Sinds gisteren klant bij ziggo. Adres connectbox is 192.168.178.1. Mijn nas is 192.168.2.201. Nu kan ik mijn nas niet bereiken. Op de connectbox kan ik het interne ip adres niet aanpassen (deze wil ik aanpassen naar 192.168.2.1 zodat ik de nas kan bereiken). Iemand advies? Alvast dank!!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Heb je wat aan deze post : https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Hoe-kan-ik-op-het-nieuwe-modem-het-interne-IP-adres-wijzigen/...
Dat had ik gisteren aangepast maar daarna had ik geen internet meer. Waarschijnlijk omdat je de dhcp reeks aanpast en niet je interne ip van je connectbox. Dan heb je dus een interne ip (192.168.178.1) en een dhcp reeks beginnend met 192.168.2.1. Dan heb je 2 verschillende netwerken.
Met welke windows versie werkt u ? Als er een update naar Windows 11 versie 24H2 is uitgevoerd is een wat oudere NAS niet meer zichtbaar , hoe oud is de NAS ?
Hier is overigens een oplossing voor.
Als je de start van de DHCP als volgt wijzigt en opslaat en het modem, na Instellingen opslaan, 30 seconden van de stroom haalt en de andere apparaten ook en na de volledige start van het modem de andere apparaten weer aanzet, dan komt het goed en heeft je modem 192.168.2.1 als IP adres.
Als de NAS een fixed IP adres heeft dan zou ik het aantal apparaten lager zetten dan 245. Maar dat weet topic starter neem ik aan.
@Ceesay1986 schreef:...Adres connectbox is 192.168.178.1. Mijn nas is 192.168.2.201...
Tja, als de IP range verschillend is, zal communicatie tussen beide niet werken.
Algemeen : In een simpel IP netwerk moeten de de 3 eerste octets ( b.v. 192.168.178.xxx of 192.168.2.xxx ) aan elkaar gelijk zijn, anders is onderlinge communicatie niet mogelijk.
U zou de Ziggo box op 192.168.2.xxx kunnen zetten. Maar persoonlijk zou ik het IP nummer voor de NAS aanpassen, door de NAS op DHCP/automatisch te zetten en in de Ziggo DHCP daarvoor een IP reservatie ( statisch/vast IP Nummer ) te maken.
Door de DHCP/Automatisch instelling, zal de NAS altijd een IP nummer hebben die b.v. ook uw desktop/laptop/smartphone krijgt en waardoor de NAS altijd bereikbaar is/blijft, ongeacht welke router ( met welke IP range ) u ook aansluit.
Overigens is een vast/statisch/permanent IP nummer voor de NAS ( ingesteld in de DHCP ) natuurlijk het beste.
Let op : bij sommige merken routers, mag een IP reservatie niet in de beschikbare IP pool ( b.v. xxx.xxx.xxx.10 - xxx.xxx.xxx.254 ) vallen, maar bij andere merken kan/mag dat wel. Bij veel reserveringen kan het daardoor nodig zijn, om wat meer ruimte daarvoor te creëren door b.v. xxx.xxx.xxx.20 - xxx.xxx.xxx.254 in te stellen als pool.
Je kunt ook tijdelijk een statisch IP-adres binnen 192.168.2.0/24 instellen op de netwerkadapter van jouw PC (bijvoorbeeld 192.168.2.1, gateway + DNS instellen is niet nodig), vervolgens inloggen op de NAS via 192.168.2.201 en dit IP-adres aanpassen naar bijvoorbeeld 192.168.178.2 met gateway 192.168.178.1 of de IPv4-configuratie instellen op DHCP. Tenslotte de netwerkadapter van jouw PC weer op automatisch/DHCP instellen. Aanpassen van de configuratie van de modemrouter is in dit geval niet nodig.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.