Voor wat het waard is en wellicht een lead over waar de problemen vandaan komen, de reactie van ATAG:
"U kunt proberen om eens naar de Band Steering te kijken, het zou kunnen zijn dat de thermostaat een paar keer probeert te verbinden en na een x aantal pogingen geen verbinding meer maakt met het 2,4 GHz frequentie.
U kunt ook uw netwerken scheiden en/of een extra netwerk vanaf de router laten uitzenden (alleen 2,4 GHz).
De melding welke u in de app ziet is nadat er een connectie is gemaakt met de thermostaat, dan heeft de app nog configuratie tijd nodig." ....en .....
"Hoeveel seconden het precies zijn is afhankelijk van de verbinding tussen de thermostaat, de server, het netwerk en de telefoon. In de meeste gevallen is dit inderdaad een aantal seconden. In sommige gevallen kan dit minuten zijn.
Band steering is een instelling in bepaalde routers. Wanneer dit aan staat gaat de router zelf apparaten proberen te koppelen met het beste netwerk. Stel uw SSID voor 2,4 GHz en 5,0 GHz en de Band steering staat aan kan dit hierin het probleem zijn. U zou ook eventueel wanneer de SSID's dezelfde namen hebben, de namen kunnen aanpassen + wachtwoord aanpassen.
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Beste-instellingen-WIFIbooster/td-p/8043