1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Menno v M

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Instabiele internetverbinding met Connectbox Compal (icm TP link deco 9 plus?)

Sinds een tijdje merk ik dat de internetverbinding labiel is. Regelmatig blijkt de compal connectbox gereset te moeten worden om mijn (bedrade) verbinding met de Ziggo Next weer goed te laten functioneren. De Next is bedraad aangesloten via een bedraad accespoint van TP link (via Ziggo). 

De WiFi was al langer labiel/zwak en heb ca. een half jaar terug een bedraad accespoint via Ziggo besteld. Dit bood eigenlijk niet of nauwelijks verbetering en heb daarom vorige week een TP link Deco 9 plus aangeschaft. Ik las al heel wat verontrustende berichten over de compal CB icm TP link, maar dat leek erg mee te vallen bij ons. Netjes de instructie gevolgd en het werkte eigenlijk direct. TP link op routermodus ingesteld en snelheid was 250/25mb, perfect dus...

De dagen erna merkte ik wel dat de Deco wel eens in storing viel. Het signaal was dan helemaal wel. CB resetten en het werkte weer, maar na een paar dagen hetzelfde. Dit gebeurt nu regelmatig, maar ook de bedrade aansluitingen werkten dan niet meer. Ivm thuis werken heb ik een nieuw bedraad netwerk aangelegd en deze aansluitingen zijn ook niet stabiel. De ene dag werkt het prima, een dag later kan hij geen verbinding maken en ‘ziet’ hij het netwerk niet. Geldt zowel voor de iMac beneden (via het ziggo AP) als de pc boven via een andere netwerkaansluiting. Er komt dat “unknown network”  te staan zonder internet toegang. Erg frustrerend. 

Uiteindelijk de klantenservice gebeld, maar daar kreeg ik niet de juiste te pakken. Ze moest telkens alles met een collega overleggen en gaf uiteindelijk aan dat ik me maar tot de community moest melden. De monteur kon ivm Corona ook niet langskomen gaf ze aan. Vandaar dat ik hier nu ben 

Nu heb ik al behoorlijk wat nuttige berichten gelezen, waaronder deze: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/instabiele-internetverbinding-met-veel-foutmelding...

Die problemen lijken voor een deel namelijk overeen te komen. Na inloggen op de CB kwam ik wel wat T3 storingen tegen en ook wat errors. T4 storingen waren er niet. Geen idee of dit het probleem is, want ik heb er niet voldoende verstand van. Ik heb me met bovenstaande thread en wat andere threads ingelezen en op basis daarvan informatie verzameld. Maar wellicht hebben jullie wel een idee war het aan kan liggen?  

De situatie is alsvolgt:

Aansluitpunt is vrij nieuw, 8-9 jaar geleden nieuw aangelegd in een oud huis. Het is dus geen nieuwbouwsituatie. Zie foto. 

Connection Box aansluitingen (bedraad): ​​​​​​

  1. Accespoint (ziggo)
    • Ziggo Next box (bedraad)
    • iMac (bedraad)
  2. Switch 1e verdieping 
    • PC (werk/bedraad)
  3. TP Link Deco 9 Plus hoofd-deco
    • 2e TP link Deco (Wifi)
    • 3e TP link Deco (Wifi)
  4. Niet in gebruik

Verder heb ik wat gegevens uit de CB gekopieerd en als bijlage toegevoegd. De netwerkhistorie met storingen is langer, maar die wordt in de PDF niet gegenereerd. Kan ik evt. wel copy&pasten als dat zinvol is. 

Overigens heb ik vandaag de Deco in AP modus gezet ipv Router Modus. Wellicht dat dit al iets verschil maakt… 

Heeft iemand een idee of er vanuit huis nog iets aan te doen valt? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Menno v M
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Na de vorige post heb ik het accesspoint uit het netwerk gehaald en daarna is het netwerk niet meer (langdurig) offline geweest. De instabiliteit in het netwerk lijkt dus echt aan het accesspoint te liggen, wat mijn vermoeden ook was. Voor mijn gevoel zijn er wel wat dipjes in het netwerk geweest of zelfs heel kort offline, maar daar heb ik eigenlijk weinig last van gehad. Toch zie ik aan de data uit de connection box dat het er nog niet heel goed uitziet. Ik heb er niet veel verstand van, alleen wat topics gelezen op dit forum maar wellicht kunnen jullie dit bevestigen? De 'score' van de afgelopen anderhalve week:

- Downstream tot 292K Post RS errors op één band (zie bijlage)

- Upstream  20-40 T3 storingen op elk kanaal (zie bijlage)

 

Volgens mij is dit nog niet heel best, maar het netwerk blijft goed online dus daar ben ik al blij mee. 

Bekijk in context

25 Reacties 25
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

De downstream is wat aan de zwakke kant. Tevens vrij veel ruis (T3 errors) op de upstream.

Zou je het plastic kapje van de splitter willen verwijderen? Dit kapje veroorzaakt soms problemen, zeker bij de POA 01-UPC (meest recente model is de POA-01-B).

Waar gaat de tweede kabel op de splitter naar toe? Gaat de eerste kabel direct naar de Connect Box?

Indien de Connect Box niet in bridge mode staat, wordt aanbevolen om de Deco’s op AP mode in te stellen.

Menno v M
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie!

De tweede kabel gaat (via een hirschman versterker) naar diverse coax-aansluitingen door het huis waar de coax nog nodig is (tv met extra connect box en 1x met CI+ module).

De eerste kabel gaat inderdaad direct naar de Connect Box. Het kapje heb ik net van de splitter afgehaald. Daardoor heb ik de CB opnieuw opgestart. 

Waaraan kan je zien dat de downstream wat zwak is? Ik heb geprobeerd dat te snappen door opnieuw in te loggen op de CB,  maar ik zie weinig verschil met de PDF die ik gepost heb… 

Dat geldt ook voor de upstream, daar staan nu op kanaal 2 t/m 5 telkens 1x een T3 fout. Maar dat zal wel komen doordat hij net opnieuw is opgestart denk ik? En de frequentie is op een paar punten veranderd. Voor de volledigheid heb ik ze als pdf toegevoegd. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

Een optimale downstream is 0 dBmV. In de praktijk zie ik meestal waarden rond 4~5 dBmV op de Connect Box modems. De downstream zoals deze nu op het modem binnenkomt is overigens nog acceptabel, zeker als jouw woning op een wat grotere afstand van de EV (straatkast) staat. Bij opnieuw opstarten van het modem is het gebruikelijk dat er een of meerdere T3 errors tegelijk gelogd worden.

Ik kan nog geen directe oorzaak zien voor instabiliteit van de internetverbinding, zou je de rest van de gegevens op het tabblad Netwerk historie willen plaatsen?

Zou je ook een foto willen plaatsen van de versterker?

N.B.: Ik zie nu dat er geen groene CAI-kabel naar de hoofdaansluiting toe loopt. Waar gaat de grijze kabel naar toe?

Menno v M
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik denk dat ik wel een mogelijke oorzaak heb voor het wat zwakkere signaal. De kabel kwam oorspronkelijk op een andere plek in het huis binnen. Die is destijds verlengd (ca. 10-12m) naar de nieuwe meterkast, de plek waar hij nu zit. 

Dit is de historie die ik nog kan terugvinden. De rest is verdwenen volgens mij… 

11-01-2021 22:02:29 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 22:01:38 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=216.58.214.14 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:28:41 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:28:31 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.17.99 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:25:39 notice TR069 start;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:25:38 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=107.178.254.9 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:25:38 notice TR069 unexpected exit;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:25:37 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=2.16.43.27 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:25:35 notice TR069 stop ;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:25:34 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=2.16.43.27 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:25:27 notice TR069 start;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:25:18 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=45.146.164.211 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:24:01 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:23:47 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=192.168.178.221 MAC=9C:C8:FC:38:DE:B8;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:23:46 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:23:45 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:23:45 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:23:45 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=192.168.178.221 MAC=9C:C8:FC:38:DE:B8;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:23:26 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 21:23:10 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

De verlenging van de CAI-kabel kan inderdaad een oorzaak zijn voor de zwakkere downstream. Zou je misschien nog een foto kunnen maken van de koppeling met de groene kabel, indien deze nog bereikbaar is?

De versterker is in orde, maar de afwerking van de kabels op de uitgangen kan beter. Als test zou je het modem nog direct op de hoofdaansluiting kunnen aansluiten om te kijken of m.n. de downstream verbetert.

De rest van de gegevens op het tabblad zijn inderdaad helaas verloren gegaan i.v.m. opnieuw opstarten van het modem.

Menno v M
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb een foto toegevoegd waar de koppeling zichtbaar is. Dit is in de voorgevel. Ik meen dat een monteur van UPC destijds deze koppeling heeft uitgevoerd gelijktijdig met een ‘probleem’ dat net buiten de gevel op dat moment speelde. 

Met de test bedoel je om de koppeling in de voorgevel los te maken het modem daarop aan te sluiten? Die koppeling is erg krap en daar kan de modem zonder koppelstukje niet aangesloten worden. Ik en overigens ook bang dat het meer kwaad doet dan goed als ik hem zelf weer moet monteren. De bekabeling op de versterker heb ik namelijk ook zelf gemonteerd 

 

Menno v M
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De T3 storingen lopen ‘s nachts gewoon door….

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 2 0
2 2.0 0 0 2 0
3 2.0 0 0 3 0
4 2.0 0 0 2 0
5 2.0 0 0 2 0
6 2.0 0 0 2 0

 

12-01-2021 07:42:43 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.206.109.165 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 07:42:31 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.166];CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 07:42:09 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=104.73.136.99 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 05:31:00 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 05:29:32 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=156.96.156.172 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 04:41:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 04:40:54 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=17.253.52.119 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 04:37:04 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 04:34:35 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=107.175.17.23 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 04:01:01 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 03:52:52 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=207.180.239.77 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 02:17:25 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 02:13:34 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=51.210.150.20 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 01:56:49 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 01:48:18 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=146.59.233.77 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 23:26:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 23:21:07 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=104.73.136.99 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 22:50:16 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 22:47:44 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.19.202 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2021 22:12:11 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

Ik wil je eigenlijk aanraden om een monteursafspraak met Ziggo te maken voor het doormeten van de verlenging van de CAI-kabel.

Met “het modem direct aansluiten op de hoofdaansluiting” bedoelde ik overigens aansluiten op het AOP (witte contactdoos in de meterkast), niet direct op deze koppeling.

Menno v M
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor het meedenken trouwens. 

Tsja een monteur laten is blijkbaar momenteel geen optie ivm corona. Dat werd me in ieder geval door de klantenservice gemeld. 

Kan het trouwens kwaad dat zowel het Wifi netwerk van de CB als het wifi netwerk van de Deco nog aan staat? Ik heb (meen ik) ergens gelezen dat je beter die van CB uit kan zetten zodra de ander in de lucht is. Dat vind ik alleen niet zo comfortabel omdat er nog regelmatig storingen zijn met de Deco… Of zouden die storingen hier ook juist door veroorzaakt kunnen worden? 

De test met de aansluiting direct op het AOP heb ik nu gedaan en dat lijkt Downstream wel verschil te maken. Ik heb de pdf toegevoegd en hieruit blijkt het vermogen tussen 0 en -2 te zitten. Zegt dat iets over het functioneren van de splitter? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

De POA 01-UPC splitter dempt het signaal met 4,5 dB dus een hoger vermogen in de downstream (en een lager vermogen in de upstream) is te verwachten wanneer het modem direct aangesloten is op het AOP. Het gaat mij vooral om te kijken of de stabiliteit van de internetverbinding op langere termijn verbetert wanneer het TV-gedeelte van het coaxnetwerk niet is aangesloten.

Zolang de Connect Box als Deco’s elkaar ‘niet in de weg zitten’ is er niets aan de hand. Voornamelijk is belangrijk dat de Connect Box en Deco’s zo min mogelijk kanaaloverlap hebben. Alleen kanaal 1, 6 en 11 dienen gebruikt te worden op 2.4 GHz, met een kanaalbreedte van 20 MHz. Tevens wordt aangeraden om de Deco’s op AP mode in te stellen wanneer de Connect Box niet in bridge mode staat.

Menno v M
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik had gister de splitter alweer teruggezet, maar helaas vandaag om ca. 12:30 wederom problemen. Zowel WiFi als bedraad netwerk lag er weer uit… Alle kabels eruit en erin en nu lijkt het bedrade netwerk het weer te doen. De Deco units krijg ik nog niet in de lucht, wellicht is daar eerst weer een reset van de CB voor nodig. 

Ik heb de CB nu direct aangesloten op het AOP en zal dit komende dagen aanhouden. Kijken of dit effect heeft. 

Hoe kan ik controleren of de CB en de Deco’s elkaar in de weg zitten? De deco’s staan al even in AP modus en niet meer in Router modus. Dat lijkt vooralsnog geen verschil te maken. De CB staat zowel voor 5GHz als 2,4GHz op ‘automatisch’ wat betreft de kanaalkeuze. Moeten deze soms handmatig op 1, 6 en 11 worden gezet? 

Hierbij nog even de meldingen van vandaag. Ook de T3 storingen lopen weer op helaas.. 

13-01-2021 12:42:24 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.83];CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 12:39:55 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.213.107.123 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 12:38:25 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 12:38:24 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 12:38:24 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 12:38:24 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 12:38:19 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 12:38:12 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=13.93.13.225 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 11:01:48 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 11:01:02 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.200.178 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 10:46:21 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 10:45:49 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.168.227 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 10:15:27 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 10:14:53 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.168.195 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 09:43:45 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 09:43:05 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.216.255.183 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 07:43:02 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 07:42:49 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.109.12.20 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-01-2021 07:42:36 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.181];CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 4 0
2 2.0 0 0 5 0
3 2.0 0 0 6 0
4 2.0 0 0 9 0
5 2.0 0 0 4 0
6 2.0 0 0 3 0
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

Ik zie de storing van ~12:30 ook terug in de log, om 12:38. Vrijwel zeker is er een probleem in de kabel tussen AOP en EV. Het kan aan de verlenging liggen die de UPC-monteur destijds heeft gemaakt maar het is niet uit te sluiten dat het probleem elders in de kabel ligt. Hier zal echt een monteur voor langs moeten komen.

Wat betreft WiFi (dat is hier overigens niet het probleem): de Deco’s bepalen zelf onderling de meest ideale kanalen. Hier hoef je verder niets aan te veranderen. De CB doet in principe hetzelfde, maar is hierin wat minder intelligent. Het kan dus geen kwaad om te kijken of in elk geval de CB en de Deco’s niet op dezelfde kanalen zenden (alleen 1, 6 en 11). Controleer ook of nergens 40 MHz wordt gebruikt op 2.4 GHz.

Menno v M
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ah ok, helder verhaal. Je bent vrij stellig in het feit dat er iets in de kabel moet zitten en niet ‘binnen’. Dat heb ik zojuist de klantenservice ook gemeld, maar hij wist eerst nog te melden dat alles netjes binnen de marges zat. Na aandringen is er alsnog een monteur gepland, voor volgende week dinsdag… 

Ik moest de monteur ook melden dat het de hele dag prima kan werken, maar dat er opeens een storing optreedt waardoor alles (WiFi en alle ethernet aansluitingen) er compleet uit ligt. Hij zou dan een meting kunnen uitvoeren. Ben benieuwd. 

De 2.4 GHz vande CB staat alleen op 20MHz ingesteld, dat stond overigens al zo. De 40MHz wordt dus niet gebruikt. Of de CB alleen de kanalen 1, 6 en 11 gebruikt kan ik trouwens niet zien. Of staat dit ergens op een ander tabblad als ik inlog op de CB? 

Hoe kan ik trouwens controleren of de Deco’s de juiste kanalen gebruiken? Ik zie dat in de Deco app negens terug namelijk. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

Het analoge signaal is inderdaad binnen de normen maar dan moet dit wel stabiel blijven en dat is niet het geval… Helaas kijkt de klantenservice hier niet naar.

Je kunt het beste even met WiFi analyzer app op telefoon/tablet kijken naar de kanalen. Voor zover ik weet, kunnen bij de Deco’s kunnen de kanalen overigens niet handmatig ingesteld worden.

Pasi

Level 19
  • 10615Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes
Menno v M wrote:
...De 2.4 GHz vande CB staat alleen op 20MHz ingesteld, dat stond overigens al zo. De 40MHz wordt dus niet gebruikt. Of de CB alleen de kanalen 1, 6 en 11 gebruikt kan ik trouwens niet zien. Of staat dit ergens op een ander tabblad als ik inlog op de CB? 

Hoe kan ik trouwens controleren of de Deco’s de juiste kanalen gebruiken? Ik zie dat in de Deco app negens terug namelijk. 



Als u een Windows machine hebt, dan is het eenvoudig te controleren op welk wifi kanaal en wat de ontvangst/zend gegevens zijn. Dan kan met behulp van het onderstaande commando in DOS/CMD box te starten. In de bijlage een voorbeeld ( met de maximale waarden voor een Deco M4 set ).

Netsh WLAN show interface


Algemeen: Het gebruik van bredere kanaalbreedtes dan 20MHz voor de 2,4GHz wifi band, is natuurlijk funest voor alle andere wifi ‘punten’ in de omgeving. Het grootste manco van de 2,4GHZ wifi band is juist het gebrek aan vrije kanalen. Door de bandbreedte breder te maken dan de standaard 20Mhz, worden het aantal beschikbare kanalen direct minder.
Persoonlijk vind ik het gebruik van bredere wifi kanalen in een drukke wifi omgeving ( met/van b.v. buren ) eigenlijk asociaal.

Menno v M
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ok, dank ook Pasi voor het meedenken. Het lijkt erop dat de Wifi netwerken verschillende kanalen gebruiken. De eerste keer dat ik het testte zaten ze overigens allebei op 44. Daarna heb ik nog een keer getest en toen zat er één op 11, de ander op 44. Ik moest trouwens wel tussendoor van netwerk veranderen. Blijkbaar kan ik maar met één netwerk verbonden zijn. In jouw voorbeeld lijk je met twee netwerken tegelijk verbonden te zijn… 

De test met de directe aansluiting van de CB op het AOP heb ik afgebroken, want blijkbaar heb je dan ook geen TV signaal beschikbaar… Dat had ik me niet gerealiseerd en heb ik dus weer teruggezet. Geen tv is even niet bespreekbaar 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34846Posts
  • 2567Oplossingen
  • 17527Likes

Kanaal 11 = 2.4 GHz, kanaal 44 = 5 GHz. Jouw WiFi-adapter is overgeschakeld van 2.4 naar 5 GHz. Pasi heeft twee adapters in zijn PC en kan dus met twee verschillende SSID’s/frequentiebanden tegelijk verbinden.

Voor TV via coax moet de splitter inderdaad wel aangesloten zijn op het AOP.

Pasi

Level 19
  • 10615Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes
Menno v M wrote:

...In jouw voorbeeld lijk je met twee netwerken tegelijk verbonden te zijn…


Inderdaad, m'n laptop heeft intern 2,4Ghz en een USB dongle voor 5Ghz. Vandaar dat m'n laptop met beide netwerken verbonden kan zijn en ook dat heeft voordelen.
 

U zou m.b.v. dit commando ook kunnen controleren, of de wifi verbinding wel/niet uitvalt of dat deze up en running blijft, terwijl internet uit valt.

Menno v M
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ja dat is nog wel een goeie om te doen. Ga ik proberen zodra de verbinding weer wegvalt. Dat was overigens vandaag wel weer het geval, alleen was ik er niet… Hopelijk biedt de monteur dinsdag een oplossing. Ik houd jullie op de hoogte.