rhendriks

Level 7
  • 164Posts
  • 6Oplossingen
  • 16Likes

IPv6 en Ubee 1318 (bridge?)

Hallo allemaal! 

 

Ik heb een praktische vraag over de Ubee 1318 en IPv6. 

Op dit moment heb ik een Ubee 1318 in IPv4 mode, omdat ik eerst een ds-lite verbinding kreeg (en port forwarding nodig heb). 

 

Nu heb ik gelezen dat op dit modem nu IPv6 ook beschikbaar wordt in bridgemode. Ik zit erover na te denken om hier gebruik van te maken. Ik heb al mijn apparaten namelijk al verbonden met een externe (moderne) router en niet met de ubee, zodoende gebruik ik de routerfunctie eigenlijk toch al niet. 

 

Mijn vraag is alleen: Als ik de ubee in bridge laat zetten (zonder ipv4 mode). Krijg ik dan wel een full-dualstack verbinding? oftewel: Kan ik dan wel gebruik maken van ipv4, ipv6 en portforwarding? 

 

Ps. Ik las in in dit topic ook iets over de dualstackmogelijkheden. Maar kan ik hieruit begrijpen dat ik één full-dualstack zou moeten krijgen? (gegeven dat ik in een voorm. ziggo gebied woon). Het was me nog niet helemaal duidelijk. 

 

Bedankt alvast!

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

In oud-Ziggo gebied krijg je Full dual stack.

je moet wel het één en ander op de juiste manier instellen in je router om IPv6 volledig goed te laten werken.

 

Heb je die gegevens nog niet, laat het hier weten.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Ik zit zelf in fZiggo en heb ook de 1318 in bridge met een losse router. Alles in gesteld en hier werkt alles normaal. Portforwarding hier gedaan naar een synology NAS.

rhendriks
Topicstarter
Level 7
  • 164Posts
  • 6Oplossingen
  • 16Likes

Goedenavond @Bert en @jansmarcel ,

 

Top! Dat is goed om te weten! 

De instellingen die ik moet doen op de eigen router heb ik gelezen in één ander topic. Maar ik kwam ze ook hier op de ziggo-site tegen. Ik heb deze zonet op mijn router gezet. 

 

rhendriks_0-1638566327767.png

 

 

Dan rest mij voor nu een vraag aan één van de moderators: Zou u mischien mijn ubee in bridgemode kunnen zetten? (en mocht het nodig zijn, de IPv4 voorkeur kunnen weghalen?)

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@BertAls portforwarding niet zou werken zou ik als ik het externe ip adres invul met bijbehorende poort toch niet de NAS moeten kunnen bereiken of zit ik fout met deze denkwijze? Dit even om te checken of het voor  @rhendriks ook gaat werken.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Misschien staat hier nog wat aanvullende achtergrond info in:
https://tweakers.net/reviews/9584/maak-je-netwerk-klaar-voor-ipv6-opfriscursus-ipv6-voor-ziggo-gebru...

Hoop dat het te lezen is. Ik heb zelf een gratis account.

rhendriks
Topicstarter
Level 7
  • 164Posts
  • 6Oplossingen
  • 16Likes

Bedankt! Ik kan hem inderdaad lezen met mijn account. 

Ik zal het even goed doorlezen!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

@jansmarcel  schreef:

@BertAls portforwarding niet zou werken zou ik als ik het externe ip adres invul met bijbehorende poort toch niet de NAS moeten kunnen bereiken of zit ik fout met deze denkwijze? Dit even om te checken of het voor  @rhendriks ook gaat werken.


@jansmarcel Dat gaat net buiten mijn kennis.

Mogelijk dat @DennyW hier meer van weet.

rhendriks
Topicstarter
Level 7
  • 164Posts
  • 6Oplossingen
  • 16Likes

Het lijkt me dat je dan inderdaad je NAS niet zou kunnen bereiken. Dat klink het meest logisch in ieder geval😊

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Ik kon het op de PC met de IPv4 adres (extern). Lukte op smartphone niet, maar met de quickconnect idee was het geen probleem. Dus misschien dat er nog wat ingesteld moet worden, maar portforwarding zou ook moeten lukken met v6. Al zal die puzzel iets groter zijn.

MdR9737

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

In het geval van ipv6 is het geen portforwarding maar zet je de firewall open voor een intern ipv6 apparaat en een bijbehorende poort of poorten.

Uitgelicht topic