Goedendag,
(ik had gisteren ook al gereageerd op een ander (oud) item van een andere Ziggo gebruiker maar het lijkt mij net zo handig/effectief wanneer ik er even een eigen draadje van maak.)
Ik heb al maanden last van dit issue maar omdat ik 4 weken geleden verhuisd ben en in mijn nieuwe woning de internet bekabeling door een professional zou laten gaan aanleggen heb ik even gewacht of dat wellicht het probleem zou oplossen. Maar helaas....
Ik heb een Ziggo abonnement (600 MB down oid), zou voldoende moeten zijn maar is niet stabiel.
Configuratie:
In de meterkast hangt de Ziggo SmartWifi modem Giga. Deze staat in Brugmodus. Ernaast staat een Apple TimeCapsule (laatste model, zo'n torentje) die als router fungeert. Deze TimeCapsule is met Cat6 kabel aangesloten aan de Ziggo modem. Achter de TimeCapsule hangt een Netgear GC510PP switch welke met een Cat6 kabel aan de TimeCapsule is aangesloten. Uit die Netgear switch komen 3 cat6 kabels die leiden naar een Apple Airport Extreme (ook weer zo'n mooi torentje ...;-) op elke verdieping.
Op mijn bureau in de werkkamer staat dus zo'n bedraad aangesloten Airport Extreme. Ik werk zelf nu op een iMac 27 inch (Retina 5k, late 2015) die ook weer met Cat6 kabel is aangesloten aan die Airport Extreme.
Mijn bevindingen:
- De ene keer (21-12 om 12:34 haal ik met de app Ookla Speedtest een download van 600 Mbps. De ander keer (nu, 22-12 om 10:34) haal ik met dezelfde app een download van 153 Mbps.
- Videovergaderingen via WebEx zijn een drama. Ik ben verplicht vanuit mijn werkgever gebruik te maken van Cisco Webex als videovergader faciliteit. Op mijn iMac heb ik regelmatig last van het feit dat mijn beeld "bevriest". Mijn vergadergenoten zien en horen mij dan niet meer. Dit duurt enkele (5 tot 10) seconden wanneer het beeld zich weer hersteld. Dit treedt onregelmatig op. Soms een uur niet, soms ieder kwartier. Zeker als je, zoals ik, regelmatig sollicitatiegesprekken zit te voeren dan is dit erg storend en onwerkbaar. Een oplossing die ik zo af en toe toepas, maar dat wil ik natuurlijk niet, is dat ik mijn zakelijke iPhone al hotspot gebruik en dus over 4G aan het WebWExen ben. Dat gaat wel probleemloos overigens. Het probleem zit dus echt in mijn netwerk tussen mijn iMac en Ziggo.
- Wanneer ik "ping.canbeuseful.com" opstart dan zie ik afwisselend "lage groene balkjes" en "hoge rode palen" waarbij de groene ergens ronde de waarde van 25 hangen en die rode palen uitkomen op waarden ruim boven de 200.
- Mijn zoon van 19 is een fanatiek online gamer. Hij klaagt regelmatig over dat "klote internet van ons" omdat hij bij realtime games ook "freezes" heeft en dan soms of bv neergeschoten wordt of de game uitgegooid wordt.
Ik vind mijzelf best wel handig maar ik ben verre van een internet, netwerk en/of wifi specialist. Heb jullie hulp dus hard nodig ;-(.
Ik heb uitgebreid gezocht oa op dit forum en lees veel terug over het vervangen van de ConnectBox door Ubee dit dit soort problemen zou kunnen oplossen. Zou dat ook voor mij kunnen gelden?
Michel Korte