1
Vraag
2
Reacties
Frostmourn

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Internet op alle apparaten werkt niet meer na router reset

Weet niet hoe lang dit probleem al voorkomt, maar heb er sinds ongeveer een week last van.

 

Nadat ik vorige week mijn router (Witte Ziggo Connectbox) een reset gaf (uitschakelen en weer opnieuw inschakelen) werkt daarna op mij mijn apparaten het internet niet meer.

 

Het betreft hier Android mobiele apparaten op Wifi, verschillende computers met Windows 10 op kabel verbinding, en verschillende wifi schakelaars en Google Home apparaten.

 

De Windows PC's geven aan netwerk verbinding te hebben, maar geen internet (wereldbol icoontje in Windows). Dit kan op 1 van 2 manieren opgelost worden: Via "Network diagnostics" een "network reset" doen, of de drivers van alle netwerk kaarten en apparaten opnieuw installeren.

 

In geval van Android apparaten is het nodig om de wifi "te vergeten" en opnieuw in te stellen.

 

Voor Wifi schakelaars en Google Home apparaten is het voldoende om de apparaten opnieuw op te starten door in en uit pluggen.

 

Al met al is het probleem dus op te lossen, met veel werk. Over de afgelopen jaren heb ik echter de router regelmatig opnieuw opgestart zonder dat dit problemen gaf op al mijn apparaten. Er is dus "iets" verandert recentelijk.

 

Ik heb contact gehad met de Ziggo klantenservice, die hadden eerst een nieuwe kabel opgestuurd voor tussen de router en de splitser in het muur contact. Daarna hebben ze een "nieuwe" (alhoewel ik kan zien dat die eerder gebruikt was) Connectbox opgestuurd.

 

Na het aansluiten van de nieuwe Connectbox komt hetzelfde probleem voor:

Na een reset van de router kunnen alle apparaten niet meer op het internet.

 

Daarom bij deze de vraag hier:

Kent iemand dit probleem, en heeft iemand een mogelijke oplossing. Ik vermoed dat de router structureel iets vreemds doen, maar geen idee wat.

 

Als laatste beetje extra info over mijn netwerk situatie:

Mijn netwerk bestaat uit de Ziggo Connectbox router, en kabel die vanaf daar naar veschillende apparaten lopen. Op sommige punten zit er een simpele switch tussen. Apparaten die wifi gebruiken maken rechtstreeks verbinding met de router. Deze opstelling is 3 jaar in gebruik en verder nooit verandert. Tot recentelijk waren er geen problemen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Frostmourn
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Het probleem is inmiddels opgelost.

Bij deze de oorzaak, en oplossing, van het probleem.

 

Een paar weken geleden heb ik mijn Humax box vervangen voor de Mediabox XL. Mijn Humax is altijd aangesloten geweest op een netwerk kabel. Bij het aansluiten van de Mediabox XL heb ik dus simpelweg dezelfde netwerk kabel ook ingeplugd in de Mediabox XL.

 

Wat bleek nu:

De Mediabox XL heeft in het verleden, buiten mijn kennis, ook dienst gedaan als router / modem. De componenten hiervoor zijn dus nog steeds aanwezig in dit apparaat. In geval van een netwerk reset vonden al mijn apparaten dus de Mediabox XL als "router / modem" wat een niet werkende internet verbinding tot gevolg had.

 

Oplossing dus uiteindelijk:

Netwerk kabel uit de Mediabox XL verwijderen.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Zie je, als je hieronder op de link klikt, een IPv6 adres en een IPv4 adres wat begint met 213 ? 

What Is My IP? Quickly See My IP Address and My IP Location

Frostmourn
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de reactie Bert.

Als IPv6 adres zie ik: Not Detected

Mijn IPv4 adres begint met 82.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Probeer eens voor de Windows PC's:

tik in het zoekveld linksonder > netwerk opnieuw instellen > voer dit uit

De apparaten starten na 5 minuten automatisch opnieuw op.

Frostmourn
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Volgens mij is die procedure vergelijkbaar met wat ik op Windows Pc's doe na een router restart. Maar kan dit ook permanent het probleem dat optreed na een router herstart oplossen? 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik weet niet welke procedure je na een router herstart volgt.

Of de door mij aangegeven methode een permanente oplossing is, kan ik niet garanderen. Wel dat het een oplossing kan zijn en dat het geen kwaad kan.

Frostmourn
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Het probleem is inmiddels opgelost.

Bij deze de oorzaak, en oplossing, van het probleem.

 

Een paar weken geleden heb ik mijn Humax box vervangen voor de Mediabox XL. Mijn Humax is altijd aangesloten geweest op een netwerk kabel. Bij het aansluiten van de Mediabox XL heb ik dus simpelweg dezelfde netwerk kabel ook ingeplugd in de Mediabox XL.

 

Wat bleek nu:

De Mediabox XL heeft in het verleden, buiten mijn kennis, ook dienst gedaan als router / modem. De componenten hiervoor zijn dus nog steeds aanwezig in dit apparaat. In geval van een netwerk reset vonden al mijn apparaten dus de Mediabox XL als "router / modem" wat een niet werkende internet verbinding tot gevolg had.

 

Oplossing dus uiteindelijk:

Netwerk kabel uit de Mediabox XL verwijderen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Je schreef in je probleemomschrijving: Er is dus "iets" verandert recentelijk.

Mooi dat het "iets" nu bekend is en het probleem daarmee opgelost.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic