1
Vraag
2
Reacties
Jordy1

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Internet DHCP: Optimaal netwerk met TP-link C7

Beste Forum leden, 

 

Allereerst een situatie schets. Beneden staat een Ziggo connectbox (witte modem), dan loopt er een internet kabel naar zolder waar een Ziggo C7 staat van TP-Link. 

 

Nu wil ik 2 netwerken maken, een 2.4 Ghz en 5.0 Ghz en dan de 'krachten' van beide routers bundelen.. 

 

1. Als eerst een speedtest (op zolder) van de verschillende netwerken. 

Kabel op zolder direct in de laptop = 180/26
Connectbox 2.4 = 1 /20 - erg langzaam

Connectbox 5.0 = 9/30  - erg langzaam
ziggo C7 2.4 = 38/30 ?? Waarom zo weinig?
ziggo C7 5.0 = 293/30

 

2. Oke nu netwerken samenvoegen:
Connectbox: 192.167.178.1
- SSID2.4ghz = voorbeeld2.4, password= wachtwoord2.4
- SSID5.0ghz = voorbeeld5.0, password= wachtwoord5.0

 

Dan nu probeer ik de ziggo C7 als Acces point in te stellen. 

Dan zou ik deze router op 192.168.178.2 moeten vastzetten en de DHCP server moeten uitzetten. Dan vervolgens moet de internet kabel in een WAN poort (1 van de 4) niet die blauwe met label internet. Dan moet ik hier ook de SSID's en wachtwoorden identiek maken aan de connectbox om het als 1 netwerk te laten fungeren.
-> Het probleem is echter dat ik deze instellingen nergens kan vinden? 

 

3. Proberen 1 netwerk zonder DHCP uit te zetten en met ethernetkabel in de 'internet' poort vd ziggo C7.
Als probeersel heb ik dus voor beide de SSID en wachtwoorden identiek gemaakt. 

dus:
- SSID2.4ghz = voorbeeld2.4, password= wachtwoord2.4
- SSID5.0ghz = voorbeeld5.0, password= wachtwoord5.0

 

3.1 Speedtest

Als ik dan een speedtest doe (op zolder) krijg ik de volgende resultaten

voorbeeld2.4 = 52/30 (waarom is de 2.4 ghz significant lager)

voorbeeld5.0 = 182/30

 

 

4. Proberen 1 netwerk zonder DHCP uit te zetten en met ethernetkabel in 1-4 wan poorten
Verder hetzelfde als punt 3. Waarom werkt dit ook, ik heb toch niet de DHCP uitgezet??

 

4.1 speedtest 

Als ik dan een speedtest doe (op zolder) krijg ik de volgende resultaten

voorbeeld2.4 = 46/30 (waarom is de 2.4 ghz significant lager)

voorbeeld5.0 = 273/30

 

 

5. Vraag: Wat moet ik doen, zie ik iets over het hoofd? 

Hopelijk is alles zo duidelijk. ik hoor het graag!

 

mvg Jordy

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jordy1
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie en verduidelijking, het gaat bij mij wel om de standaard door ziggo verschafte versie van de C7.

 

Ik heb nu de 2 netwerken opgezet en ben nog geen problemen tegen gekomen, dus ik denk dat ik het hierbij laat.

 

Hartelijk dank voor de reactie en het meedenken. 

Bekijk in context

10 Reacties 10
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Voor zover ik weet is de C7 i.c.m. Ziggo-firmware altijd een switch met AP zonder router en DHCP-server.

 

Op 2.4 GHz zal de snelheid altijd lager uitvallen dan 5 GHz wegens beperkte capaciteit en meer interferentie van andere AP's + ruis van apparaten als magnetrons. Op 2.4 GHz is tegenwoordig alleen 20 MHz kanaalbreedte nog bruikbaar, terwijl op 5 GHz een kanaalbreedte van 80 MHz mogelijk is. Verder is 160 MHz in opkomst. Al met al zijn met 5 GHz veel hogere snelheden mogelijk dan 2.4 GHz.

 

Combineren van SSID's op verschillende merken apparatuur wordt niet geadviseerd.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Ik heb dezelfde situatie, maar heb wel de originele C7 firmware er in geblazen. Dan kan er veel meer.

Er zit nu 3.15.3 Build 180305 Rel.51282n in.

 

Dan deze router als switch geconfigurerd, dus geen 2 aparte netwerken, WAN een statisch ip in een andere range gegeven (niet perse noodzakelijk) en LAN een ip binnen de range van het andere netwerk gegeven.

DHCP uit gezet geen kabel in de WAN poort maar die kabel in een LAN poort.

 

SSID's hetzelfde gezet als beneden en kwam in eerste instantie ook een stuk lager uit dan beneden.

Bleek dat die C7 op twee manieren kan gekoppeld worden. Via wifi of via bekabeld netwerk. Ik had dat per ongeluk via wifi gedaan.

Dus in elk geval niet de wireless bridging aanzetten. 🙂

 

Er is kans dat het verschil met beneden dan een stuk minder wordt.


Echter de technische uitleg van @tobiastheebe is wel iets waar je rekening mee moet houden. 5 GHz is gewoon veel sneller, heeft wel minder bereik dan 2.4GHz maar dat zal in huis niet zo gek veel uit maken afhankelijk van betonvlechtcontructies etc..

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Ohja, waarschuwing!! Let heel goed op. Firmware wijzigen brengt altijd risico's met zich mee. Ik heb er de originele van TPLink in gezet (want het is een TPLink Archer c7) en daar zijn handleidingen te vinden over hoe netjes van Ziggo firmware naar TP-Link te gaan.
Als ik het goed herinner moet je eerst een lagere TP-Link firmware nemen (staat beschreven welke) en dan pas upgraden naar de laatste "nieuwe". Dus let goed op als je dit van plan bent.
Elke garantie van Ziggo vervalt op het moment dat je er een andere firmware zelf in zet uiteraard.

Jesco

Level 6
  • 125Posts
  • 4Oplossingen
  • 47Likes

Om je WiFi namen (SSID) van je C7 Accesspoint aan te passen kun je via een browser naar http://ziggo-ap/ gaan en dan inloggen op de C7 Accesspoint.

 

Jesco_0-1631300944723.png

Vul bij gebruikersnaam in: ziggo
Vul bij wachtwoord in: draadloos

Klik daarna op inloggen

 

In het opvolgende scherm kun je de SSID's aanpassen.

 

Snap verder niet zo goed wat je met "DHCP uitzetten" bedoeld want de Ziggo C7 is een accesspoint dus daar heb je verder niets met DHCP te maken. Of heb je hem omgezet naar een TP-Link router?

 

Je kunt ook het SSID gelijktrekken voor 2.4 en 5Ghz. Dus 1 dezelfde naam en wachtwoord voor beide netwerken. En dat dan zowel op je ziggo connectbox als je accesspoint. Wel verschillende kanalen toewijzen aan beide netwerken. Je apparatuur zoals smarthphone, laptop etc. zal dan zelf schakelen naar het best beschikbare netwerk welke gevonden wordt als je door je huis verplaatst. Als je dichtbij bent zal hij 5Ghz pakken, als je wegloopt zal hij 2.4Ghz pakken, en als je van verdieping wisselt zal hij automatisch naar het andere accesspoint overspringen als die sterker signaal geeft.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

"Of heb je hem omgezet naar een TP-Link router?"

Zoals ik al schreef heb ik er de originele firmware in geblazen omdat die veel meer mogelijkheden heeft.

Dus ja dan is het weer een TP-Link router geworden.

 

Je kunt inderdaad de SSID's gelijk trekken voor 2.4 en 5GHz maar ik heb daar al rare dingen mee meegemaakt. Schijnt (naar mijn ervaring dan) dat als je een aparte SSID voor 5GHz gebruikt en de gsm daar op inlogt, hij dit ook vaker zal selecteren ook al is de ontvangst iets minder.

Je ziet in elk geval meteen of je de snellere verbinding hebt of niet, met gelijke SSID is dat niet het geval.

Verder is het zo dat je ook apparatuur (als je vaker beneden zit dan boven) alleen op 5GHZ kunt laten werken door gewoon geen toegangscodes te geven voor het 2.4GHz netwerk.

Dus het kan ook zijn voordelen hebben om dezen netwerken te scheiden qua SSID. Maar dat is natuurlijk ieders vrije keuze.

Hetzelfde wachtwoord gebruiken is sowieso mogelijk.

 

Het automatisch overspringen doet apparatuur ook als je gewoon beide SSID's in je apparatuur laat inloggen zodat ze herkend worden. Enig nadeel is dat in geval van aparte SSID's misschien kort de verbinding kan wegvallen.

Maar als je de C7 op een geschikte plek neer zet, dan heb je in combinatie met je eigen router of met het modem van Ziggo door het hele huis volledige dekking voor beide signalen.

 

Er zijn dus een aantal keuze mogelijkheden te maken afhankelijk van wat de wensen zijn, maar het kan allemaal.
Gelijke SSID's heeft ook zijn voordelen uiteraard.

Jordy1
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie en verduidelijking, het gaat bij mij wel om de standaard door ziggo verschafte versie van de C7.

 

Ik heb nu de 2 netwerken opgezet en ben nog geen problemen tegen gekomen, dus ik denk dat ik het hierbij laat.

 

Hartelijk dank voor de reactie en het meedenken. 

Jordy1
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie, ik snap je uitleg ik had alleen nooit verwacht dat de 5ghz zoveel sneller was.

 

Met mijn beperkte kennis dacht ik dat 5 ghz vooral beter en sneller is dichtbij de router. En dat de 2.4 ghz ook ongeveer Even snel zou zijn dicht bij de router.

 

Maar als je dan ver weg kijkt dat dan de 2.4ghz het zou winnen tov 5 ghz. Weer wat geleerd! 

Jordy1
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt Richard voor je uitleg, ik laat het bij wat ik nu heb dat werkt voldoende goed voor mij!

 

Bedankt voor de hulp!

 

 

Jordy1
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Yes dit heb ik nu gedaan, tot nu toe geen problemen ondervonden. Bedankt voor je hulp!

 

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Fijn om te horen. Ja de 5GHz is zeker een heel stuk sneller. Ik stond er in die tijd dat ik hem erbij kreeg ook van te kijken eerlijk gezegd.

Of die het gaat winnen is twijfelachtig gezien de beperkte afstand die hij heeft. Maar zeg nooit nooit want als je ziet van waar we gekomen zijn in 1989 met max 40 MB harddisks en 1 mb geheugen op een 286 cpu (of nog eerder de XT machines), tot nu zelfs meer geheugen en krachtigere cpu's op zelfs je kleine smarttelefoons. Zou met niet verbazen als er t.z.t. weer iets op een andere frequentie gaat komen wat weer sneller is en veel grotere bereik heeft.

 

Als alles nu goed werkt zou ik het fijn zo laten want met omflashen of andere dingen proberen weet je nooit waar je tegen op loopt. Never change a winning team zeggen ze dan. 😉
Veel wifi plezier!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic