Het lukt me niet om mijn printer HP 3050 op te nemen in het netwerk. De printer vindt wel de router, maar kan er geen verbinding mee maken. Ik heb de sagemcom net gekregen ipv de witte connectbox. Op de connectbox ging het wel. Help!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hi Doman. Ik heb inmiddels deze laten komen. https://www.bol.com/nl/nl/p/drivv-usb-c-naar-ethernet-adapter-met-3-usb-3-0-poorten-100-1000-mbps-in...
Ik kan nu met een ethernet kabel contact maken tussen mijn laptop en het modem. Er zit geen ethernet aansluiting op mijn gloednieuwe laptop!
Ik kan nu ook de printer rechtstreeks aansluiten op het modem, door de usb van de printer in de adapter te steken. Ik maak via http://192.168.178.1/ contact met het modem en zie de verbinding. Maar hoe nu verder?
Hi Doman. Ik heb inmiddels deze laten komen. https://www.bol.com/nl/nl/p/drivv-usb-c-naar-ethernet-adapter-met-3-usb-3-0-poorten-100-1000-mbps-in...
Ik kan nu met een ethernet kabel contact maken tussen mijn laptop en het modem. Er zit geen ethernet aansluiting op mijn gloednieuwe laptop!
Ik kan nu ook de printer rechtstreeks aansluiten op het modem, door de usb van de printer in de adapter te steken. Ik maak via http://192.168.178.1/ contact met het modem en zie de verbinding. Maar hoe nu verder?
Tja ok, weer een ander apparaatje/adapter erbij. 😏
Maar wat wil je daarmee nu extra bereiken?
Je hebt je laptop nu een netwerk poort gegeven maar de printer (welke eigenlijk precies?) blijft gewoon via USB verbonden daarmee.
Heb je het eerder aangegeven stappenplan nu al eens gevolgd en hoever ben je daar nu mee gekomen?
Hallo @Flipflip , toevallig net bij een buurman een HP helpen installeren. Die had hetzelfde probleem.
Daar bleek dat de oude instellingen nog gewoon op zijn laptop bleven staan. Daarom de drivers/software van de HP verwijderd en helemaal opnieuw begonnen. Toen werkt alles wel via de wifi.
Hi Doman. Allereerst, bedankt voor je hulp. Ik heb al 10 keer de stappen doorlopen, maar bij stap 8 krijg ik de melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met mijn HP 3050 J611 printer. Ik krijg telkens de melding dat het wachtwoord van de SSID wat ik invoer niet juist is. Maar het is toch echt het juiste wachtwoord. Ik heb de printer al een paar keer een reset gegeven. Dat kan 'partial' of 'semi full'. Mijn kennis van IT is beperkt, maar ik vermoed dat het oude wachtwoord in de printer blijft hangen ondanks de resets. Ik weet niet of dat kan.
@Flipflip schreef:... Ik krijg telkens de melding dat het wachtwoord van de SSID wat ik invoer niet juist is. Maar het is toch echt het juiste wachtwoord. …
Zorg voor een wachtwoord van je SSID zonder speciale leestekens karakters. Het wachtwoord kan ook te lang of te kort zijn.
Algemene ondersteunings website voor de printer
https://support.hp.com/nl-nl/printer-setup/hp-deskjet-3050-all-in-one-printer-series-j610/4066450
HP printerinstellingen wifi netwerk
https://support.hp.com/nl-nl/document/ish_2754910-2519335-16
Zie in bovenstaande website de tekst bij o.a:
Handleiding hoofdstuk 7
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02497821.pdf
@Flipflip woon jij in de buurt van Enschede. Ik kom je graag even helpen.
ga eens via een computer aangesloten op het modem (bekabeld) naar de printer en zet daar dan eens het ww van jouw nieuwe draadloze netwerk in.
Dus niet proberen met een app op de mobiele.
@Flipflip schreef:Ik heb al 10 keer de stappen doorlopen, maar bij stap 8 krijg ik de melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met mijn HP 3050 J611 printer. Ik krijg telkens de melding dat het wachtwoord van de SSID wat ik invoer niet juist is. Maar het is toch echt het juiste wachtwoord. Ik heb de printer al een paar keer een reset gegeven. Dat kan 'partial' of 'semi full'. Mijn kennis van IT is beperkt, maar ik vermoed dat het oude wachtwoord in de printer blijft hangen ondanks de resets. Ik weet niet of dat kan.
Ja vervelend en frustrerend dat het nog steeds niet lukt.
Voor de duidelijkheid, ik heb hier een HP3050 zonder uitklapbaar LCD scherm.
Partial/Semi/Full reset op het display/menu heb ik niet, ik kan daar alleen de WiFi gegevens resetten naar default.
Maar dat zou verder geen verschil moeten maken neem ik aan.
Anders moet je nog even goed controleren of je de juiste drivers/software hebt.
Hoe had je de printer nu eigenlijk geconfigureerd met je oude modem, via USB-kabel configuratie methode, via PIN/WPS knop of anders?
En waar het nu precies fout gaat is mij nog niet duidelijk.
Voor het automatisch configureren/ophalen van de WiFi configuratie moet de laptop in ieder geval draadloos zijn verbonden en gebruik je de USB verbinding alleen tijdens het ophalen/overzetten van de WiFi gegevens naar de printer.
Deze worden dan ook automatisch ingevuld en kan je eventueel controleren of deze overeenkomen.
Als je alleen via kabel bent verbonden moet je inderdaad de benodigde WiFi gegevens handmatig invoeren.
Tijdens de configuratie met de USB kabel worden de oude WiFi gegevens van de printer overschreven/bijgewerkt
Als laatste optie om te proberen kan je in je modem (tijdelijk) de 5Ghz uitzetten, WPA2 beveiliging kiezen en 2,4ghz op B/G/N zetten en zien of je daarmee dan wel de verbinding kan maken.
En waar precies gaat het bij deze stappen nu mis?
Toestemming geven tot ophalen WiFi gegevens van de PC/Laptop:
WiFi instellingen ophalen/bevestigen van de PC/Laptop:
WiFi instellingen opslaan op de printer en toevoegen aan het netwerk:
Hi Doman. Bij de tweede stap van de bovenstaande 3 stappen, krijg ik een keuze uit SSID's. Als ik dan probeer verbinding te maken, maar krijg de melding dat het wachtwoord niet goed is.
Ik heb 3 SSID's. Een voor 2.4, een voor 5 en een voor de gasten. Als ik de beveiliging voor 2.4 uitschakel in het modem, kan ik via 2.4 draadloos verbinding maken met de printer. Ik kan hem zelfs toevoegen aan het netwerk. Maar als ik dan de beveiliging weer op 2.4 inschakel, kan ik weer geen verbinding maken.
Conclusie ...wachtwoord klopt niet welke jij ingeeft op de printer.
Hi puppie. Ik woon in het westen, maar bedankt voor je aanbod. Ik heb draadloos en bedraad prima verbinding gehad met mijn modem. Ik vermoed dat mijn printer wordt herkent als unknown
Apparaatnaam MAC-adres IP-adresSnelheid(Mb/s)Verbonden via
unknown | 6C:5A:B5:etc | 192.168.178.etc | 130 | Wi-Fi 2.4G CM-2.4 |
Maar hoe maak ik er verbinding mee? Via 192.168.etc lukt het niet.
@Flipflip schreef:Hi Doman. Bij de tweede stap van de bovenstaande 3 stappen, krijg ik een keuze uit SSID's. Als ik dan probeer verbinding te maken, maar krijg de melding dat het wachtwoord niet goed is.
Ik heb 3 SSID's. Een voor 2.4, een voor 5 en een voor de gasten. verbinding maken met de printer. Ik kan hem zelfs toevoegen aan het netwerk. Maar als ik dan de beveiliging weer op 2.4 inschakel, kan ik weer geen verbinding maken.
De lijst met SSID's krijg je dus te zien als je PC/Laptop niet verbonden is via WiFi of geen toestemming/mogelijkheid heeft om de juiste WiFi gegevens op te halen van je PC/Laptop.
Aangezien je met verschillende SSID's werkt voor 2,4 en 5Ghz en je "gloednieuwe laptop" dan waarschijnlijk met het 5Ghz SSID verbinding maakt kan daar natuurlijk het probleem zitten aangezien de printer alleen met 2,4Ghz werkt.
Even snel zelf kunnen testen hier:
Ik gebruik zelf één SSID voor zowel 2,4 als 5Ghz, maar het automatisch ophalen van de gegevens werkt hier ook niet als mijn HP Probook op 5Ghz is verbonden, de lijst met beschikbare SSID's wordt dan getoond en je moet de beveiligingsgegevens handmatig invoeren
Is de laptop verbonden op 2,4Ghz, dan werkt het automatisch ophalen van SSID/wachtwoord wel.
Dus probeer het eens door de laptop te verbinden met het 2,4Ghz SSID en kijk of het automatisch ophalen/configureren van de gegevens dan wel werkt.?
Eventueel tijdelijk alleen het 2,4 Ghz SSID (B/G/N) aanzetten op het modem.
Ja, ook geprobeerd.
Helaas, Doman. Ook als ik 5Ghz uitschakel op het modem, kan de printer geen verbinding maken.......................
@Flipflip schreef:Helaas, Doman. Ook als ik 5Ghz uitschakel op het modem, kan de printer geen verbinding maken.......................
En dus ook als de laptop is verbonden met je 2,4Ghz SSID worden de gegevens bij deze stap niet automatisch opgehaald/geconfigureerd? 🤔
Mischien heb je ook nog een andere/je oude laptop om te proberen de printer hiermee te configureren.
En er staan toch niet toch nog extra WiFi versterkers/gast netwerken actief?
@Flipflip schreef:Helaas, Doman. Ook als ik 5Ghz uitschakel op het modem, kan de printer geen verbinding maken.......................
Het probleem heb ik hier nu toch ook kunnen reproduceren.
Ik heb hier namelijk toch nog eens wat geprobeerd met diverse oude en nieuwere WiFi/Powerline/AP's die ik hier toch nog heb liggen en een apart test AP/SSID aangemaakt voor die HP-3050.
Met vrijwel alles (TP-Link, Netgear, en diverse onbekende merken) werkt het configureren direct zonder problemen, uiteraard op 2,4Ghz, maar wel met WPA2/3 actief.
Echter met een Devolo dLAN 1200+ WiFi ac AP werkt het dus hier inderdaad ook niet.🤔
Ik krijg dan ook steeds de foutmelding dat het wachtwoord onjuist is terwijl het correct is ingevoerd/overgenomen.
Zonder beveiliging werkt het prima, maar dat wil je natuurlijk niet.
Ook eerst succesvol configureren met een ander AP en dan later de Devolo daarvoor in de plaats zetten werkt ook niet.
De printer kan de verbinding dan niet maken terwijl andere clients geen probleem hebben.
Blijkbaar is er toch een compatibiliteitsprobleem met bepaalde WiFi apparatuur (Sagemcom/Devolo?) waardoor de beveiligde verbinding niet kan worden gemaakt.
Foutmelding configureren HP3050 met Devolo dLAN 1200+ WiFi ac AP
Hi, Doman. Dat is dan toch een schrale troost voor me. Ik heb het net weer geprobeerd. Maar met het bekende resultaat. Jammer, maar helaas.
Bedankt voor jouw hulp en van alle anderen die gereageerd hebben!
@Flipflip schreef:Hi, Doman. Dat is dan toch een schrale troost voor me. Ik heb het net weer geprobeerd. Maar met het bekende resultaat. Jammer, maar helaas.
Inderdaad, aan jouw vele pogingen zal het dan niet ook echt niet gelegen hebben.
Je opties zijn dan het oude modem weer gebruiken (niet echt een realistische optie natuurlijk) of een simpele AP/Repeater plaatsen met een apart SSID voor de printer.
Zoals hier eerder al opgemerkt plaats ik eenvoudige AP/repeaters ook wel bij mensen met nieuwe Sagemcom modems en laptops/PC's met oudere Realtek Wifi adapters.
De printer gebruiken via USB kabel en dan eventueel delen via je computer is natuurlijk de meest eenvoudige oplossing om de printer te blijven gebruiken.
Zoals hier eerder al opgemerkt plaats ik eenvoudige AP/repeaters ook wel bij mensen met nieuwe Sagemcom modems en laptops/PC's met oudere Realtek Wifi adapters.
Zelf zou ik nooit Sagem als merk kopen, heb er nooit een hoge pet van opgehad sinds ik ooit onderhoud heb moet geven aan Sagem telexen. Zelfs compatibileit van hun eigen vervangende prints daarin gaf regelmatig problemen.
Ik loop (als ik wil printen of scannnen) maar met de laptop naar de printer en sluit hem aan met de usb. Goed voor de lichaamsbeweging!
Hi, Doman. Zou dit de oplossing kunnen zijn? https://www.kabelshop.nl/Gembird-Wifi-repeater-Gembird-300-Mbps-Access-point-2-4-GHz-Wit-WNP-RP300-0...
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.