1
Vraag
2
Reacties
GottfriedJulius

Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Mailprobleem: Uitgaande mail werkt niet met POP

Beste  mensen,

 

Sinds gisteren heeft mijn vrouw problemen met uitgaande mail op haar Mac Book  (2008 ). Hij is op leeftijd dat wel.

Maar ik heb geen enkel probleem op mijn iMAC (2012 ).

Allebei  gebruiken wij het zelfde mail "huisadres". We doen dat via POP. Waarom?  Omdat  bij POP de mail op de server blijft staan als ik een mail eerder lees dan mijn vrouw. Zo heb ik dat als nieuwe klant bij ZIGGO ingesteld.

 Maar..............sinds een paar dagen kan mijn vrouw geen mail meer versturen. Da's lastig. Ook een andere MacBook die ik heb (ook uit 2008) die ik op POP heb ingesteld  doet geen uitgaande mail meer.

 Ik zie dat alle !!  gebruikte computers hier op de smtp server staan in gesteld.Dus de MacBooks doen het niet maar mijn iets modernere iMAC  ook op smtp server dus wel !

Ook kreeg ik net een soort van foutmelding. (zie afbeelding)

Maar zou het soms beter zijn om over te gaan op iMAP?

En is het dan mogelijk om iMAP zo in te stellen dat als mijn vrouw een mail leest ik ‘em iets later ook nog kan lezen op mijn computer?  M.a.w  de mail blijft nog even op de server staan.

En is het ook mogelijk om pop (op mijn iMAC )  te blijven gebruiken terwijl mijn vrouw over gaat naar iMAP.

Een hoop vragen weer maar hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

 

Ziggo retour fout.jpgImac 27.jpg

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

OPGELOST !!!!!

 

Inmiddels liet het mij niet los en ik ben maar gaan zoeken. Ik weet dat er in het verleden een programma was "Thunderbird". Nooit mee gewerkt maar nu maar eens research gepleegd. Een ware zoektocht bracht mij een versie die ook op OSX 10.6.8  en 10.7.5  zou moeten werken. Geinstalleerd en zie daar..............................HET WERKT. Niks geen moeilijk gedoe. Hij-zij zoekt zelf naar een poort en  "hup'.

Uitgebreid getest hier en we zijn even tevreden. Neemt niet weg dat we maar eens moeten omkijken naar een andere recentere MacBook. Met een systeem met op z'n minst OSX High Sierra (10.13.6)  of hoger.

 

Enfin, de MACBook laat mij niet in de steek maar ZIGGO wel dus zonder waarschuwing. 

Ik ben niet voor niks al sinds 1986 Mac gebruiker. Want ja, tijdens m'n werkzame leven (Omroep) kwam ik eigenlijk alleen maar MAC's tegen. Ik ben nog begonnen met een "Plusje"

 

Hoe dan ook, ik wil iedereen nu bedanken voor de helpende hand. Ik waardeer dat zeer.

 

Juul

Bekijk in context

36 Reacties 36
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Kun je eens op het knopje "wijzig smtp serverlijst" klikken bij Ziggo en daar een screenshot van maken?

Misschien moet daar iets aangepast worden.

 

Of anders even wachten tot onze mac deskundigen hier langs komen.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Welke versie van MacOS / OSX staat er op de MacBook? 
Appeltje > over deze Mac

 

2008 is zelfs voor Apple wel erg oud. (Ik heb nog een Mac mini van 2007).

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Dank.

de OSX   is Leopard ( 10.6.8 )   en op de andere   OSX Lion (10.7 )  Erg oud maar tot dusver ging het OK.

Maar sinds een paar dagen niet meer.

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Dit heb ik ook nog, maar de "wijzig smtp serverlijst"   aanpassen wijzigde ook niks.

 

PS. Ik ben al sinds 1986 MAC gebruiker. Nooit anders gehad (gelukkig) Maar sinds ZIGGO  mail alleen maar "gedoe". Hier voor bij de KPN, ging altijd vlekkeloos. Maar hier ligt alleen maar ZIGGO.

En ik ben best wel slim met een MAC.

Maar als ik alles zo lees is m'n mail danwel OSX "te oud". Want in principe werkt het met m'n OSX 10.3.6 (High Sierra ) dus wel.

 

Dan toch maar naar iMAP ?   Heb ik dan nog steeds "last" van smtp ?

 

Want de bijvoegde afb "zegt" dat ik verbonden ben maar daaronder ook weer niet.

Let niet op de KPN en Het net zaken want die werken niet meer maar staan er nog wel. Waarom?  Geen idee.

lijst.jpg

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ik ben geen mac-kundige, maar ik vind het wel vreemd dat er overal volledige servernamen worden weergegeven behalve bij de bovenste Ziggo, maar die is wel groen. Dus misschien is dat alleen een omschrijving of het is vermoedelijk de pop3 server. Die werkt schreef je, dus dan kan dat wel groen zijn.

 

Die onderste dus niet.
Er staat echter wel bij vermeld waar je zou moeten gaan kijken.
Voorkeurenpaneel accounts daar was al een screenshot van, maar daar zie ik geen geavanceerde smtp instellingen. Het zou kunnen dat dit onder geavanceerde pop instellingen staat.
Misschien kun je daar eens kijken wat daar vermeld staat. Als het SSL is zou je de poort eens kunnen wijzigen naar poort 465 dat wil nog wel eens werken is gebleken.
Maar kan ook zijn dat daar een mogelijkheid is om TLS aan te geven op poort 587 misschien komt dat uit een screenshot naar voren.

Eventuele persoonlijke informatie zoals je email adres even maskeren.

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

P.s. Imap is ook inkomend verkeer en gebruikt ook smtp dus blijft het probleem als dat niet opgelost wordt.

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Ik heb nog maar een stel screens gemaakt. Gek, vooral deze melding. En daarna de rest. Als het nou op 1 MacBook is maar op alle twee. Behalve dus mijn iMAC met OSX10.13.6.

Dan evt. maar over met die MacBooks op webmail........................als dat tenminste nog wel gaat.

4.jpg3.jpg2.jpg5.jpgoff line.jpg1.jpg

 

 

 

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ohja dat is waar ook. Apple probeert alle 3 de poorten te benaderen. Maar het zou me niet verbazen als deze oudere Apple nog gebruik maakt van een ouder SSL protocol (bijv. v3) en volgens mij wordt dat niet meer ondersteund.

Echter je hebt alleen SSL zie ik, geen TLS en onversleutelde verbindingen werken niet meer.

 

Kun je eens proberen als je aangeeft bij "Gebruik aangepaste poort", eerst proberen met poort 465 en als dat niet werkt met 587.

Als beiden niet werkt, dan is het protocol vrijwel zeker te oud. Misschien dat een van onze mac deskundigen hier nog iets op weet te vinden.
Misschien @Andre Verbeek of @Simba24 of zijn er nog anderen @Bert?

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@GottfriedJulius 

Ik heb nog een Mac mini uit 2007 met OSX Snow Leopard (10.6.8). Deze zojuist uit zijn schoonheidsslaapje gehaald en getest of ik een ziggo-email kan toevoegen aan de mail app en ook de webmail getest. Mijn bevindingen:

 

1 - pop-mail installeren lukt niet. Het mail programma maakt geen verbinding met de ziggo server. Onjuist password, maar waarschijnlijker is onjuist/verouderd ssl certificaat en/of te lage versie.

2 - map-mail installeren lukt niet. Zelfde fouten.

3 - smtp installeren lukt niet. Zelfde fouten.

en tenslotte

4 - webmail benaderen https://www.ziggo.nl/mail werkt niet. Je kan niet inloggen. Dit lukt sowieso niet met Safari, maar ook niet met firefox en zelfs niet met TenFourFox/TenSix/Fox. 

 

OSX snow Leopard 10.6.8 is definitief te oud. In denk dat dit ook geldt voor OSX Lion .10.7. Niet getest. 

 

NB: Ik zie relatief veel onderwerpen hier met als totale "mail doet het niet meer".

Het lijkt erop dat ziggo "ineens" iets heeft aangepast op de mailservers.

Het is vast veel veiliger, maar laat het uw klanten even weten?

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Hallo allemaal, osx / mac is bij mij net niet in huis. Heb ik helaas (nog) geen ervaring mee. Eigenlijk kan ik met dit Apple product geen raad geven, hoe graag ik het ook wil.

Het zou inderdaad kunnen dat er bij Ziggo (misschien) iets veranderd is. Of de pop niet meer gebruiken? Gelezen mail weer op ‘ongelezen’ zetten zodat de partner het ook kan lezen?

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

@EnergieBoy weet jij hier iets vanaf? Misschien dat jij het verlossende antwoord kan geven?

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Hallo @GottfriedJulius 
Wat een ingewikkeld verhaal. Als eerst zou ik beginnen om te zeggen dat het helemaal niet logisch is om POP te gebruiken, gebruik aub IMAP. Ik snap het idee dat als u het leest, dat dan bij uw vrouw alles nog ongelezen blijft, maar dat is zo niet handig. Met IMAP blijven uw mails op de server staan, alleen kan je dan even niet zien of een bericht al door iemand anders is gelezen. Kan je wel, als die niet meer dik gedrukt staat dan is die gelezen en wil je dat iemand anders nadat je het zelf hebt gelezen als ongelezen ziet, dan maak je die weer ongelezen. Maar goed, daar zal vroeger over gedacht zijn, voor in deze tijd is dat echt niet meer zo logisch om te doen. Ieder z'n ding, hoor ik hier iemand anders roepen 😂🤣

Het zou heel goed kunnen dat het allemaal te oude is. Je zou eens handmatig bij SMTP poort kunnen zetten 587, ipv dat die het zelf invult, of ook eens SSL uit kunnen zetten. Daarnaast zou je ook eens kunnen kijken om de mail helemaal er opnieuw op te zetten, misschien is er toch ergens een foutje waar die tegen aan loopt. Echter, mijn idee gaat ook meer uit naar verouderde software en dat het communiceren niet lekker meer verloopt. Wat Richard hier ook al schreef: Kun je eens proberen als je aangeeft bij "Gebruik aangepaste poort", eerst proberen met poort 465 en als dat niet werkt met 587. Als beiden niet werkt, dan is het protocol vrijwel zeker te oud. 

Nog een kleine tip:
Je hebt op alle plaatjes je mail adres verwijderd met een rode streep, toch nog 1tje vergeten, het laatste plaatje 🙂 - ik zal even vragen aan een moderator om deze te verwijderen. 

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Dank voor je "gedachten".  Ik ga eens proberen een andere poort gebruiken.

 

Maar raar dat ZIGGO geen vermelding maakt van het feit dat er kennelijk plots iets veranderd is. Want ik zie dat er nog erg veel anderen problemen ondervinden met mail sinds deze maand. Meestal Windows.

Maar het is kennelijk te moeilijk voor ZIGGO om iets te communiceren daar over.

 

 

 

PS. Ik kan zelf niet meer m'n plaatje met mailadres verwijderen bij opties.

Eerst even afkoelen hier...........pffffffffffffffffffffffff

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Dag Marinus,

Dank voor je zeer heldere uiteenzetting !

Inderdaad, dat wat jij beschrijft heb ik dus ook.

Lezen gaat wel bij de inkomende mail.  Via poort 995. Maar verzenden dus niet. en inderdaad webmail werkt ook niet. Kan niet inloggen met Safari - Firefox en Waterfox.

Nou ga ik eens proberen op een andere MacBook om iMap te installeren. Kijk of dat wel gaat. Maar ook dat gaat weer via smpt zie ik.

 

En ja, je opmerking of ze bij ZIGGO de evt. verandering even

willen laten weten   "snijdt hout". Erg slordig zeg.

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Welnu, hier het resultaat van mijn "experimenten".............

Als ik op mijn MacBookje de poort op 995 zet kan ik wel de mail lezen. (OSX 10.7.5 Lion).

En ook op de MacBook van mijn vrouw (OSX 10.6.8 - Snow Leopard)

Als ik de SSL uitvink gaat de poort automatisch naar poort 110.

Werkt dus niet. Ook webmail werkt niet met alle browsers die ik heb.

 

Gelukkig op m’n iMAC 27”  uit 2012 (OSX 10.13.6  High Sierra)   werkt alles wel.

 

Ik vermoed dus dat de software “te oud is”……………Maar gek, lezen gaat dus wel !!! En da's toch ook via smpt !!

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@GottfriedJulius  schreef:

 

 

Ik vermoed dus dat de software “te oud is”……………Maar gek, lezen gaat dus wel !!! En da's toch ook via smpt !!


 

Nee, smpt is alleen voor verzenden.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Het lijkt erop of ziggo de beveiliging voor smtp op TLS 1.2 heeft ingesteld.

MacOS / OSX werkt met TLS 1.2 vanaf versie 10.12. Je iMac met 10.13 werkt dus goed met Ziggo mail. De oudere MacBooks op 10.6.8 en 10.7.5 werken dus niet met Ziggo mail TLS 1.2.

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Dank je .

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Dank Marinus.   

 

Maar raar dat ZIGGO vanaf een paar dagen terug naar TLS 1.2  is gegaan. Zonder even te "waarschuwen".

 

Maar inmiddels heb ik dit gevonden. Zodat ik het een beetje begin te snappen hoe e.e.a werkt.

 En dit is waar ik het vandaan haal. Maar raar als ik het test , scroll naar beneden, dan krijg ik dat het goed is.  Maar dit is m'n iMAC met 10.13.6.

Straks eens proberen met de MacBooks.

test TLS.jpg

 

https://www.checktls.com/#TLSv1_3

 

smtp werking.jpg

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic