 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Het aansluit schema wordt inderdaad:

Splitter POA-01-B op het AOP ( Abonnee Overname Punt ), op uitgang 1 de coaxkabel naar de ConnectBox en op uitgang 2 de coaxkabel naar de FRA-752/N. Van de FRA-752/N gaan de coaxkabels naar de tv's boven.


Maar waarom wilt u een DrayTek Vigor 2927 kopen en aansluiten ? U kan de 2 extra netwerkkabels gewoon achterop de CB aansluiten en zo ( via die netwerkkabels ) o.a. wifi pods/Deco's aansluiten in de woonkamer en op de 1e etage.
Ook kan u op de kabels een simpele switch aansluiten, als u op die plekken meer apparatuur wilt aansluiten op uw netwerk ( en het internet ).

Ook snap ik niet waarom PoE ( Power over Ehternet-kabel ) nodig is. PoE is alleen handig/noodzakelijk, als op de plaats waar u apparatuur wilt plaatsen ( daar waar de netwerkkabels uitkomen ), geen stopcontact aanwezig is. Is er wel een stopcontact ( of kan u een 220/230v verlengkabel leggen ), dan is PoE niet nodig en maakt PoE e.e.a. alleen maar onnodig duur en ingewikkeld.

M.b.t. extra routers ( en netwerkapparatuur ) : vergeet vooral niet, dat u dit zelf allemaal moet beheren. U kan het inderdaad zo mooi en ingewikkeld maken als u wilt, maar Ziggo gaat u dan niet helpen indien er problemen ontstaan.
Bent u technisch, een tweaker, of 'gewoon' handig, dan zou het een leuk project kunnen zijn. Bent u geen van 3, dan zou ik het zo simpel mogelijk houden.



Ps. Overigens is de FRA-752/N al een verouderd type ( te beperkte bandbreedte ). Voor de huidige Ziggo standaard is tegenwoordig de FRA-752/X.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

@Pasi Er werd in een eerdere reactie gesproken over UniFi AP's en die zijn per definitie PoE, dus heb op basis daarvan mijn advies gedaan.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@tobiastheebe  schreef:

@Pasi Er werd in een eerdere reactie gesproken over UniFi AP's en die zijn per definitie PoE, dus heb op basis daarvan mijn advies gedaan.


Kijk, dus had ik toch wat gemist. Dat idee had ik al !

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic