Hi all,
Zoals wellicht velen van jullie, gebruik ik tegenwoordig erg veel apparaten en apps in mijn netwerk die regelmatig afhankelijk zijn van de IP range waarin de apparaten zijn ingesteld.
Ik heb een nieuw modem van Ziggo gekregen en zit in het voormalige UPC gebied.
Mijn oude (!) modem, een Technicolor TC7200U, zit in de 192.168.0.x range, het modem zelf had het IP 192.168.0.1.
Het nieuwe modem heeft standaard het ip 192.168.178.1 waarbij de standaard range dus anders is geworden.
Dit betekend dat al mijn apparaten en apps die hard zijn ingesteld op een verbinding met een apparaat in die range opnieuw moeten worden ingesteld. Met name als je ook wat custom domotica apparaten, een NAS of andere servers in huis hebt is het erg lastig om zomaar te switchen van range. Regelmatig communiceren apparaten namelijk met hun IP en die IP's zijn ergens in de instellingen of programma code opgeslagen. Deze instellingen moeten dan dus op al die apparaten worden gewijzigd, wat een zeer tijdrovende klus is.
Daar zitten wij natuurlijk niet op te wachten en daarover ben ik dus erg ontevreden!
Als je hier ook last van hebt, meldt het dan even bij de klantenservice, dan kunnen ze hier iets aan doen.
Voorlopig blijf ik maar gewoon mijn oude modem gebruiken, ik zelf en mijn huisgenoten gaan niet uren instellingen zitten wijzigen omdat een eenvoudige instelling op de connectionbox geblokkeerd/niet beschikbaaar is.