HansTV

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Overbelast Connectbox modem hapert constant

Hier het probleem.Ik had dit ook al in een ander topic geplaatst maar zag daarna pas dat dit als opgelost stond en dus waarschijnlijk niet meer gelezen wordt.

 

Even de aanloop:
Ik had nog een oud 3212 modem en dat werkte prima. Eigenlijk nooit problemen. Recent stopte het modem ineens van het een op het andere moment op een zondagmiddag. Klantenservice gebeld. Eerste medewerker vertelde dat het opgelost zou worden. Drie uur later nog niks, dus opnieuw gebeld. Tweede medewerker zegt dat in systeem staat: "Probleem opgelost. Klant tevreden". Niet dus. Hij geeft aan dat hij een formulier invult en dat het dan opgelost gaat worden. Kan enkele uren duren, eventueel pas maandag. Nou afwachten dan maar. Maandag geen internet. Dinsdag nog geen internet. Dus maar opnieuw bellen. Dame vertelt dat ik een nieuw modem gevraagd zou hebben en dat zal verzonden worden. Ik wist van niks en zat gewoon op een oplossing te wachten. Ze zou de instelling wel aan kunnen passen maar doet dat niet. Tot die tijd geen internet. Ik moet maar wachten. Als ik haar uitleg dat we hier met 2 personen moeten thuiswerken en ik toch wel graag heb dat ze iets doet, zegt ze dat ze hoofdpijn krijgt van het gesprek en hangt op....  Opnieuw gebeld. Nu andere dame die heel behulpzaam is en alles met me test. Zij geeft aan dat iemand bij Ziggo schijnbaar besloten heeft een nieuw modem (Connectbox) te sturen en dat die nu in ieder geval onderweg is. Ze is bang dat als ze nu iets wijzigt voor het oude modem, ze van alles in de war stuurt. Kan dus ook niets doen, maar is in ieder geval wel erg aardig en heel begripvol. Uiteindelijk vier dagen zonder internet gezeten, toen nieuwe modem afgeleverd werd. Aangesloten. Modem stond direct in bridge modus en alles werkte. Snelheid perfect (360Mbps/36Mbps).

 

Totdat ik wat wilde downloaden. Voor mijn flight simulator worden updates en aanvullingen via torrent verspreid om server te ontlasten. Maar telkens als ik probeer te downloaden via torrents (via qBittorrent) gaat het mis. Heel even verbinding en dan weer niets. Dan weer even wel en dan weer niets etc. En dan is ook meteen het hele internet verkeer geblokkeerd. Wij doen ons thuiswerk met een virtual client die dan dus ook meteen helemaal bevriest. Ook de user interface zit dan iedere keer helemaal vast. Dat gaat dan zo de hele tijd door en is ongelofelijk irritant. Werken is dan eigenlijk onmogelijk.

 

Hier zie ik dat dit probleem dus vaker voorkomt, maar dat Ziggo niet zomaar het Ubee modem levert. Wat kan ik nu doen om te zorgen dat het probleem opgelost wordt, zonder een hoop gedoe, onkosten en weer dagen zonder internet? Als ik denk dat ik weer moet gaan bellen en alles aan een klantenservice medewerker uit moet gaan leggen, wordt ik al moedeloos.

27 Reacties 27
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De UBC1318ZG is een modem voor het MKB, buiten de community wordt dit type modem alleen toegestuurd door de klantenservice van Ziggo Zakelijk. Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een UBC1318ZG toesturen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic. Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

 

Welk merk en type router gebruik je?

 

Vermoedelijk is de coaxinstallatie ook aan een upgrade toe:

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

De router is een ASUS RT-AX86U.

Signaal versterker is een FRA-752/N.

 

Tot vorige week heb ik met het oude Cisco EPC3212 modem en deze apparatuur nooit enig probleem gehad.

 

Ziggo_amp.jpgZiggo_AOP.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP (TRP-10/MI) en de aansluitwijze van het modem zijn verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1 c.q. een UBC1318ZG. Een monteursafspraak (kosteloos) is noodzakelijk voor het vervangen van het AOP, er wordt dan een TRISZ-DG300 of btv 01-SET geplaatst. Op het AOP dient een splitter (POA-254) te worden geplaatst, waarop modem en versterker/TV-kabel aangesloten worden. De versterker kan vermoedelijk komen te vervallen en kan de TV-kabel direct op de splitter aangesloten worden.

 

De downstream/upstream-waarden vertonen overigens geen noemenswaardige afwijkingen.

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor de reactie. Ik snap dat de aansluiting verouderd is. De huidige apparatuur is allemaal geschikt voor signalen tot ongeveer 800mhz en de nieuwe versies gaan tot ruim 1200mhz en zijn beter afgeschermd. Als het vervangen kan worden, prima. Op zich wel gek dat die oudere apparatuur voordien met het Cisco 3212 modem wel allemaal prima werkte. Ik zie er alleen tegenop om dat allemaal weer aan een klantenservice medewerker, die het beter weet of andere ideeën heeft, uit te moeten gaan leggen. Ik heb net een week zonder internet gezeten en al drie van de vier keer iemand aan de lijn gehad die niet echt behulpzaam was.

 

Maar dan blijft natuurlijk nog wel het probleem dat het huidige Connectbox modem niet werkt en ik dus een UBC1318ZG nodig heb.

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

Ik zie er alleen tegenop om dat allemaal weer aan een klantenservice medewerker, die het beter weet of andere ideeën heeft, uit te moeten gaan leggen.

 

 

je kan ook hier een moderator afwachten, dit duurt alleen een paar dagen maar dan hoef je niks via de telefoon uit te leggen 😉

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het is hoe dan ook beter om contact niet via zowel de community als de klantenservice te laten lopen. Je kunt inderdaad het beste op een moderator wachten, deze komt binnenkort langs in het topic.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @HansTV 

 

Zo te zien heb jij vrij weinig apparatuur aangesloten op de versterker. Zo als het lijkt alleen een modem en een TV. 

De kans is groot dat je in zo'n situatie helemaal geen versterker nodig hebt, en zo'n signaal versterker juist kan zorgen voor ruis op de lijn. Heb je het modem al eens aangeslotten middels een splitter? Dus AOP - Splitter - Modem 🙂 De Tratec er tussen uit. Wat zijn je bevindingen dan?

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Enkele jaren geleden heeft een Ziggo/UPC monteur dit juist zo aangesloten om een beter signaal voor de TV te krijgen. Maar het natuurlijk zo zijn dat het signaal intussen zo verbeterd is dat een versterker niet meer nodig is.

Volgens mij heeft de versterker overigens niet veel te maken met het probleem dat het Connectbox modem schijnbaar het dataverkeer (torrents) niet aan kan en daarvoor een Ubee modem nodig is. Het Cisco 3212 modem werkte ook altijd prima met deze versterker.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

eerst zal alles up2date moeten worden gemaakt met de huidige standaard voordat ziggo een ander modem (wat met de huidige aansluitwijze niet correct zal werken ) gaat opsturen 

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het zou fijn als een monteur (kostenloos) het huidige AOP komt vervangen door een TRISZ-DG300 en ook een FRA-72X versterker en een juiste splitter bij zich heeft zodat hij dan meteen kan beoordelen of een nieuwe splitter en/of nieuwe versterker nodig zijn. Een eventuele nieuwe versterker wil ik uiteraard betalen.

 

Dan wordt daarna het omruilen van het huidige Connectbox modem voor een UBC1318ZG  de volgende stap.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Tenzij er een grote afstand (lees: tientallen meters) aanwezig is tussen meterkast en (aanname) woonkamer, kan de versterker komen te vervallen en kunnen modem en TV/decoder direct op de te plaatsen splitter aangesloten worden. De demping van ~4 dB die de splitter oplevert, verbetert het vermogen in zowel DS als US. Mocht de versterker toch noodzakelijk blijven voor de TV/decoder, dan kun je de FRA-752N blijven gebruiken, deze voldoet nog prima voor DVB-C. Het is niet nodig om deze door een FRA-752X te vervangen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

het vervangen van het AOP is kosteloos de splitter ook, alleen de versterker is tegen kostprijs

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dan is het nu even afwachten tot de moderator langskomt om een afspraak met een monteur in te plannen voor vervangen van AOP en eventueel splitter en/of versterker.

 

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1105Posts
  • 115Oplossingen
  • 548Likes

Goedemorgen @HansTV tijd om in actie te komen op deze mooie maandag. Ik heb de afspraak voor je ingepland op 21-03-2023 tussen 08:00 - 13:00. De bevestiging van deze afspraak ontvang je via e-mail. Past deze datum en / of tijd je niet, dan kun je in je Mijn Ziggo account de afspraak verplaatsen. 

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

De monteur is vanochtend hier geweest en heeft AOP vervangen en splitter geplaatst. Alle lof. Vriendelijke, aardige en deskundige man. Heeft alles uitgelegd en uitgebreid getest. Verbinding werkt goed.

Toen alles aangesloten was, hebben we nog even getest wat het modem deed bij een aantal torrents. Dat leek goed te werken. Ik had alleen even niet gezien dat ik weliswaar het maximum aantal verbindingen (dat ik heel sterk teruggebracht had om vastlopers tegen te gaan) vrij gegeven had, maar niet het aantal per torrent. Die test was dus nog steeds heel begrensd.

Daarna even opnieuw geprobeerd met nu zowel het totale aantal verbindingen als het aantal per torrent vrij. Nu meteen weer hetzelfde. Modem werkt even en dan stort alles in. Na een tijdje begint het weer en even later stort het weer in. Ik heb hieronder een screenshot van de router software en van het torrent programma bijgevoegd die dat goed laten zien. Als het modem het niet meer aan kan, ligt ook meteen alle verkeer er totaal uit.

 

De volgende stap lijkt me nu dan ook om het huidige modem te vervangen door een UBC1318ZG  modem. Moderator, kan dit geregeld worden?

 

Router verkeerRouter verkeerTorrent verkeerTorrent verkeer

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1105Posts
  • 115Oplossingen
  • 548Likes

@HansTV  Goed te horen dat de monteur is geweest en dat deze afspraak naar wens is verlopen. Jammer dat je dan nu nog problemen ervaart met het modem, ik begrijp dat de feestvreugde compleet zou zijn met een UBC1318ZG  modem. Deze heb ik voor je besteld. Laat je ons weten hoe dit je straks bevalt? 

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dank je @Judith ! Fijn dat het op deze wijze zo snel geregeld wordt. Als het modem geleverd is, zal ik uiteraard testen en hier laten weten hoe het bevalt.

 

HansTV
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Vanochtend het Ubee modem ontvangen. Aansluiten, opstarten en het werkt. Meteen geprobeerd hoe het functioneert met een zware load van heel veel verbindingen. Tot nu toe prima, zonder enig probleem. Het probleem van het Connectbox modem lijkt dus helemaal opgelost.

 

Nu alleen nog even een ander klein probleempje. Als je voor het eerst via de browser naar het modem gaat, moet je het standaard wachtwoord invoeren en dan meteen veranderen in je eigen wachtwoord. Dat lukt en je komt op de modem beheer pagina's. Als je dan afsluit en weer opnieuw naar die pagina gaat, vraagt hij (uiteraard) weer om het wachtwoord. Maar zowel met het nieuwe eigen wachtwoord als met het fabriekswachtwoord kun je niet meer inloggen. Ik heb al een reset naar fabrieksinstellingen gedaan (had ik elders hier op het forum gevonden) maar dat hielp niet. Vanavond of morgen nog maar een keertje proberen. Voor nu ben ik al blij dat ik gewoon internet heb zonder dat het telkens uitvalt bij een zware load.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen dat je eerste ervaringen met de UBC1318ZG goed zijn.

 

Wat betreft het inloggen: zie je een foutmelding over een onjuist wachtwoord of komt na inloggen de pagina direct opnieuw in beeld (met een fade-in) zonder foutmelding?

Uitgelicht topic