1
Vraag
2
Reacties
DeNnuZz

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Poort-forwarding : Geen geldig IP

Hi,

 

Ik heb iets vreemds, ik heb altijd poort-forwards kunnen maken in mijn modem (Connectbox Giga), en staan er ook nog genoeg in, maar sinds kort krijg ik bij elke nieuwe poort-forward die ik wil maken de melding 192.168.178.x is geen geldig IP-adres.

 

Eerst dacht ik dat er wellicht een maximum aan poort forwards mogelijk was, dus ik heb een oude verwijderd maar helaas daarna nog steeds dezelfde melding. Ik heb ook al gekeken of ik echt geen extra spatie getypt had, ook al eindcijfer met een extra 0 (zelfs 2). Maar dat hielp ook niet.

 

Ik vroeg mij of iemand al ooit iets soortgelijks heeft gehad en vooral hoe dat dat opgelost is 🙂

 

Thx

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes
10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Heb je het modem al een keer 30 seconden van de stroom gehad?

Soms helpt dat bij vreemde problemen.

DeNnuZz
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi @Bert ,


Dank dat je de moeite hebt genomen om te reageren. Ik ga dit zeker binnenkort uitproberen.

Het is ook geen dringende noodzaak, dus kan nog wel even duren voordat ik weet of het werkt.

 

Dennis


Dennis

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@DeNnuZz 

Hoewel enigszins off topic:
z.g. voorloopnullen kun je bij (IPv4) IP-adressen beter niet gebruiken; afhankelijk van de applicatie (hier internet browser) kan het IP-adres (of het betreffende octet) aangezien worden voor een in octale-notatie (8-tallig stelsel). Er rolt dan vaak een heel ander IP-adres uit dan je bedoeling is.

 

voorbeeld:

ping 8.8.8.8 en ping 010.010.010.010

 

geven beide hetzelfde resultaat. nl.:

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=116

 

N.B.: Ook ander vormen van notatie zijn mogelijk / bruikbaar. Op de achtergrond worden er n.l. alleen maar bitjes verzonden. Er vindt altijd een omzetting plaats. Zelfs een notatie als binaire reeks moet mogelijk zijn.

Zo maken b.v. virussen en malware vaak gebruik die alternatie notie-vormen om minder snel herkend te worden.

scumari

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dit probleem heb ik ook. Aangezien ik geen oplossing kon vinden heb ik hier een eigen topic over aangemaakt.

Is het bij jou al opgelost @DeNnuZz ?

 

Het gekke bij mij is, ik mag wel forwarden naar 91, het ip adres dat die PC via DHCP heeft gekregen. Maar niet naar het vaste IP dat ik de pc later heb gegeven.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@scumari  schreef:

Dit probleem heb ik ook. Aangezien ik geen oplossing kon vinden heb ik hier een eigen topic over aangemaakt.

Is het bij jou al opgelost @DeNnuZz ?

 

Het gekke bij mij is, ik mag wel forwarden naar 91, het ip adres dat die PC via DHCP heeft gekregen. Maar niet naar het vaste IP dat ik de pc later heb gegeven.


@scumari 

De Ziggo-modem-routers zijn over het algemeen wat "nukkig"/ eigenzinnig (geprogrammeerd).
Als je de PC een statisch IP-adres hebt gegeven door dit (alleen) te registreren bij de netwerkkaart van de PC, dán vraagt de PC ook geen DHCP-adres meer op bij de router en dan "weet" de router niet van zijn bestaan/aanwezigheid.

De Ziggo-modem-routers bieden de (net als vele andere routers) de mogelijkheid van DHCP-reservering (op basis van een MAC-addres). Je kan het gewenste IP-adres ergens bij de DHCP-instellingen van de router reserveren (koppelen aan) het MACadres van de netwerkkaart van de PC en vervolgens de PC weer instellen op "automatisch een IP-adres verkrijgen (DHCP). Na een herstart van de PC zal de PC het gewenst IP-adres toebedeeld te krijgen door de router.

 

N.B.: DHCP-reservering werkt alleen voor IP-adressen die vallen binnen de DHCP-reeks.

Als je een statisch IP-adres wilt toewijzen in een device zelf, kies dan een IP-adres dat buiten de DHCP-pool ligt.

Desgewenst kan je de DHCP-range groter of kleiner maken.

Wel is het verstandig bij dit soort routers, om na zo'n wijziging de router te laten herstarten.

 

scumari

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor je reactie @DennyW !

 

Ik heb de PC inderdaad een vast IP adres gegeven in het modem met het MAC adres. Al lijkt het wel zo te zijn dat het modem niet ververst en alleen dus die 91 onthoudt. Want daar mag ik wel gewoon naar forwarden.  Naar een DHCP IP wel, naar een gereserveerd IP niet.

Als ik op de PC ipconfig uitvoer in CMD dan heeft ie ook daadwerkelijk IP 169, alleen ik mag nog steeds niet forwarden van het modem want die zegt dat het IP adres ongeldig is.

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Al een herstart van eerst de router en daarna de PC geprobeerd? (Of alleen afmelden gebruiker bij Windows en opnieuw aanmelden)

N.B.: Met IP-config kan je ook het opnieuw opvragen van DHCP forceren:

 

ipconfig /release
ipconfig /release6

ipconfig /renew

ipconfig /renew6

 

Maar voor velen is een herstart wellicht makkelijker.

scumari

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ja al 3 keer ofzo....
Release Renew ook maar er gaat iets mis in het modem dat ie ziet dat 91 niet meer bestaat en dat het 13 is geworden.

scumari

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

ier staat mijn post, ook met screenshots erbij: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Port-forwarding-werkt-niet-geen-geldig-IP-adres/m-p/1144075#M...

 Maar hoe heb jij het opgelost dan? Is alweer even geleden maar ik zie nog steeds geen concrete oplossing....

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic