1
Vraag
2
Reacties
Buurman

Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

Powerline adapter of Smart WiFi Pod

Het ligt in de bedoeling dat op 13 juni a.s.  er op en in onze woning een PV installatie wordt geïnstalleerd.

Al enige tijd geleden heb ik op 1e etage in de hobbykamer een Smart WiFi pod (6 kantig) via een netwerkkabel aangesloten zodat  er op zolder een goed WiFi signaal is voor de omvormer, maar ook voor de Next Mini in die zelfde hobbykamer.

Nu heb ik op zolder geen mogelijkheid om een netwerkkabel aan te leggen omdat de enige loze leiding daar straks nodig is voor de net aansluiting van de omvormer (GoodWe) naar de meterkast. 

Nu biedt Ziggo voor € 29 een Powerline adapter setje aan.

Wat is een betere optie en geeft het minste problemen ? 

 

1. De omvormer wordt via WiFi aangesloten omdat het WiFi signaal ter plekke vrij goed is die van de Pod  wordt ontvangen die  bijna recht er onder in de hobbykamer is aangesloten

 

2. De omvormer wordt aangesloten via de netwerkkabel uit de Powerline adapter aangesloten op een contactdoos in de directe nabijheid. De smart WiFi pod is in de Hobbykamer dan eigenlijk niet meer nodig en de Next Mini kan weer via een netwerkkabel worden verbonden. 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Garantie dat een powerline werkt is er niet, dat hangt namelijk sterk af van de kwaliteit en de hoeveelheid lassen die tussen de meterkast en de zolder zitten en of de aarde draad wel of niet mee doet en of de verbindingen wel of niet tussen 2 groepen of verschillende fasen verloopt.

In een deel van het huis werkte het hier TOP en in een deel van het huis helemaal niet.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Vincde

Level 6
  • 277Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes

Ik zou een extra pod op de zolder plaatsen die via WIFI met de pod op de 1e verdieping verbindt. Je kan dan je omvormer via wifi aansluiten of via een netwerkkabel vanaf de pod die op zolder zit. ik zou zeker niet kiezen voor een powerline (heb er zelf slechte ervaringen mee)

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Garantie dat een powerline werkt is er niet, dat hangt namelijk sterk af van de kwaliteit en de hoeveelheid lassen die tussen de meterkast en de zolder zitten en of de aarde draad wel of niet mee doet en of de verbindingen wel of niet tussen 2 groepen of verschillende fasen verloopt.

In een deel van het huis werkte het hier TOP en in een deel van het huis helemaal niet.

Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

@Bert Ik dacht aan die Powerline set voor slechts € 29 ben ik niet verkocht, want normaal is zo’n set stukken duurder.  Achteraf denk ik dat Ziggo gewoon een flinke voorraad van die oude setjes heeft die niet erg hard meer lopen sinds SmartWiFi pods er zijn.

Mijn vraag kwam ook vanwege het recente nieuws over hacken van PV installaties en ik dacht het via een netwerkkabel aangesloten omvormer veiliger zou zijn.

Ik laat het maar bij de huidige situatie en laat de omvormer via wifi aansluiten tijdens de PV installatie.

@Vincde  Het signaal in de huidige situatie is prima op zolder en een extra 2e pod is daar niet echt noodzakelijk.  Ik meet daar met de iPad gemiddeld rond de 160/25 down/up van de 200/30 (internet startXXL) 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Buurman Het setje van 29 euro Extra Internetpunt via stopcontact (ziggo.nl) heeft geen wifi en heeft alleen een LAN uitgang.

 

De onveiligheid zit niet in de verbinding via de wifi of netwerkkabel, maar in de software die verbinding heeft met buiten en mogelijk dan van buiten naar binnen benaderbaar en bruikbaar is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic