Sinds een week of vier valt met enige regelmaat doch zonder duidelijk ritme of oorzaak mijn internetverbinding weg. Zowel bedrade als niet bedrade clients (gsm, laptop, nas) kunnen niet meer op internet.
Hiervoor heb ik reeds contact gehad met Ziggo en zij hebben een monteur gestuurd. De monteur heeft op vrijdag 27 augustus de installatie op mijn adres gecontroleerd en stelde vast dat er bij mij thuis niets mis was in de aansluitingen. "Gelukkig" trad het probleem ook weer op nadat de monteur alles had gecontroleerd. De monteur krabde eens achter zijn oren en vertelde me dat hij het eigenlijk ook niet meer wist. Hij stuurde daarom via een soort interne messaging app een vraag aan een collega. Zijn collega controleerde eerst of er ergens in het modem een instelling niet goed stond, maar bevestigde al gauw dat er niets mis leek te zijn. Het zou echt gewoon moeten werken.
Echter, toen de monteur voor de volledigheid zijn collega ook vertelde dat ik in het Technicolor modem de DHCP range voor interne IP-adressen op 10.0.0.x had ingesteld, reageerde die collega vrijwel direct met een opmerking dat het te maken moest hebben met een "security bug" bij dit type modem. Of en wanneer dit gefixt zou worden, was nog niet duidelijk. De oplossing die werd voorgesteld, was om mij een nieuw (en ander type) modem toe te sturen. Daar zou de bug niet in zitten en daarmee zou het probleem opgelost (omzeild) zijn.
Inmiddels heb ik een Connectbox ontvangen en geïnstalleerd. Alles lijkt te werken: internet, telefoon en tv.
Echter, het lukt me niet om in de DHCPv4 server instellingen het start ip-adres te veranderen van 192.168.178.10 naar 10.0.0.10. (Foutmelding: Sorry, er is iets misgegaan. Probeer het later nog een keer. zoals in dit topic)
In eerste instantie mocht ik het niet eens aanpassen naar 192.168.0.10 (Foutmelding: Sorry, er is iets misgegaan. Probeer het later nog een keer. zoals in dit topic), maar een medewerker van de servicedesk heeft geregeld dat ik dit wel mocht/kon. Ik hoop dat ik met het instellen van de port forwarding rules niet met nog meer problemen te maken krijg... 😞
De foutmelding die ik steeds krijg (Sorry, er is iets misgegaan. Probeer het later nog een keer. zoals in dit topic) zou overigens volgens de Ziggo medewerkers komen doordat bepaalde instellingen zijn "dichtgezet." Geen idee of dit klopt, maar ik denk ik zet het er maar bij.
In dit gearchiveerde topic staat een gelijksoortig probleem vermeld.
De laatste keer dat ik belde, kort voor 20:00 uur werd ik met het spreekwoordelijke kluitje het riet ingestuurd: "Post uw vraag maar op community.ziggo.nl" en de hoorn ging op de haak. Teleurgesteld doe ik daarom hier dus voor de vijfde keer mijn verhaal.
TLDR: ik wil in mijn interne netwerk graag gebruik maken van de private class A range: 10.0.0.0 tot 10.255. 255.255.
Wie kan me helpen dit hardnekkige probleem op te lossen? @Paul jij misschien? Jij hebt destijds @timvgti weten te helpen... 🙂