Vraag
Reacties
Aankondigingen
Flipflip
Level 4

Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?

Het lukt me niet om mijn printer HP 3050 op te nemen in het netwerk. De printer vindt wel de router, maar kan er geen verbinding mee maken. Ik heb de sagemcom net gekregen ipv de witte connectbox. Op de connectbox ging het wel. Help!

0 Kudos
40 Reacties 40
Meldingen
Aan Uit
Havanna
Level 17

Modem en printer rebooten wil wel eens helpen.

Doman
Level 9
@Flipflip  schreef:

Het lukt me niet om mijn printer HP 3050 op te nemen in het netwerk. De printer vindt wel de router, maar kan er geen verbinding mee maken. Ik heb de sagemcom net gekregen ipv de witte connectbox. Op de connectbox ging het wel. Help!

Ik heb hier toevallig dezelfde printer nog staan en waarbij ik ook de grootste problemen had om deze met de router (de oudere witte Connectbox) verbinding te laten maken.
Handmatig of via de WPS lukte dus op een of andere manier niet.
Dat komt trouwens vaker voor met deze printer blijkbaar:
WPS-fout bij het koppelen van de printer (HP HP3050a) 

Uiteindelijk maar eens geprobeerd via een tijdelijke USB verbinding waarmee de juiste WiFi instellingen konden worden overgenomen.
Dat werkte wel meteen.

Daarna kan je de USB weer verwijderen en de printer draadloos gebruiken.
Ook kan je via de WebInterface de printer benaderen.

Mocht dat nog niet werken dan kan ook nog wat instellingen van je modem veranderen misschien (WPA2/3)?

Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

@Flipflip bij het wisselen van een modem kán het veel gedoe voorkomen door de netwerknaam en het wachtwoord van het vorige modem aan te passen in het nieuwe modem. Slimme apparatuur en printers hebben dan niet door dat ze verbinding hebben gemaakt met een nieuw modem.

Flipflip
Level 4
Topicstarter

Hi Doman. Hoe maak je een tijdelijke USB verbinding en/of benader je via de WebInterface de printer?

0 Kudos
Doman
Level 9

`

@Flipflip  schreef:

Hi Doman. Hoe maak je een tijdelijke USB verbinding en/of benader je via de WebInterface de printer?

Aangenomen natuurlijk dat je een laptop/PC met Wifi gebruikt kan je bij het installeren van de software de optie kiezen om de draadloze instellingen te configureren/overzetten met behulp van de USB kabelverbinding.

HP Deskjet 3050 alles-in-één printer - J610a Drivers 

Als de printer daarmee succesvol is geconfigureerd en geïnstalleerd kan je de webinterface via je netwerkomgeving of direct per IP (kijk in je router of gebruik een IP scan tool) benaderen.

HP3050_WebGui2.png 

HP3050_WebGui3.png

HP3050_WebGui1.png

0 Kudos
Flipflip
Level 4
Topicstarter

Hi Doman. Bedankt voor je hulp, maar het lukt me niet. Ik heb nu een adapter besteld om rechtstreeks een verbinding te maken tussen de printer en het modem. Met een ethernet kabel. Hopelijk gaat dat werken!

0 Kudos
Doman
Level 9

@Flipflip  schreef:

Hi Doman. Bedankt voor je hulp, maar het lukt me niet. Ik heb nu een adapter besteld om rechtstreeks een verbinding te maken tussen de printer en het modem. Met een ethernet kabel. Hopelijk gaat dat werken!

Waar op welk moment lukt het niet?

En wat voor adapter is dat precies?

Hier staan trouwens ook nog wat tips/ideeën:

HP Community: Connect HP Deskjet 3050 to new wireless network? 

0 Kudos
Flipflip
Level 4
Topicstarter

Hi Doman!

Waar op welk moment lukt het niet?

Als ik verbinding probeer te maken, krijg ik als reactie dat het wachtwoord niet klopt. Ik heb op het nieuwe modem de SSID's nieuwe namen gegeven en nieuwe wachtwoorden. Het lijkt net alsof de printer het maar blijft proberen met de oude informatie. En die weet ik niet meer. Dus het modem terugzetten naar de vorige namen en wachtwoorden lukt me niet.

Deze.

https://www.kabelshop.nl/Nedis-Actieve-USB-verlengkabel-Tot-50-meter-over-UTP-USB-1-1-100-koper-CCGB...

Maar die doen niks en gaan dus retour. Heb jij een suggestie?

0 Kudos
xJBx
Level 8

Heb je toevallig al geprobeerd om wifi 5GHz uit ze zetten op het modem, en dan daarna verbinding te maken? 

0 Kudos
PeterH2020
Level 10

Denk dat het te maken heeft met dat de printer geen wifi 6  IEEE 802.11ax op de 2,4 ghz ondersteund.

Misschien kan je een POD krijgen via ziggo zodat het wel weer gaat werken, moet je wel voor een wifi 5 pod gaan. Anders heb je hetzelfde probleem nog steeds.

0 Kudos
Doman
Level 9

@Flipflip  schreef:

Hi Doman!

Als ik verbinding probeer te maken, krijg ik als reactie dat het wachtwoord niet klopt. Ik heb op het nieuwe modem de SSID's nieuwe namen gegeven en nieuwe wachtwoorden. Het lijkt net alsof de printer het maar blijft proberen met de oude informatie. En die weet ik niet meer. Dus het modem terugzetten naar de vorige namen en wachtwoorden lukt me niet.

Ik weet nu niet of je verbinding hebt proberen te maken met behulp van een USB kabel zoals ik had aangeraden of niet?

Via de normale procedure (WPS button of via modem PIN invoeren) werkte bij mij in ieder geval niet.

Met de USB kabel configureren werkt het in wel direct en zonder problemen.

Ik laat je de procedure zien vanaf een laptop en een HP 3050 die naar de standaardinstellingen is teruggezet.

Eventueel kan je zoals opgemerkt de 5 GHz Wifi tijdelijk uitzetten, maar dat was bij mijn witte connectbox niet nodig.

Basis drivers zijn voldoende, maar wat je wilt:

HP3050_01_Drivers.png

HP3050_02_Setup.png

HP3050_03_SetupWireless.png

HP3050_04_WirelessUSBCable.png

HP3050_04b_NetworkUSBProgress.png

HP3050_05_WirelessUSBRetrieve.png

HP3050_06_WirelessUSBConfirm.png

HP3050_07_WirelessUSBComplete.png

HP3050_08_WirelessUSBFinished.png

HP3050_09_WirelessRemoveUSB.png

HP3050_10_WirelessStatusPage.png

0 Kudos
Doman
Level 9

@Flipflip 

@Flipflip  schreef:

Deze.

https://www.kabelshop.nl/Nedis-Actieve-USB-verlengkabel-Tot-50-meter-over-UTP-USB-1-1-100-koper-CCGB...

Maar die doen niks en gaan dus retour. Heb jij een suggestie?

Tja doet niets,  niet wat jij wilt natuurlijk. 😏

Dat is namelijk een USB verleng adapter die gebruik maakt van een UTP kabel voor de extra afstand.

Heeft dus niets met netwerkfuncties van doen verder.

Laat eerst maar eens weten hoever je komt met het bovenstaande stappenplan?

Een andere optie is natuurlijk ook nog om de printer gewoon via USB te gebruiken en dan eventueel te delen (vanaf je PC) via je netwerk?

0 Kudos
Karel.
Level 17

@PeterH2020  schreef:

Denk dat het te maken heeft met dat de printer geen wifi 6  IEEE 802.11ax op de 2,4 ghz ondersteund.

Misschien kan je een POD krijgen via ziggo zodat het wel weer gaat werken, moet je wel voor een wifi 5 pod gaan. Anders heb je hetzelfde probleem nog steeds.

Wifi6 routers/acces points moet gewoon ook Wifi5 en Wifi4 ondersteunen of een mix daarvan afhankelijk van wat de clients kunnen. Downwards compatibel noemen ze dat. Als een wifi client geen 802.11ax ondersteund moet de wifi router/accesspoint gewoon terugvallen op 802.11ac of 802.11n. Fastroaming wifi protocol 802.11.r wifi kan ook problemen veroorzaken bij oudere clients. En dan hebben we nog Security WPA/WPA2/WPA3 of PMF (protective mamagement frames) of 802.11 DTIM (delivery traffic indication message) periods. Er kan zoveel misgaan en aan gebrek aan instellingen in het Ziggo modem is het trial en error om het aan de gang te krijgen.

0 Kudos
PeterH2020
Level 10

Screenshot_20241129_083306_WiFiman.jpg

 Maar dat doen ze niet omdat ax de standaard is. Daarom werken veelal verouderd apparatuur niet met wifi6 omdat ze het niet kunnen zien.

Dus je verhaal klopt niet helemaal. 

0 Kudos
PeterH2020
Level 10

In de instellingen van je router kun je de Wi-Fi-modus aanpassen. Zoek naar een optie zoals Wi-Fi-modus of Draadloze standaard. Hier kun je Wi-Fi 6 (802.11ax) uitschakelen door de standaard te wijzigen naar Wi-Fi 5 (802.11ac). Controleer of je deze aanpassing voor beide frequentiebanden (2.4 GHz en 5 GHz) moet doorvoeren.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Een goede wifi-router of access point zouden verouderde clients wel moeten zien en zich op de dan op client moeten aanpassen.

Zie bijvoorbeeld mijn ubiquiti UAP-U6-Plus access point dat gelijktijdig verbindingen maakt met clients van zowel wifi4 als wifi6 en ook nog eens verschillende bandbreedtes en er geen moeite mee heeft.

IMG_0871.jpeg

IMG_0873.jpeg

0 Kudos
PeterH2020
Level 10

Heb zelf nu ook sinds een week ubiquiti gateway router met AP. En daar werkt het inderdaad wel op.

Volgens mij werkt het niet zo met een TP Link Deco of Sagemcom.  Kom het te vaak tegen dat de wifi niet herkent wordt door wifi6. 

Doman
Level 9

@Karel.  schreef:

Een goede wifi-router of access point zouden verouderde clients wel moeten zien en zich op de dan op client moeten aanpassen.

Ja, dat soort situaties is dan meestal wel op te lossen door eventueel het WiFi / beveiligingsprotocol wat lager in te stellen.

Het andere/lastigere probleem wat steeds terugkomt bij de nieuwe Sagemcom modems is dat de clients na het vervangen van het oude modem het hele Wifi signaal dus helemaal niet meer zien van de Sagemcom.

Daar helpt het veranderen van de  WiFi/beveiligingsinstellingen dan helemaal niets aan.

Dat probleem speelt bij bepaalde oudere, maar veelgebruikte,  Intel Wifi adapters  en  Realtek  WiFi adapters

Voor Intel Wifi adapters is er meestal wel een oplossing met het updaten van de drivers , als je die weet te vinden ten minste.

Waarom werkt de Intel wifi adapter op mijn laptop niet na installatie Sagemcom modem? (opgelost) 

Voor de Realtek  WiFi adapters is er geen oplossing zover ik weet.

Geen draadloos netwerk vindbaar (Realtek) 

Voor oudere laptops met de betreffende Realtek adapters is het plaatsen van een simpele repeater, (ik heb al een aardige reserve voorraad!), dan vaak de meest praktische oplossing.

Dat probleem speelt trouwens niet alleen bij Ziggo , maar bij alle providers met nieuwe (Sagemcom?) modems  zoals KPN, Odido enz.

Of dit nu ook het probleem is met de HP printer? 🤔

Ik heb zelf die HP 3050 serie nog niet kunnen testen met een Sagemcom modem en we wachten nog op feedback van @Flipflip natuurlijk.

@KDoman_0-1732912974906.jpeg er geen moeite mee heeft.

IMG_0871.jpeg

IMG_0873.jpeg

0 Kudos
Flipflip
Level 4
Topicstarter

Hi Peter. De instelling 802.11ac kom ik niet tegen in de Sagemcom. Wel allerlei andere opties.

0 Kudos