1
Vraag
2
Reacties
hdendunnen

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoge correctables/uncorrectables?

Hallo naar aanleiding van het IPv6 topic en het verzoek voor nieuwe vragen over de (un)correctables hier maar de vraag 🙂 Ik heb sinds kort de Ubee 1318 om IPv6 ook enabled te krijgen en ben ook gelijk overgestapt naar Giganet wat hier beschikbaar is gekomen.

 

Nu viel het me alleen op dat als ik in het modem kijk ik enorm veel correctables en ook uncorrectables zieUntitled.png

 

Nu begreep ik dat het aan het AOP punt zou kunnen liggen of de aansluiting erom heen dus die heb ik als bijlages toegevoegd 🙂 

 

Ik heb ooit bij een eerste vervanging naar de TC7210 een nieuw doosje aansluitspullen ook en mocht toen kennelijk de SQ601 van de muur halen en de kabel direct naar de Tratec FRA-752/N laten gaan. Daar vandaan gaat uitgang 1 naar het modem en uitgang 2 naar de tv.

 

Is er iets geks met de installatie aan de hand wat ik beter zou kunnen doen? of heeft iemand wellicht een ander idee? 🙂 

 

Ik heb verder geen last van kijken naar TV of via de ziggo go app. Merk alleen bij zeer hoge download snelheid dat het lijkt alsof hij dan even een seconde of 2 stokt maar bij normaal internet gebruik geen enkel probleem nog gehad.

 

Thanks vast!

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het modem lijkt last hebben van ruis door instraling van Digitenne en 4G.

 

De aansluitwijze modem op versterker wordt niet meer aanbevolen. Er dient een splitter (POA-01-B) tussen AOP en versterker geplaatst worden, op de splitter kan vervolgens het modem aangesloten worden.

 

Verder is het AOP (DIO-01) verouderd, deze dient vervangen te worden bij overstap naar 1000/50 Mbps.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic, dan kan nieuw aansluitmateriaal (splitter POA-01-B en IEC/F-kabel voor modem) worden toegestuurd en een monteur worden ingepland voor vervanging van het AOP.

Bekijk in context

14 Reacties 14
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het modem lijkt last hebben van ruis door instraling van Digitenne en 4G.

 

De aansluitwijze modem op versterker wordt niet meer aanbevolen. Er dient een splitter (POA-01-B) tussen AOP en versterker geplaatst worden, op de splitter kan vervolgens het modem aangesloten worden.

 

Verder is het AOP (DIO-01) verouderd, deze dient vervangen te worden bij overstap naar 1000/50 Mbps.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic, dan kan nieuw aansluitmateriaal (splitter POA-01-B en IEC/F-kabel voor modem) worden toegestuurd en een monteur worden ingepland voor vervanging van het AOP.

hdendunnen
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de info! fijn dat het ook zo makkelijk weer opgelost kan zijn 🙂 

 

Voor de vervanging AOP dat mag alleen een monteur doen? Want heb er geen moeite mee dat zelf los te schroeven en te vervangen als ik de spullen in huis heb 🙂 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo (geen onderdeel van binnenhuisinstallatie) en vervangen is dus monteurswerk.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hey @hdendunnen

Goed dat je een eigen topic aan hebt gemaakt, dat is toch wat overzichtelijker 🙂 En ook super dat tobiastheebe je al zo goed heeft geholpen. Ik heb je op mijn beurt een setje met een kabel en splitter toegestuurd en daarnaast de monteur ingepland voor 4 januari, hij komt dan langs tussen 08.00 en 13.00 uur. Mocht dit niet helemaal goed uitkomen dan kun je de afspraak gemakkelijk verplaatsen via je Mijn Ziggo account (Gegevens -> Mijn monteursafspraken) 

Laat maar weten hoe het is gegaan 🙂 En alvast een fijne jaarwisseling!

hdendunnen
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Mariska Dank voor het regelen! ik laat het wel weten volgende week als de monteur geweest is 🙂 

 

fijne jaarwisseling vast! 

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemorgen @hdendunnen,

Allereerst de beste wensen natuurlijk! In de tussentijd is -als het goed is- de monteur geweest en is er een nieuwe kabel en splitter bezorgd. Merk je dat de correctables/uncorrectables zijn afgenomen?

hdendunnen
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Erik,

 

Thanks voor de ping en ook daar de beste wensen!

 

De monteur is inderdaad langs geweest en heeft de AOP vervangen en de boel met de nieuwe splitter aangesloten. Wilde volgende week een berichtje doen omdat hij aangaf dat het wel een goede week kan duren voordat alles zichzelf gestabiliseerd heeft.

 

wel van de situatie nu een screenshot gemaakt: Screenshot 2022-01-07 110333.png

De hoeveelheden zijn in elk geval een heel stuk minder en alleen op de laatste channels komen nog uncorrectables voor maar wellicht dat dat vanzelf afneemt? ik kijk volgende week nog  een keer om eens te zien of en hoe snel ze toenemen. 

 

@tobiastheebe jij wist meteen de vorige keer te melden dat het door digitenne/4G straling kon komen, welke van de 2 zitten in de bandbreedte van die laatste channels? en zou het dan wellicht ook iets anders kunnen zijn wat kan storen? 

 

Bedankt allemaal in elk geval zover! 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Met bovenstaande screenshot vermoed ik geen instraling meer, maar een tekortkoming van de buitenkabel, gezien de geleidelijk oplopende (un)correctable errors en grote spreiding in vermogen (0 tot -7 dBmV). Wat betreft vermogen bestaan er wel conditioners/equalizers om dit te corrigeren (demping omgekeerd toepassen) maar de ruis zou verder door Ziggo onderzocht moeten worden.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Hey @hdendunnen, wij zijn super benieuwd hoe het nu gaat! Heb je een update voor ons? 

hdendunnen
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Lotte! Sorry voor het late bericht ik was gewoon vergeten de update te plaatsen dus bedankt voor de reminder 🙂 

 

Als ik naar de recente waarden kijk zie je dat de correctables zachtjes aan oplopen en op een aantal kanalen zijn er ook nog uncorrectables:

 

Screenshot 2022-01-25 155845.png

 

als ik het bericht zo van @tobiastheebe van de vorige keer zie stelt hij dat Ziggo wellicht wat onderzoek kan doen naar ruis op de lijn? maar jij kunt dat ook wel beoordelen natuurlijk wat er nodig is! 

 

Thanks en fijne avond vast!

hdendunnen
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik moet overigens wel zeggen dat ik er in speedtests of gewoon gebruik niet bewust iets van merk maar ik doe (nog) geen 24/7 monitoring van de verbinding 🙂 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@hdendunnen goed om te weten, dankje.

Ik ben eens naar het signaal gaan kijken en dat ziet er echt keurig uit, geen meldingen van ruis. Nu neem ik dus even aan dat je in de praktijk, dus tijdens het gebruik, ook geen gekke dingen merkt toch? Mocht ik er naast zitten, dan hoor ik dat graag natuurlijk! 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er is duidelijk wel sprake van ruis. De uncorrectable errors zouden 0 moeten zijn en de correctable errors lopen sneller op naarmate de frequentie toeneemt. Zowel vermogen als MER zakken in naarmate de frequentie toeneemt. Op het OFDM-kanaal is het vermogen van -8 dBmV te zwak. Dit alles duidt op een tekortkoming/beschadiging van de buitenkabel tussen AOP en EV.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@hdendunnen, het is al weer even gelden. Hoe gaat het momenteel. Mocht je nog steeds problemen ervaren, dan zouden we nogmaals een monteur kunnen sturen op deze voorwaarden. Ik hoor het graag. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic