Mac Mike

Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Packet Loss en hoge jitter met ConnectBox modem?

Goedendag,

 

(ik had gisteren ook al gereageerd op een ander (oud) item van een andere Ziggo gebruiker maar het lijkt mij net zo handig/effectief wanneer ik er even een eigen draadje van maak.)

 

Ik heb al maanden last van dit issue maar omdat ik 4 weken geleden verhuisd ben en in mijn nieuwe woning de internet bekabeling door een professional zou laten gaan aanleggen heb ik even gewacht of dat wellicht het probleem zou oplossen. Maar helaas....

 

Ik heb een Ziggo abonnement (600 MB down oid), zou voldoende moeten zijn maar is niet stabiel.

 

Configuratie:

In de meterkast hangt de Ziggo SmartWifi modem Giga. Deze staat in Brugmodus. Ernaast staat een Apple TimeCapsule (laatste model, zo'n torentje) die als router fungeert. Deze TimeCapsule is met Cat6 kabel aangesloten aan de Ziggo modem. Achter de TimeCapsule hangt een Netgear GC510PP switch welke met een Cat6 kabel aan de TimeCapsule is aangesloten. Uit die Netgear switch komen 3 cat6 kabels die leiden naar een Apple Airport Extreme (ook weer zo'n mooi torentje ...;-) op elke verdieping.

Op mijn bureau in de werkkamer staat dus zo'n bedraad aangesloten Airport Extreme. Ik werk zelf nu op een iMac 27 inch (Retina 5k, late 2015) die ook weer met Cat6 kabel is aangesloten aan die Airport Extreme.

 

Mijn bevindingen:

- De ene keer (21-12 om 12:34 haal ik met de app Ookla Speedtest een download van 600 Mbps. De ander keer (nu, 22-12 om 10:34) haal ik met dezelfde app een download van 153 Mbps.

- Videovergaderingen via WebEx zijn een drama. Ik ben verplicht vanuit mijn werkgever gebruik te maken van Cisco Webex als videovergader faciliteit. Op mijn iMac heb ik regelmatig last van het feit dat mijn beeld "bevriest". Mijn vergadergenoten zien en horen mij dan niet meer. Dit duurt enkele (5 tot 10) seconden wanneer het beeld zich weer hersteld. Dit treedt onregelmatig op. Soms een uur niet, soms ieder kwartier. Zeker als je, zoals ik, regelmatig sollicitatiegesprekken zit te voeren dan is dit erg storend en onwerkbaar. Een oplossing die ik zo af en toe toepas, maar dat wil ik natuurlijk niet, is dat ik mijn zakelijke iPhone al hotspot gebruik en dus over 4G aan het WebWExen ben. Dat gaat wel probleemloos overigens. Het probleem zit dus echt in mijn netwerk tussen mijn iMac en Ziggo.

- Wanneer ik "ping.canbeuseful.com" opstart dan zie ik afwisselend "lage groene balkjes" en "hoge rode palen" waarbij de groene ergens ronde de waarde van 25 hangen en die rode palen uitkomen op waarden ruim boven de 200.

- Mijn zoon van 19 is een fanatiek online gamer. Hij klaagt regelmatig over dat "klote internet van ons" omdat hij bij realtime games ook "freezes" heeft en dan soms of bv neergeschoten wordt of de game uitgegooid wordt.

 

Ik vind mijzelf best wel handig maar ik ben verre van een internet, netwerk en/of wifi specialist. Heb jullie hulp dus hard nodig ;-(.

 

Ik heb uitgebreid gezocht oa op dit forum en lees veel terug over het vervangen van de ConnectBox door Ubee dit dit soort problemen zou kunnen oplossen. Zou dat ook voor mij kunnen gelden?

 

Michel Korte

52 Reacties 52
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het vervangen van de TG3492LG-ZG door een UBC1318ZG kan inderdaad problemen met latency spikes en packet loss oplossen. Beide typen modems gebruiken verschillende typen chipsets (resp. Puma en Broadcom). De UBC1318ZG is bij uitstek geschikt om in bridge mode te worden gebruikt.

 

Om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten:

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Mac Mike
Topicstarter
Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hoi Tobias,

 

Fijn dat je ernaar wilt kijken.

 

20221222 Downstream.jpg

20221222 Netwerklog.jpg

20221222 Upstream.jpg

IMG_7714.jpeg

IMG_7715.jpeg

IMG_7716.jpeg

      

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De actuele downstream- en upstream-waarden zijn goed tot zeer goed, maar in de event log is wel instabiliteit van het OFDMA-kanaal zichtbaar (de US profile assignment change events), wat vaker voorkomt.

 

De coaxinstallatie ziet er goed uit, maar de F/IEC-verloopstekker en IEC/F-kabel naar het modem kunnen het beste vervangen worden door een F/F-kabel (met rood omrande stekkers). Eventueel kun je nog testen met het modem direct op het AOP aangesloten, dus zonder de splitter (POA-254) en verloopstekker.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een UBC1318ZG toesturen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Mac Mike
Topicstarter
Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hoi Tobias,

 

In mijn vorige huis had ik exact dezelfde problemen. Daar heb ik al wel de splitter verwijderd en modem rechtstreeks aangesloten. Maar dat maakte geen enkel verschil. Ik vermoed dat echt modem dan dus het issue zal zijn.

 

Michel

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemiddag @Mac Mike en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt! Het is top om te lezen dat je al zoveel zaken zelf hebt  nagelopen en uitgesloten. Ik zie dat expert @tobiastheebe ook al even met je meegekeken heeft. Ook ik heb net als Tobias niks aan te merken op de installatie. Op de foto's ziet het namelijk allemaal keurig uit. Ook als ik kijk naar het signaal op het modem, zie ik aan netwerkzijde geen ongeregeldheden terug die de hoge jitter en packetloss doen verklaren. Het wisselen naar een ander modem lijkt mij hier een goed plan. Als je wilt kan ik een Ubee1318ZG (non-wifi) modem regelen die prima te gebruiken is i.c.m je eigen router setup. Laat het maar weten als ik dit voor je moet regelen, dan zet ik het in gang.

Mac Mike
Topicstarter
Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hoi Paul,

 

Heel fijn als je it in gang wilt zetten!

 

Michel

 

ps. heb je nog gegevens van mij nodig of kun je dat uit mijn profiel halen?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Mac Mike Dat regel ik graag voor je! Op de combinatie huisnummer + postcode in jouw Communityprofiel kan ik alleen geen klantnummer vinden. Kun je checken of de info in je Community profiel 100 % klopt? Dan kan ik het nieuwe modem opsturen naar het juiste adres. 

Mac Mike
Topicstarter
Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hoi Paul,

 

Ik ben per 26-11 jongstleden verhuisd van nummer 4 naar nummer 15. In dezelfde straat. Dit had ik inderdaad nog niet aangepast in mijn profiel, nu wel gedaan ;-).

 

Kun je mijn klantnummer nu wel vinden en kun je verder?

 

Michel

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Mac Mike Ah Top! Dankjewel voor het aanpassen. Ik heb je gegevens nu gevonden en direct een nieuw modem opgestuurd. Binnen 2 a 3 werkdagen ontvang je het nieuw  modem met de pakketdienst van Post NL. Het oude modem ontvangen wij graag retour op onderstaande retouradres.

XPO/Ziggo 

Antwoordnummer 1070

5800 VB Venray

Let op: bewaar het verzendbewijs goed totdat je van ons bericht ontvangen hebt dat het oude modem retour ontvangen is. 

Laat je onder dit topic weten hoe het nieuwe modem jou bevalt?

Mac Mike
Topicstarter
Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hoi Paul,

 

Super bedankt voor de snelle reacties en service. Ik ga het modem prive zeer zeker direct goed testen. Aangezien ik twee weken verlof heb nu zal het echt aan de tand voelen met WebEx videovergaderingen pas lukken in de tweede week van januari...

 

Vraagje. Kan ik de modem simpelweg 1 op 1 vervangen of moet ik ergens nog iets configureren?

 

Michel

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt het modem inderdaad 1:1 vervangen, de UBC1318 neemt automatisch de configuratie van de TG3492 over, waaronder bridge mode.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Mac Mike Heel graag gedaan! En het modem is inderdaad een op een te vervangen zoals @tobiastheebe ook aangeeft. 
Alvast hele fijne feestdagen en een gezond & gelukkig 2023 gewenst! 😉

Mac Mike
Topicstarter
Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Jullie ook hele fijne dagen gewenst!!

 

Ik zal mijn ervaringen met het nieuwe modem in dit draadje posten.

 

Michel

Mac Mike
Topicstarter
Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Goedenavond,

 

Ik heb het nieuwe Ubee modem vanmiddag ontvangen en een half uur geleden geïnstalleerd. Dat ging prima. Eerste 5 minuten erna leek verbinding via Wifi sterk verslechterd voor diverse apparaten maar daarna deed alles het weer prima en probleemloos. En dat was met dat andere modem natuurlijk ook al wel. De echte test is over twee weken (ik heb nu vakantie) wanneer ik diverse videovergaderingen heb (en deze storingsvrij hebben weten te doorstaan.....;-). Tenzij jullie een (online) test weten die ik kan doen om nu al vast te testen en bewijzen dat de verbinding stabiel verbeterd is?

 

Michel

Mac Mike
Topicstarter
Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hmmm,

 

Eerste ervaringen zijn niet bemoedigend. Na een half uurtje Top2000 luisteren over de HomePods stopten die er plotseling mee. Ik vroeg ze opnieuw te starten maar kreeg het antwoord dat ze geen verbinding hadden met internet. Dat bleek voor al mijn apparaten te gelden. Alle lampjes brandden keurig op het modem maar geen internet. Ook mijn Airport Configuratie programma op mijn iphone toonde 4 werkende Apple Wifi routers en een geen internet verstrekkende Ziggo modem. Enige remedie die ik wist te bedenken was uit- en weer aanzetten van het modem. Dat gedaan en internet deed het weer. Maar. Dat heb ik dan met die ConnectBox modem nooit hoeven doen. Als dit de "tegenprestatie" is van minder packetloss dan weet ik nog zo net niet wat ik kies....;-(.

 

Hopelijk is het een incident. Morgen even verder testen. Welterusten.

 

Michel

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Jammer dat de stabiliteit nog niet zoals gewenst is.

 

Kun je morgen nog eens de downstream- en upstream-waarden + event log plaatsen?

Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes

@tobiastheebe, Thanks voor je inbreng en hulp voor @Mac Mike

 

@Mac Mike

Bedankt voor je terugkoppeling. Ik neem het stokje (tijdelijk) over van @Paul omdat hij momenteel afwezig is.


Ik heb uitgebreid gezocht oa op dit forum en lees veel terug over het vervangen van de ConnectBox door Ubee dit dit soort problemen zou kunnen oplossen. Zou dat ook voor mij kunnen gelden?
tobiastheebe: Het vervangen van de TG3492LG-ZG door een UBC1318ZG kan inderdaad problemen met latency spikes en packet loss oplossen. Beide typen modems gebruiken verschillende typen chipsets (resp. Puma en Broadcom). De UBC1318ZG is bij uitstek geschikt om in bridge mode te worden gebruikt.
Serkan: Dit kunnen we m.i. wegstrepen omdat het modem nu ook vervangen is. Jammer dat het omruilen van het modem je ervaringen niet heeft verbeterd.

 

tobiastheebe: maar in de event log is wel instabiliteit van het OFDMA-kanaal zichtbaar (de US profile assignment change events), wat vaker voorkomt.

Er zijn 2 actieve OFDMA profielen en toch zien we de wisselingen (meerdere keren) voorbij komen. Daarom heb ik heb een ping/MTR sessie naar het publieke IP adres gestart en deze loopt voor de komende 9 dagen. Ook heb ik een nauwkeurigere monitoring op het signaal van de modem gestart en deze loopt ook voor 8 dagen. Op basis hiervan kunnen we controleren of de lijn verder schoon is tot aan het modem.

 

@Mac Mike,
Behaal je structureel niet de gewenste abonnementsnelheid? In dat geval moeten we het modem eigenlijk in router-mode plaatsen om er wat beter naar te kunnen kijken. Ik wacht eerst de resultaten van onze metingen af en mocht jij datum/tijdstippen hebben van nieuwe problemen, dan ontvang ik deze voorbeelden graag!

Mac Mike
Topicstarter
Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Beste Serkan,

 

Bedankt voor je bericht. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de metingen die je aan het doen bent.

 

Het internet is an sich stabiel maar voor is de echte test pas maandag 9 januari. Dat is mijn eerste werkdag na de vakantie en dan pas ga ik zelf weer uitgebreid videovergaderen. En dat ging juist continue mis het afgelopen jaar. Ik ben erg benieuwd of het nieuwe modem dit heeft opgelost!

 

Michel

Mac Mike
Topicstarter
Level 3
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hoi Tobias,

 

Excuses, ik had jouw bericht over het hoofd gezien. Hierbij de waarden die ik zojuist uit de modem pagina heb gehaald.

 

Michel

Uitgelicht topic